The Guardian

The Guardian is a British daily newspaper. It was founded in 1821 as The Manchester Guardian, and changed its name in 1959. Along with its sister papers The Observer and The Guardian Weekly, the Guardian is part of the Guardian Media Group, owned by the Scott Trust. The trust was created in 1936 to "secure the financial and editorial independence of the Guardian in perpetuity and to safeguard the journalistic freedom and liberal values of the Guardian free from commercial or political interference".[4] The trust was converted into a limited company in 2008, with a constitution written so as to maintain for The Guardian the same protections as were built into the structure of the Scott Trust by its creators. Profits are reinvested in journalism rather than distributed to owners or shareholders.[5]

The editor is Katharine Viner; she succeeded Alan Rusbridger in 2015.[6][7] Since 2018, the paper has been published in tabloid format. As of November that year, its print edition had a daily circulation of 136,834.[8] The newspaper has an online edition, TheGuardian.com, as well as two international websites, Guardian Australia (founded in 2013) and Guardian US (founded in 2011). The paper's readership is generally on the mainstream left of British political opinion,[9][10] and its reputation as a platform for liberal and left-wing editorial (despite the high proportion of privately educated journalists writing for it) has led to the use of the "Guardian reader" and "Guardianista" as often-pejorative epithets for those of left-leaning or "politically correct" tendencies.[11][12][13] Frequent typographical errors in the paper led Private Eye magazine to dub it the "Grauniad" in the 1960s, a nickname still used today.[14]

In an Ipsos MORI research poll in September 2018 designed to interrogate the public's trust of specific titles online, The Guardian scored highest for digital-content news, with 84% of readers agreeing that they "trust what [they] see in it".[15] A December 2018 report of a poll by the Publishers Audience Measurement Company (PAMCo) stated that the paper's print edition was found to be the most trusted in the UK in the period from October 2017 to September 2018. It was also reported to be the most-read of the UK's "quality newsbrands", including digital editions; other "quality" brands included The Times, The Daily Telegraph, The Independent, and the i. While The Guardian's print circulation is in decline, the report indicated that news from The Guardian, including that reported online, reaches more than 23 million UK adults each month.[16]

Chief among the notable "scoops" obtained by the paper was the 2011 News International phone-hacking scandal—and in particular the hacking of the murdered English teenager Milly Dowler's phone.[17] The investigation led to the closure of the News of the World, the UK's best-selling Sunday newspaper and one of the highest-circulation newspapers in history.[18] In June 2013, The Guardian broke news of the secret collection by the Obama administration of Verizon telephone records,[19] and subsequently revealed the existence of the surveillance program PRISM after knowledge of it was leaked to the paper by the whistleblower and former NSA contractor Edward Snowden.[20] In 2016, The Guardian led an investigation into the Panama Papers, exposing then-Prime Minister David Cameron's links to offshore bank accounts. It has been named "newspaper of the year" four times at the annual British Press Awards: most recently in 2014, for its reporting on government surveillance.[21]

The Guardian
The Guardian 2018
The Guardian 15 January 2018
The Guardian front page on 15 January 2018
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet (1821–2005)
Berliner (2005–2018)
Compact (since 2018)
Owner(s)Guardian Media Group
Founder(s)John Edward Taylor
PublisherGuardian Media Group
EditorKatharine Viner
Founded5 May 1821 (as The Manchester Guardian, renamed The Guardian in 1959)
Political alignmentCentre-left[1][2]
LanguageEnglish
HeadquartersKings Place, London
CountryUnited Kingdom
Circulation136,834 (as of November 2018)[3]
Sister newspapersThe Observer
The Guardian Weekly
ISSN0261-3077 (print)
1756-3224 (web)
OCLC number60623878
WebsiteTheGuardian.com

History

1821 to 1972

Early years

The Manchester Guardian, May 5 1821
Manchester Guardian Prospectus, 1821

The Manchester Guardian was founded in Manchester in 1821 by cotton merchant John Edward Taylor with backing from the Little Circle, a group of non-conformist businessmen.[22] They launched their paper after the police closure of the more radical Manchester Observer, a paper that had championed the cause of the Peterloo Massacre protesters.[23] Taylor had been hostile to the radical reformers, writing: "They have appealed not to the reason but the passions and the suffering of their abused and credulous fellow-countrymen, from whose ill-requited industry they extort for themselves the means of a plentiful and comfortable existence. They do not toil, neither do they spin, but they live better than those that do."[24] When the government closed down the Manchester Observer, the mill-owners' champions had the upper hand.[25]

The influential journalist Jeremiah Garnett joined Taylor during the establishment of the paper, and all of the Little Circle wrote articles for the new paper.[26]

The prospectus announcing the new publication proclaimed that it would "zealously enforce the principles of civil and religious Liberty […] warmly advocate the cause of Reform […] endeavour to assist in the diffusion of just principles of Political Economy and […] support, without reference to the party from which they emanate, all serviceable measures".[27] In 1825 the paper merged with the British Volunteer and was known as The Manchester Guardian and British Volunteer until 1828.[28]

The working-class Manchester and Salford Advertiser called the Manchester Guardian "the foul prostitute and dirty parasite of the worst portion of the mill-owners".[29] The Manchester Guardian was generally hostile to labour's claims. Of the 1832 Ten Hours Bill, the paper doubted whether in view of the foreign competition "the passing of a law positively enacting a gradual destruction of the cotton manufacture in this kingdom would be a much less rational procedure."[30] The Manchester Guardian dismissed strikes as the work of outside agitators: "[…] if an accommodation can be effected, the occupation of the agents of the Union is gone. They live on strife […]"[31]

The Manchester Guardian was highly critical of US President Abraham Lincoln's conduct during the US Civil War (1861–65), writing on the news that Abraham Lincoln had been assassinated: "Of his rule, we can never speak except as a series of acts abhorrent to every true notion of constitutional right and human liberty […]"[32]

C. P. Scott

C. P. Scott made the newspaper nationally recognised. He was editor for 57 years from 1872, and became its owner when he bought the paper from the estate of Taylor's son in 1907. Under Scott, the paper's moderate editorial line became more radical, supporting William Gladstone when the Liberals split in 1886, and opposing the Second Boer War against popular opinion.[33] Scott supported the movement for women's suffrage, but was critical of any tactics by the Suffragettes that involved direct action:[34] "The really ludicrous position is that Mr Lloyd George is fighting to enfranchise seven million women and the militants are smashing unoffending people's windows and breaking up benevolent societies' meetings in a desperate effort to prevent him." Scott thought the Suffragettes' "courage and devotion" was "worthy of a better cause and saner leadership".[35] It has been argued that Scott's criticism reflected a widespread disdain, at the time, for those women who "transgressed the gender expectations of Edwardian society".[34]

Scott commissioned J. M. Synge and his friend Jack Yeats to produce articles and drawings documenting the social conditions of the west of Ireland (pre-First World War), and these pieces were published in 1911 in the collection Travels in Wicklow, West Kerry and Connemara.[36]

Scott's friendship with Chaim Weizmann played a role in the Balfour Declaration of 1917, and in 1948 The Manchester Guardian was a supporter of the new State of Israel.

In June 1936 ownership of the paper passed to the Scott Trust (named after the last owner, John Russell Scott, who was the first chairman of the Trust). This move ensured the paper's independence.[37]

Spanish Civil War

Traditionally affiliated with the centrist to centre-left Liberal Party, and with a northern, non-conformist circulation base, the paper earned a national reputation and the respect of the left during the Spanish Civil War (1936–1939). George Orwell writes in Homage to Catalonia (1938): "Of our larger papers, the Manchester Guardian is the only one that leaves me with an increased respect for its honesty". With the pro-Liberal News Chronicle, the Labour-supporting Daily Herald, the Communist Party's Daily Worker and several Sunday and weekly papers, it supported the Republican government against General Francisco Franco's insurgent nationalists.

Post-war

The paper's then editor, A. P. Wadsworth, so loathed Labour's left-wing champion Aneurin Bevan, who had made a reference to getting rid of "Tory Vermin" in a speech "and the hate-gospellers of his entourage" that it encouraged readers to vote Conservative and remove Attlee's post-war Labour government.[38] The newspaper opposed the creation of the National Health Service as it feared the state provision of healthcare would "eliminate selective elimination" and lead to an increase of congenitally deformed and feckless people.[39]

The Manchester Guardian strongly opposed military intervention during the 1956 Suez Crisis: "The Anglo-French ultimatum to Egypt is an act of folly, without justification in any terms but brief expediency. It pours petrol on a growing fire. There is no knowing what kind of explosion will follow."[40][41]

On 24 August 1959, The Manchester Guardian changed its name to The Guardian. This change reflected the growing prominence of national and international affairs in the newspaper.[42] In September 1961, The Guardian, which had previously only been published in Manchester, began to be printed in London.[43]

1972 to 2000

Northern Ireland conflict

When 13 civil rights demonstrators in Northern Ireland were killed by British soldiers on 30 January 1972 (known as Bloody Sunday), The Guardian said that "Neither side can escape condemnation."[44] Of the protesters, they wrote, "The organizers of the demonstration, Miss Bernadette Devlin among them, deliberately challenged the ban on marches. They knew that stone throwing and sniping could not be prevented, and that the IRA might use the crowd as a shield."[44] Of the army, they wrote, "there seems little doubt that random shots were fired into the crowd, that aim was taken at individuals who were neither bombers nor weapons carriers and that excessive force was used".[44]

Many Irish people believed that the Widgery Tribunal's ruling on the killings was a whitewash,[45] a view that was later supported with the publication of the Saville inquiry in 2010,[46] but in 1972 The Guardian declared that "Widgery's report is not one-sided" (20 April 1972).[47] At the time the paper also supported internment without trial in Northern Ireland: "Internment without trial is hateful, repressive and undemocratic. In the existing Irish situation, most regrettably, it is also inevitable... .To remove the ringleaders, in the hope that the atmosphere might calm down, is a step to which there is no obvious alternative."[48] Before then, The Guardian had called for British troops to be sent to the region: British soldiers could "present a more disinterested face of law and order,"[49] but only on condition that "Britain takes charge."[50]

Sarah Tisdall

In 1983 the paper was at the centre of a controversy surrounding documents regarding the stationing of cruise missiles in Britain that were leaked to The Guardian by civil servant Sarah Tisdall. The paper eventually complied with a court order to hand over the documents to the authorities, which resulted in a six-month prison sentence for Tisdall,[51] though she served only four. "I still blame myself," said Peter Preston, who was the editor of The Guardian at the time, but he went on to argue that the paper had no choice because it "believed in the rule of law".[52]

First Gulf War

In the lead-up to the first Gulf War, between 1990 and 1991, The Guardian expressed doubts about military action against Iraq: "Frustration in the Gulf leads temptingly to the invocation of task forces and tactical bombing, but the military option is no option at all. The emergence yesterday of a potential hostage problem of vast dimensions only emphasised that this is far too complex a crisis for gunboat diplomacy. Loose talk of 'carpet bombing' Baghdad should be put back in the bottle of theoretical but unacceptable scenarios."[53]

First Gulf War Plaque, Stafford War Memorial - geograph.org.uk - 1405400
First Gulf War Plaque, Stafford War Memorial

But on the eve of the war, the paper rallied to the war cause: "The simple cause, at the end, is just. An evil regime in Iraq instituted an evil and brutal invasion. Our soldiers and airmen are there, at UN behest, to set that evil to rights. Their duties are clear. ... Let the momentum, and the resolution, be swift."[54] After the event, journalist Maggie O'Kane conceded that she and her colleagues had been a mouthpiece for war propaganda: "... we, the media, were harnessed like 2,000 beach donkeys and led through the sand to see what the British and US military wanted us to see in this nice clean war".[55]

Alleged penetration by Russian intelligence

In 1994, KGB defector Oleg Gordievsky identified Guardian literary editor Richard Gott as "an agent of influence". While Gott denied that he received cash, he admitted he had had lunch at the Soviet Embassy and had taken benefits from the KGB on overseas visits. Gott resigned from his post.[56]

Gordievsky commented on the newspaper: "The KGB loved The Guardian. It was deemed highly susceptible to penetration."[57]

Jonathan Aitken

In 1995, both the Granada Television programme World In Action and The Guardian were sued for libel by the then cabinet minister Jonathan Aitken, for their allegation that Harrods owner Mohamed Al Fayed had paid for Aitken and his wife to stay at the Hôtel Ritz in Paris, which would have amounted to accepting a bribe on Aitken's part. Aitken publicly stated that he would fight with "the simple sword of truth and the trusty shield of British fair play".[58] The court case proceeded, and in 1997 The Guardian produced evidence that Aitken's claim of his wife paying for the hotel stay was untrue.[59] In 1999, Aitken was jailed for perjury and perverting the course of justice.[60]

Kosovo War

The paper supported NATO's military intervention in the Kosovo War in 1998–1999. The Guardian stated that "the only honourable course for Europe and America is to use military force".[61] Mary Kaldor's piece was headlined "Bombs away! But to save civilians, we must get in some soldiers too."[62]

Since 2000

The Guardian senior news writer Esther Addley interviewing Ecuadorian Foreign Minister Ricardo Patiño
The Guardian senior news writer Esther Addley interviewing Ecuadorian foreign minister Ricardo Patiño for an article relating to Julian Assange in 2014.

In the early 2000s, The Guardian challenged the Act of Settlement 1701 and the Treason Felony Act 1848.[63][64] In October 2004, The Guardian published a humorous column by Charlie Brooker in its entertainment guide, which appeared to call for the assassination of George W. Bush.[65] This caused some controversy and the paper was forced to issue an apology and remove the article from its website.[66][67] Following the 7 July 2005 London bombings, The Guardian published an article on its comment pages by Dilpazier Aslam, a 27-year-old British Muslim and journalism trainee from Yorkshire.[68] Aslam was a member of Hizb ut-Tahrir, an Islamist group, and had published a number of articles on their website. According to the paper, it did not know that Aslam was a member of Hizb ut-Tahrir when he applied to become a trainee, though several staff members were informed of this once he started at the paper.[69] The Home Office has claimed the group's "ultimate aim is the establishment of an Islamic state (Caliphate), according to Hizb ut-Tahrir via non-violent means". The Guardian asked Aslam to resign his membership of the group and, when he did not do so, terminated his employment.[70] In early 2009, the paper started a tax investigation into a number of major UK companies,[71] including publishing a database of the tax paid by the FTSE 100 companies.[72] Internal documents relating to Barclays Bank's tax avoidance were removed from The Guardian website after Barclays obtained a gagging order.[73] The paper played a pivotal role in exposing the depth of the News of the World phone hacking affair. The Economist's Intelligent Life magazine opined that...

As Watergate is to the Washington Post, and thalidomide to the Sunday Times, so phone-hacking will surely be to the Guardian: a defining moment in its history.[74]

Clark County

In August 2004, for the US presidential election, the daily G2 supplement launched an experimental letter-writing campaign in Clark County, Ohio, an average-sized county in a swing state. The editor of the G2 supplement Ian Katz bought a voter list from the county for $25 and asked readers to write to people listed as undecided in the election, giving them an impression of the international view and the importance of voting against President George W. Bush.[75] The paper scrapped "Operation Clark County" on 21 October 2004 after first publishing a column of responses—nearly all of them outraged—to the campaign under the headline "Dear Limey assholes."[76] Some commentators suggested that the public's dislike of the campaign contributed to Bush's victory in Clark County.[77]

Guardian America

In 2007, the paper launched Guardian America, an attempt to capitalise on its large online readership in the United States, which at the time stood at more than 5.9 million. The company hired former American Prospect editor, New York magazine columnist and New York Review of Books writer Michael Tomasky to head the project and hire a staff of American reporters and web editors. The site featured news from The Guardian that was relevant to an American audience: coverage of US news and the Middle East, for example.[78]

Tomasky stepped down from his position as editor of Guardian America in February 2009, ceding editing and planning duties to other US and London staff. He retained his position as a columnist and blogger, taking the title editor-at-large.[79]

In October 2009, the company abandoned the Guardian America homepage, instead directing users to a US news index page on the main Guardian website.[80] The following month, the company laid off six American employees, including a reporter, a multimedia producer and four web editors. The move came as Guardian News and Media opted to reconsider its US strategy amid a huge effort to cut costs across the company.[81] In subsequent years, however, The Guardian has hired various commentators on US affairs including Ana Marie Cox, Michael Wolff, Naomi Wolf, Glenn Greenwald and George W. Bush's former speechwriter Josh Treviño.[82] Treviño's first blog post was an apology for a controversial tweet posted in June 2011 over the second Gaza flotilla, the controversy which had been revived by the appointment.[83]

Guardian US launched in September 2011, led by editor-in-chief Janine Gibson, which replaced the previous Guardian America service.[84] After a period during which Katharine Viner served as the US editor-in-chief before taking charge of Guardian News and Media as a whole, Viner's former deputy, Lee Glendinning, was appointed to succeed her as head of the American operation at the beginning of June 2015.[85]

Gagged from reporting Parliament

In October 2009, The Guardian reported that it was forbidden to report on a parliamentary matter – a question recorded in a Commons order paper, to be answered by a minister later that week.[86] The paper noted that it was being "forbidden from telling its readers why the paper is prevented—for the first time in memory—from reporting parliament. Legal obstacles, which cannot be identified, involve proceedings, which cannot be mentioned, on behalf of a client who must remain secret. The only fact the Guardian can report is that the case involves the London solicitors Carter-Ruck." The paper further claimed that this case appears "to call into question privileges guaranteeing free speech established under the 1688 Bill of Rights".[87] The only parliamentary question mentioning Carter-Ruck in the relevant period was by Paul Farrelly MP, in reference to legal action by Barclays and Trafigura.[88][89] The part of the question referencing Carter-Ruck relates to the latter company's September 2009 gagging order on the publication of a 2006 internal report[90] into the 2006 Côte d'Ivoire toxic waste dump scandal, which involved a class action case that the company only settled in September 2009 after The Guardian published some of the commodity trader's internal emails.[91] The reporting injunction was lifted the next day, as Carter-Ruck withdrew it before The Guardian could challenge it in the High Court.[92] Alan Rusbridger credited the rapid back-down of Carter-Ruck to Twitter,[93] as did a BBC article.[94]

Edward Snowden leaks and intervention by the UK government

In June 2013, the newspaper broke news of the secret collection of Verizon telephone records held by Barack Obama's administration[19] and subsequently revealed the existence of the PRISM surveillance program after it was leaked to the paper by former NSA contractor Edward Snowden.[20] The newspaper was subsequently contacted by the British government's Cabinet Secretary, Sir Jeremy Heywood, under instruction from Prime Minister David Cameron and Deputy Prime Minister Nick Clegg, who ordered that the hard drives containing the information be destroyed.[95] The Guardian's offices were then visited in July by agents from the UK's GCHQ, who supervised the destruction of the hard drives containing information acquired from Snowden.[96] In June 2014 The Register reported that the information the government sought to suppress by destroying the hard drives related to the location of a "beyond top secret" internet monitoring base in Seeb, Oman, and the close involvement of BT and Cable & Wireless in intercepting internet communications.[97] Julian Assange criticised the newspaper for not publishing the entirety of the content when it had the chance.[98] The Guardian enquiry later continued because the information had already been copied outside the United Kingdom, earning the newspaper a Pulitzer Prize.

Manafort–Assange secret meetings

In a November 2018 Guardian article Luke Harding and Dan Collyns cited anonymous sources which stated that Donald Trump's former campaign manager Paul Manafort held secret meetings with WikiLeaks founder Julian Assange inside the Ecuadorian embassy in London in 2013, 2015, and 2016.[99] One reporter characterized the story, "If it’s right, it might be the biggest get this year. If it’s wrong, it might be the biggest gaffe." Manafort and Assange both denied ever having met with the latter threatening legal action against The Guardian.[100] Ecuador's London consul Fidel Narváez, who had worked at Ecuador's embassy in London from 2010 to July 2018, denied that Manafort's visits had happened.[101]

Ownership and finances

The Guardian is part of the Guardian Media Group (GMG) of newspapers, radio stations and print media including; The Observer Sunday newspaper, The Guardian Weekly international newspaper, and new media—Guardian Abroad website, and guardian.co.uk. All the aforementioned were owned by The Scott Trust, a charitable foundation existing between 1936 and 2008, which aimed to ensure the paper's editorial independence in perpetuity, maintaining its financial health to ensure it did not become vulnerable to take overs by for-profit media groups. At the beginning of October 2008, the Scott Trust's assets were transferred to a new limited company, The Scott Trust Limited, with the intention being that the original trust would be wound up.[102] Dame Liz Forgan, chair of the Scott Trust, reassured staff that the purposes of the new company remained the same as under the previous arrangements.

The Guardian Building Window in London
The Guardian's headquarters in London.

The Guardian's ownership by the Scott Trust is probably a factor in its being the only British national daily to conduct (since 2003) an annual social, ethical and environmental audit in which it examines, under the scrutiny of an independent external auditor, its own behaviour as a company.[103] It is also the only British national daily newspaper to employ an internal ombudsman (called the "readers' editor") to handle complaints and corrections.

The Guardian and its parent groups participate in Project Syndicate, established by George Soros, and intervened in 1995 to save the Mail & Guardian in South Africa. However, Guardian Media Group sold the majority of its shares of the Mail & Guardian in 2002.

The Guardian has been consistently loss-making. The National Newspaper division of GMG, which also includes The Observer, reported operating losses of £49.9m in 2006, up from £18.6m in 2005.[104] The paper was therefore heavily dependent on cross-subsidisation from profitable companies within the group.

The continual losses made by the National Newspaper division of the Guardian Media Group caused it to dispose of its Regional Media division by selling titles to competitor Trinity Mirror in March 2010. This included the flagship Manchester Evening News, and severed the historic link between that paper and The Guardian. The sale was in order to safeguard the future of The Guardian newspaper as is the intended purpose of the Scott Trust.[105]

In June 2011 Guardian News and Media revealed increased annual losses of £33m and announced that it was looking to focus on its online edition for news coverage, leaving the print edition to contain more comments and features. It was also speculated that The Guardian might become the first British national daily paper to be fully online.[106][107]

For the three years up to June 2012, the paper lost £100,000 a day, which prompted Intelligent Life to question whether The Guardian could survive.[108]

Between 2007 and 2014 The Guardian Media Group sold all their side businesses, of regional papers and online portals for classifieds and consolidated, into The Guardian as sole product. The sales let them acquire a capital stock of £838.3m as of July 2014, supposed to guarantee the independence of The Guardian in perpetuity. In the first year, the paper made more losses than predicted, and in January 2016 the publishers announced, that The Guardian will cut 20 per cent of staff and costs within the next three years.[109] The newspaper is rare in calling for direct contributions "to deliver the independent journalism the world needs." [110]

The Guardian Media Group's 2018 annual report (year ending 1 April 2018) indicated some significant changes occurring. Its digital (online) editions accounted for over 50% of group revenues by that time; the loss from news and media operations was £18.6m, 52% lower than during the prior year (2017: £38.9m). The Group had cut costs by £19.1m, partly by switching its print edition to the tabloid format. The Guardian Media Group's owner, the Scott Trust Endowment Fund, reported that its value at the time was £1.01 billion (2017: £1.03bn).[111]

"Membership" subscription scheme

In 2014, The Guardian launched a membership scheme.[112] The scheme aims to reduce the financial losses incurred by The Guardian without introducing a paywall, thus maintaining open access to the website. Website readers can pay a monthly subscription, with three tiers available.[113] As of 2018 this approach was considered successful, having brought more than 1 million subscriptions or donations, with the paper hoping to break even by April 2019.[114]

Foundation funding

In 2016, the company established a U.S.-based philanthropic arm to raise money from individuals and organizations including think tanks and corporate foundations. The grants are focused by the donors on particular issues. By the following year, the organization had raised $1 million from the likes of Pierre Omidyar’s Humanity United, the Skoll Foundation, and the Conrad N. Hilton Foundation to finance reporting on topics including modern-day slavery and climate change. The Guardian has stated that it has secured $6 million "in multi-year funding commitments" thus far.[115]

The new project developed from funding relationships which the paper already had with the Ford, Rockefeller, and Bill and Melinda Gates Foundation.[116] Gates had given the organization $5 million[117] for its Global Development webpage.[118]

Political stance and editorial opinion

Founded by textile traders and merchants, in its early years The Guardian had a reputation as "an organ of the middle class",[119] or in the words of C. P. Scott's son Ted, "a paper that will remain bourgeois to the last".[120] Associated at first with the Little Circle and hence with classical liberalism as expressed by the Whigs and later by the Liberal Party, its political orientation underwent a decisive change after World War II, leading to a gradual alignment with Labour and the political left in general.

The Scott Trust describes one of its "core purposes" to be "to secure the financial and editorial independence of the Guardian in perpetuity: as a quality national newspaper without party affiliation; remaining faithful to its liberal tradition".[121][122] The paper's readership is generally on the mainstream left of British political opinion: a MORI poll taken between April and June 2000 showed that 80 per cent of Guardian readers were Labour Party voters;[9] according to another MORI poll taken in 2005, 48 per cent of Guardian readers were Labour voters and 34 per cent Liberal Democrat voters.[10] The newspaper's reputation as a platform for liberal opinions has led to the use of the epithets "Guardian reader" and "Guardianista" for people holding such views, or as a stereotype of such people as middle class, earnest and politically correct.[123][12]

Although the paper is often considered to be "linked inextricably" to the Labour Party,[122] three of The Guardian's four leader writers joined the more centrist Social Democratic Party on its foundation in 1981. The paper was enthusiastic in its support for Tony Blair in his successful bid to lead the Labour Party,[124] and to be elected Prime Minister.[125] On 19 January 2003, two months before the 2003 invasion of Iraq, an Observer Editorial said: "Military intervention in the Middle East holds many dangers. But if we want a lasting peace it may be the only option. […] War with Iraq may yet not come, but, conscious of the potentially terrifying responsibility resting with the British Government, we find ourselves supporting the current commitment to a possible use of force."[126] But The Guardian opposed the war, along with the Daily Mirror and The Independent.[127]

Then Guardian features editor Ian Katz asserted in 2004 that "it is no secret we are a centre-left newspaper".[128] In 2008, Guardian columnist Jackie Ashley said that editorial contributors were a mix of "right-of-centre libertarians, greens, Blairites, Brownites, Labourite but less enthusiastic Brownites, etc," and that the newspaper was "clearly left of centre and vaguely progressive". She also said that "you can be absolutely certain that come the next general election, The Guardian's stance will not be dictated by the editor, still less any foreign proprietor (it helps that there isn't one) but will be the result of vigorous debate within the paper".[129] The paper's comment and opinion pages, though often written by centre-left contributors such as Polly Toynbee, have allowed some space for right-of-centre voices such as Sir Max Hastings and Michael Gove. Since an editorial in 2000, The Guardian has favoured abolition of the British monarchy.[130] "I write for the Guardian," said Max Hastings in 2005,[131] "because it is read by the new establishment," reflecting the paper's then-growing influence.

In the run-up to the 2010 general election, following a meeting of the editorial staff,[132] the paper declared its support for the Liberal Democrats, due in particular, to the party's stance on electoral reform. The paper suggested tactical voting to prevent a Conservative victory, given Britain's first-past-the-post electoral system.[133] At the 2015 election, the paper switched its support to the Labour Party. The paper argued that Britain needed a new direction and Labour "speaks with more urgency than its rivals on social justice, standing up to predatory capitalism, on investment for growth, on reforming and strengthening the public realm, Britain's place in Europe and international development".[134]

Assistant Editor Michael White, in discussing media self-censorship in March 2011, says: "I have always sensed liberal, middle class ill-ease in going after stories about immigration, legal or otherwise, about welfare fraud or the less attractive tribal habits of the working class, which is more easily ignored altogether. Toffs, including royal ones, Christians, especially popes, governments of Israel, and US Republicans are more straightforward targets."[135]

In a 2013 interview for NPR, the Guardian's Latin America correspondent Rory Carroll stated that many editors at The Guardian believed and continue to believe that they should support Hugo Chávez "because he was a standard-bearer for the left".[136]

In the 2015 Labour Party leadership election, The Guardian supported Yvette Cooper and was critical of left-winger Jeremy Corbyn, the successful candidate.[137] These positions were criticised by the Morning Star, which accused The Guardian of being conservative.[138] Although the majority of political columnists in The Guardian were against Corbyn winning, Owen Jones, Seumas Milne, and George Monbiot wrote supportive articles about him.

Despite this critical position, in the 2017 election The Guardian endorsed the Labour Party.[139]

Criticism and controversy

Antisemitism and bias in Israeli-Palestinian conflict

In recent decades The Guardian has been accused of biased criticism of Israeli government policy[140] and of bias against the Palestinians.[141] In December 2003, columnist Julie Burchill cited "striking bias against the state of Israel" as one of the reasons she left the paper for The Times.[142] A leaked report from the European Monitoring Centre on Racism cited The Economist's claim that for "many British Jews," the British media's reporting on Israel "is spiced with a tone of animosity, 'as to smell of anti-Semitism' ... This is above all the case with the Guardian and The Independent". The EU said the report, dated February 2003, was not published because it was insubstantial in its current state and lacking sufficient evidence.[143][144]

Responding to these accusations, a Guardian editorial in 2002 condemned anti-Semitism and defended the paper's right to criticise the policies and actions of the Israeli government, arguing that those who view such criticism as inherently anti-Jewish are mistaken.[145] Harriet Sherwood, then The Guardian's foreign editor, later its Jerusalem correspondent, has also denied that The Guardian has an anti-Israel bias, saying that the paper aims to cover all viewpoints in the Israeli–Palestinian conflict.[146]

On 6 November 2011, Chris Elliott, the Guardian's readers' editor, wrote that "Guardian reporters, writers and editors must be more vigilant about the language they use when writing about Jews or Israel," citing recent cases where The Guardian received complaints regarding language chosen to describe Jews or Israel. Elliott noted that, over nine months, he upheld complaints regarding language in certain articles that were seen as anti-Semitic, revising the language and footnoting this change.[147]

The Guardian's style guide section referred to Tel Aviv as the capital of Israel in 2012.[148][149] The Guardian later clarified: "In 1980, the Israeli Knesset enacted a law designating the city of Jerusalem, including East Jerusalem, as the country's capital. In response, the UN security council issued resolution 478, censuring the "change in character and status of the Holy City of Jerusalem" and calling on all member states with diplomatic missions in the city to withdraw. The UN has reaffirmed this position on several occasions, and almost every country now has its embassy in Tel Aviv. While it was therefore right to issue a correction to make clear Israel's designation of Jerusalem as its capital is not recognised by the international community, we accept that it is wrong to state that Tel Aviv – the country's financial and diplomatic centre – is the capital. The style guide has been amended accordingly."[150]

On 11 August 2014 the print edition of The Guardian published a pro-Israeli advocacy advert during the 2014 Israel–Gaza conflict featuring Elie Wiesel, headed by the words "Jews rejected child sacrifice 3,500 years ago. Now it's Hamas' turn." The Times had decided against running the ad, although it had already appeared in major American newspapers.[151] One week later, Chris Elliott expressed the opinion that the newspaper should have rejected the language used in the advert and should have negotiated with the advertiser on this matter.[152]

Accusations of story falsification

Julian Assange statement

Journalist Glenn Greenwald of The Intercept, a former contributor to The Guardian, has accused The Guardian of falsifying the words of WikiLeaks founder Julian Assange in a report about the interview he gave to Italian newspaper La Repubblica. Greenwald wrote: "This article is about how those [Guardian's] false claims — fabrications, really — were spread all over the internet by journalists, causing hundreds of thousands of people (if not millions) to consume false news."[153] The Guardian later retracted its article about Assange.[154]

WhatsApp

After publishing a story on 13 January 2017 claiming that WhatsApp had a "backdoor [that] allows snooping on messages", more than 70 professional cryptographers signed on to an open letter calling for The Guardian to retract the article. Security researchers also criticised the story, including Moxie Marlinspike who called it "false".[155][156][157] On 13 June 2017, editor Paul Chadwick released an article detailing the flawed reporting in the original January article, which was amended to remove references to a backdoor.[158][159]

Ellie Holman arrest

On 11 August 2018, The Guardian published a story of a Swedish-Iranian dentist Ellie Holman who was reportedly apprehended in Dubai International Airport for drinking a glass of wine from her Emirates trip from London to Dubai. According to The Guardian, Holman and her daughter were planning to spend a 5-day vacation in Dubai but were apprehended and "denied access to a toilet, water and food while being held in a cell for three days".[160] In response, Emirates released a statement clarifying that alcohol consumption is not prohibited on their flights and alcohol is served in the lounges in Dubai airport and available for purchase in the duty-free area of the airport.[161] A statement from attorney General of Dubai was released detailing that Holman attempted to enter Dubai using an expired Swedish passport and was held for less than 24 hours and then deported due to profanity and photographing a government official in a restricted area.[162] Holman later admitted that she had been held due to a "visa mistake".[163]

Due to the initial The Guardian coverage and press release, the story became popular in the western media. The Guardian was criticized for the lack of fact checking, fake news, and clickbait header of the story.[164][165]

Criticism of reporting on social change and use of statistics

George Monbiot claimed in The Guardian that the British population is consuming more than 400kcal less than in the 1970s and while sports activity has not decreased obesity has risen.[166] These claims have been widely criticized.[167][168] Even the very source Monbiot relies on, the Family Food Survey, explains that the data cannot be used in the way The Guardian did in the widely circulated article.[169]

A Guardian article about female genital mutilation in England reported that the number of girls who experienced female genital mutilation had “more than doubled” in one year. After wide criticism The Guardian decided to retract the article entirely.[170]

Circulation and format

The Guardian had a certified average daily circulation of 204,222 copies in December 2012 — a drop of 11.25 per cent on January 2012 — as compared to sales of 547,465 for The Daily Telegraph, 396,041 for The Times, and 78,082 for The Independent.[171] In March 2013, its average daily circulation had fallen to 193,586, according to the Audit Bureau of Circulations.[172] Circulation has continued to decline and stood at 161,091 in December 2016, a decline of 2.98 per cent year-on-year.[173]

Publication history

GuardianNewsroom
The Guardian's Newsroom visitor centre and archive (No 60), with an old sign with the name The Manchester Guardian

The first edition was published on 5 May 1821,[174] at which time The Guardian was a weekly, published on Saturdays and costing 7d; the stamp duty on newspapers (4d per sheet) forced the price up so high that it was uneconomic to publish more frequently. When the stamp duty was cut in 1836, The Guardian added a Wednesday edition and with the abolition of the tax in 1855 it became a daily paper costing 2d.

In October 1952, the paper took the step of printing news on the front page, replacing the adverts that had hitherto filled that space. Then-editor A. P. Wadsworth wrote: "It is not a thing I like myself, but it seems to be accepted by all the newspaper pundits that it is preferable to be in fashion."[175]

In 1959, the paper dropped "Manchester" from its title, becoming simply The Guardian, and in 1964 it moved to London, losing some of its regional agenda but continuing to be heavily subsidised by sales of the more downmarket but more profitable Manchester Evening News. The financial position remained extremely poor into the 1970s; at one time it was in merger talks with The Times. The paper consolidated its centre-left stance during the 1970s and 1980s. It was both shocked and revitalised by the launch of The Independent in 1986 which competed for a similar readership and provoked the entire broadsheet industry into a fight for circulation.

Sima Wali on the front page of The Guardian newspaper in 2001
Front page of The Guardian from 2001, showing the old design of the paper when in broadsheet format. This design was used from 1988 to 2005

On 12 February 1988, The Guardian had a significant redesign; as well as improving the quality of its printers' ink, it also changed its masthead to a juxtaposition of an italic Garamond "The", with a bold Helvetica "Guardian", that remained in use until the 2005 redesign.

In 1992, The Guardian relaunched its features section as G2, a tabloid-format supplement. This innovation was widely copied by the other "quality" broadsheets and ultimately led to the rise of "compact" papers and The Guardian's move to the Berliner format. In 1993 the paper declined to participate in the broadsheet price war started by Rupert Murdoch's The Times. In June 1993, The Guardian bought The Observer from Lonrho, thus gaining a serious Sunday sister newspaper with similar political views.

Its international weekly edition is now titled The Guardian Weekly, though it retained the title Manchester Guardian Weekly for some years after the home edition had moved to London. It includes sections from a number of other internationally significant newspapers of a somewhat left-of-centre inclination, including Le Monde and The Washington Post. The Guardian Weekly was also linked to a website for expatriates, Guardian Abroad, which was launched in 2007 but had been taken offline by 2012.

Moving to the Berliner paper format

The Guardian 6. 6. 14
Front page of the 6th June 2014 edition in the Berliner format.

The Guardian is printed in full colour,[176] and was the first newspaper in the UK to use the Berliner format for its main section, while producing sections and supplements in a range of page sizes including tabloid, approximately A4, and pocket-size (approximately A5).

In 2004, The Guardian announced plans to change to a Berliner or "midi" format, similar to that used by Die Tageszeitung in Germany, Le Monde in France and many other European papers. At 470×315 mm, this is slightly larger than a traditional tabloid. Planned for the autumn of 2005, this change followed moves by The Independent and The Times to start publishing in tabloid (or compact) format. On Thursday, 1 September 2005, The Guardian announced that it would launch the new format on Monday 12 September 2005.[177] Sister Sunday newspaper The Observer also changed to this new format on 8 January 2006.

The advantage The Guardian saw in the Berliner format was that, though it is only a little wider than a tabloid, and is equally easy to read on public transport, its greater height gives more flexibility in page design. The new presses mean that printing can go across the strip down the middle of the centre page, known as the "gutter", allowing the paper to print striking double-page pictures. The new presses also made it the first UK national paper to print in full colour on every page.

The format switch was accompanied by a comprehensive redesign of the paper's look. On Friday, 9 September 2005, the newspaper unveiled its newly designed front page, which débuted on Monday 12 September 2005. Designed by Mark Porter, the new look includes a new masthead for the newspaper, its first since 1988. A typeface family designed by Paul Barnes and Christian Schwartz was created for the new design. With just over 200 fonts, it is "one of the most ambitious custom type programs ever commissioned by a newspaper".[178][179] Especially notable is Guardian Egyptian, a highly legible slab serif that is used in various weights for both text and headlines and is central to the redesign.

The switch cost Guardian Newspapers £80 million and involved setting up new printing presses in east London and Manchester. This switch was necessary because, before The Guardian's move, no printing presses in Britain could produce newspapers in the Berliner format. There were additional complications, as one of the paper's presses was part-owned by Telegraph Newspapers and Express Newspapers, contracted to use the plant until 2009. Another press was shared with the Guardian Media Group's north-western tabloid local papers, which did not wish to switch to the Berliner format.

Reception

The new format was generally well received by Guardian readers, who were encouraged to provide feedback on the changes. The only controversy was over the dropping of the Doonesbury cartoon strip. The paper reported thousands of calls and emails complaining about its loss; within 24 hours the decision was reversed and the strip was reinstated the following week. G2 supplement editor Ian Katz, who was responsible for dropping it, apologised in the editors' blog saying, "I'm sorry, once again, that I made you—and the hundreds of fellow fans who have called our helpline or mailed our comments' address—so cross."[180] However, some readers were dissatisfied as the earlier deadline needed for the all-colour sports section meant coverage of late-finishing evening football matches became less satisfactory in the editions supplied to some parts of the country.

The investment was rewarded with a circulation rise. In December 2005, the average daily sale stood at 380,693, nearly 6 per cent higher than the figure for December 2004.[181] (However, as of December 2012, circulation had dropped to 204,222.)[182] In 2006, the US-based Society for News Design chose The Guardian and Polish daily Rzeczpospolita as the world's best-designed newspapers—from among 389 entries from 44 countries.[183]

Tabloid format since 2018

In June 2017, Guardian Media Group (GMG) announced that The Guardian and The Observer would relaunch in tabloid format from early 2018.[184] The Guardian confirmed the launch date for the new format to be 15 January 2018. GMG also signed a contract with Trinity Mirror – the publisher of the Daily Mirror, Sunday Mirror, and Sunday People – to outsource printing of The Guardian and The Observer.[185]

The format change is intended to help cut cost as it allows the paper to be printed by a wider array of presses, and outsourcing the printing to presses owned by Trinity Mirror is expected to generate millions of pounds in savings annually. The move is part of a three-year plan that includes cutting 300 jobs in an attempt to reduce losses to break even point by 2019.[184][186] The paper and ink are the same as previously and the font size is fractionally larger.[187]

An assessment of the response from readers in late April 2018 indicated that the new format had led to an increased number of subscriptions. The editors were working on changing aspects that had caused complaints from readers.[187]

By July 2018, the masthead of the new tabloid format was adjusted to a dark blue.[188]

Regular content and features

With the main paper now a tabloid as of 2018, all week-day supplements are of the same size as the main section. Opinion and idea features are in a second section called Journal, while G2 contains lighter items and features. Saturday's edition contains a glossy magazine called Weekend and a smaller stapled listings and culture supplement called The Guide.

Every weekday content

In Journal
In G2
  • Pass Notes
  • Shortcuts
  • Arts
  • TV and Radio
  • If... (comic strip by Steve Bell)

Day-specific content

Monday

In the main paper:

  • Media

In G2:

Tuesday

In the main paper:

  • Education

In G2:

  • Suzanne Moore's column
  • How We Made, feature about the birth of a work or object
  • Wide Awoke (Chitra Ramaswany's column)
  • Notes & Queries (readers ask and answer each other questions on any topic)
Wednesday

In the main paper:

In G2:

  • Arwa Mahdawi's column
  • Working It Out, (advice column on work problems answered by other readers)
Thursday

In G2:

  • Zoe Williams column
  • Food
    • Fast Food recipe
    • The Faddy Eater by Morwenna Ferrier
  • Ask Hadley: Hadley Freeman answers reader queries theoretically about style and fashion
  • My Best Shot (photography feature)
Friday

In G2:

Saturday

The Guide (a weekly listings magazine)

  • Infomania (humorous statistical data on a topical personality or institution)
  • Home-Clubber (cartoon)

Weekend (supplement)

  • Starters
    • Hadley Freeman weekend column
    • Briefly Noted, (Bim Adewunmi's column)
    • Tim Dowling (eponymous diary column)
    • Q&A interview
    • Experience (Interview with a person about an unusual experience)
  • Fashion
  • Space
    • Alys Fowler gardening column
    • Let's move to (relocation feature)
  • Family
  • Body & Mind
    • Oliver Burkeman column
    • The Balance
    • Bossing it
    • My Life in Sex, by a different anonymous reader
    • Zoe Williams column
  • Back
    • Coco Khan's column

Review (covers literature, cinema and arts)

Travel

Feast (food supplement)

Online media

The Guardian and its Sunday sibling The Observer publish all their news online, with free access both to current news and an archive of three million stories. A third of the site's hits are for items over a month old.[189] As of May 2013, it was the most popular UK newspaper website with 8.2 million unique visitors per month, just ahead of Mail Online with 7.6 million unique monthly visitors.[190] In April 2011, MediaWeek reported that The Guardian was the fifth most popular newspaper site in the world.[191] Journalists use an analytics tool called Ophan, built entire in-house, to measure website data around stories and audience.[192]

The Guardian launched an iOS mobile application for its content in 2009.[193] An Android app followed in 2011.[194] In 2018, the newspaper announced its apps and mobile website would be redesigned to coincide with its relaunch as a tabloid.[195]

The Comment is Free section features columns by the paper's journalists and regular commentators, as well as articles from guest writers, including readers' comments and responses below. The section includes all the opinion pieces published in the paper itself, as well as many others that only appear online. Censorship is exercised by Moderators who can ban posts – with no right of appeal – by those who they feel have overstepped the mark. The Guardian has taken what they call a very "open" stance in delivering news, and have launched an open platform for their content. This allows external developers to easily use Guardian content in external applications, and even to feed third-party content back into the Guardian network.[196] The Guardian also had a number of talkboards that were noted for their mix of political discussion and whimsy until they were closed on Friday, 25 February 2011 after they had settled a libel action brought after months of harassment of a conservative party activist.[197][198] They were spoofed in The Guardian's own regular humorous Chatroom column in G2. The spoof column purported to be excerpts from a chatroom on permachat.co.uk, a real URL that pointed to The Guardian's talkboards.

In August 2013, a webshow titled Thinkfluencer[199] was launched by Guardian Multimedia in association with Arte.

The paper has also launched a dating website, Soulmates,[200] and is experimenting with new media, having previously offered a free twelve part weekly podcast series by Ricky Gervais.[201] In January 2006, Gervais' show topped the iTunes podcast chart having been downloaded by two million listeners worldwide,[202] and was scheduled to be listed in the 2007 Guinness Book of Records as the most downloaded podcast.[203]

GuardianFilms

In 2003, The Guardian started the film production company GuardianFilms, headed by journalist Maggie O'Kane. Much of the company's output is documentary made for television– and it has included Salam Pax's Baghdad Blogger for BBC Two's daily flagship Newsnight, some of which have been shown in compilations by CNN International, Sex On The Streets and Spiked, both made for the UK's Channel 4 television.[204]

"GuardianFilms was born in a sleeping bag in the Burmese rainforest," wrote O'Kane in 2003.[205] "I was a foreign correspondent for the paper, and it had taken me weeks of negotiations, dealing with shady contacts and a lot of walking to reach the cigar-smoking Karen twins– the boy soldiers who were leading attacks against the country's ruling junta. After I had reached them and written a cover story for the newspaper's G2 section, I got a call from the BBC's documentary department, which was researching a film on child soldiers. Could I give them all my contacts?

"The plight of the Karen people, who were forced into slave labour in the rainforest to build pipelines for oil companies (some of them British), was a tale of human suffering that needed to be told by any branch of the media that was interested. I handed over all the names and numbers I had, as well as details of the secret route through Thailand to get into Burma. Good girl. Afterwards– and not for the first time– it seemed to me that we at The Guardian should be using our resources ourselves. Instead of providing contact numbers for any independent TV company prepared to get on the phone to a journalist, we should make our own films."

According to GuardianFilms's own webpage, its international work has focused on training talented local journalists based on the premise that "the era of a traditional London or Washington based foreign correspondent or fireman is coming to an end and the world urgently needs a more searching, challenging journalism brought to us by people who speak the language and can secure access far beyond the 'Green Zone Journalist' limits of the traditional correspondent". It says it is especially focused on reporting the Muslim world in a more challenging manner, and has trained a number of journalists in Iraq, Afghanistan and Zimbabwe.[206]

GuardianFilms has received several broadcasting awards. In addition to two Amnesty International Media Awards in 2004 and 2005, The Baghdad Blogger: Salam Pax won a Royal Television Society Award in 2005. Baghdad: A Doctor's Story won an Emmy Award for Best International Current Affairs film in 2007.[207] In 2008, photojournalist Sean Smith's Inside the Surge won the Royal Television Society award for best international news film – the first time a newspaper has won such an award.[208][209] The same year, The Guardian's Katine website was awarded for its outstanding new media output at the One World Media awards. Again in 2008, GuardianFilms' undercover video report revealing vote rigging by Robert Mugabe's Zanu PF party during the 2007 Zimbabwe election won best news programme of the year at the Broadcast Awards.[207][210]

References in popular culture

The paper's nickname The Grauniad (sometimes abbreviated as "Graun") originated with the satirical magazine Private Eye.[211] This anagram played on The Guardian's early reputation for frequent typographical errors, including misspelling its own name as The Gaurdian.[212]

The very first issue of the newspaper contained a number of errors, including a notification that there would soon be some goods sold at atction instead of auction. Fewer typographical errors are seen in the paper since the end of hot-metal typesetting.[213] One Guardian writer, Keith Devlin, suggested that the high number of observed misprints was due more to the quality of the readership than the misprints' greater frequency.[214] The fact that the newspaper was printed in Manchester until 1961 and the early, more error-prone, prints were sent to London by train may have contributed to this image as well.[215][216] When John Cole was appointed news editor by Alastair Hetherington in 1963, he sharpened the paper's comparatively "amateurish" setup.[217]

Awards

Received

The Guardian has been awarded the National Newspaper of the Year in 1998, 2005,[218] 2010[219] and 2013[21] by the British Press Awards, and Front Page of the Year in 2002 ("A declaration of war", 12 September 2001).[218][220] It was also co-winner of the World's Best-designed Newspaper as awarded by the Society for News Design (2006).

Guardian journalists have won a range of British Press Awards, including:[218]

  • Reporter of the Year (Nick Davies, 1999; Paul Lewis, 2009; Rob Evans & Paul Lewis, 2013);
  • Foreign Reporter of the Year (James Meek, 2003; Ghaith Abdul-Ahad, 2007);
  • Scoop of the Year (Milly Dowler phone hacked, 2011)
  • Young Journalist of the Year (Emma Brockes, 2000; Patrick Kingsley, 2013);
  • Columnist of the Year (Polly Toynbee, 2006; Charlie Brooker, 2008);
  • Critic of the Year (Marina O'Loughlin, 2015);
  • Feature Writer of the Year (Emma Brockes, 2001; Tanya Gold, 2009; Amelia Gentleman, 2010);[219]
  • Cartoonist of the Year (Steve Bell, 2002);
  • Political Journalist of the Year (Patrick Wintour, 2006; Andrew Sparrow, 2010);[219]
  • Science & Health Journalist of the Year (Sarah Boseley, 2015);
  • Business & Finance Journalist of the Year (Ian Griffiths, 2004; Simon Goodley, 2014);
  • Interviewer of the Year (Decca Aitkenhead, 2008);
  • Sports Reporter of the Year (David Lacey, 2002);
  • Sports Photographer of the Year (Tom Jenkins, 2003, 2005, 2006, 2015);
  • Website of the Year (guardian.com/uk, 1999, 2001, 2007, 2008, 2015);
  • Digital Journalist of the Year (Dan Milmo, 2001; Sean Smith, 2007; Dave Hill, 2008)
  • Supplement of the Year (Guardian's Guides to..., 2006; Weekend Magazine, 2015)
  • Special Supplement of the Year (World Cup 2010 Guide, 2010)

Other awards include:

The Guardian, Observer and its journalists have also won numerous accolades at the British Sports Journalism Awards:

  • Sports Writer of the Year (Daniel Taylor, 2017)[221]
  • Sports News Reporter of the Year (David Conn, 2009, 2014)[222]
  • Football Journalist of the Year (Daniel Taylor, 2015, 2016, 2017)[223]
  • Sports Interviewer of the Year (Donald McRae, 2009, 2011)
  • Diarist of the Year (David Hills, 2009)
  • Sports Feature Writer of the Year (Donald McRae, 2017)
  • Specialist Correspondent of the Year (Sean Ingle, 2016, 2017)
  • Scoop of the Year (Daniel Taylor 2016; Martha Kelner and Sean Ingle, 2017)
  • Sports Newspaper of the Year (2017)
  • Sports Website of the Year (2014, 2015, 2016, 2017)[224][225]
  • Sports Photographic Portfolio of the Year (Tom Jenkins, 2011)

The guardian.co.uk website won the Best Newspaper category three years running in 2005, 2006 and 2007 Webby Awards, beating (in 2005) The New York Times, The Washington Post, The Wall Street Journal and Variety.[226] It has been the winner for six years in a row of the British Press Awards for Best Electronic Daily Newspaper.[227] The site won an Eppy award from the US-based magazine Editor & Publisher in 2000 for the best-designed newspaper online service.[228] The website is known for its commentary on sporting events, particularly its over-by-over cricket commentary.

In 2007, the newspaper was ranked first in a study on transparency that analysed 25 mainstream English-language media vehicles, which was conducted by the International Center for Media and the Public Agenda of the University of Maryland.[229] It scored 3.8 out of a possible 4.0.

The Guardian and The Washington Post shared the 2014 Pulitzer Prize for public service reporting for their coverage of the NSA's and GCHQ's worldwide electronic surveillance program and the document leaks by whistleblower Edward Snowden.[230]

Given

The Guardian is the sponsor of two major literary awards: The Guardian First Book Award, established in 1999 as a successor to the Guardian Fiction Award, which had run since 1965, and the Guardian Children's Fiction Prize, founded in 1967. In recent years the newspaper has also sponsored the Hay Festival in Hay-on-Wye.

The annual Guardian Student Media Awards, founded in 1999, recognise excellence in journalism and design of British university and college student newspapers, magazines and websites.

In memory of Paul Foot, who died in 2004, The Guardian and Private Eye jointly set up the Paul Foot Award, with an annual £10,000 prize fund, for investigative or campaigning journalism.[231]

The newspaper also produces The Guardian 100 Best Footballers In The World.[232]

Best books lists

Editors

Notable regular contributors (past and present)

Columnists and journalists
Cartoonists
Satirists
Experts
Photographers and picture editors

Guardian News & Media Archive

The Guardian and its sister newspaper The Observer opened The Newsroom, an archive and visitor centre in London, in 2002. The centre preserved and promoted the histories and values of the newspapers through its archive, educational programmes and exhibitions. The Newsroom's activities were all transferred to Kings Place in 2008.[238] Now known as the Guardian News & Media Archive, the archive preserves and promotes the histories and values of The Guardian and The Observer newspapers by collecting and making accessible material that provides an accurate and comprehensive history of the papers. The archive holds official records of The Guardian and The Observer and also seeks to acquire material from individuals who have been associated with the papers. As well as corporate records, the archive holds correspondence, diaries, notebooks, original cartoons and photographs belonging to staff of the papers.[239] This material may be consulted by members of the public by prior appointment. There is also an extensive Manchester Guardian archive at the University of Manchester's John Rylands University Library and there is a collaboration programme between the two archives. The British Library also has a large archive of The Manchester Guardian, available in online, hard copy, microform, and CD-ROM in their British Library Newspapers collection.

In November 2007 The Guardian and The Observer made their archives available over the internet via DigitalArchive. The current extent of the archives available are 1821 to 2000 for The Guardian and 1791 to 2000 for The Observer: these archives will eventually run up to 2003.

The Newsroom's other components were also transferred to Kings Place in 2008. The Guardian's Education Centre provides a range of educational programmes for students and adults. The Guardian's exhibition space was also moved to Kings Place, and has a rolling programme of exhibitions that investigate and reflect upon aspects of news and newspapers and the role of journalism. This programme often draws on the archive collections held in the GNM Archive.

See also

Notes and references

  1. ^ Amie Tsang (15 January 2018). "The Guardian, Britain's Left-Wing News Power, Goes Tabloid". New York Times. Retrieved 24 January 2019.
  2. ^ "The politics of UK newspapers". BBC News. 30 September 2009. Retrieved 24 January 2019.
  3. ^ "The Guardian", ABC, November 2018.
  4. ^ The Scott Trust: values and history
  5. ^ The Guardian News and Media Limited (26 July 2015). "The Scott Trust: values and history". The Guardian. Retrieved 20 December 2015.
  6. ^ "Guardian appoints Katharine Viner as editor-in-chief | Media". The Guardian. 20 March 2015. Retrieved 6 March 2016.
  7. ^ Rusbridger, Alan (2015-05-29). "'Farewell, readers': Alan Rusbridger on leaving the Guardian after two decades at the helm". The Guardian. Retrieved 29 May 2015.
  8. ^ "National newspaper + online ABCs: Web figures in double-digit drop as print circulation falls across the board". Press Gazette. 13 November 2018. Retrieved 17 December 2018.
  9. ^ a b International Socialism, Spring 2003, ISBN 1-898876-97-5.
  10. ^ a b "Ipsos MORI". Ipsos MORI. Archived from the original on 23 May 2009. Retrieved 6 March 2016.
  11. ^ Department of the Official Report (Hansard), House of Commons, Westminster (19 November 2001). "Hansard 374:54 19 November 2001". Publications.parliament.uk. Retrieved 28 July 2009.CS1 maint: Multiple names: authors list (link)
  12. ^ a b "What the papers say". BBC News. 17 October 2005.
  13. ^ "Definition of Guardian Reader". Collins English Dictionary. Retrieved 10 January 2018.
  14. ^ Marsh, David (23 August 2009). "Mind your language". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 23 December 2016.
  15. ^ "The Guardian most trusted and The Sun least trusted online news brand, Pamco reveals". Press Gazette. 13 November 2017. Retrieved 17 December 2018.
  16. ^ Waterson, Jim (17 December 2018). "Guardian most trusted newspaper in Britain, says industry report". The Guardian. Retrieved 17 December 2018.
  17. ^ "Can the Guardian survive?". Intelligent Life. July–August 2012.
  18. ^ Woolf, Nicky (3 July 2012). "Could the newspaper that broke the hacking scandal be the next to close?". GQ.com. Archived from the original on 6 July 2012.
  19. ^ a b Hosenball, Mark (6 June 2013). "Obama administration defends massive phone record collection". Reuters. Retrieved 6 March 2016.
  20. ^ a b Greenwald, Glenn (9 June 2013). "Edward Snowden: the whistleblower behind the NSA surveillance revelations | US news". The Guardian. Retrieved 6 March 2016.
  21. ^ a b Rawlinson, Kevin (2 April 2014). "Guardian wins newspaper and website of the year at British press awards". The Guardian. Retrieved 12 June 2014.
  22. ^ Wainwright, Martin (13 August 2007). "Battle for the memory of Peterloo: Campaigners demand fitting tribute". The Guardian. London. Retrieved 26 March 2008.
  23. ^ Editorial (4 May 2011). "The Manchester Guardian, born 5 May 1821: 190 years – work in progress". The Guardian.
  24. ^ Manchester Gazette, 7 August 1819, quoted in Ayerst, David (1971). 'Guardian' : biography of a newspaper. London: Collins. p. 20. ISBN 978-0-00-211329-8.
  25. ^ Harrison, Stanley (1974). Poor men's guardians : a record of the struggles for a democratic newspaper press, 1763–1973. London: Lawrence and Wishart. p. 53. ISBN 978-0-85315-308-5.
  26. ^ Garnett, Richard (1890). "Garnett, Jeremiah" . In Stephen, Leslie; Lee, Sidney. Dictionary of National Biography. 21. London: Smith, Elder & Co. citing: [Manchester Guardian, 28 September 1870; Manchester Free Lance, 1 October 1870; Prentice's Historical Sketches and Personal Recollections of Manchester; personal knowledge.]
  27. ^ "The Scott Trust: History". Guardian Media Group. Archived from the original on 28 July 2008. Retrieved 26 March 2008.
  28. ^ "The Manchester guardian and British volunteer – JH Libraries". Catalyst.library.jhu.edu. Retrieved 6 March 2016.
  29. ^ 21 May 1836
  30. ^ "Editorial". The Manchester Guardian. 28 January 1832.
  31. ^ "Editorial". The Manchester Guardian. 26 February 1873.
  32. ^ "Editorial". The Manchester Guardian. 27 April 1865.
  33. ^ Hampton, Mark (2011). "The Press, Patriotism, and Public Discussion: C. P. Scott, the "Manchester Guardian", and the Boer War, 1899–1902". The Historical Journal. 44 (1): 177–197. JSTOR 3133966.
  34. ^ a b Purvis, June (13 November 2007). "Unladylike behaviour". The Guardian. London: Guardian News and Media. Retrieved 28 July 2009.
  35. ^ Quoted in David Ayerst, The Guardian, 1971, p. 353.
  36. ^ Arnold, Bruce (27 November 2012). "To the waters and the wild". Irish Independent. Dublin: Independent News & Media. Retrieved 4 June 2014.
  37. ^ "The Scott Trust". The Guardian. Retrieved 2 September 2018.
  38. ^ Leader (22 October 1951). "Time for change?". The Manchester Guardian.
  39. ^ Kynaston, David (2007). Austerity Britain 1945–1951. London: Bloomsbury. p. 285. ISBN 978-0-7475-9923-4.
  40. ^ Rusbridger Alan (10 July 2006). "Courage under fire". The Guardian. Retrieved 5 March 2014.. Three years from 1956 and the Manchester Guardian soon became the Guardian, introduced by Scott C.C.P
  41. ^ Smith, Simon C. (2016). Reassessing Suez 1956: New Perspectives on the Crisis and Its Aftermath. Routledge. p. 230. ISBN 9781317070696.
  42. ^ "Key moments in the Guardian's history: a timeline". The Guardian. 2017-11-16. Retrieved 2018-04-03.
  43. ^ The Press and the People. London: General Council of the Press. 1961, p. 14
  44. ^ a b c Leader (1 February 1972). "The division deepens". The Guardian. London.
  45. ^ "19 April 1972: 'Bloody Sunday' report excuses Army". On this day 1950–2005. BBC. 2008. Retrieved 28 July 2009.
  46. ^ Bowcott, Owen (16 June 2010). "Bloody Sunday inquiry: 'We always knew the dead were innocent'". The Guardian. Retrieved 11 August 2013.
  47. ^ Leader (20 April 1972). "To make history repeat itself". The Guardian. London.
  48. ^ The Guardian, leader, 10 August 1971
  49. ^ The Guardian, leader, 15 August 1969
  50. ^ The Guardian, leader, 4 August 1969
  51. ^ Routledge, Paul (16 January 1994). "Profile: Hunter of the truth: Lord justice Scott: With the Government rattled, Paul Routledge looks at the man John Major now has to face | Voices". The Independent. Retrieved 6 March 2016.
  52. ^ Preston, Peter (5 September 2005). "A source of great regret". The Guardian. London.
  53. ^ Leader (6 August 1990). "Choosing the best option". The Guardian. London.
  54. ^ Leader (17 January 1991). "Suddenly the sky turns orange". The Guardian.
  55. ^ "Bloodless words bloody war: In a Guardian/Channel 4 investigation across three continents, Maggie O'Kane follows the trail of lies, cover-ups and carnage that were the truth behind the 'clean' war in the Gulf." Guardian [London, England] 16 December 1995: 12. General Reference Center GOLD. Web. 12 December 2011.
  56. ^ Williams, Rhys (9 December 1994). "'Guardian' journalist recruited by the KGB". The Independent. Retrieved 5 April 2016.
  57. ^ "CBSi". FindArticles. Archived from the original on 24 June 2012. Retrieved 6 March 2016.
  58. ^ "'The simple sword of truth'". The Guardian. London: Guardian News and Media. 11 April 1995. Retrieved 25 May 2010.
  59. ^ Harding, Luke; David Pallister (21 June 1997). "He lied and lied and lied". The Guardian. London: Guardian News and Media.
  60. ^ "Aitken pleads guilty to perjury". BBC News. 19 January 1999.
  61. ^ The Guardian, leader, 23 March 1999
  62. ^ Kaldor, Mary (25 March 1999). "Bombs away! But to save civilians we must get in some soldiers too". The Guardian. London: Guardian News and Media.
  63. ^ Dyer, Clare (6 December 2000). "A challenge to the crown: now is the time for change". The Guardian. London.
  64. ^ Watt, Nicholas (7 December 2000). "Broad welcome for debate on monarchy". The Guardian. London.
  65. ^ CNS News, 25 October 2004. "Left-Wing UK Paper Pulls Bush Assassination Column". Archived from the original on 5 December 2004. Retrieved 10 August 2006.CS1 maint: BOT: original-url status unknown (link)
  66. ^ "Screen Burn, The Guide". The Guardian. London. 24 October 2004.
  67. ^ "Full text of deleted article". Antinomian.com. 23 October 2004. Retrieved 28 July 2009.
  68. ^ Aslam, Dilpazier (13 July 2005). "We rock the boat". The Guardian. London.
  69. ^ "Background: the Guardian and Dilpazier Aslam". MediaGuardian. London: Guardian News and Media. 22 July 2005.
  70. ^ Busfield, Steve (22 July 2005). "Dilpazier Aslam leaves Guardian". MediaGuardian. London: Guardian News and Media.
  71. ^ "Tax Gap". Guardian. UK. 6 February 2009. Retrieved 28 July 2009.
  72. ^ "Big business: what they make, what they pay". The Guardian. London: Guardian News and Media. 2 February 2009. Retrieved 25 May 2010.
  73. ^ Jones, Sam; David Leigh (19 March 2009). "Guardian loses legal challenge over Barclays documents gagging order". The Guardian. London: Guardian News and Media.
  74. ^ "Can The Guardian survive?". Intelligent Life. July–August 2012.
  75. ^ Clark County. epubli.
  76. ^ "Dear Limey assholes". The Guardian. London. 18 October 2004. Retrieved 13 May 2008.
  77. ^ Bowers, Andy (4 November 2004). "A crazy British plot to help Kerry". Slate.com. Retrieved 6 March 2016.
  78. ^ Leon Neyfakh (5 September 2007). "Guardian Reclaims America". Observer. Retrieved 6 March 2016.
  79. ^ Kiss, Jemima (18 February 2009). "Michael Tomasky joins political journal Democracy". The Guardian. London: Guardian News and Media.
  80. ^ "GNM Axing GuardianAmerica.com, Shuffling Execs In Restructure". Archived from the original on 24 June 2013. Retrieved 11 August 2013.
  81. ^ Ali, Rafat. "Guardian News And Media Laying Off Six Employees In U.S." Archived from the original on 24 June 2013. Retrieved 11 August 2013.
  82. ^ Guardian US (15 August 2012). "adds Josh Treviño to growing US team | Guardian US press office". The Guardian. Retrieved 6 March 2016.
  83. ^ Treviño, Joshua (16 August 2012). "My 2011 Gaza flotilla tweet: a clarification". The Guardian. Retrieved 16 October 2014.
  84. ^ Staff, Guardian (2011-09-14). "Guardian News & Media press release: Guardian unveils US url". The Guardian. Retrieved 22 July 2013.
  85. ^ Jasper Jackson (1 June 2015). "Lee Glendinning appointed as editor of Guardian US | Media". The Guardian. Retrieved 6 March 2016.
  86. ^ Table Office, House of Commons (12 November 2009). "Order Paper Part 2". Publications.parliament.uk. Retrieved 6 March 2016.
  87. ^ Leigh, David (12 October 2009). "Guardian gagged from reporting parliament". The Guardian. London: Guardian News and Media.
  88. ^ "Oral or Written Questions for Answer beginning on Wednesday 14 October 2009". UK Parliament. Archived from the original on October 16, 2009.
  89. ^ Ponsford, Dominic (13 October 2009). "Guardian gagged from reporting Parliament". Press Gazette. London: Progressive Media International. Archived from the original on 13 May 2013.
  90. ^ "Minton report: Trafigura toxic dumping along the Ivory Coast broke EU regulations, 14 Sep 2006". WikiLeaks. Retrieved 6 March 2016.
  91. ^ Leigh, David (16 September 2009). "How UK oil company Trafigura tried to cover up African pollution disaster". The Guardian. London: Guardian News and Media.
  92. ^ Leigh, David (13 October 2009). "Gag on Guardian reporting MP's Trafigura question lifted". The Guardian. London: Guardian News and Media.
  93. ^ Rusbridger, Alan (14 October 2009). "The Trafigura fiasco tears up the textbook". The Guardian. London: Guardian News and Media. Retrieved 25 January 2010.
  94. ^ Higham, Nick (13 October 2009). "When is a secret not a secret?". BBC News. Retrieved 25 January 2010.
  95. ^ "Edward Snowden files: No 10 contacted Guardian – BBC News". Bbc.co.uk. 21 August 2013. Retrieved 6 March 2016.
  96. ^ "Guardian's Alan Rusbridger tells of hard drive destruction | Video". Media.theage.com.au. 21 August 2013. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 6 March 2016.
  97. ^ Campbell, Duncan (3 June 2014). "Revealed: GCHQ's beyond top secret middle eastern internet spy base". The Register.
  98. ^ Assange, Julian (10 January 2017). I am Julian Assange, founder of WikiLeaks – Ask Me Anything. Reddit. 68 minutes in. Retrieved 15 January 2017 – via Twitch.
  99. ^ Harding, Luke; Collyns, Dan (27 November 2018). "Manafort held secret talks with Assange in Ecuadorian embassy". The Guardian.
  100. ^ Pompeo, Joe (27 November 2018). ""It Might Be the Biggest Get This Year": How The Guardian's Bombshell Set Off Its Own Little Media World War". Vanity Fair.
  101. ^ "The Guardian's fake scoop". Le Monde diplomatique. 24 December 2018.
  102. ^ Conlan, Tara (8 October 2008). "Guardian owner the Scott Trust to be wound up after 72 years". The Guardian. London: Guardian News and Media. Retrieved 10 October 2008.
  103. ^ "Living Our Values: Social, Ethical and Environmental Audit 2006". Archived from the original on 6 October 2014. Retrieved 11 August 2013.
  104. ^ "Guardian Media Group 2005/06 results: 28/07/2006: A LANDMARK YEAR FOR GMG". Archived from the original on 21 August 2006. Retrieved 9 August 2006.
  105. ^ "Manchester Evening News sold by Guardian Media Group". Manchester Evening News. M.E.N. Media. 9 February 2010. Archived from the original on 19 July 2013. Retrieved 11 February 2010.
  106. ^ Rayner, Gordon (18 June 2011). "Riches to rags as Guardian bleeds £33m in a year". London: The Daily Telegraph. Retrieved 21 October 2011.
  107. ^ Sabbagh, Dan (16 June 2011). "Guardian and Observer to adopt 'digital-first' strategy". The Guardian. London: Guardian News and Media. Retrieved 21 October 2011.
  108. ^ "Can The Guardian Survive?". More Intelligent Life. Retrieved 11 August 2013.
  109. ^ Jane Martinson (25 January 2016). "Guardian News & Media to cut costs by 20 per cent | Media". The Guardian. Retrieved 6 March 2016.
  110. ^ "Support the Guardian". support.theguardian.com. Retrieved 2018-08-03.
  111. ^ "Guardian Media Group plc (GMG) results for the financial year ended 1 April 2018". The Guardian. 24 July 2018.
  112. ^ Mance, Henry (10 September 2014). "Guardian launches paid membership scheme". FT.com. Retrieved 6 March 2016.
  113. ^ "Join Choose Tier – The Guardian Members". theguardian.com. Retrieved 16 October 2016.
  114. ^ Viner, Katharine (12 November 2018). "The Guardian's reader funding model is working. It's inspiring". The Guardian. Retrieved 12 November 2018.
  115. ^ "Could The Guardian's quest for philanthropic support squeeze out other news nonprofits?". Nieman Lab. Retrieved 2018-08-06.
  116. ^ Center, Foundation. "Guardian Announces Launch of U.S. Nonprofit". Philanthropy News Digest (PND). Retrieved 2018-08-06.
  117. ^ "OPP1034962". Bill & Melinda Gates Foundation. Retrieved 2018-08-08.
  118. ^ Schiffrin, Anya (2015). "Can We Measure Media Impact? Surveying the Field". Stanford Social Innovation Review (Fall 2015 ed.). Warrendale, PA.
  119. ^ Frederick Engels, The Condition of the Working Class in England, Progress, 1973, p 109.
  120. ^ Ian Hunter (2003). Malcolm Muggeridge: A Life. Regent College Publishing. p. 74. ISBN 978-1-57383-259-5.
  121. ^ "The Scott Trust: values and history". The Guardian. 26 July 2015. Retrieved 19 April 2016.
  122. ^ a b "Political affiliation". The Guardian. 16 November 2008. Retrieved 19 April 2016.
  123. ^ Department of the Official Report (Hansard), House of Commons, Westminster (19 November 2001). "Hansard 374:54 19 November 2001". Publications.parliament.uk. Retrieved 28 July 2009.CS1 maint: Multiple names: authors list (link)
  124. ^ Leader (2 July 1994). "Labour: the choice for the future". The Guardian. London.
  125. ^ Leader (2 May 1997). "A political earthquake: The Tory loss is cataclysmic; Labour's win historic". The Guardian. London.
  126. ^ "Iraq: the case for decisive action". The Guardian. 19 January 2003.
  127. ^ Greenslade, Roy (2003-03-17). "They've lost the battle, will they support the war?". The Guardian.
  128. ^ Wells, Matt (16 October 2004). "World writes to undecided voters". The Guardian. London. Retrieved 13 July 2008.
  129. ^ Ashley, Jackie (29 April 2008). "Are the Guardianistas rats?". The Guardian. London: Guardian News and Media. Retrieved 13 July 2008.
  130. ^ "Magic or not, let in the daylight". London. 6 December 2000. Retrieved 14 November 2013.
  131. ^ Seddon, Mark (21 February 2005). "Smaller size, higher brow?". New Statesman. London. Archived from the original on 12 March 2010.
  132. ^ Seaton, Matt (23 April 2010). "The Guardian's election editorial meeting: report". The Guardian. London: Guardian News and Media.
  133. ^ Editorial (30 April 2010). "General election 2010: The liberal moment has come". The Guardian. London: Guardian News and Media. Retrieved 25 May 2010.
  134. ^ Editorial (1 May 2015). "The Guardian view: Britain needs a new direction, Britain needs Labour". The Guardian. London: Guardian News and Media. Retrieved 1 May 2015.
  135. ^ White, Michael (9 March 2011). "Media self-censorship: not just a problem for Turkey". The Guardian. London: Guardian News and Media.
  136. ^ "'Comandante' Chavez Still Revered By Some, Despite Failings". NPR. 10 April 2013. Retrieved 11 March 2015.
  137. ^ Editorial (2015-08-13). "The Guardian view on Labour's choice: Corbyn has shaped the campaign, but Cooper can shape the future". The Guardian.
  138. ^ Sinclair, Ian (19 October 2015). "Guardian On The Wrong Side Of History Over Corbyn". The Morning Star. Archived from the original on 10 April 2016. Retrieved 30 March 2016.
  139. ^ Editorial. "The Guardian view on the election: it's Labour". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 2018-09-19.
  140. ^ Sela, Hadar. "ANTI-ZIONIST AND ANTISEMITIC DISCOURSE ON THE GUARDIAN'S COMMENT IS FREE WEBSITE". MERIA Journal. Archived from the original on 13 July 2010. Retrieved 18 May 2016.
  141. ^ Ponsford, Dominic (12 August 2014), "Guardian accused of pro-Israel bias after carrying 'child sacrifice' ad rejected by The Times", PressGazette.
  142. ^ Burchill, Julie (29 November 2003). "Good, bad and ugly". The Guardian. London.
  143. ^ MacAskill, Ewen (4 December 2003). "Leaked report shows rise in anti-semitism". The Guardian. London.
  144. ^ "Anti-Semitism in the EU: United Kingdom". Jewish Virtual Library. Retrieved 6 March 2016.
  145. ^ "Leader: A new anti-semitism?". The Guardian. London. 26 January 2002. Retrieved 25 January 2010.
  146. ^ "News coverage". The Guardian. London. Retrieved 25 May 2010.
  147. ^ Elliott, Chris (6 November 2011). "The readers' editor on ... averting accusations of antisemitism". The Guardian. Retrieved 3 October 2012.
  148. ^ "The Guardian seeks to revise history". Arutz Sheva. Retrieved 16 October 2014.
  149. ^ Corrections and clarifications column editor (22 April 2012). "Corrections and clarifications | News". The Guardian. Retrieved 6 March 2016.CS1 maint: Extra text: authors list (link)
  150. ^ Corrections & Clarifications Editor (7 August 2012). "Corrections and clarifications". The Guardian. Retrieved 29 July 2015.CS1 maint: Extra text: authors list (link)
  151. ^ Meredith Carey (7 August 2014). "The Guardian Accepts Elie Wiesel's Rejected London Times Advertisement – Observer". Observer. Retrieved 24 March 2016.
  152. ^ Elliott, Chris (18 August 2014). "The readers' editor on... the decision to run This World's advertisement". theguardian.com. Retrieved 22 August 2014.
  153. ^ "The Guardian's Summary of Julian Assange's Interview Went Viral and Was Completely False". The Intercept. 29 December 2016.
  154. ^ Jacobs, Ben (24 December 2016). "Julian Assange gives guarded praise of Trump and blasts Clinton in interview". The Guardian.
  155. ^ "Security researchers call for Guardian to retract false WhatsApp "backdoor" story". TechCrunch. 20 January 2017.
  156. ^ Moxie Marlinspike (13 January 2017). "There is no WhatsApp 'backdoor'". Today, the Guardian published a story falsely claiming that WhatsApp's end to end encryption contains a "backdoor."
  157. ^ William Turton (13 January 2017). "There's No Security Backdoor in WhatsApp, Despite Reports". Gizmodo. According to Alec Muffett, an experienced security researcher who spoke to Gizmodo, the Guardian’s story is “major league fuckwittage.”
  158. ^ Chadwick, Paul (2017-06-28). "Flawed reporting about WhatsApp | Open door | Paul Chadwick". the Guardian. Retrieved 2018-01-18.
  159. ^ Ganguly, Manisha (2017-01-13). "WhatsApp design feature means some encrypted messages could be read by third party". the Guardian. Retrieved 2018-01-18.
  160. ^ "Woman held in Dubai with daughter after drinking wine on flight". The Guardian. 10 August 2011.
  161. ^ Duncan, Gillian (9 September 2018). "Alcohol is 'not prohibited' on flights to Dubai, says Emirates". The National.
  162. ^ "Statement by the Attorney General of Dubai, regarding the case involving a Swedish national with her daughter at Dubai International Airport". Government of Dubai Media Office. 11 August 2018.
  163. ^ "Deported Swede Ellie Holman concedes she made visa 'mistake' at Dubai airport". The National. 16 August 2018.
  164. ^ Denman, Selina (16 August 2018). "Is the coverage of the deported Swedish woman anything more than fake news?". The National.
  165. ^ "Swedish Woman Detained in Dubai – Don't Believe Everything You Read". truepublica.org.uk. 13 August 2018.
  166. ^ Monbiot, George (2018-08-15). "We're in a new age of obesity. How did it happen? You'd be surprised | George Monbiot". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 2019-03-10.
  167. ^ "George Monbiot blames the government for rising obesity levels – there's a simpler explanation". Spectator Health. 2018-08-15. Retrieved 2019-03-10.
  168. ^ "George Monbiot says obesity is an 'incurable disease'. Here is what's wrong with his evidence". Spectator Health. 2015-08-12. Retrieved 2019-03-10.
  169. ^ "Familia's Food Survey 2016/17".
  170. ^ Corrections; editor, clarifications column (2018-12-09). "Corrections and clarifications". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 2019-03-10.
  171. ^ Audit Bureau of Circulations Ltd– abc.org.uk
  172. ^ Durrani, Arif (3 August 2013). "NEWSPAPER ABCs: Guardian hits historic low in February following 20p price hike – Media news". Media Week. Retrieved 6 March 2016.
  173. ^ "Print ABCs: Metro overtakes Sun in UK weekday distribution, but Murdoch title still Britain's best-selling paper". Press Gazette. 2017-06-15. Retrieved 11 July 2017.
  174. ^ "Manchester Guardian". Spartacus-educational.com. Retrieved 6 March 2016.
  175. ^ David., Ayerst (1971). The Manchester Guardian; biography of a newspaper. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press. ISBN 978-0801406423. OCLC 149105.
  176. ^ "Tuesday's morning conference". The Guardian. UK. 13 September 2007. Retrieved 11 February 2007.
  177. ^ Cozens, Claire (1 September 2005). "New-look Guardian launches on September 12". MediaGuardian. London: Guardian News and Media.
  178. ^ Crossgrove, Carl. "Guardian: review". Typographica. Retrieved 11 July 2015.
  179. ^ Paul A Barnes; Christian E Schwartz (15 November 2006). "Does type design matter in newspapers?". FontShop Benelux. Archived from the original on 4 June 2012. Retrieved 26 July 2012.
  180. ^ "Guardian Reborn, The Guardian". Archived from the original on 12 February 2007. Retrieved 5 May 2017.CS1 maint: BOT: original-url status unknown (link). Retrieved on 22 July 2007.
  181. ^ Cozens, Claire (13 January 2006). "Telegraph sales hit all-time low". MediaGuardian. London: Guardian News and Media.
  182. ^ "Guardian, Telegraph and FT post modest sales rises in December". London: Guardian News and Media. 11 January 2013.
  183. ^ Busfield, Steve (21 February 2006). "Guardian wins design award". MediaGuardian. London: Guardian News and Media.
  184. ^ a b Sweney, Mark (13 June 2017). "The Guardian and The Observer to relaunch in tabloid format". The Guardian.
  185. ^ Viner, Katharine; Pemsel, David (13 June 2017). "Guardian journalism goes from strength to strength. It's just our shape that's changing". The Guardian.
  186. ^ Tsang, Amie (15 January 2018). "The Guardian, Britain's Left-Wing News Power, Goes Tabloid". The New York Times.
  187. ^ a b Chadwick, Paul (29 April 2018). "Three months on, the tabloid Guardian is still evolving". The Guardian. Retrieved 27 September 2018.
  188. ^ Letters (2018-07-15). "We've got the Guardian masthead blues and we're overjoyed | Letters". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 2019-01-18.
  189. ^ Bell, Emily (8 October 2005). "Editor's week". The Guardian. London.
  190. ^ "Guardian.co.uk most read newspaper site in UK in March". www.journalism.co.uk. 2013-05-30. Retrieved 17 June 2014.
  191. ^ Durrani, Arif (19 April 2011). "MailOnline overtakes Huffington Post to become world's no 2". MediaWeek. Haymarket. Archived from the original on 13 May 2013.
  192. ^ Edge, Abigail (Dec 2, 2014). "Ophan: Key metrics informing editorial at the Guardian". Journalism.co.uk.
  193. ^ Bunz, Mercedes (14 December 2009). "Guardian launches iPhone application". The Guardian. Retrieved 14 October 2018.
  194. ^ Mitchell, Jon (7 September 2011). "The Guardian Launches a Powerful, Free Android App". readwrite. Retrieved 14 October 2018.
  195. ^ "Guardian launches digital redesign to coincide with launch of new Guardian tabloid newspaper". The Guardian. 15 January 2018. Retrieved 14 October 2018.
  196. ^ "The Guardian: I'm impressed". idio. 1 June 2010. Archived from the original on 16 January 2013. Retrieved 26 July 2010.
  197. ^ editor, Corrections and clarifications column (8 March 2011). "Corrections and clarifications". The Guardian. Retrieved 2018-06-27.
  198. ^ Gibson, Janine (28 February 2011). "Guardian Unlimited Talkboard closure". The Guardian. London: Guardian News and Media.
  199. ^ "#Thinkfluencer episode 1: Selfies – video | Technology". The Guardian. 23 August 2013. Retrieved 6 March 2016.
  200. ^ "Online Dating Site UK | Guardian Soulmates". Soulmates.theguardian.com. Retrieved 6 March 2016.
  201. ^ Deans, Jason (8 December 2005). "Gervais to host Radio 2 Christmas show". MediaGuardian. London: Guardian News and Media.
  202. ^ "Comedy stars and radio DJs top the download charts". The Guardian. London. 23 January 2006.
  203. ^ Plunkett, John (6 February 2006). "Gervais podcast in the record books". MediaGuardian. London: Guardian News and Media.
  204. ^ "Films". The Guardian. UK. 12 February 2009. Retrieved 28 July 2009.
  205. ^ "Maggie O'Kane: Bringing the Guardian's Ethos to Tv". Buzzle.com. 7 November 2003. Archived from the original on 28 February 2004. Retrieved 28 July 2009.
  206. ^ "Films homepage". Guardian. UK. 12 February 2009. Retrieved 2 May 2010.
  207. ^ a b Salih, Omar; Summers, Ben (28 January 2008). "Excerpt from Baghdad: A Doctor's Story". The Guardian. London: Guardian News and Media. Retrieved 25 May 2010.
  208. ^ Smith, Sean; Nzerem, Keme; Ulleri, Giovanni (18 August 2009). "On the frontline with British troops in Afghanistan". The Guardian. London: Guardian News and Media. Retrieved 25 May 2010.
  209. ^ "Guardian film-maker wins Royal Television Society award | Media". The Guardian. 20 February 2008. Retrieved 6 March 2016.
  210. ^ "GuardianFilms Awards". The Guardian. London. 16 February 2009. Retrieved 25 May 2010.
  211. ^ Sherrin, Ned (16 December 2000). "Surely shome mishtake?". The Guardian. London.
  212. ^ Bernhard, Jim (2007). Porcupine, Picayune, & Post: how newspapers get their names. University of Missouri Press. pp. 26–27. ISBN 978-0-8262-1748-6. Retrieved 11 August 2013.
  213. ^ "unknown". Encounter. Congress for Cultural Freedom. 58: 28. 1982.This article refers to the paper by the facetious name: The Grauniad.
  214. ^ Devlin, Keith (1 March 1984). "Prime beef: Mathematical micro-mysteries: Keith Devlin returns to prime time computation". The Guardian. London. Reprinted in Devlin, Keith (1994). "Prime beef"". All the Math That's Fit to Print: Articles from The Guardian. Cambridge University Press. p. 42. ISBN 978-0-88385-515-7. Retrieved 11 August 2013.
  215. ^ Changing Faces: A History of the Guardian 1956–1988 Geoffrey Taylor Fourth Estate, 1993
  216. ^ Porcupine, Picayune, & Post: How Newspapers Get Their Names Jim Bernhard University of Missouri Press, 2007
  217. ^ McKie, David (8 November 2013). "John Cole obituary". The Guardian. Retrieved 8 November 2013.
  218. ^ a b c "British Press Awards: Awards Ceremony – 23rd March 2010: 2010 Winners Announced". Archived from the original on 16 June 2011. Retrieved 7 February 2016.
  219. ^ a b c Guardian staff (6 April 2011). "Press Awards 2011: Guardian wins Newspaper of the Year". The Guardian. London.
  220. ^ Wells, Matt (20 March 2002). "Guardian triumphs at Press Awards". The Guardian. London: Guardian News and Media.
  221. ^ office, GNM press (2018-02-27). "The Guardian wins seven Sports Journalists' Association awards". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 2019-01-23.
  222. ^ "2013 British Sports Journalism Awards – Sports Journalists' Association". Retrieved 2019-01-23.
  223. ^ sport, Guardian (2017-02-27). "Double honours for Daniel Taylor as the Guardian wins four SJA awards". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 2019-01-23.
  224. ^ "2014 British Sports Journalism Awards – Sports Journalists' Association". Retrieved 2019-01-23.
  225. ^ "2015 BRITISH SPORTS JOURNALISM AWARDS – Sports Journalists' Association". Retrieved 2019-01-23.
  226. ^ "The Webby Awards". Archived from the original on 8 April 2011. Retrieved 24 March 2016.
  227. ^ "The 2006 Newspaper Awards". Archived from the original on 3 February 2004. Retrieved 29 May 2006.
  228. ^ "Archived copy". Archived from the original on 26 October 2005. Retrieved 28 July 2005.CS1 maint: Archived copy as title (link)
  229. ^ "Openness & Accountability: A Study of Transparency in Global Media Outlets". Archived from the original on 15 May 2008. Retrieved 19 June 2008.
  230. ^ [1]
  231. ^ "The Paul Foot award for Campaigning Journalism 2007". Archived from the original on 30 September 2007. Retrieved 16 October 2007.
  232. ^ "The 100 best footballers in the world 2017". The Guardian. Guardian Media Group. 19 December 2017. Retrieved 9 January 2018.
  233. ^ "The 100 greatest non-fiction books". The Guardian. 14 June 2011. Retrieved 26 September 2017.
  234. ^ "Guardian 100 Greatest Non-Fiction Book awards". LibraryThing. Retrieved 26 September 2017.
  235. ^ McCrum, Robert (2017). "100 Best Nonfiction Books of All Time". The Guardian. Retrieved 26 September 2017.
  236. ^ "Comment, opinion and discussion from the Guardian US | The Guardian". Commentisfree.guardian.co.uk. 1 January 1970. Retrieved 6 March 2016.
  237. ^ "Archived copy". Archived from the original on 18 November 2007. Retrieved 22 July 2007.CS1 maint: Archived copy as title (link)
  238. ^ Villani, Lisa (20 August 2009). "MIC: GNM archive (microsite)". The Guardian. London.
  239. ^ "MIC: GNM archive (microsite)". The Guardian. London. 26 August 2009.

Further reading

  • Ayerst, David. The Manchester Guardian: biography of a newspaper (Cornell University Press, 1971).
  • Merrill, John C., and Harold A. Fisher. The World's Great Dailies: profiles of fifty newspapers (1980), pp. 143–50.

External links

Booker Prize

The Booker Prize for Fiction (formerly known as the Booker–McConnell Prize and the Man Booker Prize) is a literary prize awarded each year for the best original novel written in the English language and published in the United Kingdom. The winner of the Man Booker Prize is generally assured international renown and success; therefore, the prize is of great significance for the book trade. From its inception, only novels written by Commonwealth, Irish, and South African (and later Zimbabwean) citizens were eligible to receive the prize; in 2014 it was widened to any English-language novel—a change which proved controversial.A high-profile literary award in British culture, the Booker Prize is greeted with anticipation and fanfare. It is also a mark of distinction for authors to be selected for inclusion in the shortlist or even to be nominated for the "longlist".

Cristiano Ronaldo

Cristiano Ronaldo dos Santos Aveiro GOIH ComM (European Portuguese: [kɾiʃˈtjɐnu ʁoˈnaɫdu]; born 5 February 1985) is a Portuguese professional footballer who plays as a forward for Italian club Juventus and captains the Portugal national team. Often considered the best player in the world and regarded by many as one of the greatest players of all time, Ronaldo has a record-tying five Ballon d'Or awards, the most for a European player, and is the first player to win four European Golden Shoes. He has won 27 trophies in his career, including five league titles, five UEFA Champions League titles and one UEFA European Championship. A prolific goalscorer, Ronaldo holds the records for most official goals scored in Europe's top-five leagues (414), the UEFA Champions League (124), the UEFA European Championship (9), as well as those for most assists in the UEFA Champions League (34) and the UEFA European Championship (6). He has scored 700 senior career goals for club and country.

Born and raised on the Portuguese island of Madeira, Ronaldo was diagnosed with a racing heart at age 15. He underwent an operation to treat his condition, and began his senior club career playing for Sporting CP, before signing with Manchester United at age 18 in 2003. After winning his first trophy in England, the FA Cup, during his first season there, he helped United win three successive Premier League titles, a UEFA Champions League title, and a FIFA Club World Cup. By age 22, he had received Ballon d'Or and FIFA World Player of the Year nominations and at age 23, he won his first Ballon d'Or and FIFA World Player of the Year awards. In 2009, Ronaldo was the subject of, what was, at the time, the most expensive association football transfer when he moved from Manchester United to Real Madrid in a transfer worth €94 million (£80 million).

With Real Madrid, Ronaldo won 15 trophies, including two La Liga titles, two Copas del Rey, four UEFA Champions League titles, two UEFA Super Cups, and three FIFA Club World Cups. Real Madrid's all-time top goalscorer, Ronaldo scored a record 34 La Liga hat-tricks, including a record-tying eight hat-tricks in the 2014–15 season and is the only player to reach 30 goals in six consecutive La Liga seasons. After joining Madrid, Ronaldo finished runner-up for the Ballon d'Or three times, behind Lionel Messi, his perceived career rival, before winning back-to-back Ballons d'Or in 2013 and 2014. After winning the 2016 and 2017 Champions Leagues, Ronaldo secured back-to-back Ballons d'Or again in 2016 and 2017. A historic third consecutive Champions League followed, making Ronaldo the first player to win the trophy five times. In 2018, he signed for Juventus in a transfer worth an initial €100 million; the highest ever paid by an Italian club and the highest fee ever paid for a player over 30 years old.

A Portuguese international, Ronaldo was named the best Portuguese player of all time by the Portuguese Football Federation in 2015. He made his senior debut for Portugal in 2003 at age 18, and has since had over 150 caps, including appearing and scoring in eight major tournaments, becoming Portugal's most capped player and his country's all-time top goalscorer. He scored his first international goal at Euro 2004 and helped Portugal reach the final. He took over full captaincy in July 2008, leading Portugal to their first-ever triumph in a major tournament by winning Euro 2016, and received the Silver Boot as the second-highest goalscorer of the tournament, before becoming the highest European international goalscorer of all-time. One of the most marketable athletes in the world, he was ranked the world's highest-paid athlete by Forbes in 2016 and 2017, as well as the world's most famous athlete by ESPN in 2016, 2017 and 2018.

Daily Mail

The Daily Mail is a British daily middle-market newspaper published in London in a tabloid format. Founded in 1896, it is the United Kingdom's second-biggest-selling daily newspaper after The Sun. Its sister paper The Mail on Sunday was launched in 1982, while Scottish and Irish editions of the daily paper were launched in 1947 and 2006 respectively. Content from the paper appears on the MailOnline website, although the website is managed separately and has its own editor.The paper is owned by the Daily Mail and General Trust. Jonathan Harmsworth, 4th Viscount Rothermere, a great-grandson of one of the original co-founders, is the current chairman and controlling shareholder of the Daily Mail and General Trust, while day-to-day editorial decisions for the newspaper are usually made by a team led by the editor, Geordie Greig, who succeeded Paul Dacre in September 2018.A survey in 2014 found the average age of its reader was 58, and it had the lowest demographic for 15- to 44-year-olds among the major British dailies. Uniquely for a British daily newspaper, it has a majority female readership with women making up 52–55% of its readers. It had an average daily circulation of 1,222,611 copies in November 2018. Between July and December 2013 it had an average daily readership of approximately 3.951 million, of whom approximately 2.503 million were in the ABC1 demographic and 1.448 million in the C2DE demographic. Its website has more than 100 million unique visitors per month.The Daily Mail has been widely criticised for its unreliability, as well as printing of sensationalist and inaccurate scare stories of science and medical research, and for copyright violations.The Daily Mail has won a number of awards, including receiving the National Newspaper of the Year award from the British Press Awards seven times since 1995.

David Cameron

David William Donald Cameron (born 9 October 1966) is a British politician who served as Prime Minister of the United Kingdom from 2010 to 2016. He was the Member of Parliament (MP) for Witney from 2001 to 2016 and Leader of the Conservative Party from 2005 to 2016. He identifies as a one-nation conservative, and has been associated with both economically liberal and socially liberal policies.

Born in London to an upper-middle-class family, Cameron was educated at Heatherdown School, Eton College, and Brasenose College, Oxford. From 1988 to 1993 he worked at the Conservative Research Department, assisting the Conservative Prime Minister John Major, before leaving politics to work for Carlton Communications in 1994. Becoming an MP in 2001, he served in the opposition shadow cabinet under Conservative leader Michael Howard, and succeeded Howard in 2005. Cameron sought to rebrand the Conservatives, embracing an increasingly socially liberal position. The 2010 general election led to Cameron becoming Prime Minister as the head of a coalition government with the Liberal Democrats – the youngest holder of the office since the 1810s. His premiership was marked by the ongoing effects of the late-2000s financial crisis; these involved a large deficit in government finances that his government sought to reduce through austerity measures. His administration introduced large-scale changes to welfare, immigration policy, education, and healthcare. It privatised the Royal Mail and some other state assets, and legalised same-sex marriage in Great Britain.

Internationally, his government intervened militarily in the Libyan Civil War and later authorised the bombing of the Islamic State of Iraq and the Levant; domestically, his government oversaw the referendum on voting reform and Scottish independence referendum, both of which confirmed Cameron's favoured outcome. When the Conservatives secured an unexpected majority in the 2015 general election he remained as Prime Minister, this time leading a Conservative-only government. To fulfil a manifesto pledge, he introduced a referendum on the UK's continuing membership of the EU. Cameron supported continued membership; following the success of the Leave vote, he resigned to make way for a new Prime Minister and was succeeded by Theresa May.Cameron has been praised for modernising the Conservative Party and for decreasing the United Kingdom's national deficit. Conversely, he has been criticised by figures on both the left and right, and has been accused of elitism and political opportunism.

Disappearance of Madeleine McCann

Madeleine Beth McCann (born 12 May 2003) disappeared on the evening of 3 May 2007 from her bed in a holiday apartment in Praia da Luz, a resort in the Algarve region of Portugal, sparking what one newspaper called "the most heavily reported missing-person case in modern history". Her whereabouts remain unknown.Madeleine was on holiday from the UK with her parents, Kate and Gerry McCann; her two-year-old twin siblings; and a group of family friends and their children. She and the twins had been left asleep at 20:30 in the ground-floor apartment, while the McCanns and friends dined in a restaurant 55 metres (180 ft) away. The parents checked on the children throughout the evening, until Madeleine's mother discovered she was missing at 22:00. Over the following weeks, particularly after misinterpreting a British DNA analysis, the Portuguese police came to believe that Madeleine had died in an accident in the apartment and that her parents had covered it up. The McCanns were given arguido (suspect) status in September 2007, which was lifted when Portugal's attorney general archived the case in July 2008 because of a lack of evidence.The parents continued the investigation using private detectives until Scotland Yard opened its own inquiry, Operation Grange, in 2011. The senior investigating officer announced that he was treating the disappearance as "a criminal act by a stranger", most likely a planned abduction or burglary gone wrong. In 2013, Scotland Yard released e-fit images of men they wanted to trace, including one of a man seen carrying a child toward the beach that night. Shortly after this, the Portuguese police reopened their inquiry. Operation Grange was scaled back in 2015, but the remaining detectives continued to pursue a small number of inquiries described in April 2017 as significant.The disappearance attracted sustained international interest and saturation coverage in the UK reminiscent of the death of Diana in 1997. The McCanns were subjected to intense scrutiny and baseless allegations of involvement in their daughter's death, particularly in the tabloid press and on Twitter. In 2008 they and their travelling companions received damages and apologies from Express Newspapers, and in 2011 the McCanns testified before the Leveson Inquiry into British press misconduct, lending support to those arguing for tighter press regulation.

Edward Snowden

Edward Joseph Snowden (born June 21, 1983) is an American fugitive, a former Central Intelligence Agency (CIA) employee, and former contractor for the United States government who copied and leaked highly classified information from the National Security Agency (NSA) in 2013. His disclosures revealed numerous global surveillance programs, many run by the NSA and the Five Eyes Intelligence Alliance with the cooperation of telecommunication companies and European governments.

In 2013, Snowden was hired by an NSA contractor, Booz Allen Hamilton, after previous employment with Dell and the CIA. On May 20, 2013, Snowden flew to Hong Kong after leaving his job at an NSA facility in Hawaii, and in early June he revealed thousands of classified NSA documents to journalists Glenn Greenwald, Laura Poitras, and Ewen MacAskill. Snowden came to international attention after stories based on the material appeared in The Guardian and The Washington Post. Further disclosures were made by other publications including Der Spiegel and The New York Times.

On June 21, 2013, the U.S. Department of Justice unsealed charges against Snowden of two counts of violating the Espionage Act of 1917 and theft of government property, following which the Department of State revoked his passport. Two days later, he flew into Moscow's Sheremetyevo Airport, but Russian authorities noted that his U.S. passport had been cancelled, and he was restricted to the airport terminal for over one month. Russia ultimately recognized his right of asylum, with a visa for residence for one year. Repeated extensions have permitted him to stay at least until 2020. In early 2016, he became the president of the Freedom of the Press Foundation, an organization that aims to protect journalists from hacking and government surveillance. As of 2017, he was living in an undisclosed location in Moscow.

Facebook

Facebook, Inc. is an American online social media and social networking service company. It is based in Menlo Park, California. It was founded by Mark Zuckerberg, along with fellow Harvard College students and roommates Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz and Chris Hughes. It is considered one of the Big Four technology companies along with Amazon, Apple, and Google.The founders initially limited the website's membership to Harvard students and subsequently Columbia, Stanford, and Yale students. Membership was eventually expanded to the remaining Ivy League schools, MIT, and higher education institutions in the Boston area. Facebook gradually added support for students at various other universities, and eventually to high school students. Since 2006, anyone who claims to be at least 13 years old has been allowed to become a registered user of Facebook, though variations exist in this requirement, depending on local laws. The name comes from the face book directories often given to American university students. Facebook held its initial public offering (IPO) in February 2012, valuing the company at $104 billion, the largest valuation to date for a newly listed public company. It began selling stock to the public three months later. Facebook makes most of its revenue from advertisements that appear onscreen.

The Facebook service can be accessed from devices with Internet connectivity, such as personal computers, tablets and smartphones. After registering, users can create a customized profile revealing information about themselves. Users can post text, photos and multimedia of their own devising and share it with other users as "friends". Users can use various embedded apps, and receive notifications of their friends' activities. Users may join common-interest groups.

Facebook had more than 2.2 billion monthly active users as of January 2018. It receives prominent media coverage, including many controversies such as user privacy and psychological effects. The company has faced intense pressure over censorship and over content that some users find objectionable.

Facebook offers other products and services. It acquired Instagram, WhatsApp and Oculus Rift and independently developed Facebook Messenger.

Guardian Media Group

Guardian Media Group plc (GMG) is a British mass media company owning various media operations including The Guardian and The Observer. The group is wholly owned by Scott Trust Limited, which exists to secure the financial and editorial independence of The Guardian in perpetuity.

The Group's 2018 annual report (year ending 1 April 2018) indicated that its owner, the Scott Trust Endowment Fund, reported a value of £1.01 billion (2017: £1.03bn).

Hillsborough disaster

The Hillsborough disaster was a fatal human crush during an FA Cup semi-final football match between Liverpool and Nottingham Forest at Hillsborough Stadium in Sheffield, England, on 15 April 1989. With 96 fatalities and 766 injuries, it remains the worst disaster in British sporting history. The crush occurred in the two standing-only central pens in the Leppings Lane stand, allocated to Liverpool supporters. Shortly before kick-off, in an attempt to ease overcrowding outside the entrance turnstiles, the police match commander, chief superintendent David Duckenfield, ordered exit gate C to be opened, leading to an influx of even more supporters to the already overcrowded central pens.In the days and weeks following the disaster, police fed false stories to the press suggesting that hooliganism and drunkenness by Liverpool supporters were the root causes of the disaster. Blaming of Liverpool fans persisted even after the Taylor Report of 1990, which found that the main cause of the disaster was a failure of control by South Yorkshire Police (SYP). Following the Taylor report, the Director of Public Prosecutions (DPP) ruled there was no evidence to justify prosecution of any individuals or institutions. The disaster also led to a number of safety improvements in the largest English football grounds, notably the elimination of fenced standing terraces in favour of all-seater stadiums in the top two tiers of English football.The first coroner's inquests into the Hillsborough disaster, completed in 1991, ruled all deaths that occurred that day to be accidental. Families strongly rejected the original coroner's findings, and their fight to have the matter re-opened persisted, despite Lord Justice Stuart-Smith concluding in 1997 there was no justification for a new inquiry. Private prosecutions brought by the Hillsborough Families Support Group against Duckenfield and his deputy Bernard Murray failed in 2000.In 2009, a Hillsborough Independent Panel was formed to review all evidence. Reporting in 2012, it confirmed Taylor's 1990 criticisms, while also revealing new details about the extent of police efforts to shift blame onto fans, the role of other emergency services, and the error of the first coroner's inquests. The panel's report resulted in the previous findings of accidental death being quashed, and the creation of new coroner's inquests. It also produced two criminal investigations led by police in 2012: Operation Resolve to look into the causes of the disaster, and by the Independent Police Complaints Commission (IPCC) to examine actions by police in the aftermath.The second coroner's inquests were held from 1 April 2014 to 26 April 2016. They ruled that the supporters were unlawfully killed due to grossly negligent failures by police and ambulance services to fulfil their duty of care to the supporters. The inquests also found that the design of the stadium contributed to the crush, and that supporters were not to blame for the dangerous conditions. Public anger over the actions of his force during the second inquests led the SYP chief constable David Crompton to be suspended following the verdict. In June 2017, six people were charged with various offences including manslaughter by gross negligence, misconduct in public office and perverting the course of justice for their actions during and after the disaster. The Crown Prosecution Service subsequently dropped all charges against one of the defendants.

Jeremy Corbyn

Jeremy Bernard Corbyn (; born 26 May 1949) is a British politician serving as Leader of the Labour Party and Leader of the Opposition since 2015. Corbyn was first elected Member of Parliament (MP) for Islington North in 1983. Ideologically, he identifies himself as a democratic socialist.Born and raised in Wiltshire, Corbyn joined Labour as a teenager. Moving to London, he became a trade union representative. In 1974, he was elected to Haringey Council and also became Secretary of Hornsey Constituency Labour Party, until elected as the MP for Islington North in 1983. His activism has included roles in Anti-Fascist Action, the Anti-Apartheid Movement and the Campaign for Nuclear Disarmament, and advocating for a united Ireland. As a backbench MP, he frequently voted against the Labour whip, including "New Labour" governments under Tony Blair and Gordon Brown. He chaired the Stop the War Coalition from 2011 to 2015.

Corbyn was elected Labour leader in 2015. Taking the party to the left, he advocated renationalisation of public utilities and the railways, a less interventionist military policy, and reversals of austerity cuts to welfare and public services. After Labour MPs sought to remove him in 2016, he won a second leadership contest. Although critical of the European Union, he supported continued membership in the 2016 referendum. In the 2017 general election, Labour again finished as the second-largest party in parliament, but increased their share of the vote to 40%, resulting in a net gain of 30 seats and a hung parliament. Corbyn has been criticised in relation to allegations of antisemitism in the Labour Party and for alleged antisemitic associations prior to becoming leader. Corbyn has apologised and asserted his record of opposing antisemitism and his commitment to rooting it out in the party.

Lionel Messi

Lionel Andrés Messi Cuccittini (Spanish pronunciation: [ljoˈnel anˈdɾez ˈmesi] (listen); born 24 June 1987) is an Argentine professional footballer who plays as a forward and captains both Spanish club Barcelona and the Argentina national team. Often considered the best player in the world and regarded by many as the greatest player of all time, Messi has won a record-tying five Ballon d'Or awards, four of which he won consecutively, and a record five European Golden Shoes. He has spent his entire professional career with Barcelona, where he has won a club-record 33 trophies, including nine La Liga titles, four UEFA Champions League titles and six Copas del Rey. Both a prolific goalscorer and a creative playmaker, Messi holds the records for most goals in La Liga (412), a La Liga season (50), a club football season in Europe (73), a calendar year (91), El Clásico (26), most hat-tricks in the UEFA Champions League, as well as those for most assists in La Liga (166) and the Copa América (11). He has scored over 680 senior career goals for club and country.

Born and raised in central Argentina, Messi was diagnosed with a growth hormone deficiency as a child. At age 13, he relocated to Spain to join Barcelona, who agreed to pay for his medical treatment. After a fast progression through Barcelona's youth academy, Messi made his competitive debut aged 17 in October 2004. Despite being injury-prone during his early career, he established himself as an integral player for the club within the next three years, finishing 2007 as a finalist for both the Ballon d'Or and FIFA World Player of the Year award, a feat he repeated the following year. His first uninterrupted campaign came in the 2008–09 season, during which he helped Barcelona achieve the first treble in Spanish football. At 22 years old, Messi won the Ballon d'Or and FIFA World Player of the Year award by record voting margins.

Three successful seasons followed, with Messi winning three consecutive FIFA Ballons d'Or, including an unprecedented fourth. During the 2011–12 season, he set the La Liga and European records for most goals scored in a single season, while establishing himself as Barcelona's all-time top scorer in official competitions in March 2012. The following two seasons, Messi finished twice second for the Ballon d'Or behind Cristiano Ronaldo, his perceived career rival. Messi regained his best form during the 2014–15 campaign, breaking the all-time goalscoring records in both La Liga and the Champions League in November 2014, and leading Barcelona to a historic second treble.

An Argentine international, Messi is his country's all-time leading goalscorer. At youth level, he won the 2005 FIFA World Youth Championship, finishing the tournament with both the Golden Ball and Golden Shoe, and an Olympic gold medal at the 2008 Summer Olympics. His style of play as a diminutive, left-footed dribbler drew comparisons with compatriot Diego Maradona, who declared the teenager his successor. After making his senior debut in August 2005, Messi became the youngest Argentine to play and score in a FIFA World Cup during the 2006 edition, and reached the final of the 2007 Copa América, where he was named young player of the tournament. As the squad's captain from August 2011, he led Argentina to three consecutive finals: the 2014 FIFA World Cup, for which he won the Golden Ball, and the 2015 and 2016 Copas América. After announcing his international retirement in 2016, he reversed his decision and led his country to qualification for the 2018 FIFA World Cup.

Michael Sheen

Michael Christopher Sheen (born 5 February 1969) is a Welsh actor. After training at London's Royal Academy of Dramatic Art (RADA), where his classmates included Diane Parish, Richard Dormer, Caroline Catz and Sophie Stanton, he worked mainly in theatre throughout the 1990s and made notable stage appearances in Romeo and Juliet (1992), Don't Fool With Love (1993), Peer Gynt (1994), The Seagull (1995), The Homecoming (1997), and Henry V (1997). His performances in Amadeus at the Old Vic and Look Back in Anger at the National Theatre were nominated for Olivier Awards in 1998 and 1999, respectively. In 2003, he was nominated for a third Olivier Award for his performance in Caligula at the Donmar Warehouse.

Sheen has become better known as a screen actor since the 2000s, in particular through his roles in various biopics. With writer Peter Morgan, he has starred in a trilogy of films as British politician Tony Blair: the television film The Deal in 2003, followed by The Queen (2006) and The Special Relationship (2010).

For playing Blair, he was nominated for both a BAFTA Award and an Emmy. He was also nominated for a BAFTA as the troubled comic actor Kenneth Williams in BBC Four's 2006 Fantabulosa!, and was nominated for a fourth Olivier Award in 2006 for portraying the broadcaster David Frost in Frost/Nixon, a role he revisited in the 2008 film adaptation of the play. He also starred as the controversial football manager Brian Clough in The Damned United (2009).

Since 2009 and into the 2010s, Sheen has become known for a wider variety of roles. In 2009, Sheen appeared in two fantasy films, Underworld: Rise of the Lycans and The Twilight Saga: New Moon, while in 2010, he made a four-episode guest appearance in the NBC comedy 30 Rock. He appeared in the science-fiction film Tron: Legacy (2010) and Woody Allen's romantic comedy Midnight in Paris (2011).

Sheen directed and starred in National Theatre Wales's The Passion. From late 2011 until early 2012, Sheen played the title role in Hamlet at the Young Vic. In 2013, he received a Golden Globe nomination for his role in Showtime's television drama Masters of Sex.

National Health Service

The NHS in England, NHS Scotland, NHS Wales, and the affiliated Health and Social Care (HSC) in Northern Ireland were established together in 1948 as one of the major social reforms following the Second World War. The founding principles were that services should be comprehensive, universal and free at the point of delivery. Each service provides a comprehensive range of health services, free at the point of use for people ordinarily resident in the United Kingdom, apart from dental treatment and optical care. (The English NHS also requires patients to pay prescription charges with a range of exemptions from these charges.)

Russell Brand

Russell Edward Brand (born 4 June 1975) is an English comedian, actor, radio host, author, and activist.

After beginning his career as a stand-up comedian and later becoming an MTV presenter, Brand first achieved renown in 2004 as the host of Big Brother's Big Mouth, a Big Brother spin-off. In 2007, he had his first major film role in St Trinian's, and the following year he landed a major role in the romantic comedy-drama Forgetting Sarah Marshall; the film led to him starring in a spin off, the rock comedy Get Him to the Greek, alongside Jonah Hill in 2010. He also worked as a voice actor in the animated films Despicable Me in 2010, Hop in 2011, and Despicable Me 2 in 2013, and played the title character of the 2011 remake of the romantic comedy Arthur. In 2013, he released the successful stand-up special Messiah Complex.

Since guest editing an edition of British political weekly New Statesman in 2013, Brand has become known as a public activist and campaigner, and has spoken on a wide range of political and cultural issues, including wealth inequality, addiction, corporate capitalism, climate change, and media bias. In 2014, Brand launched his political-comedy web series The Trews, released a book entitled Revolution, and began work on a documentary about financial inequality with Michael Winterbottom.

Over the course of his career, Brand has been the subject of frequent media coverage and controversy for issues such as his promiscuity and drug use, his outrageous behaviour at various award ceremonies, his dismissal from MTV and resignation from the BBC, and his two-year marriage with singer Katy Perry. He has incorporated many of his controversial public antics into his comedic material. A biographical documentary called Brand: A Second Coming was released in 2015.

Showrunner

Showrunner is the 21st-century term for the leading television producer of a television series. In the United States, they are credited as an executive producer and simply producer in other countries, such as Canada or Britain. A showrunner has creative and management responsibility of a television series production through combining the responsibilities of employer, and in comedy or dramas, typically also character creator, head writer, and script editor. In films, the director has creative control of a production, but in television, the showrunner outranks the episodic directors.

TheGuardian.com

TheGuardian.com, formerly known as Guardian.co.uk and Guardian Unlimited, is a British news and media website owned by the Guardian Media Group. It contains nearly all of the content of the newspapers The Guardian and The Observer, as well as a substantial body of web-only work produced by its own staff, including a rolling news service. As of November 2014, it was the second most popular online newspaper in the UK with over 17 million readers per month; with over 21 million monthly readers, Mail Online was the most popular.The site is made up of a core news site, with niche sections and subsections covering subjects including sport, business, environment, technology, arts and media, and lifestyle. TheGuardian.com is notable for its engagement with readers, including long-running talkboards and, more recently, a network of weblogs. Its seven blogs were joined on March 14, 2006, by a new comment section, "Comment is free", which has since merged into its Opinion section.

The site can be viewed without cost or registration, though some services such as leaving comments on articles require users to register. In March 2009, Guardian.co.uk launched their API, using the OAuth protocol and making a wide range of Guardian content available for use by web application developers.

The Observer

The Observer is a British newspaper published on Sundays. In the same place on the political spectrum as its sister papers The Guardian and The Guardian Weekly, whose parent company Guardian Media Group Limited acquired it in 1993, it takes a social liberal or social democratic line on most issues. First published in 1791, it is the world's oldest Sunday newspaper.

Theresa May

Theresa Mary May (; née Brasier; born 1 October 1956) is a British politician serving as Prime Minister of the United Kingdom and Leader of the Conservative Party since 2016. She served as Home Secretary from 2010 to 2016. May was first elected Member of Parliament (MP) for Maidenhead in 1997. Ideologically, she identifies herself as a one-nation conservative.May grew up in Oxfordshire and attended St Hugh's College, Oxford. After graduating in 1977, she worked for the Bank of England. She also served as a councillor for Durnsford in Merton. After unsuccessful attempts to be elected to the House of Commons she was elected as the MP for Maidenhead in the 1997 general election. From 1999 to 2010, May held a number of roles in Shadow Cabinets. She was also Chairwoman of the Conservative Party from 2002 to 2003.

When the coalition government was formed after the 2010 general election, May was appointed Home Secretary and Minister for Women and Equalities, but gave up the latter role in 2012. She continued to serve as home secretary after the Conservative victory in the 2015 general election, and became the longest-serving home secretary in over 60 years. During her tenure she pursued reform of the Police Federation, implemented a harder line on drugs policy including the banning of khat, oversaw the introduction of elected Police and Crime Commissioners, the deportation of Abu Qatada, and the creation of the National Crime Agency, and brought in additional restrictions on immigration.In July 2016, after David Cameron resigned, May was elected as Conservative Party Leader, becoming Britain's second female Prime Minister after Margaret Thatcher. As Prime Minister, May began the process of withdrawing the UK from the European Union, triggering Article 50 in March 2017. The following month, she announced a snap general election, with the aim of strengthening her hand in Brexit negotiations. This resulted in a hung parliament, in which the number of Conservative seats fell from 330 to 317, despite the party winning their highest vote share since 1983. The loss of an overall majority prompted her to enter a confidence and supply arrangement with the Democratic Unionist Party (DUP) to support a minority government.

May survived a vote of no confidence from her own MPs in December 2018 and a Parliamentary vote of no confidence in January 2019. May has said that she will not lead her party in the next general election scheduled for 2022 under the Fixed-term Parliaments Act, but has not ruled out leading it into a snap election. May carried out the Brexit negotiations with the European Union, adhering to the Chequers Agreement, which resulted in the draft Withdrawal Agreement between the UK and the EU. This agreement was defeated by Parliament in January 2019, and negotiations continue to try and reach a deal. May’s revised deal was defeated in Parliament by 391 votes to 242.

Tony Blair

Anthony Charles Lynton Blair (born 6 May 1953) is a British politician who served as Prime Minister of the United Kingdom from 1997 to 2007 and Leader of the Labour Party from 1994 to 2007. He was Leader of the Opposition from 1994 to 1997. As of 2017, Blair is the last UK Labour Party leader to have won a general election.

From 1983 to 2007, Blair was the Member of Parliament (MP) for Sedgefield. He was elected Labour Party leader in July 1994, following the sudden death of his predecessor, John Smith. Under Blair's leadership, the party used the phrase "New Labour", to distance it from previous Labour policies and the traditional conception of socialism. Blair declared support for a new conception that he referred to as "social-ism", involving politics that recognised individuals as socially interdependent, and advocated social justice, cohesion, the equal worth of each citizen, and equal opportunity, also referred to as the Third Way. Critics of Blair denounced him for bringing the Labour Party towards the perceived centre ground of British politics, abandoning 'genuine' socialism and being too amenable to capitalism. Supporters, including the party's public opinion pollster Philip Gould, stated that (after four consecutive general election defeats) the Labour Party had to demonstrate that it had made a decisive break from its left-wing past, in order to win an election again.In May 1997, the Labour Party won a landslide general election victory, the largest in its history. Blair, at 43 years of age, became the youngest Prime Minister since 1812. In September 1997, Blair attained early personal popularity, receiving a 93% public approval rating, after his public response to the death of Diana, Princess of Wales. The Labour Party went on to win two more general elections under his leadership: in 2001, in which it won another landslide victory, and in 2005, with a greatly reduced majority. During his first term as Prime Minister, his government oversaw a large increase in public spending and introduced the National Minimum Wage Act, Human Rights Act, and Freedom of Information Act. His government also held referendums in which the Scottish and Welsh electorates voted in favour of devolved administration. In Northern Ireland, Blair was involved in negotiating the Good Friday Agreement.

Blair supported the foreign policy of the George W. Bush administration, and ensured that the British Armed Forces participated in the 2001 invasion of Afghanistan and, more controversially, the 2003 invasion of Iraq. Blair has faced criticism for his role in the invasion of Iraq, including calls for having him tried for war crimes and waging a war of aggression; in 2016, the Iraq Inquiry criticised his actions and described the invasion as unjustified and unnecessary.Blair was succeeded as Leader of the Labour Party and as Prime Minister by Gordon Brown in June 2007. On the day that Blair resigned as Prime Minister, he was appointed the official Special Envoy of the Quartet on the Middle East, an office which he held until May 2015. He currently runs the Tony Blair Institute for Global Change.

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.