Ekonomiya

La Ekonomiya es la sensia ke analiza el komportamiento humano komo una relasión entre fines dados i medios eskasos ke tienen usos alternativos.

Esta definisión, propuesta por Lionel Robbins en 1932 i hoy jeneralmente aseptada, hase hinkapié en tres aspektos ke konviene komentar en detaye:

  • Su objeto de estudio es la aktividad humana i por tanto, es una sensia sosial. Las sensias sosiales se diferensian de las sensias puras o naturales en ke sus afirmasiones no pueden refutarse mediante la reproduksión de los supuestos de partida en un laboratorio, i por tanto no puede sertifikarse su validez (véase Método sientífiko).
La Ekonomiya posee un konjunto de téknikas propias de los ekonomistas sientífikos. De hekho, John Maynard Keynes define la Ekonomiya komo un método antes ke una doktrina, un aparato mental, una téknika de pensamiento ke ayuda a su poseedor a esbozar konklusiones korrektas. Tales téknikas son la Teoriya ekonómika, la Historia ekonómika i los métodos kuantitativos.
konviene referirse también a los konseptos de teoriya positiva i teoriya normativa. No todas las afirmasiones ekonómikas son irrefutables, sino ke siertos postulados pueden verifikarse, esto es, ke puede desirse ke "son" i kuando eso okurre, hablamos de ekonomiya positiva (véase Positivismo). Por el kontrario, akeyas afirmasiones basadas en juisios de valor, ke tratan de lo ke "debe ser", son propias de la ekonomiya normativa i komo tales, no pueden probarse. La Ekonomiya se mueve konstatemente entre ambos polos.
  • La sensia ekonómika está justifikada por el deseo humano de satisfaser sus propios fines. Este aspekto es probablemente el ke menos se ha desarroyado en toda la historia del análisis ekonómiko, salvo akaso por la Eskuela austriyaka i espesialmente por Ludwig von Mises. Tradisionalmente se han konsiderado los fines komo dados o definidos por los polítikos, i se ha abordado únikamente el problema de su satisfaksión.
En okasiones, al definir la Ekonomiya, se ha sustituido el término fines por el de nesesidades humanas, i se ha dikho de eyas ke son ilimitadas. Hasta el momento la Ekonomiya no se ha okupado en eksseso de determinar kómo se forman las nesesidades humanas ni de si son ilimitadas o no, i para eyo deberiya avanzar en el desarroyo de la antropolojiya i la sosiolojiya ekonómikas, pero es indiferente kuántas sean las verdaderas nesesidades para ke los ekonomistas puedan ejerser su funsión tradisional, ke es okuparse de satisfaserlas.
  • La materia prima de trabajo de los ekonomistas es el konjunto de rekursos eskasos ke pueden satisfaser usos alternativos.
Los rekursos al alkanse del hombre para satisfaser sus nesesidades son eskasos o, al menos, la Ekonomiya sólo se okupa de akeyos ke lo son. i komo tales, eksiste la nesesidad de seleksionar entre eyos para satisfaser fines alternativos. Si un rekurso no es eskaso o tiene un úniko fin, no está justifikado su tratamiento desde el punto de vista ekonómiko, a menos ke pretenda asignársele otra utilidad. Al desidir si un rekurso se asigna a la produksión de un bien o servisio determinado, se está asumiendo el koste de no poder usar ese rekurso para la produksión de otros bienes i servisios. Este konsepto de koste, más ayá del puro konsepto dinerario, es propio de los ekonomistas i se konose komo koste de oportunidad.
Para asignar los rekursos debe eksistir un kriterio ke permita haserlo de la manera más efisiente posible, i la Ekonomiya trata de aportar kriterios rasionales para la asignasión de los rekursos a la produksión de bienes i servisios.

Ekonomia = Asignasión de rekursos [[Imaje:Eurotower in Frankfurt.jpg|thumb|Eurotower en Fránkfort del Meno, sentro del poder ekonomiko en la Unión Europea (UE)]]

La ekonomiya komo sensia

¿ke es ekonomiya? Antes de kontestar es nesesario repetir ke en la ekonomiya hay diferentes puntos de vista, según el enfoke ke se le dé a dikha disiplina. Sin embargo, destakan dos enfokes: el objetivo i el subjetivo; por lo tanto, aunke hay munchas definisiones de ekonomiya, sobresalen la definisión objetiva i la subjetiva.

  • Definisión objetiva o marksista
La definisión klásika de la korriente objetiva es de Federiko Enjels, kien senyala: "La ekonomiya polítika es la sensia ke estudia las leyes ke rijen la produksión, la distribusión, la sirkulasión i el konsumo de los bienes materiales ke satisfasen nesesidades humanas."
  • Definisión subjetiva o marjinalista
La definisión klásika de la orientasión subjetivista es de Lionel Robbins, kien afirma: "La ekonomiya es la sensia ke se enkarga del estudio de la satisfaksión de las nesesidades humanas mediante bienes ke siendo eskasos tienen usos alternativos entre los kualas hay ke optar."

Ramas de la Ekonomiya

Teoriya ekonómika
Mikroekonomiya -- Makroekonomiya -- Historia del pensamiento ekonómiko -- Post-autismo
Historia ekonómika
Ekonomiya en la Edad Media
Ekonomiya kuantitativa
Estadístika -- Ekonometriya
Ekonomiya aplikada
Ekonomiya laboral -- Ekonomiya del desarroyo
Ekonomiya i direksión de empresas
Habilidades Direktivas
Finanzas
Finanzas de empresa -- Finanzas de merkado -- Finanzas publikas -- Finanzas konduktuales -- Bolsa de valores -- Banko

Véase también

Xablón:Kommons Xablón:Wikinews

  • koste finansiero
  • OPA
  • Pago
  • Ekspansión empresarial
  • Premio Nobel de Ekonomiya

Sistemas ekonómikos: kapitalismo i komunismo.

konseptos relasionados: Merkado -- Oferta -- Demanda -- Presio -- Monopolio -- Oligopolio -- Inflasión -- Desempleo -- komersio -- Lavado de dinero -- Industria -- Inversión.

Afrika

Este artikolo uza la grafia de Aki Yerushalayim para la lingua judeo-espanyola. Mersi muncho por mantener el artikolo uzando este estil.

Afrika es el tréser kontinente en ekstensiyon. Limita al nord kon la Mar Mediterraneo, al oksidente con el Oseano Atlantiko i al oryente kon la Mar Kolorada, el Oseano Indiko i Asia al este a traverso del kanal de Suez. Anke tiene una superfisie total de 30.272.922 km2, la kuala representa el 22% del total de la tierra, la povlasion es de tan solu 910.844.133 abitantes, menos del 16%. El kontinente se organisa en 53 paizes, siendo todos eyos myembros de la Union Afrikana, kon eksepsiyon de Marroko.

Afrika del Norte

Afrika de Nord o Afrika del Norte es la rejión más al nord del kontinente afrikano. Esta rejion tiene sus limitos al nord kon la mar Mediterráneo, al este kon la mar Kolorada i el Sinai, al oeste con el oseano Atlantiko i al sud con el desyerto del Sahara. El Maghreb es parte de Afrika del Nord.

Haaretz

Haaretz (en ivrit:הָאָרֶץ, "La Tyérra", en referensia a la Tyérra de Israel) es un djurnal yisraeli fondado enel anyo 1919. Se puvlika en ivrit, kon una versiyon achikada en inglez la kuala es distribuyida djunto kon la edisiyon del International Herald Tribune en Israel. En Internet egzisten versiyones en ivrit i en inglez.

La línea editoriala del djurnal fue definida por Gershon Schocken, el su redaktor shefe entre 1939 i 1990. Haaretz pertenese a la famiya Schocken. En la aktualitá el djurnal lo dirijen David Landau i Tami Litani, los kualos tomaron los puestos de Hanoh Marmari i Yoel Esterón en Abril de 2004.

En komparasiyon kon los dos mayores djurnales en ivrit, Ma'ariv i Yediot Ahronot, Haaretz tiene artikolos má lungos, tipo de letra más chiko, menos fotografiyas i má espasio dedikado a siensia i literatura. La su visiyon kon respekto al konflikto arabo-yisraeli es la del zionismo i serkana a la de la siedra polítika de Israel, en espesial en lo ke se refiere a los artikolos de Amira Hass i Gideon Levi. Haaretz apoyó desididamente los Akódros de Oslo con la OLP. La postura del djurnal enel espektro relijioso de Israel es markadamente sekular. Anke se da espasio a menudo a asuntos de djustisia sosyala (komo las kolumnas de Ruth Sinai en lo referente a estos temas), la línea editoriala del djurnal en lo relativo a la ekonomiya es liberala, similar a la kuala sige The Economist. Defiende la privatisasiyon, achikamyénto del gasto del govyerno, libre komersio, menores empuestos i práktikas fiskalas estriktas.

Helsinki

Helsinki (en lingua finesa) o Helsingfors (en lingua sueka) es la sivdad kapitala i endemas la sivdad mas emportante de Finlandia. La sivdad se topa a la beira de la mar Baltika, enel sud del payis, enel Golfo de Finlandia; la sivdad aze parte de la rejión de Uusimaa.

Unas 580.000 personas biven en la propia sivdad de Helsinki (31 de Októbre de 2007), i la Gran Helsinki (munisipios de Helsinki, Espoo, Vantaa i Kauniainen) tiene endjuntamente una povlasión de kaji un milyón de avitantes en total, i adisionando otros munisipios serkanos la povlasión es de alderedor de 1,3 milyones de personas; uno de cada katro finlandezos bive en Helsinki.

Al ser la sivdad mas grande del payis, Helsinki es el sentro nasional de la sensia, la kultura, la ekonomiya i la polítika.

Jeografiya

La Jeografiya es la sensia ke tiene por objekto el estudio de la superfisie terrestre.

En un sentido klasiko la Jeografiya (del grego geos, Tierra, i grafein, deskrivir) es la sensia de la deskripsion de la Tierra, pero oy en dia, ademaz de deskrivir, Jeografiya trata de eksplikar. Se konsidera a la Jeografiya komo una sensia ke aglutina a todas las demaz sensias, tanto naturales komo sosiales, desde la Istoria hasta las Matematikas, puesto ke los objektos de estudio de la Jeografiya son munchos i muy variados. Sin embargo, la perspektiva de la Jeografiya es diferente; estudia los modos de organizasion del espasio terrestre, la distribusion de los elementos ke komponen el paisaje, sus formas, sus poblasiones... Ademaz, establese una dialektika entre la eksplikasion i la deskripsion del paisaje; i entre el metodo induktivo i el deduktivo. Para eyo estos elementos han de ser elejidos, seleksionados, ordenados, djuzgados i presentados. El analisis yeva al jeografo a komprender los modos de organizasion en el espasio.

Los prinsipales kampos ke estudia la Jeografiya i sus prinsipales sensias auksiliares son:

En Jeografiya fisika se estudia:Geomorfolojiya, kon metodos de la Litolojiya i la Geofisika.

Klimatolojiya, kon metodos de la Meteorolojiya i la Estadistika.

Hidrolojiya, kontinental, kon metodos de la Matematikas i la Estadistika.

Oseanografiya, kon metodos de la Matematikas i la Estadistika.

Glaciolojiya, kon metodos de la Hidrolojiya i la Estadistika.

Jeografiya litoral kon métodos de la Klimatolojiya, la Geomorfolojiya, i la Oseanografiya.

Pedolojiya kon métodos de la Biolojiya, la Geomorfolojiya i la Edafolojiya .

Biojeografiya kon métodos de la Biolojiya, la Botánika, la Zoolojiya, la Edafolojiya i la Ekolojiya.

Paleojeografiya, kon metodos de la Geolojiya, la Geomorfolojiya i la Pedolojiya.

En Jeografiya matematika se estudia:Kartografiya, kon metodos de la Estadistika i las Matematikas

Jeografiya astronomika, kon metodos de la Estadistika, la Astronomiya i las Matematikas.

Jeomatika, kon metodos de la Estadistika i las Matematikas.

Topografiya, kon metodos de la Estadistika, las Matematikasi la Geomorfolojiya.

Fotogrametriya, kon metodos de la Estadistika, las Matematikas i la Astronomiya.

En Jeografiya humana se estudia:Demografiya, kon metodos de la Sosiolojiya i las Matematikas.

Jeografiya rural, kon metodos de la Agronomiya, la Klimatolojiya, la Estadistika i la Ekonomiya.

Jeografiya ekonómika ke engloba todas las aktividades ekonómikas komo:

Jeopolitika kon metodos de la Ekonomiya, las Matematikas i la Sosiolojiya.

Jeoistoriya kon metodos de la Ekonomiya, las Istoria i la Sosiolojiya.

Urbanismo, kon metodos del Arquitectura, la Sosiolojiya i las Matematikas.Naturalmente los metodos de la Istoria aparesen en todas eyas hasta el punto de ke se ha yegado a avlar de Jeografiya kultural, ansi komo los estadistikos i matematikos. Tambien se utilizan metodos de Astronomiya i Geodesiya para realizar los mapas, ansi komo la determinasion de kodigos de signos ke ayuden a interpretarlos.

Por otro lado la Jeografiya puede estudiarse de forma jeneral o konkretada en una zona, rejion o paiz konkreto. Se avla ansi de Jeografiya jeneral i Jeografiya rejional ke es la ke se okupa de la aplikasion de los analisis jeografikos a paizes konkretos.

Lista de jeógrafos kelebres

Liechtenstein

Liechtenstein (en alman Fürstentum Liechstenstein, Prinsipado de Liechstenstein) es un chiko paez de Evropa ubikado entre Suisa i Ostria. El su govyerno es una monarkiya, un prinsipado govyernado por un prinsipe. La su kapital es la sivdad de Vaduz, fondada enel anyo 1719, afilú la sivdad má grande es Schaan, al nord de la kapital. El paez esta en asosiasiyon kon Suisa, kon la kuala tiene una union aduanera. El paez ingresó a las Nasiones Unitas enel anyo 1990.

Likud

Este artikolo uza la grafia de Aki Yerushalayim para la lingua judeo-espanyola. Mersi muncho por mantener el artikolo uzando este estil.Likud (en ivrit ליכוד, konsolidasyon) es un partito de dirita moderada de la Medinat Yisrael.

Medinat Yisrael

Este artikolo uza la grafiya Turka. Munço mersi por mantener el artikolo uzando este stylo.Medinat Yisrael (en ivrit מדינת ישראל, Medīnat Yisrā'el) es un estato en Asya Oksidentala. La su sivdad kapitala es Yeruşalayim, la kuala fue proklamada en el anyo 1980 komo la kapitala "unika e indivisivel" de Yisrael, la majorita de los paezes mantienen sus ambaşadas en Tel Aviv, ama su status komo kapitala de la Mediná no tiene rekonsensya internasionala; endemas, Bolivia y Paraguay tienen sus ambasadas en Mevaseret Zion, una viya ke se topa 10 Km. al oksidente de Yeruşalayim.

Monako

El Prinsipado de Monako, konosido tambien komo Monaco en franses i Monegu en el dialekto lokal, es el dosen paez má chiko del mundo i el má densamente povlado. Lokalizado entre la Mar Mediterranea i Fransia en la beira de la Riviera fransesa, tambien yamada la Cote d'Azur (la Beira Mavi).

Paris

Este artikolo uza la grafia de Aki Yerushalayim para la lingua judeo-espanyola. Mersi muncho por mantener el artikolo uzando este estil.Paris es la kapital i la siudad mas grande de Fransia, surkada por el rio Sena.

Es un sentro metropolitano de los mas importantes en Evropa, i un sentro kultural i ekonimiko de los mas emportantes del mundo. La su area metropolitana es la mas grande de Evropa, kon 12.067.000 abitantes. Paris es konsiderada komo una sivdad globala por la su enfluensia mondiala en los medios de komunikasion, ekonomiya, politika, edukasion, entretenimyento i moda.

Souk

Souk, Charshí, Merkato arabo o Zouk, (en arabo سوق, en ivrit שוק, shuk) es el nombre en este lashon de los merkados al áyr libero onde es posivle merkar i vender aliméntos, animáles, espesias, fashadúra, parfumes, i otras kozas. Este merkado esta ubikado jeneralmente en una plasa en el sentro de la sivdad, ya ke alderredór a eya ay munshas aktivitas, i komo es un lugar ónde se puede aser munchas aktivitas komersyales, van aparesiendo otras aktivitas relasyonadas, komo el transporto, mezkitas, eskolas i otras.

En alkunos lugares la su aktivita puede ser por semana o diaria, lo ke va depender del tamanyo de la sivdad y de la rejion serkana. Los Souks son jeneralmente mensionados en kuentos komo Las mil i una noches; komo por egzemplo, tenemos la istorya de Una áva de ermozúra en dónde el padre del mansevo de la istorya, Hamseddin, es el shefe del souk de El Kairo.

Alkunos de los egzemplos má konosidos son el souk Bizouriyya en Damask, el Souk Saray en Bagdad, el Souk Zanqat al-Niswaan en Alejandria, el Souk Djemaa el Fna en Marrakesh, el Shuk Mahane Yehuda en Yerushalayim i el Shuk HaKarmel en Tel Aviv.

Sud-Afrika

Este artikolo uza la grafia de Aki Yerushalayim para la lingua judeo-espanyola. Mersi muncho por mantener el artikolo uzando este estil.

La Repuvlika de Sud-Afrika es un payis ke se topa enel sud del kontinente Afrikano. Tiene las sus frontieras kon Namibia, Botsvana, Zimbabve, Mozambike i Svazilandia. El Reino de Lesotho se ankontra enklavado dentro de la Repuvlika de Sud-Afrika. Es el uniko payis kon tres sivdades kapitalas: Pretoria (administrativa), Bloemfontein (djudisiala) i Sivdad del Kabo (lejislativa); andjak, la sivdad mas grande i emportante ekonomikamente es Djohannesburgo.

Sud-Afrika es un payis konosido por la su meskla de kulturas, linguas i relijiones. Onze linguas son rekonosidas komo ofisialas por la Konstitusion de Sud-Afrika. Dos de las onze linguas son de orijin evropeo: la lingua afrikaans, la kuala proviene direktamente de la lingua olandeza i es avlado por la majorita de los avitantes blankos i por los mestizos i la lingua inglesa. Anke la lingua inglesa tiene una emportansia grande en la vida publika i komersiala del payis, es afilu la sinkena lingua en kuanto a numero de avlantes nativos. Sud-Afrika es un payis etnikamente diverso. El 79,5% de la povlasiyon sud-afrikana es de orijin preto, la kuala está dividida en diferentes grupos etnikos los kualos avlan diferentes linguas bantus, mueve de las kualas son ofisialas. Endemas, el payis tiene las mayores komunidades de avitantes de orijin evropeo, indio, ansina komo las komunidades mestizas mas grandes del kontinente.

Sud-Afrika es uno de los myembros fondadores de la Union Afrikana i tiene la ekonomiya mas grande del kontinente i de todos los myembros de la UA. Es endemas myembro fondador de las Nasiones Unidas i del NEPAD. El payis apartiene ala Mankomunidad de Nasiones, el Tratado Antartiko, el Grup de los 77, la Zona de Paz i Kooperasiyon del Atlantiko Sud, la Union Aduanera de Afrika Meridionala, la OMK, el FMI, el G20 i el G8+5, entre otros.

Tetuan

Tetuan (en arabo تطوان, Titwan, ke es la diformasyon del biervo Tittawen en tamazight del Rif o Tarifit, ke signifika "los ojos" o "los manadéros") es una sivdad del Nord de Marroko i esta konsiderada la kapitala i sentro kulturalo de la rejion de Tanjer-Tetuan (Tanja), endemas de ser el uniko porto de Marroko en la Mar Mediterraneo, unos kilometros al sud de Jibraltar. A prinsipios del syeklo XX, una sinkena parte de la povlasion iva ser djudia. La sivdad es konsiderada la sivdad ma andalusa del Reyno, una de las ma fermozas i endemas la su medina (sivdad vieja) es patrimonio kultural de la umanidad de la UNESCO

Turkia

Este artikolo uza la grafia de Aki Yerushalayim para la lingua judeo-espanyola. Mersi muncho por mantener el artikolo uzando este estil.

La Repuvlika de Turkia (en ebreo הטורקית) es un paiz del Asia i la Evropa. Al norte topa kon la Mar Preta, al sud topa kon Suria, Irak i la Mar Mediterranea, Al oeste topa kon Iran, Jeorjia, i al este topa kon Gresia i Bulgaria. La sivdad kapitala es Ankara i la su sivdad mas grande es Estambol.

Turkiya

Este artikolo uza la grafiya Turka. Munço mersi por mantener el artikolo uzando este stylo.

La Repuvlika de Turkiya es un payiz entre el Asya i la Evropa. Su sivdad kapitala es Ankara i la su mas grande sivdad es İstanbul. La lingua ofisyala de la Turkiya es el turko, endemas, la su relijion prinsipala es el Islam.

Turkmenistan

Turkmenistan (Türkmenistan, payis de los Turkomanos, en turkomano) es un payis en Asya Sentrala. Limita al sud kon Afganistan i kon Iran; al Nord kon Kazakistan i al Nordeste kon Uzbekistan; al Oeste limita kon la Mar Kaspio. La su kapital es Ashgabat.

Union Sovyetika

La Union Sovyetika (en lingua rusa Советский Союз, Sovietsky Soyuz), ofisialmente yamada Union de Repuvlikas Sosyalistas Sovyetikas (Сою́з Сове́тских Социалисти́ческих Респу́блик, Soyuz Sovétskih Sotsyalistícheskih Respublik, akurtado СССР, SSSR) era un Estado federal sosyalizta ke egzistió en Evrasya entre los anyos de 1922 i 1991. El nombre uzado informalmente entre sus avitantes era Union (Soyuz).

La Union Sovyetika tenía un sistem politiko de partito uniko basho kontrolo por el Partito Komunista fina 1990. Anke la URSS era nominalmente una Union de repuvlikas sovyetikas (15 en total diskués de la anyada de 1956) kon la kapitala en Mosku, era en vedrad un payis muy sentralizado kon una ekonomiya planifikada.

Universita de Tel Aviv

La Universita de Tel Aviv, en ivrit אוניברסיטת תל-אביב, es una de las amijores universitas de Israel.

Fue fondada enel anyo 1956, komo resultado de la union de las eskolas de Ekonomiya i Dirito, ansina komo de los institutos de Siensias Naturalas i de Estudios de Djurisprudensia de Tel Aviv.

Enel anyo 1963 resive la avtonomiya de la munisipalita de Tel Aviv i los sus kampus fueron establesidos en Ramat Aviv, una maále al nord de la sivdad. La universita tiene oy endia 9 eskolas, 106 departamentos i 90 institutos de piskisa. En eya estudian alderedor de 29.000 elevos.

İstanbul

Este artikolo uza la grafiya Turka. Munço mersi por mantener el artikolo uzando este stylo.İstanbul o Estambol (en kastelyano: Estambul, en grego: Κωνσταντινούπολις, Kōnstantinoúpolis, en latina: Constantinopolis, istoryikamente Bizansio i demkues Konstantinopla) es la mas grande sivdad de la Turkiya i la ultima kapital del Emperyo Ottomano. La sivdad es unika, pues esta entre Asya i Evropa. Ay una komunita cudya en İstanbul ke tyene sirka de 20 esnogas; la su mas grande esnoga es la Neve Şalom, (Neve Şalom Sinagoğu Vakfı en turko, בית הכנסת נווה שלום en ebreo), Oasis de paz o Vale de paz, la ke esta en el male de Galata. Ay otronas males kon mayor presensya cudya en İstanbul, komo Balat en el lado evropeo, i Kuzguncuk en Üsküdar, el lado asyatiko dela sivdad.

İstanbul tambyen es la kapital komersyala de la Turkiya, i de fakto la Bolsa de Valores del payiz se topa ayi, endemas de la sede de munças de las entreprisas mas grandes de la Turkiya, komo Koç Holding A.Ş., Türk Hava Yolları (THY), Türk Otomobil Fabrikasi A.Ş (Tofaş), Avea, Turkcell i Arçelik A.Ş.. Estambol endemas es la kapital kulturala de la Turkiya, siendo sede de un festival Internasionalo del Filmo i sede de mas de kinze muzeyos. Endemas, İstanbul fue la kapitala Evropea de la Kultura enel anyo 2010. Las "Areas Istoryikas de İstanbul" fueron agregatas a la Lista Mundiala de Erensya de la UNESCO enel anyo 1985.

En otras linguas

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.