Rupert Murdoch

  1. ^ Australian citizenship lost in 1985 (under S17 of Australian Citizenship Act 1948) with acquisition of US nationality.

Keith Rupert Murdoch, AC KCSG (born 11 March 1931) is an Australian-born American media mogul.[3]

Murdoch's father, Sir Keith Murdoch, was a reporter and editor who became a senior executive of The Herald and Weekly Times publishing company, covering all Australian states except New South Wales.[4] After his father's death in 1952, Murdoch declined to join his late father's registered public company and created his own private company, News Limited.

In the 1950s and 1960s, Murdoch acquired a number of newspapers in Australia and New Zealand before expanding into the United Kingdom in 1969, taking over the News of the World, followed closely by The Sun. In 1974, Murdoch moved to New York City, to expand into the U.S. market; however, he retained interests in Australia and Britain. In 1981, Murdoch bought The Times, his first British broadsheet and, in 1985, became a naturalized U.S. citizen, giving up his Australian citizenship, to satisfy the legal requirement for U.S. television network ownership.[5]

In 1986, keen to adopt newer electronic publishing technologies, Murdoch consolidated his UK printing operations in Wapping, causing bitter industrial disputes. His holding company News Corporation acquired Twentieth Century Fox (1985), HarperCollins (1989),[6] and The Wall Street Journal (2007). Murdoch formed the British broadcaster BSkyB in 1990 and, during the 1990s, expanded into Asian networks and South American television. By 2000, Murdoch's News Corporation owned over 800 companies in more than 50 countries, with a net worth of over $5 billion.

In July 2011, Murdoch faced allegations that his companies, including the News of the World, owned by News Corporation, had been regularly hacking the phones of celebrities, royalty, and public citizens. Murdoch faced police and government investigations into bribery and corruption by the British government and FBI investigations in the U.S.[7][8] On 21 July 2012, Murdoch resigned as a director of News International.[9][10] On 1 July 2015, Murdoch left his post as CEO of 21st Century Fox.[11] However, Murdoch and his family would continue to own both 21st Century Fox (until 2019) and News Corp through the Murdoch Family Trust.[12][13][14][15]

In July 2016, after the resignation of Roger Ailes due to accusations of sexual harassment, Murdoch was named the acting CEO of Fox News.[16][17]

Rupert Murdoch

Rupert Murdoch - Flickr - Eva Rinaldi Celebrity and Live Music Photographer
Murdoch in December 2012
Born
Keith Rupert Murdoch

11 March 1931 (age 88)
CitizenshipAustralian (1931–1985)
American (naturalized 1985)[a]
Alma materWorcester College, Oxford (BA)
Known forChairman and CEO of News Corporation (1979–2013)
Executive Chairman of News Corp (2013–2019)
Chairman and CEO of 21st Century Fox (2013–2015)
Executive Co-Chairman of 21st Century Fox (2015–2019)
Acting CEO of Fox News (2016–2018)
Chairman of Fox News (2016–2019)
Executive Co-Chairman of Fox Corporation (2019–present)
Net worthUS$20.1 billion (October 2018)[1]
Political partyRepublican
Board member ofNews Corp
Fox Corporation
Spouse(s)
Children6, including Prudence, Elisabeth, Lachlan, and James
Parent(s)Keith Murdoch
Elisabeth Joy
RelativesIvon Murdoch (uncle)
Patrick Murdoch (grandfather)
Walter Murdoch (great-uncle)
AwardsCompanion of the Order of Australia (1984)[2]
Notes
  1. ^ Australian citizenship lost in 1985 (under S17 of Australian Citizenship Act 1948) with acquisition of US nationality.

Early life

Keith Rupert Murdoch was born on 11 March 1931 in Melbourne, Victoria, Australia, the son of Sir Keith Murdoch (1885–1952) and Dame Elisabeth Murdoch (née Greene; 1909–2012). He is of English, Irish, and Scottish ancestry. Murdoch's parents were also born in Melbourne. Keith Murdoch was a war correspondent and later a regional newspaper magnate owning two newspapers in Adelaide, South Australia, and a radio station in a faraway mining town, and chairman of the powerful Herald and Weekly Times group.[5][18]:16 Later in life, Keith Rupert chose to go by his second name, the first name of his maternal grandfather.

Keith Murdoch the elder asked to meet with his future wife after seeing her debutante photograph in one of his own newspapers and they married in 1928, when she was aged 19 and he was 23 years older.[19] In addition to Rupert, the couple had three daughters: Janet Calvert-Jones, Anne Kantor and Helen Handbury (1929–2004). Murdoch attended Geelong Grammar School,[20] where he was co-editor of the school's official journal The Corian and editor of the student journal If Revived.[21][22] He took his school's cricket team to the National Junior Finals. He worked part-time at the Melbourne Herald and was groomed by his father to take over the family business.[5][23] Murdoch studied Philosophy, Politics and Economics at Worcester College, Oxford in England, where he kept a bust of Lenin in his rooms and came to be known as "Red Rupert". He was a member of the Oxford University Labour Party,[18]:34[23] stood for Secretary of the Labour Club[24] and managed Oxford Student Publications Limited, the publishing house of Cherwell.[25] After his father's death from cancer in 1952, his mother Elisabeth did charity work as life governor of the Royal Women's Hospital in Melbourne and established the Murdoch Childrens Research Institute. At the age of 102 (in 2011), she had 74 descendants.[19] Murdoch completed an MA before working as a sub-editor with the Daily Express for two years.[5]

Activities in Australia and New Zealand

KeithMurdoch
Journalist Sir Keith Murdoch (1885–1952), Rupert Murdoch's father

Following his father's death, when he was 21, Murdoch returned from Oxford to take charge of what was left of the family business. After liquidation of his father's Herald stake to pay taxes, what was left was News Limited, which had been established in 1923.[18]:16 Rupert Murdoch turned its Adelaide newspaper, The News, its main asset, into a major success.[23] He began to direct his attention to acquisition and expansion, buying the troubled Sunday Times in Perth, Western Australia (1956) and over the next few years acquiring suburban and provincial newspapers in New South Wales, Queensland, Victoria and the Northern Territory, including the Sydney afternoon tabloid, The Daily Mirror (1960). The Economist describes Murdoch as "inventing the modern tabloid",[26] as he developed a pattern for his newspapers, increasing sports and scandal coverage and adopting eye-catching headlines.[5]

Murdoch's first foray outside Australia involved the purchase of a controlling interest in the New Zealand daily The Dominion. In January 1964, while touring New Zealand with friends in a rented Morris Minor after sailing across the Tasman, Murdoch read of a takeover bid for the Wellington paper by the British-based Canadian newspaper magnate, Lord Thomson of Fleet. On the spur of the moment, he launched a counter-bid. A four-way battle for control ensued in which the 32-year-old Murdoch was ultimately successful.[27] Later in 1964, Murdoch launched The Australian, Australia's first national daily newspaper, which was based first in Canberra and later in Sydney.[28] In 1972, Murdoch acquired the Sydney morning tabloid The Daily Telegraph from Australian media mogul Sir Frank Packer, who later regretted selling it to him.[29] In 1984, Murdoch was appointed Companion of the Order of Australia (AC) for services to publishing.[30]

In 1999, Murdoch significantly expanded his music holdings in Australia by acquiring the controlling share in a leading Australian independent label, Michael Gudinski's Mushroom Records; he merged that with Festival Records, and the result was Festival Mushroom Records (FMR). Both Festival and FMR were managed by Murdoch's son James Murdoch for several years.[31]

Political activities in Australia

Murdoch found a political ally in Sir John McEwen, leader of the Australian Country Party (now known as the National Party of Australia), who was governing in coalition with the larger Menzies-Holt-Gorton Liberal Party. From the very first issue of The Australian Murdoch began taking McEwen's side in every issue that divided the long-serving coalition partners. (The Australian, 15 July 1964, first edition, front page: "Strain in Cabinet, Liberal-CP row flares.") It was an issue that threatened to split the coalition government and open the way for the stronger Australian Labor Party to dominate Australian politics. It was the beginning of a long campaign that served McEwen well.[32]

After McEwen and Menzies retired, Murdoch threw his growing power behind the Australian Labor Party under the leadership of Gough Whitlam and duly saw it elected[33] on a social platform that included universal free health care, free education for all Australians to tertiary level, recognition of the People's Republic of China, and public ownership of Australia's oil, gas and mineral resources. Rupert Murdoch's backing of Whitlam turned out to be brief. Murdoch had already started his short-lived National Star[32] newspaper in America, and was seeking to strengthen his political contacts there.[34]

Asked about the Australian federal election, 2007 at News Corporation's annual general meeting in New York on 19 October 2007, its chairman Rupert Murdoch said, "I am not commenting on anything to do with Australian politics. I'm sorry. I always get into trouble when I do that." Pressed as to whether he believed Prime Minister John Howard should continue as prime minister, he said: "I have nothing further to say. I'm sorry. Read our editorials in the papers. It'll be the journalists who decide that – the editors."[35] In 2009, in response to accusations by Australian Prime Minister Kevin Rudd that News Limited was running vendettas against him and his government, Murdoch opined that Rudd was "oversensitive".[36] Murdoch described Howard's successor, Labor Party Prime Minister Kevin Rudd, as "...more ambitious to lead the world [in tackling climate change] than to lead Australia..." and criticised Rudd's expansionary fiscal policies in the wake of the financial crisis of 2008 as unnecessary.[37] Although News Limited's interests are extensive, also including the Daily Telegraph, the Courier-Mail and the Adelaide Advertiser, it was suggested by the commentator Mungo MacCallum in The Monthly that "the anti-Rudd push, if coordinated at all, was almost certainly locally driven" as opposed to being directed by Murdoch, who also took a different position from local editors on such matters as climate change and stimulus packages to combat the financial crisis.[38]

Murdoch is a supporter of an Australian republic, having campaigned for one during the 1999 referendum.[39]

Activities in the United Kingdom

Business activities in the United Kingdom

Rupert Murdoch - WEF Davos 2007
Rupert Murdoch – World Economic Forum Annual Meeting in Davos, in 2007

In 1968, Murdoch entered the British newspaper market with his acquisition of the populist News of the World, followed in 1969 with the purchase of the struggling daily The Sun from IPC.[40] Murdoch turned The Sun into a tabloid format and reduced costs by using the same printing press for both newspapers. On acquiring it, he appointed Albert 'Larry' Lamb as editor and – Lamb recalled later – told him: "I want a tearaway paper with lots of tits in it". In 1997 The Sun attracted 10 million daily readers.[5] In 1981, Murdoch acquired the struggling Times and Sunday Times from Canadian newspaper publisher Lord Thomson of Fleet.[40] Ownership of The Times came to him through his relationship with Lord Thomson, who had grown tired of losing money on it as a result of an extended period of industrial action that stopped publication.[41] In the light of success and expansion at The Sun the owners believed that Murdoch could turn the papers around. Harold Evans, editor of the Sunday Times from 1967, was switched to the daily Times, though he stayed only a year amid editorial conflict with Murdoch.[42][43]

During the 1980s and early 1990s, Murdoch's publications were generally supportive of Britain's Prime Minister Margaret Thatcher.[44] At the end of the Thatcher/Major era, Murdoch switched his support to the Labour Party and its leader, Tony Blair. The closeness of his relationship with Blair and their secret meetings to discuss national policies was to become a political issue in Britain.[45] This later changed, with The Sun, in its English editions, publicly renouncing the ruling Labour government and lending its support to David Cameron's Conservative Party, which soon afterwards formed a coalition government. In Scotland, where the Tories had suffered a complete annihilation in 1997, the paper began to endorse the Scottish National Party (though not yet its flagship policy of independence), which soon after came to form the first ever outright majority in the proportionally elected Scottish Parliament. Former Prime Minister Gordon Brown's official spokesman said in November 2009 that Brown and Murdoch "were in regular communication" and that "there is nothing unusual in the prime minister talking to Rupert Murdoch".[46]

In 1986, Murdoch introduced electronic production processes to his newspapers in Australia, Britain and the United States. The greater degree of automation led to significant reductions in the number of employees involved in the printing process. In England, the move roused the anger of the print unions, resulting in a long and often violent dispute that played out in Wapping, one of London's docklands areas, where Murdoch had installed the very latest electronic newspaper purpose-built publishing facility in an old warehouse.[47] The bitter Wapping dispute started with the dismissal of 6,000 employees who had gone on strike and resulted in street battles and demonstrations. Many on the political left in Britain alleged the collusion of Margaret Thatcher's Conservative government with Murdoch in the Wapping affair, as a way of damaging the British trade union movement.[48][49][50] In 1987, the dismissed workers accepted a settlement of £60 million.[5]

Murdoch's British-based satellite network, Sky Television, incurred massive losses in its early years of operation. As with many of his other business interests, Sky was heavily subsidised by the profits generated by his other holdings, but convinced rival satellite operator British Satellite Broadcasting to accept a merger on his terms in 1990.[5] The merged company, BSkyB, has dominated the British pay-TV market ever since pursuing direct to home (DTH) satellite broadcasting.[51] By 1996, BSkyB had more than 3.6 million subscribers, triple the number of cable customers in the UK.[5] Murdoch has a seat on the Strategic Advisory Board of Genie Oil and Gas, having jointly investing with Lord Rothschild in a 5.5% stake in the company which conducted shale gas and oil exploration in Colorado, Mongolia, Israel and, controversially, the occupied Golan Heights.[52]

In response to print media's decline and the increasing influence of online journalism during the 2000s, Murdoch proclaimed his support of the micropayments model for obtaining revenue from on-line news,[53] although this has been criticised by some.[54]

In January 2018, the CMA blocked Murdoch from taking over the remaining 61% of BSkyB he did not already own, over fear of market dominance that could potentialise censorship of the media. His bid for BSkyB was later approved by the CMA as long as he sold Sky News to The Walt Disney Company, who was already set to acquire 21st Century Fox. However, it was Comcast who won control of BSkyB in a blind auction ordered by the CMA. Murdoch ultimately sold his 39% of BSkyB to Comcast.

News Corporation has subsidiaries in the Bahamas, the Cayman Islands, the Channel Islands and the Virgin Islands. From 1986, News Corporation's annual tax bill averaged around seven percent of its profits.[55]

Political activities in United Kingdom

In Britain, in the 1980s, Murdoch formed a close alliance with Conservative prime minister Margaret Thatcher, and The Sun credited itself with helping her successor John Major to win an unexpected election victory in the 1992 general election, which had been expected to end in a hung parliament or a narrow win for Neil Kinnock's Labour.[56] In the general elections of 1997, 2001 and 2005, Murdoch's papers were either neutral or supported Labour under Tony Blair.

The Labour Party, from when Tony Blair became leader in 1994, had moved from the Left to a more centrist position on many economic issues prior to 1997. Murdoch identifies himself as a libertarian, saying "What does libertarian mean? As much individual responsibility as possible, as little government as possible, as few rules as possible. But I'm not saying it should be taken to the absolute limit."[57]

In a 2005 speech delivered in New York, Murdoch said that Blair described the BBC coverage of the Hurricane Katrina disaster as being full of hatred of America.[58]

In 1998, Murdoch made an attempt to buy the football club Manchester United F.C.,[59] with an offer of £625 million, but this failed. It was the largest amount ever offered for a sports club. It was blocked by the United Kingdom's Competition Commission, which stated that the acquisition would have "hurt competition in the broadcast industry and the quality of British football".

On 28 June 2006, the BBC reported that Murdoch and News Corporation were considering backing new Conservative leader David Cameron at the next General Election – still up to four years away.[60] In a later interview in July 2006, when he was asked what he thought of the Conservative leader, Murdoch replied "Not much".[61] In a 2009 blog, it was suggested that in the aftermath of the News of the World phone hacking scandal which might yet have Transatlantic implications[62] Murdoch and News Corporation might have decided to back Cameron.[63] Despite this, there had already been a convergence of interests between the two men over the muting of Britain's communications regulator Ofcom.[64]

In August 2008, British Conservative leader and future Prime Minister David Cameron accepted free flights to hold private talks and attend private parties with Murdoch on his yacht, the Rosehearty.[65] Cameron has declared in the Commons register of interests he accepted a private plane provided by Murdoch's son-in-law, public relations guru Matthew Freud; Cameron has not revealed his talks with Murdoch. The gift of travel in Freud's Gulfstream IV private jet was valued at around £30,000. Other guests attending the "social events" included the then EU trade commissioner Lord Mandelson, the Russian oligarch Oleg Deripaska and co-chairman of NBC Universal Ben Silverman. The Conservatives have not disclosed what was discussed.[66]

In July 2011, it emerged that Cameron met key executives of Murdoch's News Corporation 26 times during the 14 months that Cameron had served as Prime Minister.[67] It was also reported that Murdoch had given Cameron a personal guarantee that there would be no risk attached to hiring Andy Coulson, the former editor of News of the World, as the Conservative Party's communication director in 2007.[68] This was in spite of Coulson having resigned as editor over phone hacking by a reporter. Cameron chose to take Murdoch's advice, despite warnings from Nick Clegg, Lord Ashdown and The Guardian.[69] Coulson resigned his post in 2011 and was later arrested and questioned on allegations of further criminal activity at The News of the World, specifically the News International phone hacking scandal. As a result of the subsequent trial, Coulson was sentenced to 18 months in jail.[70]

In June 2016, The Sun supported Vote Leave in the United Kingdom European Union membership referendum. Murdoch called the Brexit result "wonderful", comparing the decision to withdraw from the EU as like "a prison break….we're out".[71]

News International phone hacking scandal

In July 2011, Murdoch, along with his son James, provided testimony before a British parliamentary committee regarding phone hacking. In the U.K., his media empire remains under fire as investigators continue to probe reports of other phone hacking.[72]

On 14 July, the Culture, Media and Sport Committee of the House of Commons served a summons on Murdoch, his son James, and his former CEO Rebekah Brooks to testify before a committee on 19 July.[73] After an initial refusal, the Murdochs confirmed they would attend after the committee issued them a summons to Parliament.[74] The day before the committee, the website of the News Corporation publication The Sun was hacked, and a false story was posted on the front page claiming that Murdoch had died.[75] Murdoch described the day of the committee "the most humble day of my life". He argued that since he ran a global business of 53,000 employees and that the News of the World was "just 1%" of this, he was not ultimately responsible for what went on at the tabloid. He added that he had not considered resigning,[76] and that he and the other top executives had been completely unaware of the hacking.[77][78]

On 15 July, Murdoch attended a private meeting in London with the family of Milly Dowler, where he personally apologized for the hacking of their murdered daughter's voicemail by a company he owns.[79][80] On 16 and 17 July, News International published two full-page apologies in many of Britain's national newspapers. The first apology took the form of a letter, signed by Murdoch, in which he said sorry for the "serious wrongdoing" that occurred. The second was titled "Putting right what's gone wrong", and gave more detail about the steps News International was taking to address the public's concerns.[80] In the wake of the allegations Murdoch accepted the resignations of Rebekah Brooks, head of Murdoch's British operations, and Les Hinton, head of Dow Jones who was chairman of Murdoch's British newspaper division when some of the abuses happened. They both deny any knowledge of any wrongdoing under their command.[81]

On 27 February 2012, the day after the first issue of The Sun on Sunday was published, Deputy Assistant Commissioner Sue Akers informed the Leveson Inquiry that police are investigating a "network of corrupt officials" as part of their inquiries into phone hacking and police corruption. She said that evidence suggested a "culture of illegal payments" at the Sun newspaper and that these payments allegedly made by the Sun were authorised at a senior level.[82]

In testimony on 25 April 2012, Murdoch did not deny the quote attributed to him by his former editor of The Sunday Times, Harold Evans: "I give instructions to my editors all round the world, why shouldn't I in London?"[83][84] On 1 May 2012, the Culture, Media and Sport Committee issued a report stating that Murdoch was "not a fit person to exercise the stewardship of a major international company".[85][86]

On 3 July 2013, the Exaro website and Channel 4 News broke the story of a secretly recorded tape. The tape was recorded by Sun journalists and in it Murdoch can be heard telling them that the whole investigation was one big fuss over nothing, and that he, or his successors, would take care of any journalists who went to prison.[87] He said: "Why are the police behaving in this way? It's the biggest inquiry ever, over next to nothing."[88]

Activities in the United States

Murdoch made his first acquisition in the United States in 1973, when he purchased the San Antonio Express-News. In 1974, Murdoch moved to New York City, to expand into the U.S. market; however, he retained interests in Australia and Britain. Soon afterwards, he founded Star, a supermarket tabloid, and in 1976, he purchased the New York Post.[5] On 4 September 1985, Murdoch became a naturalized citizen to satisfy the legal requirement that only US citizens were permitted to own US television stations. This resulted in Murdoch, in effect, renouncing his Australian citizenship.[89][90]

In March 1984, Marvin Davis sold Marc Rich's interest in 20th Century Fox to Murdoch for $250 million due to Marc Rich's trade deals with Iran, which were sanctioned by the United States at the time. Marvin Davis later backed out of a deal with Murdoch to purchase John Kluge's Metromedia television stations.[91] Rupert Murdoch bought the stations by himself, without Marvin Davis, and later bought out Davis's remaining stake in Fox for $325 million.[91] The six television stations owned by Metromedia would form the nucleus of the Fox Broadcasting Company, founded on 9 October 1986, which would go on to have great success with programs such as The Simpsons and The X-Files.[5]

In Australia, during 1987, he bought The Herald and Weekly Times Ltd, the company that his father had once managed. Rupert Murdoch's 20th Century Fox bought out the remaining assets of Four Star Television from Ronald Perelman's Compact Video in 1996.[92] Most of Four Star Television's library of programs are controlled by 20th Century Fox Television today.[93][94][95] After Murdoch's numerous buyouts during the buyout era of the eighties, News Corporation had built up financial debts of $7 billion (much from Sky TV in the UK), despite the many assets that were held by NewsCorp.[5] The high levels of debt caused Murdoch to sell many of the American magazine interests he had acquired in the mid-1980s.

In 1993, Murdoch's Fox Network took exclusive coverage of the National Football Conference (NFC) of the National Football League (NFL) from CBS and increased programming to seven days a week.[96] In 1995, Fox became the object of scrutiny from the Federal Communications Commission (FCC), when it was alleged that News Ltd.'s Australian base made Murdoch's ownership of Fox illegal. However, the FCC ruled in Murdoch's favour, stating that his ownership of Fox was in the best interests of the public. That same year, Murdoch announced a deal with MCI Communications to develop a major news website and magazine, The Weekly Standard. Also that year, News Corporation launched the Foxtel pay television network in Australia in partnership with Telstra. In 1996, Murdoch decided to enter the cable news market with the Fox News Channel, a 24-hour cable news station. Ratings studies released in 2009 showed that the network was responsible for nine of the top ten programs in the "Cable News" category at that time.[97] Rupert Murdoch and Ted Turner (founder and former owner of CNN) are long-standing rivals.[98] In late 2003, Murdoch acquired a 34% stake in Hughes Electronics, the operator of the largest American satellite TV system, DirecTV, from General Motors for $6 billion (USD).[30] His Fox movie studio would go on to have global hits with Titanic and Avatar.[99]

In 2004, Murdoch announced that he was moving News Corporation headquarters from Adelaide, Australia to the United States. Choosing a US domicile was designed to ensure that American fund managers could purchase shares in the company, since many were deciding not to buy shares in non-US companies.

News Corp. logo
News Corporation logo

On 20 July 2005, News Corporation bought Intermix Media Inc., which held Myspace, Imagine Games Network and other social networking-themed websites, for US$580 million, making Murdoch a major player in online media concerns.[100] In June 2011, it sold off Myspace for US$35 million.[101] On 11 September 2005, News Corporation announced that it would buy IGN Entertainment for $650 million (USD).[102]

In May 2007, Murdoch made a $5 billion offer to purchase Dow Jones & Company. At the time, the Bancroft family, who had owned Dow Jones & Company for 105 years and controlled 64% of the shares at the time, declined the offer. Later, the Bancroft family confirmed a willingness to consider a sale. Besides Murdoch, the Associated Press reported that supermarket magnate Ron Burkle and Internet entrepreneur Brad Greenspan were among the other interested parties.[103] In 2007, Murdoch acquired Dow Jones & Company,[104][105] which gave him such publications as The Wall Street Journal, Barron's Magazine, the Far Eastern Economic Review (based in Hong Kong) and SmartMoney.[106]

In June 2014, Murdoch's 21st Century Fox made a bid for Time Warner at $85 per share in stock and cash ($80 billion total) which Time Warner's board of directors turned down in July. Warner's CNN unit would have been sold to ease antitrust issues of the purchase.[107] On 5 August 2014 the company announced it had withdrawn its offer for Time Warner, and said it would spend $6 billion buying back its own shares over the following 12 months.[108]

Political activities in the United States

Ronald Reagan with Rupert Murdoch and Charles Wick C12463-4
President Ronald Reagan during a meeting with Murdoch in 1983

McNight (2010) identifies four characteristics of his media operations: free market ideology; unified positions on matters of public policy; global editorial meetings; and opposition to liberal bias in other public media.[109]

On 8 May 2006, the Financial Times reported that Murdoch would be hosting a fund-raiser for Senator Hillary Clinton's (D-New York) Senate re-election campaign.[110] In a 2008 interview with Walt Mossberg, Murdoch was asked whether he had "anything to do with the New York Post's endorsement of Barack Obama in the democratic primaries." Without hesitating, Murdoch replied, "Yeah. He is a rock star. It's fantastic. I love what he is saying about education. I don't think he will win Florida... but he will win in Ohio and the election. I am anxious to meet him. I want to see if he will walk the walk."[111][112] Murdoch is a strong supporter of Israel and its domestic policies.[113]

In 2010, News Corporation gave US$1 million to the Republican Governors Association and $1 million to the U.S. Chamber of Commerce.[114][115][116] Murdoch also served on the board of directors of the libertarian Cato Institute.[117] Murdoch is also a supporter of the Stop Online Piracy Act and Protect Intellectual Property Act.[118]

Murdoch advocates more open immigration policies in western nations generally.[119] In the United States, Murdoch and chief executives from several major corporations, including Hewlett-Packard, Boeing and Disney joined New York City Mayor Michael Bloomberg to form the Partnership for a New American Economy to advocate "for immigration reform – including a path to legal status for all illegal aliens now in the United States."[120] The coalition, reflecting Murdoch and Bloomberg's own views, also advocates significant increases in legal immigration to the United States as a means of boosting America's sluggish economy and lowering unemployment. The Partnership's immigration policy prescriptions are notably similar to those of the Cato Institute and the U.S. Chamber of Commerce—both of which Murdoch has supported in the past.[121]

The Wall Street Journal editorial page has similarly advocated for increased legal immigration, in contrast to the staunch anti-immigration stance of Murdoch's British newspaper, The Sun.[122] On 5 September 2010, Murdoch testified before the House Subcommittee on Immigration, Citizenship, Refugees, Border Security, and International Law Membership on the "Role of Immigration in Strengthening America's Economy." In his testimony, Murdoch called for ending mass deportations and endorsed a "comprehensive immigration reform" plan that would include a pathway to citizenship for all illegal immigrants.[120]

In the 2012 U.S. Presidential election, Murdoch was critical of the competence of Mitt Romney's team but was nonetheless strongly supportive of a Republican victory, tweeting: "Of course I want him [Romney] to win, save us from socialism, etc."[123]

In May 2013, Murdoch purchased the Moraga Estate, an estate, vineyard and winery in Bel Air, Los Angeles, California.[124][125][126]

In October 2015, Murdoch stirred controversy when he praised Republican Presidential candidate Ben Carson and referenced President Barack Obama, tweeting, "Ben and Candy Carson terrific. What about a real black President who can properly address the racial divide? And much else."[127] After which he apologized, tweeting, "Apologies! No offence meant. Personally find both men charming."[128]

Since Donald Trump became the U.S. president, Murdoch has shown support for him through the news stories broadcast in his media empire, including on Fox News.[129] In early 2018, Mohammad bin Salman, the crown prince and de facto ruler of Saudi Arabia, had an intimate dinner at Murdoch's Bel Air estate in Los Angeles.[130]

Activities in Europe

Murdoch owns controlling interest in Sky Italia, a satellite television provider in Italy.[131] Murdoch's business interests in Italy have been a source of contention since they began.[131] In 2010 Murdoch won a media dispute with then Italian Prime Minister Silvio Berlusconi. A judge ruled the then Prime Minister's media arm Mediaset prevented News Corporation's Italian unit, Sky Italia, from buying advertisements on its television networks.[132]

Activities in Asia

In 1993, Murdoch's News Corporation acquired Star TV (renamed as Star in 2001), a Hong Kong company headed by Richard Li,[133] from Hutchison Whampoa for $1 billion (Souchou, 2000:28), and subsequently set up offices for it throughout Asia. The deal enabled News International to broadcast from Hong Kong to India, China, Japan and over thirty other countries in Asia, becoming one of the biggest satellite TV networks in the east.[5] However, the deal did not work out as Murdoch had planned, because the Chinese government placed restrictions on it that prevented it from reaching most of China.

In 2009, News Corporation reorganised Star; A few of such arrangements were that the original Star TV company's operations in East Asia, Southeast Asia and the Middle East were integrated into Fox International Channels, and Star India was spun-off (but still within the News Corporation).[134][135][136]

Personal life

Marriages

Rupert Murdoch Wendi Murdoch 2011 Shankbone
Murdoch with his third wife, Wendi, in 2011

In 1956 Murdoch married Patricia Booker, a former shop assistant and flight attendant from Melbourne; the couple had their only child, Prudence, in 1958.[137][138] They divorced in 1967.[139]

In 1967 Murdoch married Anna Maria Torv (Tõrv),[137] a Scottish-born cadet journalist working for his Sydney newspaper The Daily Telegraph.[139] In January 1998, 3 months before the announcement of his separation from Anna, a Roman Catholic, Murdoch was made a Knight Commander of the Order of Saint Gregory the Great (KSG), a papal honour awarded by Pope John Paul II.[140] While Murdoch would often attend Mass with Torv, he never converted to Catholicism.[141][142] Torv and Murdoch had three children: Elisabeth Murdoch (born in Sydney, Australia on 22 August 1968), Lachlan Murdoch (born in London, UK on 8 September 1971), and James Murdoch, (born in London on 13 December 1972).[137][138] Murdoch's companies published two novels by his then wife: Family Business (1988) and Coming to Terms (1991), both considered to be vanity publications. They divorced in June 1999. Anna Murdoch received a settlement of US$1.2 billion in assets.[143]

On 25 June 1999, 17 days after divorcing his second wife, Murdoch, then aged 68, married Chinese-born Wendi Deng.[144] She was 30, a recent Yale School of Management graduate, and a newly appointed vice-president of his STAR TV. Murdoch had two daughters with her: Grace (born 2001) and Chloe (born 2003). Murdoch has six children in all, and is grandfather to thirteen grandchildren.[145] Near the end of his marriage to Wendi, hearsay concerning a possible link with Chinese intelligence became problematic to their relationship. [146][147] On 13 June 2013, a News Corporation spokesperson confirmed that Murdoch filed for divorce from Deng in New York City, U.S.[148][149] According to the spokesman, the marriage had been irretrievably broken for more than six months.[150] Murdoch also ended his long-standing friendship with Tony Blair after suspecting him of having an affair with Deng while they were still married.[151]

Jerry Hall headshot
Jerry Hall, Murdoch's fourth wife, whom he married in March 2016, photographed in 2009

On 11 January 2016, Murdoch announced his engagement to former model Jerry Hall in a notice in The Times newspaper.[152] On 4 March 2016, Murdoch, a week short of his 85th birthday, and 59-year-old Hall were married in London, at Spencer House; this is Murdoch's fourth marriage.[153]

Children

Murdoch has six children.[154] His eldest child, Prudence MacLeod, was appointed on 28 January 2011 to the board of Times Newspapers Ltd, part of News International, which publishes The Times and The Sunday Times.[155] Murdoch's elder son Lachlan, formerly the Deputy Chief Operating Officer at the News Corporation and publisher of the New York Post, was Murdoch's heir apparent before resigning from his executive posts at the global media company at the end of July 2005.[154] Lachlan's departure left James Murdoch, Chief Executive of the satellite television service British Sky Broadcasting since November 2003 as the only Murdoch son still directly involved with the company's operations, though Lachlan has agreed to remain on the News Corporation's board.[156]

After graduating from Vassar College[157] and marrying classmate Elkin Kwesi Pianim (the son of Ghanaian financial and political mogul Kwame Pianim) in 1993,[157] Murdoch's daughter Elisabeth and her husband purchased a pair of NBC-affiliate television stations in California, KSBW and KSBY, with a $35 million loan provided by her father. By quickly re-organising and re-selling them at a $12 million profit in 1995, Elisabeth emerged as an unexpected rival to her brothers for the eventual leadership of the publishing dynasty. But, after divorcing Pianim in 1998 and quarrelling publicly with her assigned mentor Sam Chisholm at BSkyB, she struck out on her own as a television and film producer in London. She has since enjoyed independent success, in conjunction with her second husband, Matthew Freud, the great-grandson of Sigmund Freud, whom she met in 1997 and married in 2001.[157]

It is not known how long Murdoch will remain as News Corporation's CEO. For a while the American cable television entrepreneur John Malone was the second-largest voting shareholder in News Corporation after Murdoch himself, potentially undermining the family's control. In 2007, the company announced that it would sell certain assets and give cash to Malone's company in exchange for its stock. In 2007, the company issued Murdoch's older children voting stock.

Murdoch has two children with Wendi Deng: Grace (b. New York, 19 November 2001)[23] and Chloe (b. New York, 17 July 2003).[138][139] It was revealed in September 2011 that Tony Blair is Grace's godfather.[158] There is reported to be tension between Murdoch and his oldest children over the terms of a trust holding the family's 28.5% stake in News Corporation, estimated in 2005 to be worth about $6.1 billion. Under the trust, his children by Wendi Deng share in the proceeds of the stock but have no voting privileges or control of the stock. Voting rights in the stock are divided 50/50 between Murdoch on the one side and his children of his first two marriages. Murdoch's voting privileges are not transferable but will expire upon his death and the stock will then be controlled solely by his children from the prior marriages, although their half-siblings will continue to derive their share of income from it. It is Murdoch's stated desire to have his children by Deng given a measure of control over the stock proportional to their financial interest in it (which would mean, if Murdoch dies while at least one of the children is a minor, that Deng would exercise that control). It does not appear that he has any strong legal grounds to contest the present arrangement, and both ex-wife Anna and their three children are said to be strongly resistant to any such change.[159]

Portrayal on television, in film, books and music

Murdoch and rival newspaper and publishing magnate Robert Maxwell are thinly fictionalised as "Keith Townsend" and "Richard Armstrong" in The Fourth Estate by British novelist and former MP Jeffrey Archer.[160]

Murdoch has been portrayed by:

It was speculated that the character of Elliot Carver, the global media magnate and main villain in the 1997 James Bond movie Tomorrow Never Dies, is based on Murdoch. The screenwriter of the film, Bruce Feirstein, stated that Carver was actually inspired by British press magnate Robert Maxwell, who was one of Murdoch's rivals.[162]

Whenever the Eagles drummer and lead singer Don Henley performs his 1981 hit solo release "Dirty Laundry", which directly criticizes what Henley sees as the news industry favoring style and sensationalism over substance and proper journalism, he says that he'd "like to dedicate this song to Mr. Rupert Murdoch."[163]

In the 1997 film Fierce Creatures, the head of Octopus Inc.'s Rod McCain (initials R.M.) character is likely modelled after Murdoch.[164]

In 1999, the Ted Turner owned TBS channel aired an original sitcom, The Chimp Channel. This featured an all-simian cast and the role of an Australian TV veteran named Harry Waller. The character is described as "a self-made gazillionaire with business interests in all sorts of fields. He owns newspapers, hotel chains, sports franchises and genetic technologies, as well as everyone's favourite cable TV channel, The Chimp Channel." Waller is thought to be a parody of Murdoch, a long-time rival of Turner.[165]

In 2004, the movie Outfoxed included many interviews accusing Fox News of pressuring reporters to report only one side of news stories, in order to influence viewers' political opinions.[166]

In 2012, the satirical show Hacks, broadcast on the UK's Channel 4, made obvious comparisons with Murdoch using the fictional character "Stanhope Feast", portrayed by Michael Kitchen, as well as other central figures in the phone hacking scandal.[167]

Influence, wealth and reputation

Rupert Murdoch 2015
Murdoch accepting the Hudson Institute's 2015 Global Leadership Award in November

According to Forbes' real time list of world's billionaires, Murdoch is the 34th richest person in the US and the 96th richest person in the world, with a net worth of US$13.1 billion as of February 2017.[168] In 2016, Forbes ranked "Rupert Murdoch & Family" as the 35th most powerful person in the world.[169] Later, in 2019, Rupert Murdoch & family were ranked 52nd in the Forbes' annual list of the world's billionaires.[170]

In 2003 Murdoch bought "Rosehearty", an 11 bedroom home on a 5-acre waterfront estate in Centre Island, New York.[171]

In August 2013, Terry Flew, Professor of Media and Communications at Queensland University of Technology, wrote an article for the Conversation publication in which he verified a claim by former Australian prime minister Kevin Rudd that Murdoch owned 70% of Australian newspapers in 2011. Flew's article showed that News Corp Australia owned 23% of the nation's newspapers in 2011, according to the Finkelstein Review of Media and Media Regulation, but, at the time of the article, the corporation's titles accounted for 59% of the sales of all daily newspapers, with weekly sales of 17.3 million copies.[172]

In connection with Murdoch's testimony to the Leveson Inquiry "into the ethics of the British press", editor of Newsweek International, Tunku Varadarajan, referred to him as "the man whose name is synonymous with unethical newspapers".[173]

News Corp papers were accused of supporting the campaign of the Australian Liberal government and influencing public opinion during the 2013 federal election. Following the announcement of the Liberal Party victory at the polls, Murdoch tweeted "Aust. election public sick of public sector workers and phony welfare scroungers sucking life out of economy. Other nations to follow in time."[174]

In November 2015, former Australian prime minister Tony Abbott said that Murdoch "arguably has had more impact on the wider world than any other living Australian".[175]

See also

References

  1. ^ "Forbes profile: Rupert Murdoch". Forbes. Retrieved 2 June 2018.
  2. ^ "Honours". Government of Australia. Retrieved 27 February 2010. AC AD84. For service to the media, particularly the newspaper publishing industry
  3. ^ "10 Most Influential Media Moguls in History". Business Pundit. 20 July 2011. Retrieved 1 June 2017.
  4. ^ "Rupert Murdoch | Australian-American publisher". Encyclopedia Britannica. Retrieved 1 June 2017.
  5. ^ a b c d e f g h i j k l m The encyclopedia of the history of American management (2005) Morgen Witzel Continuum International Publishing Group p393 ISBN 978-1-84371-131-5
  6. ^ "Rupert Murdoch faces authors' revolt". BBC. 1 March 1998. Retrieved 24 July 2011.
  7. ^ "Phone hacking: David Cameron announces terms of phone-hacking inquiry". The Telegraph. London. 13 July 2011. Retrieved 13 July 2011.
  8. ^ Ed Pilkington in New York, Andrew Gumbel and agencies (14 July 2011). "FBI to investigate News Corporation over 9/11 hacking allegations". The Guardian. London. Retrieved 24 April 2012.
  9. ^ "Rupert Murdoch resigns as News International director". BBC News. London. 21 July 2012. Retrieved 21 July 2012.
  10. ^ Burns, John F.; Somaiya, Ravi (23 July 2012). "Murdoch Resigns From His British Papers' Boards". The New York Times.
  11. ^ Yu, Roger (16 June 2015). "Rupert Murdoch to leave 21st Century Fox CEO post on July 1". USA Today. Retrieved 16 June 2015.
  12. ^ "Rupert Murdoch To Step Down As Fox CEO As Sons James And Lachlan Consolidate Control". Forbes. 11 June 2015. Retrieved 4 March 2016.
  13. ^ Cuozzo, Steve (15 January 2016). "Fox, News Corp. to keep HQs in Midtown". New York Post. Retrieved 27 February 2016.
  14. ^ Faber, David (11 June 2015). "Rupert Murdoch preparing to step down as CEO from 21st Century Fox". CNBC. Retrieved 12 August 2016.
  15. ^ "Subscribe to read". Financial Times.
  16. ^ "Roger Ailes Resigns as Chairman and CEO of Fox News Channel and Fox Business Network, and Chairman Fox Television Stations | 21st Century Fox | News". www.21cf.com. Retrieved 22 July 2016.
  17. ^ "Rupert Murdoch & family". Forbes. Retrieved 1 June 2017.
  18. ^ a b c Belfield, Richard; Hird, Christopher; Kelly, Sharon (1991). Murdoch, The Decline of an Empire. London: Fulcrum Productions. ISBN 0356203395.
  19. ^ a b Barnett, Laura (20 July 2011). "If only Rupert Murdoch would listen to his mother". The Guardian. London. Retrieved 24 April 2012.
  20. ^ Sue Vander Hook (2011). Rupert Murdoch: News Corporation Magnate. ABDO. pp. 19. ISBN 978-1-61714-782-1.
  21. ^ "Staff". The Corian. LXXIV (1): 6. May 1948.
  22. ^ "Staff". The Corian. LXXVII (1): 23. May 1950.
  23. ^ a b c d Walker, Andrew (31 July 2002). "Rupert Murdoch: Bigger than Kane". BBC. Retrieved 27 December 2009.
  24. ^ Kynaston, David (2009). Family Britain 1951-7. London: Bloomsbury. p. 102. ISBN 978-0-7475-8385-1.
  25. ^ "Oxford Today, Oxford University alumni magazine" (PDF). Oxford Today. Oxford. Retrieved 11 April 2011.
  26. ^ "Last of the moguls". The Economist. 21 July 2011. Retrieved 21 July 2011.
  27. ^ "Profile: Rupert Murdoch". The Scotsman. 13 July 2011. Retrieved 24 April 2012.
  28. ^ Ricketson, Matthew (28 January 2009). "Welcome antidote to News' limited and self-serving spin". The Age. Melbourne.
  29. ^ Dr Engledow, Sarah (December 2006 – February 2007). "Vintage Cassab". Magazine of Australian and International Portraiture. National Portrait Gallery, Australia. Retrieved 24 July 2011.
  30. ^ a b Rupert Murdoch: News Corporation Magnate (2011) Sue Vander Hook. ABDO Publishing ISBN 1-61714-782-6 p88
  31. ^ "A long way to the bottom". Sydney Morning Herald. 9 November 2005. Retrieved 24 April 2012.
  32. ^ a b Don Garden, Theodor Fink: A Talent for Ubiquity (Melbourne University Press 1998)
  33. ^ Milliken, Robert (14 August 1994). "A man of selfish loyalties: Rupert Murdoch's apparent overture to Tony Blair strikes a chilling chord among Australian politicians he has supported". The Independent. London. Retrieved 24 July 2011.
  34. ^ Shawcross, (1987) pp. 30–39
  35. ^ Michael Roland, Murdoch tight-lipped on election, ABC News Online, published 20 October 2007
  36. ^ "Rudd too sensitive for own good: Murdoch". The Australian. 7 November 2009. Retrieved 25 April 2010.
  37. ^ "Rudd too sensitive to criticism: Murdoch". Brisbane Times. 7 November 2009. Retrieved 25 April 2010.
  38. ^ Mungo MacCallum (September 2009). "Comment: Rudd and the Murdoch Press". The Monthly. pp. 8–11. Retrieved 23 July 2011.
  39. ^ Sydney, Duncan Campbell in. "Murdoch appeals to Australians' pride". the Guardian. Retrieved 20 September 2015.
  40. ^ a b Tryhorn, Chris (18 July 2007). "Rupert Murdoch – a lifetime of deals". The Guardian. London.
  41. ^ Harold Evans, Good Times, Bad Times, 1983
  42. ^ "Journalist legend calls it a day". BBC News. 22 October 1999. Retrieved 24 April 2012.
  43. ^ "[Murdoch] guaranteed that editors would have control of the political policy of their newspapers … that the editors would not be subject to instruction from the proprietor on selection and balance of news and opinion … that instructions to journalists would be given only by their editor". Harold Evans Good Times, Bad Times. 1984
  44. ^ Page (2003) p. 3, pp. 253–419
  45. ^ Hinsliff, Gaby (23 July 2006). "The PM, the mogul and the secret agenda". The Observer. London. Retrieved 10 April 2010.
  46. ^ Mulholland, Hélène (12 November 2009). "Gordon Brown spoke to Rupert Murdoch after misspelling row". The Guardian. London.
  47. ^ Page (2003), pp. 368–93
  48. ^ Timms, Dominic (12 October 2004). "Fortress Wapping: A history". The Guardian. London.
  49. ^ Rt. Hon. Tony Benn cited in Hansard, 8 May 1986. 'The mounted police advanced out of the plant exactly as the tactical options manual says that they should. They ran into the crowd. They were covered by riot police who did several things. First they ran indiscriminately into the crowd and battered people who had had nothing whatsoever to do with any stones that might have been thrown... They surrounded the bus that was acting as an ambulance. One man had a heart attack and I appealed over the loudspeaker for the police to withdraw to allow an ambulance to come. None was allowed for 30 minutes. When the man was put on a trestle a police horse jostled it and the man nearly fell off as he was carried out to the ambulance. The police surrounded the park where the meeting took place. They surrounded the area so that people could not escape.'
  50. ^ "Murdoch protests come full circle 25 years on". UK. Reuters. 8 July 2011.
  51. ^ "Submission to the ITC on competition issues arising from the award of digital terrestrial television multiplex licences". UK: OFTEL. The OFT has already found BSkyB to be dominant in the wholesale market for premium programming content (particularly certain sports and movie rights). BSkyB also currently controls the satellite network for direct to the home (DTH) pay television in the UK. Given its control of premium programming content, it also controls a vital input into the cable companies transmission and programme activities
  52. ^ "Business and Financial Leaders Lord Rothschild and Rupert Murdoch Invest in Genie Oil & Gas". IDT Corporation. 15 November 2010.
  53. ^ Clark, Andrew (7 May 2009). "News Corp will charge for newspaper websites, says Rupert Murdoch". The Guardian. London. Retrieved 10 April 2010.
  54. ^ Shirky, Clay (13 March 2009). "Newspapers and Thinking the Unthinkable". Shirky.com. Retrieved 25 April 2010.
  55. ^ Chenoweth (2001) pp. 300–303, 87–90, 177
  56. ^ Douglas, Torin (14 September 2004). "Forty years of The Sun". BBC News. Retrieved 10 April 2010.
  57. ^ Shawcross, William (3 November 1999). "Rupert Murdoch". Time. Archived from the original on 18 June 2006. Retrieved 29 November 2012.
  58. ^ "Blair 'attacked BBC over Katrina'". BBC News. 18 September 2005. Retrieved 29 August 2010.
  59. ^ Thal Larsen, Peter; Andrew Grice (10 April 1999). "Murdoch's Man Utd bid blocked". The Independent. London.
  60. ^ "Murdoch flirts with Conservatives". BBC News. 28 June 2006. Retrieved 25 April 2010.
  61. ^ Wapshott, Nicholas (23 July 2006). "The world according to Rupert". The Independent. London. Retrieved 25 April 2010.
  62. ^ "Rupert Murdoch: Could his US empire be affected?". BBC News. 12 July 2011
  63. ^ "Rupert Murdoch to back David Cameron at next general election". The Daily Telegraph. London. 10 July 2009. Retrieved 10 April 2010.
  64. ^ Kirwan, Peter (6 July 2009). "Paying tribute to Murdoch: Cameron promises the end of Ofcom "as we know it"". Media Money. UK: Press Gazette. Retrieved 25 April 2010.
  65. ^ Grice, Andrew (24 October 2008). "Cameron, Murdoch and a Greek island freebie". The Independent. London. Retrieved 25 October 2008.
  66. ^ Hencke, David (25 October 2008). "Tories try to play down Aegean dinner". The Guardian. London. Retrieved 25 October 2008.
  67. ^ "Records Show Britain's Cameron Kept Close Ties to Murdoch Officials". VOA News. 16 July 2011.
  68. ^ Merrick, Jane; Hanning, James; Chorley, Matt; Brady, Brian (10 July 2011). "The Battle of Wapping, Mk II – Press, Media". The Independent. UK. Retrieved 12 July 2011.
  69. ^ Toby Helm and Daniel Boffey (9 July 2011). "Phone hacking: I warned No 10 over Coulson appointment, says Ashdown". The Guardian. UK. Retrieved 12 July 2011.
  70. ^ "Andy Coulson jailed for 18 months over phone hacking". BBC News. 4 July 2014.
  71. ^ "Rupert Murdoch gives his verdict on 'wonderful' Brexit". The Independent. 22 July 2016.
  72. ^ "CC Murdoch pie thrower reportedly blogging from prison". CNN. 16 August 2011. Retrieved 24 April 2012.
  73. ^ Fortado, Lindsay; Penny, Thomas (13 July 2011). "News Corp.'s Murdoch Faces Six U.K. Inquiries as Parliament Seeks Hearing". Bloomberg. Retrieved 24 July 2011.
  74. ^ "Phone hacking: Murdochs agree to appear before MPs". BBC. 14 July 2011. Retrieved 24 April 2012.
  75. ^ Rovzar, Chris (18 July 2011). "Website of Murdoch's Sun Hacked". New York Magazine. New York City. New York Media Holdings. Archived from the original on 18 July 2011. Retrieved 18 July 2011.
  76. ^ "Phone hacking: 'Humbled' Murdoch rejects blame". BBC News. 19 July 2011. Retrieved 19 July 2011.
  77. ^ "Murdochs, Brooks, Police testify in phone-hacking scandal". CNN. 19 July 2011. Retrieved 19 July 2011.
  78. ^ Lyall, Sarah (19 July 2011). "Murdochs Say Top Executives Didn't Know of Phone Hacking". The New York Times. Retrieved 19 July 2011.
  79. ^ "Rupert Murdoch 'sorry' in newspaper adverts". BBC News. 16 July 2011. Retrieved 16 July 2011.
  80. ^ a b Lisa O' Carroll (16 July 2011). "Rupert Murdoch's public acts of contrition". The Guardian. London. Retrieved 24 April 2012.
  81. ^ "Wall Street Journal publisher resigns". Herald Tribune. 15 July 2011. Retrieved 24 April 2012.
  82. ^ "Leveson Inquiry: Evidence suggests 'network of corrupt officials'". BBC News. 27 February 2012. Retrieved 27 February 2012.
  83. ^ Helen Pidd (26 April 2012). "Just what hasn't Rupert Murdoch read?". The Guardian. London. Retrieved 21 April 2012.
  84. ^ "Transcript of Morning Hearing 25 April 2012". The Leveson Inquiry. p. 33. Retrieved 26 April 2012.
    Robert Jay QC: This is 4 March 1983. You apparently said this: "I give instruction to my editors all round the world, why shouldn't I in London?" Do you remember saying that?
    Murdoch: No, I don't.
  85. ^ Wintour, Patrick; Sabbagh, Dan; Halliday, Josh (1 May 2012). "Phone-hacking: MPs clash over when Murdoch criticisms were discussed". The Guardian. London. Retrieved 1 May 2012.
  86. ^ "Rupert Murdoch 'not a fit person' to lead News Corp – MPs". BBC News. 1 May 2012. Retrieved 2 May 2012.
  87. ^ "Transcript: Rupert Murdoch recorded at meeting with Sun staff". Exaro. 3 July 2013. Retrieved 3 July 2013.
  88. ^ "Revealed: The Rupert Murdoch tape". Channel 4 News. 3 July 2013. Retrieved 3 July 2013.
  89. ^ Given, Jock (December 2002). "Foreign Ownership of Media and Telecommunications: an Australian story" (PDF). Media & Arts Law Review. 7 (4): 253. Archived from the original (PDF) on 22 April 2014.
  90. ^ "The World's Billionaires No.73 Rupert Murdoch". Forbes. 7 October 2007. Retrieved 8 October 2009.
  91. ^ a b Michael Wolff (5 May 2010). The Man Who Owns the News: Inside the Secret World of Rupert Murdoch. Random House. pp. 167–. ISBN 978-1-4090-8679-6. Retrieved 19 February 2012.
  92. ^ "Perelman's Not Out of the Game Just Yet". L.A. Times. 18 July 1996. Retrieved 15 November 2017.
  93. ^ "LIFE - TIME". Retrieved 4 March 2018 – via time.com.
  94. ^ "OBIT/Hollywood Producer and Novelist David B. Charnay Dies at Age 90". Business Wire. 7 October 2002.
  95. ^ McLellan, Dennis (6 October 2002). "David Charnay, 90; Journalist, Publicist and TV Syndicator". The Los Angeles Times.
  96. ^ Rupert Murdoch: News Corporation Magnate (2011) Sue Vander Hook. ABDO Publishing ISBN 1-61714-782-6 pp78-9
  97. ^ "Fox News Claims 9 Of Top 10 Cable News Programs In Q1" 1 April 2009 Huffington Post
  98. ^ "Turner: Murdoch is a 'warmonger'". The Guardian. London. 25 April 2003. Retrieved 24 April 2012.
  99. ^ Rupert Murdoch: News Corporation Magnate (2011) Sue Vander Hook. ABDO Publishing ISBN 1-61714-782-6 p93
  100. ^ "News Corp in $580m internet buy". BBC News. 19 July 2005. Retrieved 29 August 2010.
  101. ^ Fixmer, Andy, "News Corp. Calls Quits on Myspace With Specific Media Sale", Business Week, 29 June 2011
  102. ^ "News Corp. Acquires IGN for $650 Million". BusinessWeek. 11 September 2005. Retrieved 25 April 2010.
  103. ^ "Burkle, Web Exec Might Team on Dow" USA Today
  104. ^ Litterick, David (1 August 2007). "Report of acquisition". The Daily Telegraph. London. Retrieved 25 April 2010.
  105. ^ Day to Day. "Marketplace Report: Murdoch's Big Buy". NPR. Retrieved 25 April 2010.
  106. ^ Rupert Murdoch: News Corporation Magnate (2011) Sue Vander Hook. ABDO Publishing ISBN 1-61714-782-6 p92
  107. ^ SORKIN, ANDREW ROSS; DE LA MERCED, MICHAEL J. (16 July 2014). "Rupert Murdoch Is Rebuffed in Offer for Time Warner". New York Times. Retrieved 16 July 2014.
  108. ^ "Murdoch withdraws bid to acquire Time Warner". Reuters. Retrieved 7 August 2014.
  109. ^ McKnight, David (September 2010). "'Historical Journal of Film, Radio & Television". 30 (3). Rupert Murdoch's News Corporation: 303–16
  110. ^ "Murdoch to host fundraiser for Hillary Clinton". Financial Times. US & Canada. 8 May 2006. Retrieved 25 April 2010.
  111. ^ Sullivan, Andrew (29 May 2008). "The Daily Dish". The Atlantic. Retrieved 25 April 2010.
  112. ^ Rosen, Hilary (5 June 2008). "Rupert Murdoch Says Obama Will Win". Huffington Post. USA. Retrieved 25 April 2010.
  113. ^ 11 December 2007 "The Murdochs and the Middle East" The Spectator. Archived 14 June 2015 at the Wayback Machine
  114. ^ Rutenberg, Jim (1 October 2010). "News Corp. Donates $1 million to U.S. Chamber of Commerce". The New York Times. Retrieved 10 October 2010.
  115. ^ "Rupert Murdoch's News Corp. donates $1M to U.S. Chamber of Commerce". The Plain Dealer. 2 October 2010. Retrieved 10 October 2010.
  116. ^ "Murdoch says Kasich friendship influenced $1 million donation". Yahoo! News. 7 October 2010. Archived from the original on 9 November 2010. Retrieved 11 October 2010.
  117. ^ "Murdoch Joins Board of Directors". Policy report. Cato. Archived from the original on 25 November 2012.
  118. ^ Kuperinsky, Amy (20 January 2012). "Trending: SOPA, PIPA, Obama, Etta and stuff girls say-a". NJ.com. Retrieved 27 June 2013.
  119. ^ Adegoke, Yinka (17 November 2011). "Murdoch backs progressive U.S. immigration policy". Blogs.reuters.com. Retrieved 24 April 2012.
  120. ^ a b "Rupert Murdoch, Michael Bloomberg Push For Immigration Reform". Huffington Post. 30 September 2010.
  121. ^ "New Study Seconds Cato Finding: Immigration Reform Good for Economy". Cato-at-liberty.org. 7 January 2010. Retrieved 24 April 2012.
  122. ^ "MPs: Act now on immigration". The Sun. London.
  123. ^ Little, Morgan (2 July 2012). "Rupert Murdoch wants Romney to win despite criticisms". Los Angeles Times. Archived from the original on 2 July 2012. Retrieved 2 July 2012.
  124. ^ Meg James, Rupert Murdoch buys Moraga Vineyards estate in Bel Air, The Los Angeles Times, 10 May 2013
  125. ^ Will Colvin, Rupert Murdoch Has Just Bought A Vineyard Archived 18 June 2013 at the Wayback Machine, Business Insider Australia, 11 May 2013
  126. ^ Carroll, Rory (26 May 2017). "Chateau Murdoch: Fox media mogul finds solace at his Bel-Air winery". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 1 June 2017.
  127. ^ "U.S. Could Use a 'Real Black President,' Murdoch Says". NBC News. Retrieved 8 October 2015.
  128. ^ "Rupert Murdoch sorry for 'real black president' tweet – BBC News". BBC News. Retrieved 8 October 2015.
  129. ^ "Murdoch and Trump, An Alliance of Mutual Interest -National Public Radio". NPR. Retrieved 3 July 2017.
  130. ^ "Prince Mohammed books out hotel to dine with Murdoch". The Sydney Morning Herald. 4 April 2018.
  131. ^ a b Matlack, Carol (4 February 2010). "Berlusconi vs. Murdoch: Porn as a Pawn". BusinessWeek. Retrieved 24 April 2012.
  132. ^ "Business". BBC News. UK
  133. ^ Shenon, Philip (23 August 1993). "Star TV Extends Murdoch's Reach". The New York Times
  134. ^ "News Corporation Restructures Broadcast Businesses in Asia" (press release) News Corporation 18 August 2009 Archived from the original on 27 August 2009
  135. ^ Watkins, Mary; Li, Kenneth "News Corp announces Star TV shake-up" Financial Times August 19, 2009
  136. ^ Chu, Karen (18 August 2009). "News Corp. confirms STAR TV breakup". The Hollywood Reporter. Retrieved 11 January 2019.
  137. ^ a b c "How safe is the Murdoch empire?". The Irish Examiner. 9 July 2011
  138. ^ a b c "So where does Rupert Murdoch go from here?". The Independent. London. 31 July 2005.
  139. ^ a b c "Rupert Murdoch and His Family". International Business Times. 9 July 2011. Retrieved 24 July 2011.
  140. ^ "Pope Honors Rupert Murdoch, Roy Disney, Bob Hope". latimes. Retrieved 4 March 2016.
  141. ^ "Rupert Murdoch". NNDB. 12 July 2004. Retrieved 12 July 2011. Asked if there is any truth to recent press describing his newfound piety, Murdoch replies: "No. They say I'm a born again Christian and a Catholic convert and so on. I'm certainly a practising Christian, I go to church quite a bit but not every Sunday and I tend to go to Catholic church—because my wife is Catholic, I have not formally converted. And I get increasingly disenchanted with the C of E or Episcopalians as they call themselves here. But no, I'm not intensely religious as I'm sometimes described." Interviewed in 1992. Nicholas Coleridge, Paper Tigers (1993), p. 487.
  142. ^ "The Dirty Digger's religious odyssey". Catholic Herald. 18 July 2012. Retrieved 21 November 2013.
  143. ^ "The Boy Who Wouldn't Be King". New York Magazine. 19 September 2005. Retrieved 25 April 2010.
  144. ^ Hofmeister, Sallie (30 July 2005). "Murdoch's Heir Apparent Abruptly Resigns His Post". Los Angeles Times.
  145. ^ "The Most Powerful Grandparents in the U.S." grandparents.com. Retrieved 4 March 2016.
  146. ^ "An Aussie MP says the Chinese government are..." Time.
  147. ^ Cook, John. "'It Was Like a War Zone': A Former Nanny for Rupert Murdoch and Wendi Deng Speaks Out". Gawker.
  148. ^ "Rupert Murdoch files for divorce from Wendi Deng". BBC News. 13 June 2013. Retrieved 27 June 2013.
  149. ^ Jon Swaine (13 June 2013). "Rupert Murdoch files for divorce from wife Wendi Deng". The Telegraph. Retrieved 14 June 2013.
  150. ^ Liana B. Baker (13 June 2013). "News Corp's Rupert Murdoch files for divorce from wife Wendi". Reuters. Retrieved 14 June 2013.
  151. ^ Life after power: The loneliness of Tony Blair, economist.com.
  152. ^ "Rupert Murdoch and Jerry Hall announce engagement". The Sydney Morning Herald. 12 January 2016. Retrieved 12 January 2016.
  153. ^ "Rupert Murdoch marries Jerry Hall in London". London: AFP. 4 March 2016. Retrieved 4 March 2016.
  154. ^ a b Tweedie, Neil; Holehouse, Matthew (16 July 2011). "Phone hacking: Rupert Murdoch's media empire explodes". Daily Telegraph. London.
  155. ^ Greenslade, Roy (2 March 2011). "Another Murdoch joins the Time". The Guardian. London. Retrieved 24 July 2011.
  156. ^ "The sadness of Rupert Murdoch". The Economist. 4 August 2005
  157. ^ a b c Harris, John (13 November 2008). "Inside the court of London's golden couple". The Guardian. UK
  158. ^ Singh, Anita (4 September 2011). "Tony Blair is godfather to Rupert Murdoch's daughter". The Telegraph. London.
  159. ^ "Wife and Ex-Wife Now Shape News Corp.'s Fate". The New York Times. 2 August 2005
  160. ^ Barnacle, Hugo (11 May 1996). "Maxwell vs Murdoch – the untold story". The Independent. London.
  161. ^ Rupert Murdoch on IMDb
  162. ^ Feirstein, Bruce (29 January 2008). "Bruce Feirstein: The Tao of Bond-Film Naming". Vanity Fair.
  163. ^ "Eagles Dirty Laundry LIVE". Retrieved 4 March 2018.
  164. ^ Mathews, Jack (24 January 1997). "Los Angeles Times". Retrieved 2 August 2011
  165. ^ Lucas, Michael P (1 June 1999). "Some 'Chimp Channel' Segments Descend From Classics". Los Angeles Times. Retrieved 8 April 2010.
  166. ^ Memmott, Mark (12 July 2004). "Another film joins the political debate today when Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism is unveiled in New York". USA Today. Retrieved 12 July 2011. 'Outfoxed' accuses Fox of slanting the news. Outfoxed, which is being promoted by the liberal advocacy group MoveOn, charges that Fox News executives order their cable TV anchors, reporters and producers to slant the news to be pro-Republican and pro-Bush administration
  167. ^ "Hacks". Retrieved 8 January 2012.
  168. ^ "Rupert Murdoch & family profile". Forbes. 2017. Retrieved 23 February 2017.
  169. ^ "The World's Most Powerful People". Forbes. 2017. Retrieved 23 February 2017.
  170. ^ "Billionaires 2019". Forbes. Retrieved 3 April 2019.
  171. ^ "Rupert Murdoch lowers price of Centre Island home" Newsday. Retrieved 5 September 2014.
  172. ^ Terry Flew (8 August 2013). "FactCheck: does Murdoch own 70% of newspapers in Australia?". The Conversation. Retrieved 28 July 2014.
  173. ^ Varadarajan, Tunku (30 April 2012). "Nationalization and Necrophilia. Till death do us part. Chronicle of a Death". Newsweek.
  174. ^ Rupert Murdoch (7 September 2013). "7 September". Rupert Murdoch on Twitter. Twitter. Retrieved 28 July 2014.
  175. ^ "Rupert Murdoch Has 'More Impact Than Any Living Australian' Says Tony Abbott". New Matilda. Retrieved 13 November 2015.

Further reading

Hardcopy

  • Chenoweth, Neil (2001). Rupert Murdoch, the untold story of the world's greatest media wizard. New York: Random House.
  • Dover, Bruce. Rupert's Adventures in China: How Murdoch Lost A Fortune And Found A Wife (Mainstream Publishing).
  • Ellison, Sarah. War at the Wall Street Journal: Inside the Struggle To Control an American Business Empire, Houghton Mifflin Harcourt, 2010. ISBN 978-0-547-15243-1 (Also published as: War at The Wall Street Journal: How Rupert Murdoch Bought an American Icon, Melbourne, Text Publishing, 2010.)
  • Evans, Harold. Good Times, Bad Times, London: Weidenfeld and Nicolson, 1983
  • Harcourt, Alison (2006). European Union Institutions and the Regulation of Media Markets. London, New York: Manchester University Press. ISBN 0-7190-6644-1.
  • McKnight, David. "Rupert Murdoch's News Corporation: A Media Institution with A Mission", Historical Journal of Film, Radio and Television, Sept 2010, Vol. 30 Issue 3, pp 303–316
  • Munster, George (1985). A Paper Prince. Ringwood VIC, Australia: Penguin Books Australia Ltd. ISBN 0-670-80503-3.
  • Page, Bruce (2003). The Murdoch Archipelago. Simon and Schuster UK.
  • Shawcross, William (1997). Murdoch: the making of a media empire. New York: Simon and Schuster.
  • Souchou, Yao (2000). House of Glass – Culture, Modernity, and the State in Southeast Asia. Bangkok: White Lotus.

Online

Lists

Individual items

External links

  • Rupert Murdoch on IMDb (Gives list of television and film appearances as himself, 1968-2015)
Anna Murdoch Mann

Anna Maria Mann DSG (née Torv; formerly Murdoch; born 30 June 1944) is a Scottish journalist and novelist. She was married to Rupert Murdoch from 1967 to 1999; the couple had three children.

Elisabeth Murdoch (businesswoman)

Elisabeth Murdoch (born 22 August 1968) is an Australian-born American media executive based in the United Kingdom. Murdoch is the second daughter of Australian-born American multi-billionaire media proprietor Rupert Murdoch. She was a non-executive chairperson of Shine Group, the UK-based TV program production company she founded in 2001, until the company's parent, her father's 21st Century Fox on 1 January 2015 merged its Shine division with ApolloGlobal Management's Endemol and Core Media production houses, specializing in reality TV.

Fox Corporation

The Fox Corporation (abbreviated Fox Corp. and informally "New Fox") is an American television broadcasting company headquartered in Midtown Manhattan, New York City. It was formed from the 2019 acquisition of 21st Century Fox (itself formed from the 2013 split of News Corporation) by the Walt Disney Company. Fox Corp. was spun off from 21st Century Fox and its stock began trading on March 19, 2019. It is owned by the Murdoch family via a family trust with 39% interest; Rupert Murdoch is co-executive chairman, while his son Lachlan Murdoch is chairman and CEO.

Fox Corp. deals primarily in the television broadcast, news, and sports broadcasting industries by way of the remaining 21st Century Fox assets that were not acquired by Disney. They include the Fox Broadcasting Company, Fox Television Stations, Fox News, the Fox Business Network, the national operations of Fox Sports, and others. Its sister company under Murdoch's control, the present-day News Corp, holds his print interests and other media assets in Australia.

Hack Attack

Hack Attack: How the Truth Caught Up with Rupert Murdoch is a 2014 book about the News International phone hacking scandal by the British investigative journalist Nick Davies.Hack Attack was published by Random House's imprint Chatto and Windus in the United Kingdom, by House of Anansi Press (Canada) and by Farrar, Straus and Giroux's imprint Faber and Faber Inc, in the USA.

James Murdoch

James Rupert Jacob Murdoch (born 13 December 1972) is a British-Australian businessman, the younger son of media mogul Rupert Murdoch, the former chief executive officer (CEO) of 21st Century Fox. He is the former chairman and CEO of News Corp and Sky plc, Europe and Asia, where he oversaw assets such as News International (British newspapers), publisher of The News of the World newspaper, SKY Italia (satellite television in Italy), Sky Deutschland, and STAR TV (satellite television in Asia).

He sits on the News Corporation board of directors and is a member of the office of the chairman. He was made executive chairman of News International in December 2007 He has since resigned from the post. He previously held a non-executive chair at British Sky Broadcasting, in which News Corporation has a controlling minority stake. In April 2012, he was forced to resign as chairman of BSkyB in the wake of the ongoing phone hacking scandal, in which he was implicated. He was reappointed chairman of the company following its merger with its Italian and German sister companies to form Sky plc.

He was formerly an executive vice-president of News Corporation, the controlling shareholder of BSkyB, and served on the board of directors of News Datacom and of News Corporation.In May 2012, a highly critical UK Parliamentary report said that Murdoch "showed wilful ignorance of the extent of phone-hacking" and found him "guilty of an astonishing lack of curiosity" over the issue. It went on to say that both Murdoch and his father, Rupert, 'should ultimately be prepared to take responsibility' for wrongdoing at the News of the World and News International.Murdoch is a British citizen by birth and a naturalised US citizen. He lost Australian citizenship when his father became a US citizen, but he is eligible to reclaim it.

Jerry Hall

Jerry Faye Hall (born July 2, 1956) is an American model and actress.

Judge Me Tender

"Judge Me Tender" is the twenty-third episode and season finale of The Simpsons' twenty-first season. The 464th episode of the series overall, it originally aired on the Fox network in the United States on May 23, 2010. In the episode, Moe discovers his talent for judging in competitions and is invited to appear on the show American Idol. Meanwhile, Homer drives Marge crazy when he starts spending too much time at home, and Lisa tries to comfort Santa's Little Helper.The episode was written by Allen Glazier and Dan Greaney and directed by Steven Dean Moore. The episode also features references to Lost and its series finale, Tiger Woods, and the Deepwater Horizon oil spill. "Judge Me Tender" has received mixed reviews from critics with many criticizing the short and unfunny cameos of the American Idol judges except for Simon Cowell. They especially criticized Ellen DeGeneres since she had experience as a voice artist in an animated film called (Finding Nemo). The episode went down 14% from the previous week's episode due to the competition of airing against the Lost clip show according to Nielsen Media Research.

List of assets owned by News Corp

This is a list of assets owned by the American mass media company News Corp.

News Corp (2013–present)

News Corporation (officially referred to and trading as News Corp) is an American mass media and publishing company, formed as a spin-off of the original News Corporation (as founded by Rupert Murdoch in 1980) focusing on newspapers and publishing.

It is one of two companies which succeeded the former News Corporation, alongside 21st Century Fox—which consisted of the old News Corporation's broadcasting and media properties, such as Fox Entertainment Group. The spin-out was structured so that 21st Century Fox would be the legal successor and continuation of the old News Corporation, with the new News Corp being an entirely new company formed by a stock split.

Its notable assets include Dow Jones & Company (publisher of The Wall Street Journal), News UK (publisher of The Sun and The Times), News Corp Australia, Realtor.com as well as book publisher HarperCollins.

News Corporation

News Corporation or News Corp may refer to:

News Corporation (1980–2013), an American multinational mass media corporation operated and owned by media mogul Rupert Murdoch

21st Century Fox (2013–2019), the legal successor to the original News Corporation

Fox Corporation (2019–present), the legal successor to 21st Century Fox

News Corp (2013–present), a new company spun off from the original News Corporation

News Corp Australia, the Australian subsidiary of News Corp

News UK, the British subsidiary of News Corp

News Corporation (1980–2013)

The original incarnation of News Corporation (abbreviated News Corp.) was an American multinational mass media corporation operated and owned by media mogul, Rupert Murdoch, headquartered in New York City. Prior to its split in 2013, it was the world's fourth-largest media group in terms of revenue, and News Corporation had become a media powerhouse since its inception, almost dominating the news, television, film and print industries.News Corporation was a publicly traded company listed on the NASDAQ. Formerly incorporated in Adelaide, South Australia, the company was re-incorporated under Delaware General Corporation Law after a majority of shareholders approved the move on November 12, 2004. News Corporation was headquartered at 1211 Avenue of the Americas, New York, in the newer 1960s–1970s corridor of the Rockefeller Center complex.

On June 28, 2012, after concerns from shareholders in response to its recent scandals and to "unlock even greater long-term shareholder value", founder Rupert Murdoch announced that News Corporation's assets would be split into two publicly traded companies, one oriented towards media, and the other towards publishing. The corporate spin-off formally took place on June 28, 2013; where the present News Corp. was renamed 21st Century Fox and consists primarily of media outlets, while a new News Corp was formed to take on the publishing and Australian broadcasting assets.

Its major holdings at the time of the split were News Limited (a group of newspaper publishers in Murdoch's native Australia), News International (a newspaper publisher in the United Kingdom, whose properties include The Times, The Sun, and the now-defunct News of the World—which was the subject of a phone hacking scandal that led to its closure in July 2011), Dow Jones & Company (an American publisher of financial news outlets, including The Wall Street Journal), the book publisher HarperCollins, and the Fox Entertainment Group (owners of the 20th Century Fox film studio and the Fox Broadcasting Company—one of the United States' major television networks).

Pravda (play)

Pravda is a satirical play by David Hare and Howard Brenton exploring the role of journalism in society. It was first produced at the National Theatre in London on 2 May 1985, directed by Hare and starring Anthony Hopkins in the role of Lambert Le Roux, white South African media mogul. It is a satire on the mid-1980s newspaper industry, in particular the Australian media and press baron Rupert Murdoch. Its title refers to the Russian Communist party newspaper Pravda.

The play won 1985 Best Play Award from both the London Evening Standard Awards and City Limits magazine.

Rupert (play)

Rupert is a 2013 play by David Williamson about Rupert Murdoch.

Selling Hitler

Selling Hitler is a 1991 ITV television drama-documentary mini-series about the Hitler Diaries hoax and was based on Robert Harris's 1986 book Selling Hitler: The Story of the Hitler Diaries.

The Evening Post (New Zealand)

The Evening Post was an afternoon metropolitan daily newspaper based in Wellington, New Zealand. It was founded in 1865 by Dublin-born printer, newspaper manager and leader-writer Henry Blundell, who brought his large family to New Zealand in 1863.

With his partner from what proved to be a false-start at Havelock, David Curle, who left the partnership that July, Henry and his three sons printed with a hand-operated press and distributed Wellington's first daily newspaper, The Evening Post, on 8 February 1865. Operating from 1894 as Blundell Bros Limited his sons and their descendants continued the very successful business which dominated its circulation area.While The Evening Post was remarkable in not suffering the rapid circulation decline of evening newspapers elsewhere it was decided in 1972 to merge ownership with that of the never-as-successful politically conservative morning paper, The Dominion, which belonged to listed Wellington Publishing Company Limited, within a new holding company — Independent Newspapers Limited.Wellington Publishing Company Limited had been, in 1964, the very first part of the Rupert Murdoch international empire.

The Fourth Estate (novel)

The Fourth Estate is a 1996 novel by Jeffrey Archer. It chronicles the lives of two media barons, Richard Armstrong and Keith Townsend, from their starkly contrasting childhoods to their ultimate battle to build the world's biggest media empire. The book is based on two real life media barons – Robert Maxwell and Rupert Murdoch, who fought to control the newspaper market in Britain. (Murdoch had bought The Sun and News of the World and later Times Newspapers Ltd and Maxwell bought the Daily Mirror and the other newspapers in its group.).

The concept of the fourth estate is in essence the press as a watchdog on other powerful institutions or "estates", the original three estates in England and later the United Kingdom being the Lords Spiritual (of the Church of England), the Lords Temporal, and the commons. The fourth estate is charged with keeping an honest watch on activities of the other states and itself. These duties would help democratic societies function properly, openly, and honestly. Debate still flourishes as to whether or not this ever operated (or operates) as it was intended.

It also shows a battle between two strong characters from differing backgrounds, who are willing to take endless risks.

The Late Shift (film)

The Late Shift is a 1996 American television film produced by HBO. It was directed by Betty Thomas and based on the book of the same name by The New York Times media reporter Bill Carter.

Townsville Bulletin

The Townsville Bulletin is a daily newspaper published in Townsville, Queensland, Australia. It is the only daily paper that serves the northern Queensland region. The paper has a print edition, a free World Wide Web edition, and a subscription digital edition.The newspaper is published by The North Queensland Newspaper Company Pty Ltd, which is a subsidiary of News Limited. News Limited is Australia’s largest newspaper publisher and a subsidiary of News Corporation associated with Rupert Murdoch.

The newspaper employs over 100 people.The Bulletin is published Monday through Saturday, with a higher price on the Saturday edition. It is in tabloid format. In 2006 the Bulletin had a readership (average) Monday to Friday of 84,000 (up 15.5% on 2005) and weekend readership (avg) of 104,000 (up 1.96% on 2005) and circulation (avg) of 27,187 Monday to Friday, weekend circulation (avg) of 41,814.

Wendi Deng Murdoch

Wendi Deng Murdoch (simplified Chinese: 邓文迪; traditional Chinese: 鄧文迪; pinyin: Dèng Wéndí; born December 8, 1968) is a Chinese-born, American entrepreneur, investor, movie producer and collector of Chinese contemporary art. She was the third wife of News Corporation chairman and CEO Rupert Murdoch.

Corporate directors
Company
officials
Studio
Entertainment
Media networks
Parks,
Experiences
and Products

(FoxNext)
Direct-to-
Consumer and
International
Other assets
Events
Companies and
organisations
People
Investigations
and legal cases
In popular culture
Related topics
Business in Australia
Institutions
Stock exchange
Business associations
S&P/ASX 50 companies
(alpha–sorted)
Other notable companies
Corporate controversies
and collapses
Notable individuals

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.