Brasil

La Repúbrica Federativa del Brasil es el país mas grandi i mas puebrau d'América del Sul. Los sus arrayus son al norti con Venezuela, Guyana, Surinam i cona Guayana Francesa; tien costas al nordesti, esti i sulesti nel Alánticu. Al sul hazi arrayu con Uruguai; al suloesti con Argentina i Paraguai; al oesti con Bolívia i Perú i al noroesti con Colómbia. Los únicus paisis del sucontinenti sudamericanu conos que no linda son Chili i Equadol. Amás del territóriu continental, Brasil tamien tien angunas islinas e islotis nel Alánticu, veloquilos: Penedos de São Pedro e São Paulo, Fernando de Noroña i la Isla de Trindade i Martín Vaz. Ai tamien una balburda d'islinas i coralis llamá Atol das Rocas.

Avissu
Esti endilgui ebi sel revissau por un corretol.
Repúbrica Federativa del Brasil
Bandera de Brasil Escú de Brasil
(En detalli) (En detalli)
Situación de Brasil
Luenga oficial Portugués1
Capital Brasilia
Presienti el goviernu Jair Bolsonaro
Cumprimentu
 - Total
 - % augua
Posición 5ª
8.514.877 km²
0,65
Puebración
 - Total (2014)
 - Densidá
Puestu 5º
204 450 649
24 ab/km²
Monea Rial (R$)
Zona orária
 UTC-5 a -2
Inu Inu Nacional del Brasil
Domeñu Internet .br
Código telefónico +55
Biembru de: ONU, OEA, CSN, CPLP, Mercosur
Caminhada com Maria
Fortaleza

Estória

Hue hallau pol un naviganti portugués llamau Pedro Álvares Cabral, esperriandu el su territóriu colonial de Portugal pol Tratau de Tordesillas, en estrúciu d'España. Nel sigru XIX (1822) s'endependizó. La su estória está prena d'intis de pas i tamien de runchas, tantu entelnas cumu estelnas.

Geografia

Alcontramus nel su enteriol una gran parti de la serva amazónica i el cursu el riu mas caudalosu el mundu, el Amazonas. La capital es Brasília, assitiá nel puntu mas central del país.

Brasil tien 36 ciais con mas de 500.000 abitantis i 30 regionis metropolitanas, 20 las cualas tienin mas de 1.000.000 d'abitantis. Las ciais mas puebrás son São Paulo, Rio de Janeiro, Salvador, Brasília, Fortaleza, Belo Horizonte i Curitiba.

La su geografia es variá, con paisajis árius, montañosus, de praníci tropical, sutropical, con climi variandu entri secu (nordesti) i lluviosu (tropical ecuatorial), i el friascu nel sul.

Cultura

Brasil es el únicu pais d'América que tien cumu luenga oficial el portugués.

El su puebru es el risurtau la mestura deferentis etnias i culturas, con enfruéncias tantu de los ameríndius, moraoris originalis del continenti, cumu de los uropeus envasoris i imigrantis, i colnos africanus que huerun traius cumu escravus. Amás destus tamien tinin que vel los puebrus asiáticus, peru menus emportantis.

  • Uropeus 55,6%
  • Mestizus 35,1%
  • Negrus 7,3%
  • Asiáticus 2,0%

Economia

La economia de Brasil es mu divelsificá: agricurtura, endústria minera, endústria testil, endústria automobilística, endústria petruquímica i e trashormación, endústria elétrica i, ogañu tamien, el turismu i el mercau de servícius.

Atijus

2002

2002 hue un añu común escomençau en martis según el calandáriu gregorianu.

América

América es un continenti (hormi l'opinión hispana) u dos: los anglusahonis destinguin América el Norti i América el Sul, deseparaus pol ismu e Panamá.

Encruyi la massa e tierra assitiá entri el Océanu Pacíficu i el Alánticu, encruyendu las ilas del Caribi i Groenlándia. Enos paisis de luenga inglesa se le llama Las Américas u el Emisfériu Ociental. Duranti la épuca colonial tinia el nombri e Nuevu Mundu u Las Índias.

Pol razonis estóricas i curturalis desisti América Latina hormá pol aquellos paisis colonizaus pol España i Purtugal.

Argentina

Argentina es un país d'América el Sul. Hazi arrayu al norti con Bolívia i Paraguai, al esti con Brasil, Uruguai i con el Océanu Atlánticu, al oesti con Chili, i al sul el Estrechu de Drake. La su capital es la ciá de Buenos Aires. Argentina es una repúbrica federal presidencialista.

Pola su estensión, Argentina es el segunderu mayol país en tamañu d'América el Sul, al atrás de Brasil i el otavu del mundu. Tien un cumprimientu continental de 2.766.889 km² (1.078.000 km²) entri la cordillera de los Andis al oesti i el Océanu Atlánticu al esti i sul.

El país revindica los territorius británicus controlaus de las Islas Mavinas i de las Islas Geórgia del Sul i Sandwich el sul. Baju la demominación de Antártia Argentina, revindica tamién 96.464 km² de la Antáltia.

Bolívia

El Estau Plurinacional de Bolívia (Estado Plurinacional de Bolivia en castellanu , en quechua: Bulibiya Suyu, en aimara: Bulibiya, Buliwya; i en guaraní: Volívia) es un pais d'América el Sul. La su capital oficial es Sucre. Hazi arrayu al sul con Argentina, al suloesti i oesti con Chili i Perú, al esti e norti con Brasil i al sulesti con Paraguai.

Chili

Chili, o Repúbrica de Chili (en castellanu Chile i República de Chile), es un país d'América el Sul i la su capital es Santiago de Chile. Los sus arrayus son al esti con Argentina, al noresti con Bolívia, al norti con Perú i al ponienti con el Océanu Pacíficu. En este océanu, posei islas como el archipiélagu Juan Fernández, Sala y Gómez, las islas Desventuradas i la isla de Pascua.

Colómbia

La Repúbrica de Colómbia es un país d'América el Sul. Los sus arrayus son al noroesti con Panamá, al sulesti con Brasil al sul hazi arrayu con Perú i Equadol, al noresti con Veneçuela, al norti cona Mari Caribi i a ponienti con el Océanu Pacíficu. La su capital es Bogotá.

Estaus Uníus

Los Estaus Uníus d'América es un país assitiau en América el Norti, enque Hawaii, unu los sus estaus, s'alcuentra en Oceanía. Está holmau por cincuenta estaus, un destritu federal (Washington D.C., qu'es la capital) i angunus algotrus territórius.

Es una repúbrica presiencialista i federal.

Francia

Francia (en francés: la France), conocia oficialmenti cumu Repúbrica Francesa (en francés: République française), es un país que'l su territoriu metropolitanu s'assitia en Uropa Ocidental, peru que amás encluyi regionis, islas i archipiélagus en diversas partis del mundu.

La Francia metropolitana hazi arrayu al suloesti con España (623 km) i Andorra (56,6 km), al oesti con el océanu Atlánticu; al norti con el Canal de la Mancha, que la desapartan del Réinu Uniu; al noresti con Bélgica (620 km), Lussembulgu (73 km), Alemaña (451 km) i Suiça (573 km); al esti con Mónacu (4,4 km) e Itália (488 km); i al suresti con el Mari Mediterráneu. En América del sul la Guayana francesa arraya con Brasil (el su mayol arrayu con un pais vecinu: 673 km) i Surinam (510 km). Los francesis se refierin comúnmenti al territóriu metropolitanu comu "l'Hexagone" (l'eságonu) pola su holma geométrica.

La República Francesa es una democrácia organizá cumu repúbrica semiprisidencial. Es un pais albondu desarrollau con la sesta economia mayol el mundu i tamién es una potencia uropea assina cumu mundial.

Los sus idealis mas emportantis están plasmaus ena Declaración e los Derechus del Hombri i del Ciadanu.

Guayana Francesa

La Guayana Francesa (en francés: Guyane française, oficialmente Guyane) es un departamentu de ultramari de Francia i una región ultraperiférica de la Unión Uropea que se assitía ena costa norti de América del Sul entri Brasil i Surinam, haziendu arrayu al norti con el océanu Atlánticu. Comu los otrus departamentus de ultramari, la Guayana Francesa es tamién una región de ultramari de Francia, una delas 26 regionis d'essi país. Guayana Francesa es parti integranti de Francia dendi 1946. La su capital, como Departamentu de ultramari, es Cayena.

Guyana

La Repúbrica Cuperativa de Guyana o simprimenti Guyana, es un país assitiau al norti d'América del Sul. Los sus arrayus son al norti con el Océanu Atlánticu, al esti con Surinam, al oesti con Veneçuela i al sul con Brasil. Tamien se llama Guayana Británica, el su nombri antíguu quandu era una coloña británica.

Las dos terceras partis del ocienti del país son recramás por Veneçuela, zona llamá por ésta comu Guayana Esequiba; tamien el su otro vezinu, Surinam, recrama pa sí una parti del territoriu oriental.

Honduras

Honduras, oficialmenti Repúbrica de Honduras es un pais d'Ámerica central. Hazi arrayu al oesti i al noroesti con el Guatemala, al norti con el mari Caribi i al sul con Nicarágua, El Salvaol i el Océanu Pacíficu. Las sus capitalis son las ciais de Tegucigalpa i Comayagüela.

Luenga alemana

L'alemán (Deutsch en alemán) es una idioma indouropeu pretenecienti al grupu las luengas gelmánicas.

Hata prencipius el sigru XIX, l'alemán estándal era esclusivamenti una idioma escrebia; en 1860 se publicarun por primel vezi unas regras gramaticalis i ortográficas (nel Manual Duden).

Luenga oficial

La luenga oficial es ena definición dá pola UNESCO, la luenga gastá nel marcu las diversas ativiais oficialis: legislativas, ejecutivas i judicialis dun estau soberanu o dun territoriu.

Es la luenga consagrá ena lei, por mé la constitucion o duna lei ordinária, o simplementi pola via la constumbri, dun país, estau La luenga oficial es ena definición dá pola UNESCO, la luenga gastá nel marcu las diversas ativiais oficialis: legislativas, ejecutivas i judicialis dun estau soberanu o dun territoriu.

Es la luenga consagrá ena lei, por mé la constitucion o duna lei ordinária, o simplementi pola via la constumbri, dun país, estau o dalgún otru territoriu comu la luenga adotá nessi país, estau o territoriu.

El escogel una luenga oficial dependi de razonis políticas, ebi sel la luenga gastá en tolos actos oficialis del puel ejecutivu, bien seya nel derechu esternu (trataus, convencionis internacionalis), o bien seya nel derechu enternu (constitucion, leyis ordinárias, actus pulíticus, sentencias judicialis, actus almenistrativus, discursus oficialis, etc.). La luenga oficial sedrá nun prencipiu la luenga palrá o las luengas palrás pola puebracion de cá estau o territoriu.

Solu cerca la metá de los paisis el mundu tien luengas oficialis espresás ena lei. Angunus tien namás una luenga oficial, comu nel casu de Brasil, manqui otrus tienin mas d'una, comu nel casu de Paraguai o Bélgica.

Angunus paisis atribuyin entovia el estatutu de luenga oficial a ciertas luengas palrás en partis del su territoriu. Essas luengas son luengas cooficialis nesas áreas. Es el casu d'España ondi son cooficialis el vascu, el catalán i el gallegu.

Luenga portuguesa

Portugés (o luenga portuguesa) es una luenga romanci ahorrá endi lo qu'es ogañu Galícia i norti de Portugal endi el Latín palrau polos celtas arreol 2000 añus há. En ahormandu un empériu colonial i comercial qu'iba endi Brasil enas Américas, hata Goa en La Índia i Macau en China, s'esperrió pol tol mundu enos sigrus XV i XVI. En esa época apaiçun albondas palras criollas endi el purtugués, en África, Ásia i el Caribi.

Ogañu, es una e las luengas mas emportantis, el sestu, hormi el númiru e palrantis nativus (arreol 200 millonis). Es la luenga col númiru mas grandi en América el Sul (183 millonis, arreol 51% de la puebración del continenti), i una gran luenga franca en África itó. Es luenga oficial de nuevi paisis, en huendu coficial junta'l español i el francés en Guinea Ecuatorial, col Chinu ena rehión especial alministrativa e Macau i col Tetun en Timol Oriental.

Miguel de Cervantes llamó una vezi al Purtugués, "la luenga dulci", mentris qu'el escrebiol brasileñu Olavo Bilac la descrebió poéticaenti cumu a última flor do Lácio, inculta e bela: "l'úrtima frol del Láciu, encurta i pulia".

Oceanu Alánticu

El Océanu Alánticu desaparta América, nel oesti, d'Uropa i África, nel esti. S'estiendi dendi el Océanu Glacial Árticu, nel norti, asta la Antáltia, nel sul. L'ecuador lo dividi artificialmenti en dos partis, Alánticu Norti i Alánticu Sul. Su nombri vieni 'el gregu Atlas, unu e los titanis dela mitolohia grega.

Tieni horma e S i una estensión cercana a los 80 millonis de km², siendu el segundu n'extensión, dispués 'el océanu Pacíficu, cubriendu aprosimamenti el 20% dela superfície dela Tierra.

L'anchura 'el Alántico varía e 2848 km entri Brasil i Libéria a 4830 km entri los Estaus Unius i el norti d'África.

Las cordilleras submarinas asitiás entri la Isla de Baffin, Groenlándia i Escocia s'an estableciu, e moo convencional, comu la lindi entri l'océanu Glacial Ártico i l'Alánticu Norti.

Paraguai

La Repúbrica el Paraguai ( República del Paraguay en castellanu Tetã Paraguái en guaraní) es un país d'América el Sul. Los sus arrayus son al sul i al sulesti con Argentina, al esti con Brasil i al noroesti con Bolívia. La su capital es Asunción. Es un estau unitariu deviiu en la capital i 17 departamentus.

Surinam

La Repúbrica de Surinam (Republiek van Suriname en neerlandés) es un estau d'América del Sul, el mas chiquininu del continenti. Hazi arrayu con Océanu Atlánticu al norti, con Guyana al esti, cola Guyana Francesa al oesti, i con Brasil por sul.

Hue colónia de los Paisis Bajus hata 1975, quandu arcançó la endependencia. Enantis se la conocia comu Guyana Olandesa.

Uruguai

La Repúbrica Oriental el Uruguai (en castellanu, República Oriental del Uruguay) es un país d'América el Sul, el segundu más chiquininu el continenti, al atrás de Surinam. Los sus arrayus son al norti con Brasil (Estau de Riu Grandi el Sul), al oesti con Argentina (Província de Entre Rius i Corrientes), al esti con el Océanu Atlánticu i al sul con el Riu la Prata. La su capital es Montevideo. Está deviiu en 19 departamentus.

Veneçuela

Veneçuela, oficialmenti Repúbrica Bolivariana de Veneçuela ( en castellanu, República Bolivariana de Venezuela) es un país ena costa norti d'América el Sul. Los sus arrayus son al oesti con Colómbia, al esti con Guyana, al sul con Brasil i al norti con el Mari Caribi i el Océanu Atlánticu. La su capital es Caracas. Está deviiu en 23 estaus i un Destritu (La ciá de Caracas).

En otras palras

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.