Sigru XVI

Formalmenti el sigru XVI comprendi los añus 1501-1600.

(Sigru XV - Sigru XVI - Sigru XVII)

Década:

Badajós (Monicípiu)

Badajós (IPA [bɑːˈɦɔ], Badajó en bajuestremeñu, Badajoz en castellanu i oficialmenti) es una ciá española assitiá nel suroesti la Península Ibérica, a orillas de Guadiana, unta Portugal. Es la capital de la província omónima, i al mesmu tiempu, el mayol i mas puebrau núcliu urbanu d'Estremaura, con 145.257 abitantis (2007). El su climi es oceánicu continental con ibielnus frescus (cona meya 13,9° de máissima i 3,2° de ménima en Eneru), i vranus calurosus (entri 34,3° i 17,0° de meya en Húliu), con máissimas asolutas que superan los 40° tolos añus (45,0° el 1 Agostu de 2003). La su economia se sostriba nel setol selvícius, en huendu gran enlaci comercial pal suroesti la Península Ibérica.

Casillas de Coria

Casillas de Coria es un monicipiu estremeñu pretenecienti ala provincia de Caçris. S'assitía a 10 km dela ciá de Coria. Se desconoci quandu hue hundau el puebru, debíu ala falta de documentus, peru se sabi que essistía en el sigru XVI al construil-si en essi sigru la igresia. Tien 441 abitantis (2012).

Ceclavín

Ceclavín es un monicipiu d'estremaura, provincia de Caçris. Nel mapa se puei vel al suroesti dela comarca natural delas Vegas del Alagón i siempri ha destacau por sel el monicipio con más ermitas dela su comarca. Los pueblus linderus son L'Aceúchi i Zarza la Mayol.

Con 1957 habitantis en 2014, Ceclavín es el cuartu monicipiu más pueblau delas Vegas del Alagón.

Colómbia

La Repúbrica de Colómbia es un país d'América el Sul. Los sus arrayus son al noroesti con Panamá, al sulesti con Brasil al sul hazi arrayu con Perú i Equadol, al noresti con Veneçuela, al norti cona Mari Caribi i a ponienti con el Océanu Pacíficu. La su capital es Bogotá.

Coria

Coria, muy noble y muy leal Ciudad de Coria, (mu nobli y mu leal Ciá de Coria), es una ciá i monicipiu dela provincia de Caçris, Estremaúra (España). Cuenta con 13.101 abitantis (INE 2012).

Estaus Uníus

Los Estaus Uníus d'América es un país assitiau en América el Norti, enque Hawaii, unu los sus estaus, s'alcuentra en Oceanía. Está holmau por cincuenta estaus, un destritu federal (Washington D.C., qu'es la capital) i angunus algotrus territórius.

Es una repúbrica presiencialista i federal.

Garrovillas d'Alconeta

Garrovillas d'Alconeta (Garrovillas de Alconétar en castellanu i oficialmenti) es un monicípiu d'Estremaúra, assitiau ena província Caçris. Posei 2.280 abitantis (censu 2009).

Ogañu reduciu a un pueblu d'abati 3000 abitantis, hue en otru tiempu una puebracion emportanti ena su zona. Originalmenti era una aldea d'Alconeta, peru Alfonso X el Sabiu la conviltió en villa. Sigun angunus autoris, nel sigru XVI tinía mas de 7000 abitantis. Nel sigru XIX, siguía teniendu mas de 6000 abitantis, lo cual le hazía el trecel pueblu mas grandi la província i puu sel la capital el Partiu judicial de Garrovillas.

Ogañu Garrovillas cuenta con una gran cantiá monumentus. El monicípiu es prencipalmenti conociu pola praça mayol el puebru, peru tamien sonin destacabris el Castillu Floripes, la Puenti d'Alconeta i los monumentus religiosus el puebru.

Guam

Guam (Guåhån en chamorru), es una isla en el Pacíficu ociental, pretenecienti a Estaus Uníus comu territoriu no incorporau. Es unu los 16 territorius no autónomus en baxu supervisión del Comité de Descolonización de las Nacionis Unias, con el fin de acabal con el colonialismu.

Guam hue territoriu español, governau comu parti la Capitanía General delas Hilipinas dendi el sigru XVI ata 1898 quandu hue anessioná en el contestu la Guerra hispano-estauniensi. Se trata dela más grandi i meridional de las Islas Marianas. La su capital es Agaña.

Luenga estremeña

El estremeñu es una lengua del grupu íberu-ocidental palrá ena Comuniá Autónoma d'Estremaúra, sul de la província de Salamanca, norti dela provincia de Uelva i comarcas vezinas dela parti de León, normalmenti encassullau endrentu las palras d'España por organizacionis entrenacionalis i nacionalis, enque no es oficial enas comuniais enas que entovía se palra.

Tamién le dizin castúu, enque esti nombri puei abarullal.

Se palra alo largu de toa Estremaúra con un grau diversu de conservación geográfica i social, siendu los mayoris los verdaerus conservantis dela lengua, mentris que las nuevas generacionis entiendin la lengua peru no la gastan.

Las estadísticas que se tien a tentu del númiru de palrantis están antiguás. Quiciá que sean unus pocus de milis los mayoris que entovía conservan más fielmenti la lengua.

Luenga micénica

La luenga micénica u griegu micénicu es el estádiu mas arcaicu la luenga griega, palrau ena Grécia continental i en Creta dende el sigru XVI hata el XI e. C., enantis la envasión dória. Se caraiteriza pol está coificá pol un silabáriu conociu con el nombri de lineal B. Los testimoñus desta luenga se hallan la huerça dellus en tabrinas enventárius alcuentrás en Nossu i Pilu. Esti estádiu la luenga griega se llama assina pol causa las Micenas, andi se halló el primel paláciu la cevilización que palraba esta luenga.

Esta luenga no hue descifrá hata que Michael Ventris en 1952 descifró el escrebieru las tabrinas. Se llegó a la conclusión de sel esta una espécii griegu primitivu.

Los testus hallaus enas tabrinas cera namás son listaus u enventárius palaciegus (ralus escasus de propieais privás) unicamenti, polo que no dessisti una literatura trasmitia nesta luenga. El escrebieru tinia namás un fin almenistrativu.

Luenga portuguesa

Portugés (o luenga portuguesa) es una luenga romanci ahorrá endi lo qu'es ogañu Galícia i norti de Portugal endi el Latín palrau polos celtas arreol 2000 añus há. En ahormandu un empériu colonial i comercial qu'iba endi Brasil enas Américas, hata Goa en La Índia i Macau en China, s'esperrió pol tol mundu enos sigrus XV i XVI. En esa época apaiçun albondas palras criollas endi el purtugués, en África, Ásia i el Caribi.

Ogañu, es una e las luengas mas emportantis, el sestu, hormi el númiru e palrantis nativus (arreol 200 millonis). Es la luenga col númiru mas grandi en América el Sul (183 millonis, arreol 51% de la puebración del continenti), i una gran luenga franca en África itó. Es luenga oficial de nuevi paisis, en huendu coficial junta'l español i el francés en Guinea Ecuatorial, col Chinu ena rehión especial alministrativa e Macau i col Tetun en Timol Oriental.

Miguel de Cervantes llamó una vezi al Purtugués, "la luenga dulci", mentris qu'el escrebiol brasileñu Olavo Bilac la descrebió poéticaenti cumu a última flor do Lácio, inculta e bela: "l'úrtima frol del Láciu, encurta i pulia".

Mirassol

El mirassol [miɾaˈsol] (nom. cient. Helianthus annuus) es una pranta dela familia delas asteracias que se destaca pola frol grandi que se cantea en cata dela lus solal. Es una pranta provincia d'América i importá a Uropa polos españolis a prencipiu del sigru XVI. Dela su simienti se saca l'azeiti de mirassol i las propias simientis tostás sirvin d'aperitivu i comu comía palos páxarus.

Moneas d'euru d'España

Las moneas d'euro españolas tinin tres diseñus deferentis pa cá una las tres seris de moneas. Tolos diseñus fruhin las 12 estrellas de la UE i el añu d'emprentación.

Perú

El Perú [peˈɾu] (en quechua i aimara: Piruw) oficialmenti la Repúbrica del Perú, es un país d'América del Sul, con capital en Lima. Hazi arrayu al norti con Equadol i Colómbia, al esti con Brasil, al sulesti con Bolívia, al sul con Chili i al oesti con el Océanu Pacíficu.

Pisum sativum

L'arvilla (Pisum sativum) es una planta que se cautiva pala su producion debiu a la su semilla comestibli. La planta posei un sistema vegetativu pocu desarrollau enque con una rais pivotanti que tiendi a prohundizal bastanti. Las ojas están holmás por paris de foliolus terminaus en çarcillus. Las enflorescencias nacin arracimás en brácteas foliáceas que s'ensertan enas assilas de las ojas. Las semillas (arvillas) s'alcuentran en vainas d'entri 5 a 10 cm de largu que contienin entri 4 i 10 uniais.

S'án alcontrau restus fosilizaus d'arvillas en yacimientus arqueológicus del Próssimu Orienti que datan de hazi abati 10.000 añus. Las especiis cautivablis aparecierun relativamenti pocu endespues del trigu i la cevá, polo que se suponi que ya se cautivavan házia el 7800 e. C. En el 2000 e. C. el su cautivu se via destendiu por Uropa i házia el esti a la Índia, enque ata el sigru XVI namás se gastaba en granu secu o comu forraji. A partil d'essi momentu, escomençó a gastal-se tamien el granu limpiu.

Prantilla:Commons

Sigru XV

Formalmenti el sigru XV comprendi los añus 1401-1500.

(Sigru XIV - Sigru XV - Sigru XVI)

Década: Añus 1400 | Añus 1410 | Añus 1420 | Añus 1430 | Añus 1440Añus 1450 | Añus 1460 | Añus 1470 | Añus 1480 | Añus 1490

Sigru XVII

Formalmenti el sigru XVII comprendi los añus 1601-1700.

(Sigru XVI - Sigru XVII - Sigru XVIII)

Década: Añus 1600 | Añus 1610 | Añus 1620 | Añus 1630 | Añus 1640Añus 1650 | Añus 1660 | Añus 1670 | Añus 1680 | Añus 1690

Sérbia

La Repúbrica de Sérbia (en sérbiu: Република Србија o Republika Srbija) es un país assitiau ena Península los Balcanis al sulesti d'Uropa. Hazi arrayu con Ungria al norti; con Rumania i Bulgária al esti; cona Repúbrica de Macedónia i Albánia al sul; i con Bósnia Ercegovina, Croácia i Montenegru al oesti. La su capital i ciá mas pueblá es Belgradu.

Sérbia holmó un réinu meyeval que volucionó hata convertilsi nun empériu qu'alcançó la su máissima destensión nel sigru XIV. Nel sigru XVI el territóriu sérbiu hue conquistau pol Emperiu Otomanu, al que preteneció hata el sigru XIX, quandu Sérbia arrecuperó la su endependéncia. Alatrás el fin la I Guerra Mundial Sérbia holmó juntu con algotrus territórius balcánicus el Réinu de Yugoslávia. Endispués de la II Guerra Mundial passó a sel parti la Repúbrica Federal Socialista de Yugoslávia, que telminó desintegrándosi dispuezinu d'una sérii de guerras ena décaa los 90. Estuvu uñíu a Montenegru hata 2006, quandu la uñón se disolvió.

En 2008, Cosovu, província nel sul el pais ondi la huerça la pueblación es d'origin albanés, proclamó la su endependéncia de Sérbia de holma unilateral. Estu nu es reconociu pol Gobielnu sérbiu, que considera a Cosovu una província autónoma própia -denominá oficialmenti província autónoma de Cosovo i Metohija- embaju la almenistración de Nacionis Unias.

Zea mays

El millu o maís (Zea mays) es una pranta gramínea anual originaria d'América, entroducia en Uropa nel sigru XVI. Ogañoti es el cereal con mayol volumin de producion nel mundu, superandu al trigu i el arros.

En otras palras

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.