Tabloid (newspaper format)

A tabloid is a newspaper with a compact page size smaller than broadsheet. There is no standard size for this newspaper format.

The term tabloid journalism refers to an emphasis on such topics as sensational crime stories, astrology, celebrity gossip and television, and is not a reference to newspapers printed in this format. Some small-format papers with a high standard of journalism refer to themselves as compact newspapers. Larger newspapers, traditionally associated with higher-quality journalism, are called broadsheets, even if the newspaper is now printed on smaller pages.

British tabloids - July 5 2011
British tabloids (top two rows), July 5, 2011

Etymology

Tabloid products; Burroughs Wellcome and Company Wellcome L0041219
Tabloid products: Burroughs Wellcome and Company

The word "tabloid" comes from the name given by the London-based pharmaceutical company Burroughs Wellcome & Co. to the compressed tablets they marketed as "Tabloid" pills in the late 1880s.[1] The connotation of tabloid was soon applied to other small compressed items. A 1902 item in London's Westminster Gazette noted, "The proprietor intends to give in tabloid form all the news printed by other journals." Thus "tabloid journalism" in 1901 originally meant a paper that condensed stories into a simplified, easily absorbed format. The term preceded the 1918 reference to smaller sheet newspapers that contained the condensed stories.[2]

Comparison newspaper size
Comparison of some newspaper sizes with metric paper sizes. Approximate nominal dimensions are in millimetres.

Types

Tabloid newspapers, especially in the United Kingdom, vary widely in their target market, political alignment, editorial style, and circulation. Thus, various terms have been coined to describe the subtypes of this versatile paper format. There are, broadly, two main types of tabloid newspaper: red top and compact. The distinction is largely of editorial style; both red top and compact tabloids span the width of the political spectrum from socialism to capitalist conservatism, although red-top tabloids, on account of their historically working-class target market, generally embrace populism to some degree. Red top tabloids are so named due to their tendency, in British and Commonwealth usage, to have their mastheads printed in red ink; the term compact was coined to avoid the connotation of the word tabloid, which implies a red top tabloid, and has lent its name to tabloid journalism, which is journalism after the fashion of red top reporters.

Red top tabloids

Red top tabloids, named after their distinguishing red mastheads, employ a form of writing known as tabloid journalism; this style emphasizes features such as sensational crime stories, astrology, gossip columns about the personal lives of celebrities and sports stars, and junk food news. Celebrity gossip columns which appear in red top tabloids and focus on their sexual practices, misuse of narcotics, and the private aspects of their lives often border on, and sometimes cross the line of defamation.

Red tops tend to be written with a simplistic, straightforward vocabulary and grammar; their layout usually gives greater prominence to the picture than to the word. The writing style of red top tabloids is often accused of sensationalism; red tops have been accused of deliberately igniting controversy and selectively reporting on attention-grabbing stories, or those with shock value. In the extreme case, red top tabloids have been accused of lying or misrepresenting the truth to increase circulation.

Examples of British red top newspapers include The Sun, the Daily Star and the Daily Mirror.

Compact tabloids

In contrast to red-top tabloids, compacts use an editorial style more closely associated with broadsheet newspapers. In fact, most compact tabloids formerly used the broadsheet paper size, but changed to accommodate reading in tight spaces, such as on a crowded commuter bus or train. The term compact was coined in the 1970s by the Daily Mail, one of the earlier newspapers to make the change, although it now once again calls itself a tabloid. The purpose behind this was to avoid the association of the word tabloid with the flamboyant, salacious editorial style of the red top newspaper.

The early converts from broadsheet format made the change in the 1970s; two British papers that took this step at the time were the Daily Mail and the Daily Express. In 2003, The Independent also made the change for the same reasons, quickly followed by The Scotsman and The Times. On the other hand, The Morning Star had always used the tabloid size, but stands in contrast to both the red top papers and the former broadsheets; although The Morning Star emphasizes hard news, it embraces socialism and is circulated mostly among blue-collar labourers.

Compact tabloids, just like broadsheet- and Berliner-format newspapers, span the political spectrum from progressive to conservative and from capitalist to socialist.

International use

Africa

In Morocco, Maroc Soir, launched in November 2005, is published in tabloid format.[3]

In South Africa, the Bloemfontein-based daily newspaper Volksblad became the first serious broadsheet newspaper to switch to tabloid, but only on Saturdays. Despite the format proving to be popular with its readers, the newspaper remains broadsheet on weekdays. This is also true of Pietermaritzburg's daily, The Witness in the province of KwaZulu-Natal. The Daily Sun, published by Naspers, has since become South Africa's biggest-selling daily newspaper and is aimed primarily at the black working class. It sells over 500,000 copies per day, reaching approximately 3,000,000 readers. Besides offering a sometimes satirical view of the seriousness of mainstream news, the Daily Sun also covers fringe theories and paranormal claims such as tokoloshes (hob-goblins), ancestral visions and all things supernatural. It is also published as the Sunday Sun.

Asia

In Bangladesh, The Daily Manabzamin became the first and is now the largest circulated Bengali language tabloid in the world, in 1998. Published from Bangladesh, by renowned news presenter Mahbuba Chowdhury, the Daily Manab Zamin is ranked in the Top 500 newspaper websites, and in the Top 10 Bengali news site categories in the world, and is the only newspaper in Bangladesh which houses credentials with FIFA, UEFA, The Football Association, Warner Bros., and Sony Pictures Entertainment. The Daily Manabzamin is led by Editor-in-Chief Matiur Rahman Chowdhury, who is also the regional correspondent for Voice of America and political talkshow host in Bengali television stations Banglavision and Channel i. The newspaper receives visitors from 179 countries, and hosts 770,000 unique IP visitors, every month.

In the People's Republic of China, Chinese tabloids have exploded in popularity since the mid-1990s and have tested the limits of press censorship by taking editorial positions critical of the government and by engaging in critical investigative reporting.

In Georgia, the weekly English-language newspaper The Financial switched to a compact format in 2005 and doubled the number of pages in each issue. Other Georgian-language newspapers have tested compact formats in the early 1990s.

Tabloid journalism is still an evolving concept in India's print media. The first tabloid, Blitz was started by Russi Karanjia on February 1, 1941 with the words "Our Blitz, India's Blitz against Hitler!". Blitz was first published in English and then branched out with Hindi, Marathi and Urdu versions. In 1974, Russi's daughter Rita founded the Cine Blitz magazine. In 2005, Times of India brought out a dedicated Mumbai tabloid newspaper Mumbai Mirror which gives prominence to Mumbai-related stories and issues. Tehelka started off as a news portal in 2000. It broke the story about match-fixing in Indian and International Cricket and the sting operation on defence deals in the Indian Army. In 2007, it closed shop and reappeared in tabloid form, and has been appreciated for its brand of investigative journalism. Other popular tabloid newspapers in English media are Mid-Day, an afternoon newspaper published out of and dedicated to Mumbai and business newspapers like MINT. There are numerous tabloids in most of India's official languages. There is an all youth tabloid by the name of TILT - The ILIKE Times.

In Indonesia, tabloids include Bola, GO (Gema Olahraga, defunct), Soccer (defunct), Fantasy (defunct), Buletin Sinetron (defunct), Pro TV (defunct), Citra (defunct), Genie, Bintang Indonesia (Indonesian Stars), Nyata, Wanita Indonesia (Women of Indonesia), Cek and Ricek, and Nova.

In Oman, TheWeek is a free, 48-page, all-colour, independent weekly published from Muscat in the Sultanate of Oman. Oman's first free newspaper was launched in March 2003 and has now gone on to gather what is believed to be the largest readership for any publication in Oman. Ms Mohana Prabhakar is the managing editor of the publication. TheWeek is audited by BPA Worldwide, which has certified its circulation as being a weekly average of 50,300.

In Pakistan, Khabrain is a tabloid newspaper popular within the lower middle class. This news group introduced a new paper, Naya Akhbar which is comparably more sensational. At the local level, many sensational tabloids can be seen but, unlike Khabrain or other big national newspapers, they are distributed only on local levels in districts.

Tabloids in the Philippines are usually written in local languages, like Tagalog or Bisaya, but some are written in English, like the People's Journal and Tempo. Like their common journalistic connotations, Philippine tabloids usually report sensationalist crime stories and celebrity gossip, and some tabloids feature topless photos of girls. Several tabloids are vernacular counterparts of English broadsheet newspapers by the same publisher, like Pilipino Star Ngayon (The Philippine Star), Bandera (Philippine Daily Inquirer), and Balita (Manila Bulletin).

Europe

The Berliner format, used by many prominent European newspapers, is sized between the tabloid and the broadsheet. In a newspaper context, the term Berliner is generally used only to describe size, not to refer to other qualities of the publication. The biggest tabloid (and newspaper in general) in Europe, by circulation, is Germany's Bild, with around 2.5 million copies (down from above 5 million in the 1980s). Although its paper size is bigger, its style was copied from the British tabloids.

In Denmark, tabloids in the British sense are known as 'formiddagsblade' (before-noon newspapers), the two biggest being BT and Ekstra Bladet. The old more serious newspaper Berlingske Tidende shifted from broadsheet to tabloid format in 2006, while keeping the news profile intact.

In Finland, the biggest newspaper and biggest daily subscription newspaper in the Nordic countries Helsingin Sanomat changed its size from broadsheet to tabloid on 8 January 2013.

In France the Nice Matin (or Le Dauphiné), a popular Southern France newspaper changed from Broadsheet to Tabloid on 8 April 2006. They changed the printing format in one day after test results showed that 74% liked the Tabloid format compared to Broadsheet. But the most famous tabloid dealing with crime stories is Le Nouveau Détective, created in the early 20th century. This weekly tabloid has a national circulation.

In the Netherlands, several newspapers have started publishing tabloid versions of their newspapers, including one of the major 'quality' newspapers, NRC Handelsblad, with nrc•next in 2006. Two free tabloid newspapers were also introduced in the early 2000s, 'Metro and Sp!ts, mostly for distribution in public transportation. In 2007 a third and fourth free tabloid appeared, 'De Pers' and 'DAG'. De Telegraaf, the Dutch newspaper that most closely resembles the style of British tabloid papers, comes in broadsheet but announced it will change to tabloid in April 2014.[4]

In Norway, close to all newspapers have switched from the broadsheet to the tabloid format, which measures 280 x 400 mm. The three biggest newspapers are VG, Dagbladet, and Aftenposten, the former the most sensationalist one and the latter more serious.

In Poland, the newspaper Fakt, sometimes Super Express is considered as tabloid.[5]

In Russia and Ukraine, major English language newspapers like the Moscow Times and the Kyiv Post use a compact format.

In the United Kingdom, three previously broadsheet daily newspapers—The Times, The Scotsman and The Guardian—have switched to tabloid size in recent years, and two—Daily Express and Daily Mail—in former years, although The Times and The Scotsman call the format "compact" to avoid the down-market connotation of the word tabloid. Similarly, when referring to the down-market tabloid newspapers the alternative term "red-top" (referring to their traditionally red-coloured mastheads) is increasingly used, to distinguish them from the up- and middle-market compact newspapers. The Morning Star also comes in tabloid format; however, it avoids celebrity stories, and instead favours issues relating to labour unions.

North America

Finest picture front page
"A photographer's photographer" quote by First Lady Mrs. Warren G. Harding who stated the Edward Jackson's photograph of her was "the best photo ever taken." The photo ran on the entire front page of the February 5, 1921 New York Daily News.

In Canada many newspapers of Postmedia's Sun brand are in tabloid format including The Province, a newspaper for the British Columbia market. The Canadian publisher Black Press publishes newspapers in both tabloid (10 14 in (260 mm) wide by 14 12 in (368 mm) deep) and what it calls "tall tab" format, where the latter is 10 14 in (260 mm) wide by 16 14 in (413 mm) deep, larger than tabloid but smaller than the broadsheets it also publishes.[6]

In the United States, daily tabloids date back to the founding of the New York Daily News in 1919, followed by the New York Daily Mirror and the New York Evening Graphic in the 1920s. Competition among those three for crime, sex and celebrity news was considered a scandal to the mainstream press of the day. The tabloid format is used by a number of respected and indeed prize-winning American papers. Prominent U.S. tabloids include the New York Post, the Daily News and Newsday in New York, the San Francisco Examiner, The Bakersfield Californian and La Opinión in California, The Jersey Journal and The Trentonian in New Jersey, the Philadelphia Daily News, the Delaware County Daily Times and The Citizens' Voice, The Burlington Free Press, the Chicago Sun-Times, and the Boston Herald. US tabloids that ceased publication include Denver's Rocky Mountain News.

Oceania

In Australia, tabloids include The Advertiser, Herald Sun, The Sun-Herald , "'Daily Telegraph, The Courier Mail (All News Ltd papers exluding The Sun Hetald from Nine Entertainment Co.), The West Australian, The Mercury, The Hamilton Spectator, The Portland Observer, The Casterton News and The Melbourne Observer.

South America

In Argentina, one of the country's two main newspapers, Clarín, is a tabloid and in the Southern Philippines, a new weekly tabloid, The Mindanao Examiner, now includes media services, such as photography and video production, into its line as a source to finance the high cost of printing and other expenses. It is also into independent film making.

In Brazil, many newspapers are tabloids, including sports daily Lance! (which circulates in cities such as Rio de Janeiro and São Paulo), most publications currently and formerly owned by Grupo RBS (especially the Porto Alegre daily Zero Hora), and, in March 2009, Rio de Janeiro-based O Dia switched to tabloid from broadsheet, though, several years later, it reverted to being a broadsheet. Its sister publication, Meia Hora has always been a tabloid, but in slightly smaller format than O Dia and Lance!.

As a weekly alternative newspaper

The more recent usage of the term 'tabloid' refers to weekly or semi-weekly newspapers in tabloid format. Many of these are essentially straightforward newspapers, publishing in tabloid format, because subway and bus commuters prefer to read smaller-size newspapers due to lack of space. These newspapers are distinguished from the major daily newspapers, in that they purport to offer an "alternative" viewpoint, either in the sense that the paper's editors are more locally oriented, or that the paper is editorially independent from major media conglomerates.

Other factors that distinguish "alternative" weekly tabloids from the major daily newspapers are their less-frequent publication, and that they are usually free to the user, since they rely on ad revenue. As well, alternative weekly tabloids tend to concentrate on local- or even neighbourhood-level issues, and on local entertainment in the bars and local theatres.

Alternative tabloids can be positioned as upmarket (quality) newspapers, to appeal to the better-educated, higher-income sector of the market; as middle-market (popular); or as downmarket (sensational) newspapers, which emphasize sensational crime stories and celebrity gossip. In each case, the newspapers will draw their advertising revenue from different types of businesses or services. An upmarket weekly's advertisers are often organic grocers, boutiques, and theatre companies while a downmarket's may have those of trade schools, supermarkets, and the sex industry. Both usually contain ads from local bars, auto dealers, movie theaters, and a classified ads section.[7]

See also

References

  1. ^ "Henry Wellcome the Sailesman". Wellcome. 18 November 2008. Retrieved 3 December 2011.
  2. ^ "tabloid, n. and adj.", Oxford English Dictionary online
  3. ^ "Morocco: New French speaking paper for the younger generation" (PDF). Press Business (1). February 2006. Archived from the original (PDF) on 14 October 2013. Retrieved 7 October 2013.
  4. ^ "Telegraaf op Zondag terug". 2014. Retrieved 22 January 2014.
  5. ^ Cathie Burton, Alun Drake, Hitting the headlines in Europe: a country-by-country guide to effective media relations, 2004, ISBN 0-7494-4226-3. Google. Retrieved 3 December 2011.
  6. ^ [1] Archived March 27, 2009, at the Wayback Machine
  7. ^ [2] Archived March 4, 2010, at the Wayback Machine
Cultural News

The Cultural News is a Los Angeles-based English language publication about traditional and contemporary Japanese culture. It is a monthly tabloid newspaper format with eight pages.

De Krant

Maandblad de Krant (formerly de Hollandse Krant) is a monthly magazine for Dutch immigrants in Canada and the United States. Since April 2008 it has been published by Mokeham Publishing Inc. First in Penticton, British Columbia, in 2013 the publishing firm relocated to Oakville, Ontario. Previously it was published by the Timmer Publishing Company in Langley. Maandblad de Krant is also known to its readers as De Krant, which is Dutch for "the Newspaper". It is printed in a tabloid newspaper format and is the only North American publication that caters to Dutch immigrants. De Krant has a monthly column in West Frisian, covering a quarter page. It is the only publication in North America that publishes original material in the West Frisian language.De Krant brings a selection of news stories related to the Netherlands, but its main focus is the publication of personal columns and editorials by a number of Dutch immigrants to Canada and the United States. These include the editor, Tom Bijvoet, Lia Wolters from Toronto, Ontario, Henny Campbell from Ottawa, Ontario, Stefanie Prins from British Columbia, Aubrey Beauchamp from San Clemente, and Herman Thorbecke from Georgia. In addition to news and columns De Krant publishes letters to the editor and carries advertisements for ethnic Dutch businesses in North America.De Krant has approximately 6,000 subscribers throughout North America, with about 1500 each in Ontario and British Columbia, its two largest markets. The paper is sold in a small number of "Dutch Stores" (grocery stores catering to the Dutch immigrant community) in Western Canada, Ontario, Texas, California and Oregon.

De Hollandse Krant first appeared in 1969.

De Nederlandse Courant

De Nederlandse Courant was a newspaper for Dutch immigrants to Southern Ontario, Canada. Until 2012 it was published by 'The Dutch Canadian Bi-Weekly Inc.' of Burlington, Ontario. After January 2013 it was published by 'The Dutch Newspaper Inc.' of Grimsby, Ontario. It was printed in a tabloid newspaper format. Reduced ad volume and declining readership forced the paper to cut the number of annual issues from 26 to 17 in 2014 and further down to 12 in 2015.De Nederlandse Courant used to relay a selection of Dutch news articles taken from the De Telegraaf newspaper of the Netherlands. Additionally it brought news about institutions catering to the aging population of Dutch-Canadians who immigrated to Ontario in the 1940s, 1950s and 1960s, such as The Netherlands Luncheon Club, veterans' associations and card clubs.

Canada's oldest Dutch newspaper, De Nederlandse Courant was first published in 1953. In 2018 it folded and was co-opted into Maandblad de Krant, the only remaining Dutch language periodical in North America.

Distant Drummer

The Distant Drummer was a 1960s counterculture underground newspaper published in Philadelphia, Pennsylvania from November 1967 to July 1979. It changed titles twice: from October 2, 1970 to August 12, 1971 (issues no. 105–151) it was Thursday's Drummer, and subsequently it was known simply as The Drummer until its demise in 1979, after a run of 568 issues. It was a member of the Underground Press Syndicate and also used material from the Liberation News Service.

Printed in a tabloid format, initially as a biweekly, it appeared on a weekly basis starting in January 1969. It was founded and edited by Don DeMaio, a former Penn State journalism major and Newsday employee. Initial contributors included the young Cynthia Heimel and Mark B. Cohen. Published in tabloid newspaper format, it cost 15 cents, later raised to 25 cents. At one point, several people were arrested for selling an issue which contained what the police considered an obscene cartoon about police officers. But the animosity between the police and the publication was even deeper. In April, 1968, after articles in the paper which lambasted political corruptness and urged terrorist tactics to stop it, when it published critical information on the police department, then Police Commissioner, Frank Rizzo urged that staff at the paper be charged with solicitation to commit murder, but the District Attorney declined to do so. Police stopped the arrests, which were intended to drain the newspaper's financial resources and drive it out of business, after the paper's lawyers filed an injunction. Paid circulation was reported in 1972 at 10,000 copies.

Initially, the paper's circulation grew quickly, as it reported on Philadelphia's radical/hippie community and served as a forum for commentary on local and national politics and provided detailed information on the city’s music and arts scene from a baby boomer perspective; there was a particular emphasis on rock and roll and coverage of ongoing battles between the hip and radical communities and the Philadelphia police. Its politics were less militant than its local competitor in the underground press, the Philadelphia Free Press.Bob Ingram, who identified himself as an editor of the paper, which was initially published out of an office at 315 S. 13th Street before it had any cachet (and later on South Street and at 1609 Pine Street), said the weekly budget for all content was $125 at one point.

Jonathan Stern, who purchased the paper from the founder, Don DeMaio, was the publisher from the early 1970s until it closed and the final editor was Robert Cherry. A lawsuit filed against the paper resulted in a judgment of $75,000 against it and, according to Ingram, was a deciding factor in the decision to finally close the paper, even while the award was appealed (according to an "obituary" published in October 1979 in the Daily Pennsylvanian, the student-run daily at the University of Pennsylvania).By that point, the paper had metamorphosed from a radical politicized counter culture paper to one which promoted itself as having "the best weekly calendar," a listing of weekly events with cultural "aricles you can't find anywhere else!" (While the Drummer was being sold, the entertainment information in it was being extracted and given away free on college campuses, in a publication re-titled "The Daily Planet.")Among some of the other notable contributors to the paper were Jonathan Takiff, who has been the longterm music critic at the Philadelphia Daily News, Len Lear, a later reporter for the Philadelphia Tribune and the Chestnut Hill Local, Clark DeLeon, who wrote a column for many years for the Inquirer and had a radio show on WPHT radio, and Art Carduner, an often-acerbic book reviewer in the paper, who ran his own movie theater, the Band Box in Germantown, with movies he chose to suit his own tastes. Mike McGrath, who is the host of a local public radio program, "You Bet Your Garden", was also a onetime entertainment editor of the Drummer.

Fifth Estate (periodical)

Fifth Estate (FE) is a U.S. periodical, based in Detroit, Michigan, begun in 1965, and presently with staff members across North America who connect via the Internet. Its editorial collective sometimes has divergent views on the topics the magazine addresses but generally shares anarchist, anti-authoritarian outlook and a non-dogmatic, action-oriented approach to change. The title implies that the periodical is an alternative to the fourth estate (traditional print journalism).

Fifth Estate is frequently cited as the longest running English language anarchist publication in North America, although this is sometimes disputed since it became only explicitly anti-authoritarian in 1975 after ten years of publishing as part of the 1960s Underground Press movement. The archives for the Fifth Estate are held at the Labadie Collection in Ann Arbor, Michigan.

Gossip magazine

Gossip magazines (sometimes referred to as tabloid magazines) are magazines that feature scandalous stories about the personal lives of celebrities and other well-known individuals. This genre of magazine flourished in North America in the 1950s and early 1960s. The title Confidential alone boasted a monthly circulation in excess of ten million, and it had many competitors, with names such as Whisper, Dare, Suppressed, The Lowdown, Hush-Hush, and Uncensored. These magazines included more lurid and explicit content than did the popular newspaper gossip columnists of the time, including tales of celebrity homosexuality and illegal drug use.

Leviathan (newspaper)

Leviathan was a New Left radical underground newspaper published in a tabloid newspaper format and distributed through the underground press network in the US in the years 1969-1970. Fairly serious in content with a focus on radical organizing issues, it was loosely aligned with the SDS movement. The first issue was dated March, 1969, with two editorial offices in New York, where Carol Brightman, Beverly Leman, and Kathy McAfee were listed on the first masthead, later to be joined by a number of others including Marge Piercy and Sol Yurick; and San Francisco, where the collective included Peter Booth Wiley, Carole Deutch, Danny Beagle, Matthew Steen, Bob Gavriner, Al Haber, Bruce Nelson, Todd Gitlin and David Wellman. Part of the inspiration for the paper was a desire to fill the gap created by the demise of the influential New Left organ Studies on the Left, and the core group included people from the antiwar newsletter Viet Report.Responsibility for producing successive issues alternated between the San Francisco and New York offices. Initially planned to appear on a regular monthly schedule, by the end of the first year the publication schedule had cut back to 9 issues a year, appearing at roughly 6 week intervals. In San Francisco the paper occupied space at 330 Grove Street that it rented for $25 a month, in a building which also housed underground comics publisher Don Donahue, a group that produced rock concert light shows, the Black Writers Workshop, underground newspapers Dock of the Bay and The Movement, the San Francisco office of Liberation News Service, and other tenants; it later relocated into a new space at 968 Valencia Street. Due in part to factional stresses in the post-SDS Weatherman Underground era, the paper folded in late 1970 after a run of 13 issues, with its last issue dated vol. 2, no. 4, Fall 1970.

Notable articles that appeared in the paper during its run included Marge Piercy's "The Grand Coolie Damn", "You Do Need a Weatherman" by Shin'ya Ono, and an interview with Carlos Marighella shortly before his death.

Lillesands-Posten

Lillesands-Posten is a local Norwegian newspaper that is published in Lillesand and Birkenes municipalities in Aust-Agder. It has been published since the 1870. The newspaper is owned by Agderposten Medier and is the sister paper of Agderposten. It comes out twice a week, Tuesday and Friday.

The newspapers language is Bokmål, and it is published in Tabloid (newspaper format).

Northwest Passage (newspaper)

The Northwest Passage was a bi-weekly underground newspaper in Bellingham, Washington, which was published from March 17, 1969 to June 1986. The paper was co-founded by three men Frank Kathman, who took the role of Publisher; Laurence Kee, as Managing Editor; and Michael Carlson (now Harman), as Art Director. While the three devoted their full-time energies to the daily running and initial growth of the paper, several members of the Bellingham community made major contributions to the content and character of the publication. From its inception, the Northwest Passage stood out from other 'underground' tabloids at the time because of its graphic content, which was spearheaded by Carlson, and embellished by the talents of artists Cindy Green, Gary Hallgren, and others. (Hallgren went on to a noted career as a New York-based graphics artist, illustrator, and cartoonist.)

Frank Kathman had originally been influenced by a college class that he took with Bernard Weiner at Western Washington State College (now University), where the underground press was studied. Later, Kathman and Carlson wrote and designed a recruitment poster that was printed, calling for the founding of the paper. They recruited Kee, who was a reporter for the Bellingham Herald, and the only one of the three with a steady paycheck, so it came down to him to write a check to the Lynden Tribune on March 17, 1969, in order to get the first issue printed. Kee was later fired from the conservative Herald for his involvement with the Passage.The paper was sustained from that point on by personal donations from the community; by sales in a few news boxes and through personal hawking campaigns in Bellingham and Seattle; through subscriptions sold to individuals and university and community libraries all over the country; and through the sale of display advertising—most notably through a deal with Warner Bros. Records. The Tribune later refused to print the Passage, bending to conservative political pressures in the county, and the Passage was moved to the Skagit Valley Herald for further printing. Published in tabloid newspaper format and selling for 25 cents, it was a member of the Underground Press Syndicate and the Liberation News Service, and reported circulation of 6000 copies in 1972. Crews of volunteers set type and did layout.

The Northwest Passage was originally housed in Kee's home on Maplewood Ave., where the bedrooms were converted to graphics layout rooms. Later, when Kee and the paper were evicted from the rented house, the Passage moved to a house in the outlying area, on Yew Street Rd. The next home of the paper was in a taxidermy building on W. Holly St., near the downtown area. Later, the paper moved to offices in the Morgan Block Building in the Fairhaven District of Bellingham, known as "Happy Valley", or the "Southside". "Happy Valley" had been a common name for the area since before the founding of Fairhaven. The Block building also housed Good Earth Pottery, Fairhaven Music, and the Community Food Co-op, and was a hive of the counterculture from 1969 through the end of the Vietnam War. At the time, Fairhaven was a hippie enclave—a temporary autonomous zone of cooperative enterprise that spawned the community garden program, a cooperative primary school, and a co-op flour mill(has since become a family owned business and moved out of Bellingham), all of which are still thriving forty years later.Though initially a kind of hippie paper focusing on the counterculture and ending the war in Vietnam, under the leadership of Kathman and Kee, and later Chris Condon and others, it quickly became an important source of investigative journalism on political and environmental issues in Bellingham and the Pacific Northwest in general. Its environmental journalism earned it such a solid reputation—sometimes influencing policy decisions—that politicians and oversight agencies and polluting corporations made sure to subscribe or obtain copies to read. During the People's Park riots in Berkeley, California during the summer of 1969, the Passage was chosen as the pool print representative for the national media, and was allowed inside the Park to be "embedded" with the armed National Guard unit that was holding the Park against the siege conducted by thousands of demonstrators who were trying to get the park restored to its former use as a public area. The resulting article by Kee was representative of other reporting by the Passage which was often quoted by other publications and even reprinted by some on occasion. Although the editorial and reporting reach of the Passage extended out into the nation and the world, the paper nevertheless retained its local community feeling in Bellingham, throughout its existence.Other early editors included Mary Kay Becker, later a state legislator and a judge on the Washington State Court of Appeals; Bob Hicks, who had a long newspaper career as an editor with the Portland Oregonian and later as an online reviewer; Roxanne Park, who became a leader with the Prison Sentencing Commission for the State of Washington; Bernard Weiner, who became a critic/editor with the San Francisco Chronicle for nearly two decades and co-founded the political-analysis website The Crisis Papers; Buck Meloy, who became a leader in the fishing community in Alaska and along the Pacific Coast; Cindy Green (Davis), co-creator of the popular Molasses Jug centerfold (along with Shiela Gilda), went on to a successful career as a graphic artist; David Wolf, who moved on to various leadership roles with the City of Bellingham and Whatcom County; John Servais, who founded and edits the website NorthwestCitizen; Melissa Queen, who became a noted yoga teacher/board member at the Mount Madonna Center in California; Joel Connelly, who became the politics writer for the Seattle Post-Intelligencer newspaper; Marga Rose (Hancock), who became executive director of the American Institute of Architects–Seattle. Original editor Laurence Kee left the paper to found the Seattle rock band Child, and in Los Angeles played with the Eric Burdon Band and others, before coming back to Bellingham to teach at W.W.U.'s Fairhaven College in their "Artist-In-Residence" program;and Jeff(Yehuda)Fine, who while with the paper wrote the columns on Wild Pacific Northwest Herbs and later went on to found and become the Principal of one of the Earliest Alternative High Schools for the Mendocino Unified School District in California-The Community School (http://www.mendocinousd.org/schools/mendocinohs/index.cfm?fuseaction=dep_intro&dept_id=61),and then moved to Israel

Brooklyn where he was ordained as a Rabbi, became head guidance counselor

for Yeshiva University in NYC and later a noted author of the bestselling

recovery book, Times Square Rabbi-Finding the Hope in Lost Kids' Lives

(Hazelden, UP Publishing )and The Real Deal-For Parents' Only ; The Top 75 Questions Teens Want Answered Today as well as soon 2015 to be published his first novel Shadow Walker (Simon & Schuster ) a riveting

novel on the rise of sex trafficking in America.

From 1969 to 1977 Northwest Passage was based in Bellingham, relocating in 1977 to Seattle. After 1981 it was published monthly.

Open City (newspaper)

Open City was a weekly underground newspaper published in Los Angeles by avant-garde journalist John Bryan from May 6, 1967 to April 1969. It was noted for its coverage of radical politics, rock music, psychedelic culture and the "Notes of a Dirty Old Man" column by Charles Bukowski.

Rock (magazine)

Rock was a Yugoslav music magazine, published from 1982 to 1990.

Stockholms Dagblad

Stockholms Dagblad was a conservative morning newspaper published in Stockholm between 1824 and 1931.

Tabloid

Tabloid may refer to:

Tabloid journalism, a type of journalism

Tabloid (newspaper format), a newspaper with compact page size

Tabloid (paper size), a North American paper size

Tabloid (film), a 2010 documentary by Errol Morris

Tabloid (TV series), a Canadian television series

Tabloid journalism

Tabloid journalism, also known as rag newspaper, is a style of journalism that emphasizes sensational crime stories, gossip columns about celebrities and sports stars, extreme political views and opinions from one perspective, junk food news, and astrology. Although it is associated with tabloid-size newspapers, not all newspapers associated with tabloid journalism are tabloid size, and not all tabloid-size newspapers engage in tabloid journalism; in particular, since about 2000 many broadsheet newspapers converted to the more compact tabloid format. Tabloid journalism often concerns itself with rumors about the private lives of celebrities. In some cases, celebrities have successfully sued for libel, demonstrating that tabloid stories have defamed them.

Notable publications engaging in tabloid journalism include the National Enquirer, and Globe in North America; and the Daily Mail, Daily Express, Daily Mirror, Daily Star, Daily Record, Sunday Mail, The Sun, and the former News of the World in the United Kingdom.

Tharunka

Tharunka is a student magazine published at the University of New South Wales in Sydney, Australia. Established in 1953 at the then New South Wales University of Technology, Tharunka has been published in a variety of forms by various student organisations. At present, Tharunka is published 8 times a year by Arc @ UNSW Limited.

The name Tharunka means "message stick" in a Central Australian Aboriginal language.

The Cabell Standard

The Cabell Standard was an independent, weekly newspaper covering Cabell County, West Virginia. The paper was first printed in 1898 in Milton, West Virginia by James R. Dudley. Until 2006, the paper was published as "The Cabell Record."The paper published its last issue on April 2, 2015 after going out of business. Before that, the paper was every Thursday by Stadelman Publishing, which purchased the paper in 2013.

The Progressive Populist

The Progressive Populist is a magazine in tabloid newspaper format published twice monthly. Founded in 1995, the magazine is based in Storm Lake, Iowa, with editorial offices in Manchaca, Texas. The editor is James M. Cullen, managing editor is Art Cullen and the publisher is John Cullen.

The magazine labels itself as "A Journal from America's Heartland." It deals with political and economic topics of interest to "workers, small businesses, and family farmers and ranchers"; according to its "About" page, the journal "report[s] on issues of interest to the middle class of America."The magazine publishes original and syndicated columns of progressive journalists and pundits.

From October 31, 2010, to February 2, 2012, The Progressive Populist had a partnership with Vicki Nikolaidis to produce an Internet radio show via Blogtalkradio. For the first two editions of the program, held on October 31 and November 11, the show was called The Progressive Politics Show and was hosted on Asnycnow Radio One. The show was renamed Talking Progressive Politics and moved to the Populist's BTR service since November 17, 2010. The final show associated with the Populist aired on January 5, 2012, and the show continued until its final broadcast on February 2, 2012. The show has since been canceled. All past broadcasts have been pulled from Blogtalkradio and Vicki Nikolaidis has moved on to the Politics Daily show with BostonRed.

The Windmill Herald

The Windmill Herald was a newspaper for Dutch immigrants in Canada and the United States. It was published by the Vanderheide Publishing Co. Ltd.. of Langley, British Columbia. It was printed in a tabloid newspaper format and appeared semimonthly.

The Windmill Herald brought a selection of news items from and about the Netherlands, mostly in the Dutch language, and about history, roots and identity in the English-language pull-out section, along with news and features about the Dutch in North America. The Windmill Herald covered a broad range of news, including government and politics, church news and sports. The Windmill, as it was commonly referred to by its readers, contained a full page of family news, listing births, deaths, marriages and engagements as submitted by its readers. The Windmill Herald regularly featured articles on the origin and meaning of Dutch surnames.

Originally appearing under the title 'Goed Nieuws' (Good News), The Windmill Herald was first published in Burnaby, British Columbia in 1958. The Windmill Herald's Central Canada edition was originally started as Hollandia News in Chatham-Kent, Ontario in 1954. The readership of The Windmill Herald in the United States was served by a USA edition. On June 11, 2012 the newspaper's final issue was published.

Woman's World

Woman's World is an American supermarket weekly magazine with a circulation of 1.6 million readers. Printed on paper generally associated with tabloid publications and priced accordingly, it concentrates on short articles about subjects such as weight loss, relationship advice and cooking, along with feature stories about women in the STEM fields and academia. It has held the title of the most popular newsstand women's magazine, with sales of 77 million copies in 2004. It competes with more general-market traditional magazines such as Woman's Day and Family Circle.

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.