Washington Examiner

The Washington Examiner is an American political journalism website and weekly magazine based in Washington, D.C. that covers politics and policy in the United States and internationally.[2] It is owned by MediaDC,[3] a subsidiary of Clarity Media Group,[4] which is owned by Philip Anschutz.[5][6]

From 2005 to mid-2013, the Examiner published a daily tabloid-sized newspaper, distributed throughout the Washington, D.C. metro area. At the time, the newspaper mostly focused on local news and political commentary.[5] The local newspaper ceased publication on June 14, 2013, and its content began to focus exclusively on national politics, switching its print edition from a daily newspaper to a weekly magazine format.[7]

The Examiner is known for its conservative political stance and features many prominent conservative writers.[8][9][10]

Washington Examiner
Cover image of Washington Examiner magazine for July 29 2013
Front cover of Washington Examiner magazine for May 26, 2014
TypeWebsite, weekly magazine
FormatInternet, magazine
Owner(s)Clarity Media Group
Founder(s)Philip Anschutz
PublisherRyan McKibben[1]
PresidentStephen R. Sparks
EditorHugo Gurdon
Managing editorsPhilip Klein
News editorPete Kasperowicz
Opinion editorTim Carney
Founded2005 (newspaper) (as Montgomery Journal, Prince George's Journal, and Northern Virginia Journal)
2013 (magazine)
LanguageEnglish
Ceased publication2013 (newspaper)
Headquarters1152 15th St. NW
Suite 200
Washington, D.C. 20005
U.S.
Circulation45,000 (weekly magazine)
Websitewashingtonexaminer.com

History

Washington Examiner vending machine
A Washington Examiner dispenser, from the time when the newspaper was a free daily tabloid

The publication now known as The Washington Examiner began its life as a handful of suburban news outlets known as the Journal Newspapers, distributed only in the suburbs of Washington, under the titles of Montgomery Journal, Prince George's Journal, and Northern Virginia Journal.[11] Philip Anschutz purchased the parent company, Journal Newspapers Inc., in October 2004.[12] On February 1 of the following year, the paper's name changed to The Washington Examiner, and it adopted a logo and format similar to that of another newspaper then owned by Anschutz, The San Francisco Examiner.[11]

Over time, the paper became influential in conservative political circles, hiring much of the talent from The Washington Times and replacing the Times as the primary conservative paper in the capital city.[13] The website DCist wrote in March 2013 that "Despite the right-wing tilt of its editorial pages and sensationalist front-page headlines, it also built a reputation as one of the best local sections in D.C."[2] The newspaper's local coverage also gained fame, including a write-up by The New York Times,[14] for contributing to the arrest of more than 50 fugitives through a weekly feature that spotlighted a different individual wanted by the authorities.

It was announced in March 2013 that the paper would stop its daily print edition in June and refocus on national politics, converting its print edition to a weekly magazine and continuing to publish its website.[15] The new format has been compared to The Hill.[13] The Examiner's editor is Hugo Gurdon, and its managing editor is Philip Klein.[15][16][17] In December 2018, Clarity Media announced that the magazine would relaunch as a publicly available, expanded print magazine.[18]

Distribution and readership

The target market for the weekly magazine is the "45,000 government, public affairs, advocacy, academia and political professionals in Washington, DC, and state capitals."[2] According to its publisher, The Examiner's readership is more likely to sign a petition, contact a politician, attend a political rally, or participate in a government advocacy group than the readerships of other political publications including The Weekly Standard, Roll Call, Politico, and The Hill.[19] According to its publisher The Examiner has a high-earning and highly educated audience, with 26% holding a master's or postgraduate degree and a large percentage earning over $500,000 annually, likely to be working in executive or senior management positions.[19]

Content and editorial stance

The Examiner has been described as and is widely regarded as conservative.[8][10][9] When Anschutz first started the Examiner in its daily newspaper format, he envisioned creating a competitor to The Washington Post with a conservative editorial line. According to Politico, "When it came to the editorial page, Anschutz's instructions were explicit—he 'wanted nothing but conservative columns and conservative op-ed writers,' said one former employee." The Examiner's writers have included Michael Barone, Tim Cavanaugh, David Freddoso, Tara Palmeri, Rudy Takala, and Byron York.[5]

The Examiner endorsed John McCain in the 2008 presidential election[20] and Adrian Fenty in the Democratic primary for mayor in 2010.[21] On December 14, 2011, the newspaper endorsed Mitt Romney for the 2012 Republican presidential nomination, publishing an editorial saying he was the only Republican who could beat Barack Obama in the general election.[22]

2018 "MAGA list" story

In December 2018, the Washington Examiner published a story with the headline, "MAGA list: 205 ‘historic results’ help Trump make case for 2020 re-election". The story listed numerous alleged accomplishments of the Trump administration with no fact checks. The list was given to the Examiner directly from the White House for publishing, and there was no reporting rebutting anything. Shortly afterward, President Trump tweeted the story twice.[23][24]

2019 Muslim prayer rugs story

In January 2019, the Washington Examiner published a story with the headline, "Border rancher: 'We've found prayer rugs out here. It's unreal'." Shortly after, President Trump cited the story as justification for a border wall amid the 2018-2019 federal government shutdown. The story in question cited one anonymous rancher who offered no evidence of these Muslim prayer rugs, such as photos. The story provided no elaboration on how the rancher knew the rugs in question were Muslim prayer rugs. The author of the story formerly worked as press secretary for the anti-immigrant group Federation for American Immigration Reform. Stories of Muslim prayer rugs at the border are urban myths that have frequently popped up since at least 2005, but with no evidence to substantiate the claims.[25][26][27][28][29][30] The Examiner never released a clarification or retracted the story.

References

  1. ^ Rothstein, Betsy (December 5, 2014). "Shake-Up At The Washington Examiner". The Daily Caller. Retrieved August 25, 2015.
  2. ^ a b c Freed, Benjamin R. (March 19, 2013). "Washington Examiner to Cease Daily Publication and Become Political Weekly Archived 2013-07-28 at the Wayback Machine". DCist. Retrieved July 5, 2013.
  3. ^ MediaDC website. Retrieved July 5, 2013.
  4. ^ "New Examiner to offer online reporting, weekly magazine". (June 13, 2013). Washington Examiner. Retrieved July 5, 2013.
  5. ^ a b c Calderone, Michael (October 16, 2009). "Phil Anschutz's Conservative Agenda". Politico.
  6. ^ "Weekly Standard acquired by Washington Examiner parent company". Washington Examiner. June 16, 2009. Retrieved March 22, 2019.
  7. ^ Connolly, Matt. (June 14, 2013). "The Washington Examiner local news team says goodbye after eight years". The Washington Examiner. Retrieved July 5, 2013.
  8. ^ a b Lauter, David. "As 2017 ends, Republicans struggle to counter a Democratic wave". latimes.com. Retrieved September 18, 2018.
  9. ^ a b "Heresy on the Right". Columbia Journalism Review. Retrieved September 18, 2018.
  10. ^ a b Sommer, Will (February 2, 2018). "Chuck Todd: Fox News obtaining memo excerpts early ' smacks of a partisan exercise'". TheHill. Retrieved September 18, 2018.
  11. ^ a b Robertson, Lori (April/May 2007). "Home Free". American Journalism Review. Retrieved July 5, 2013.
  12. ^ Helman, Christopher. "The Man Behind the Curtain" (October 21, 2010). Forbes. Retrieved July 9, 2013.
  13. ^ a b "Washington Examiner Newspaper Closing, Becoming Weekly Magazine". www.outsidethebeltway.com. 2013-03-19. Retrieved July 17, 2016.
  14. ^ Peters, Jeremy W. (December 12, 2010). "Washington Examiner Helps Capture Fugitives". The New York Times. Retrieved July 5, 2013.
  15. ^ a b Bloomgarden-Smoke, Kara. (March 19, 2013). "The Washington Examiner Announces a 'Shift' in Their Business Model". Retrieved July 5, 2013.
  16. ^ Rogers, Jenny (August 11, 2014). "Stephen Smith Is Out at Washington Examiner". Washington City Paper. Retrieved August 12, 2014.
  17. ^ Rothstein, Betsy (March 23, 2015). "Washington Examiner Ups Philip Klein to Managing Editor". The Daily Caller. Retrieved August 25, 2015.
  18. ^ "Press Release: Washington Examiner to Expand into a Nationally Distributed Magazine with a Broadened Editorial Focus". Washington Examiner. 2018-12-03. Retrieved 2018-12-06.
  19. ^ a b "MediaDC | Audience and Readership". influence.mediadc.com. Archived from the original on July 11, 2016. Retrieved July 17, 2016.
  20. ^ "The Examiner endorses McCain-Palin". The Washington Examiner. September 24, 2008. Retrieved May 13, 2018.
  21. ^ "Why Fenty deserves – and D.C. needs – four more years". The Washington Examiner. September 7, 2010. Archived from the original (editorial) on December 4, 2010.
  22. ^ "Influential Conservative Newspaper Backs Romney for GOP Nomination". Fox News. December 14, 2011. Retrieved May 25, 2012.
  23. ^ Moran, Lee (2019-01-02). "Donald Trump Gets Busted Boasting About Positive News Coverage Written By Own Aides". Huffington Post. Retrieved 2019-01-24.
  24. ^ AM, Dan Cancian On 1/2/19 at 9:13 (2019-01-02). "Trump boasts about positive coverage, neglects to note it came from the White House". Newsweek. Retrieved 2019-01-24.
  25. ^ Sommer, Will (2019-01-18). "Trump Tweets Discredited Right-Wing Meme About 'Muslim Prayer Rugs' at Border". Retrieved 2019-01-20.
  26. ^ Graham, David A. (2019-01-18). "Trump's Entire Shutdown Approach, Encapsulated in One Tweet". The Atlantic. Retrieved 2019-01-20.
  27. ^ Oprysko, Caitlin. "Trump touts story about finding 'prayer rugs' along border". POLITICO. Retrieved 2019-01-20.
  28. ^ "Trump uses migrant caravan, prayer rugs to defend border wall, despite little proof - National | Globalnews.ca". globalnews.ca. 2019-01-18. Retrieved 2019-01-20.
  29. ^ Qiu, Linda (2019-01-18). "Trump's Baseless Claim About Prayer Rugs Found at the Border". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved 2019-01-20.
  30. ^ "Trump points to a migrant caravan and unverified claim about Muslim prayer rugs as he continues push for wall". The Washington Post. 2019.

External links

2020 Republican Party presidential primaries

The 2020 Republican Party presidential primaries and caucuses will be a series of electoral contests taking place within all 50 U.S. states, the District of Columbia, and five U.S. territories. Sanctioned by the Republican Party, these elections are designed to select the 2,472 delegates to send to the Republican National Convention, who will select the Republican Party's nominee for President of the United States in the 2020 election. The delegates also approve the party platform and vice-presidential nominee.

President Donald Trump formally launched his bid for re-election on February 17, 2017.

21st Century Democrats

21st Century Democrats is an American political organization founded by Senator Tom Harkin, commentator Jim Hightower and Congressman Lane Evans to help elect "progressive" or "populist" candidates.

Byron York

Byron York (born c. 1955) is an American conservative columnist for the Washington Examiner, Fox News contributor, and author who lives in Washington, D.C.

EMILY's List

EMILY's List is an American political action committee (PAC) that aims to help elect pro-choice Democratic female candidates to office. It was founded by Ellen Malcolm in 1985. According to the Washington Examiner, EMILY's List is "the nation's most influential pro-choice political action committee."The group's name is an acronym for "Early Money Is Like Yeast", Malcolm commenting that "it makes the dough rise". The saying is a reference to a convention of political fundraising: that receiving lots of donations early in a race is helpful in attracting subsequent donors.

Emily's List bundles contributions to the campaigns of pro-choice Democratic women running in targeted races.From 1985 through 2008, EMILY's List had raised and spent $240 million for political candidates. EMILY's List spent $27.4 million in 2010, $34 million in 2012, and $44.9 million in 2014. The organization was on track to raise $60 million for the 2016 election cycle, much of it earmarked for Hillary Clinton, whose presidential bid EMILY's List had endorsed.

Federal Election Commission

The Federal Election Commission (FEC) is an independent regulatory agency whose purpose is to enforce campaign finance law in United States federal elections. Created in 1974 through amendments to the Federal Election Campaign Act, the commission describes its duties as "to disclose campaign finance information, to enforce the provisions of the law such as the limits and prohibitions on contributions, and to oversee the public funding of Presidential elections."

Federal Mediation and Conciliation Service (United States)

The Federal Mediation and Conciliation Service (FMCS) is an independent agency of the United States government, founded in 1947, which provides mediation services to industry, community and government agencies worldwide. One of its most common tasks is to help to mediate labor disputes around the country. FMCS headquarters is located in Washington, D.C. Its employees include certified mediators.

Kojo Nnamdi

Kojo Nnamdi (born January 8, 1945) is an American radio journalist. He is the host of The Kojo Nnamdi Show and The Politics Hour on WAMU, and hosted the Evening Exchange broadcast on WHUT-TV from 1985 to 2011.

Lee Habeeb

Lee Habeeb (born January 21, 1961) is an Arab-American talk radio executive, host, and columnist. He is the Vice President of Content for the Salem Radio Network, is the founder of American Private Radio, and the host of Our American Stories.Habeeb has written columns for USA Today, The Washington Examiner, the National Review, and LifeZette. He currently writes a weekly column for Newsweek.Habeeb attended the University of Virginia School of Law (Class of 1991). Since 2006, he's lived in Oxford, Mississippi with his wife, Valerie, and daughter, Reagan.

Michael Barone (pundit)

Michael D. Barone (born September 19, 1944) is an American conservative political analyst, historian, pundit and journalist. He is known for being the principal author of The Almanac of American Politics, a highly detailed reference work on Congress and state politics; it has been published biennially by National Journal since 1972. The Almanac has been called "definitive and essential for anyone writing seriously about campaigns and Congress." Barone is also a regular commentator on United States elections and political trends for the Fox News Channel. In April 2009, Barone joined the Washington Examiner, leaving his position of 18 years at U.S. News & World Report. He is based at the American Enterprise Institute as a resident fellow. He has written numerous books and essays on American political and demographic history.

Red Alert Politics

Red Alert Politics is an American conservative news and opinion website based in Washington, D.C. It was owned by MediaDC, a subsidiary of Clarity Media Group, which is owned by the Anschutz Corporation.

The site focuses on targeting younger and millennial readers, producing an annual "30 under 30" list of influential conservatives under 30.On November 1, 2017, the site was merged to become a section of The Washington Examiner focusing on campus and millennial coverage.

Rowan Scarborough

Rowan Scarborough is an American journalist. For two decades, Scarborough worked as a Washington Times reporter who for over two decades wrote a weekly column with fellow reporter Bill Gertz called "Inside the Ring" reporting on national security and defense issues. In February 2007, worked at the Washington Examiner as its national security correspondent for a few months, before returning to the Times. Scarborough also writes freelance articles on national security issues for Human Events and other publications.

Scarborough's books include the 2004 New York Times bestseller Rumsfeld's War: The Untold Story of America's Anti-Terrorist Commander about the tenure of former Defense Secretary Donald Rumsfeld in the Bush administration. On July 16, 2007, Regnery Publishing released his second book "Sabotage: America's Enemies Within the CIA," which claims that anti-Bush elements within the CIA leaked information to the media and hampered the Afghanistan and Iraq war efforts. The book also critiqued the ineffectual CIA special operators who had to be rescued by the military in Afghanistan.He graduated summa cum laude from the School of Journalism at the University of Maryland. He served in the United States Navy as a Hospital Corpsman. In 2003, Scarborough was a Hoover Institution Media Fellow.

Rudy Takala

Rudy Takala is a conservative writer.

The Anschutz Corporation

The Anschutz Corporation is an American privately held holding company headquartered in Denver, Colorado, United States. It was started in 1958 by Fred Anschutz, a wildcatter, and the father of Philip Anschutz, who took over the company in 1962.The Anschutz Corporation, and affiliates Anschutz Company and Anschutz Investment Company, are vehicles for the diversified investments for Anschutz; the latter is a venture capital firm with minority stakes in sectors such as mass media, entertainment, sports, telecommunications, energy, and transportation. Larger investments include Anschutz Entertainment Group (AEG). The Regal Entertainment Group (REG) was also owned by TAC until it was sold in 2018. The company is also the owner, through Clarity Media Group and The Oklahoma Publishing Company, of several media properties, including The Weekly Standard, The Oklahoman, The Gazette (of Colorado Springs), and The Washington Examiner.

The Baltimore Examiner

The Baltimore Examiner was a free daily newspaper in Baltimore, Maryland. It was launched in 2006 by the Philip Anschutz-owned Clarity Media Group as part of a national chain that at the time included The San Francisco Examiner and The Washington Examiner. In contrast to the paid subscription Baltimore Sun, the Examiner was a free newspaper funded solely by advertisements. Editorially, The Examiner was viewed as taking a more conservative tone than The Sun. After being unable to find a buyer, The Baltimore Examiner closed after its final publication on February 15, 2009.The managing editor of The Baltimore Examiner, along with several others from various national newspapers, started The Baltimore Post-Examiner in 2012.

The Hill (newspaper)

The Hill is an American political newspaper and website published in Washington, D.C. since 1994. It is published by Capitol Hill Publishing, which is owned by News Communications, Inc.

Focusing on politics, policy, business and international relations, The Hill coverage includes the U.S. Congress, the presidency, and election campaigns. On its website, The Hill describes its product as "nonpartisan reporting on the inner workings of Congress and the nexus of politics and business".The paper was founded in 1994 and was published by New York businessman Jerry Finkelstein. The paper is currently owned by his son Jimmy Finkelstein, who serves as its chairman. Bob Cusack currently serves as the editor-in-chief, Johanna Derlega as the publisher, and Ian Swanson as managing editor.

The Sun Also Rises (ballet)

The Sun Also Rises or Hemingway: The Sun Also Rises is a 2013 ballet adaptation of Ernest Hemingway's The Sun Also Rises that was premiered by The Washington Ballet at The Kennedy Center under Artistic Director Septime Webre, whose parents had known Hemingway. It is the first version of this work en pointe. It premiered from May 8 – 12, 2013. Webre had previously adapted The Great Gatsby and Alice in Wonderland to ballet. According to Emily Cary of The Washington Examiner, like the source, the plot is about "a group of American and British expatriates who meet in Paris and travel to Pamplona, Spain, to watch the running of the bulls and the bullfights." Clark notes that the production was inspired by one of Webre's friends who taught American literature at Yale University who suggested an adaptation.

The Weekly Standard

The Weekly Standard was an American opinion magazine published 48 times per year. Its founding publisher, News Corporation, debuted the title on September 18, 1995. Originally edited by founders Bill Kristol and Fred Barnes, the Standard had been described as a "redoubt of neoconservatism" and as "the neo-con bible." It was owned by MediaDC, a subsidiary of Clarity Media Group, itself a subsidiary of The Anschutz Corporation. On December 14, 2018, its owners announced that the magazine was ceasing publication, with the last issue published on December 17.Many of the magazine's articles were written by members of conservative think tanks located in Washington, including the American Enterprise Institute, the Ethics and Public Policy Center, the Foundation for Defense of Democracies, the Hudson Institute, and the Foreign Policy Initiative. Individuals who wrote for the magazine included Elliott Abrams, Peter Berkowitz, John R. Bolton, Ellen Bork, David Brooks, Gertrude Himmelfarb, Christopher Hitchens, Harvey Mansfield, Cynthia Ozick, Joe Queenan, and John Yoo. The magazine's website also produced regular online-only commentaries and news articles. The site's editorial stance was described as conservative.

Tom Rogan

Tom Rogan (; born 8 February 1986) is a political journalist based in Washington, D.C.

White House press corps

The White House press corps is the group of journalists, correspondents, or members of the media usually stationed at the White House in Washington, D.C., to cover the President of the United States, White House events, and news briefings. Their offices are located in the West Wing.

Anschutz
Entertainment Group
Clarity Media
Group
Xanterra Travel Collection
Other subsidiaries

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.