Roy Greenslade

Roy Greenslade (born 31 December 1946) is Emeritus Professor of Journalism at City University London,[1][2] and has been a media commentator since 1992, most especially for The Guardian. He writes a daily blog on The Guardian media site and wrote a column for the London Evening Standard for ten years from 2006.[3][4]

Roy Greenslade
Roy Greenslade at SF Summer School
Greenslade in 2013
Born31 December 1946 (age 72)
Other namesGeorge King
OccupationJournalist, academic
Spouse(s)Noreen Taylor
RelativesNatascha McElhone (stepdaughter)

Early life and career

He was educated at Dagenham County High School (1957–63) and, aged 17, was hired by the Barking and Dagenham Advertiser. After serving a three-year indentureship he joined the Lancashire Evening Telegraph in Blackburn as a sub-editor before spending 18 months as a sub-editor at the Manchester office of the Daily Mail.

At The Sun and elsewhere

In 1969, he entered Fleet Street as a news sub-editor on The Sun, which had just been acquired by Rupert Murdoch. He had a brief spell with the Daily Mirror in 1972 before returning to The Sun as deputy chief sub-editor, first with the news desk and later in the features department.

He left The Sun in 1974 to write his first book and to take a degree in politics at the University of Sussex. He worked his way through university with part-time sub-editing jobs at the Brighton Argus, BBC Radio Brighton, the Sunday Mirror and Reveille. After graduating in 1979, he joined the Daily Star in Manchester for six months until being seconded to the Daily Express in London. He was soon appointed features editor of the Daily Star.

In 1981 he returned to The Sun as assistant editor. He was very involved in the move from Fleet Street to Wapping. Five years later, he transferred to The Sunday Times, first running the Review Section before becoming managing editor (news). In 1990, he was appointed by Robert Maxwell as editor of the Daily Mirror.

While editor of the Daily Mirror, Greenslade was at the centre of a controversy after he rigged a competition in the paper to make sure it was unwinnable. He admitted his behaviour in October 2011 at a seminar at the Leveson Inquiry: ″On behalf of my proprietor Robert Maxwell I fixed a game offering a million pounds to anyone who could spot the ball and ensured that no-one won. Mea culpa, mea culpa, mea culpa.″[5]

He departed in March 1991 and later that year was consultant editor for three months to both The Sunday Times and Today.

The Guardian and other outlets

From 1992 until 2005 he was media commentator for The Guardian. He presented BBC Radio 4's Mediumwave (1993–95) and in 1996 was the launch presenter of Britain Talks Back on Granada Talk TV. He has continued to be a regular broadcaster on media matters.

After leaving The Guardian, he then spent three months with The Daily Telegraph in a similar capacity before returning to The Guardian to launch a media blog and began to write a weekly media column for the Evening Standard. His column for what is now the London Evening Standard lasted for ten years until April 2016, but he remains a contributor to the newspaper.[4][6] In the context of a changing industry, Greenslade concluded his last column for the London Evening Standard with the observation: "Whatever happens, this I know: journalism, the trade I have practised for more than 50 years, must survive. Without it, democracy itself is imperilled".[4]

Other work

He is on the board of the academic quarterly, the British Journalism Review, and is a trustee of the media ethics charity, MediaWise. In 2003, he was appointed Professor of Journalism at City University London in succession to Hugh Stephenson.

Greenslade has been credited with coining the term: "The Hierarchy of Death" as well as writing extensively on the subject.[7][8]

He is also the author of three books, Goodbye to the Working Class (1976), Maxwell's Fall (1992) and Press Gang: How Newspapers Make Profits from Propaganda (2003).

Greenslade was interviewed by National Life Stories (C467/14) in 2007 for the 'Oral History of the British Press' collection held by the British Library.[9]

Irish republicanism

During the late 1980s, when he was managing news editor of The Sunday Times, he secretly wrote for An Phoblacht, a newspaper published by Sinn Féin.[10] His pseudonym was George King. This was exposed by Nick Davies, a Guardian colleague and instigator of the journalistic investigation into phone hacking. When Greenslade reviewed Davies's book on his blog in 2008, he did not deny his writings for An Phoblacht.[11] Greenslade also spoke at a Sinn Féin conference in London on the 30th anniversary of the hunger strikes, and he wrote an article on the same subject for An Phoblacht.

He has had a house in County Donegal for many years, and a close personal friend is Pat Doherty, who from 1988 until 2009 was vice president of Sinn Féin, and who has been publicly named as a former member of the IRA Army Council.[12] He also stood surety for IRA member John Downey, one of the suspects in the 1982 bombing of Hyde Park which killed four soldiers.[13]

Personal life

He is married to Noreen Taylor, the former Daily Mirror journalist and mother of actress Natascha McElhone.[14]

References

  1. ^ "Event celebrates career of Professor Roy Greenslade". City University London. Retrieved 16 March 2019.
  2. ^ "Academic Experts". City University London. Archived from the original on 8 July 2014. Retrieved 23 June 2014.
  3. ^ "British journalist Roy Greenslade stands surety for IRA man". The Irish Post. 7 March 2014.
  4. ^ a b c Greenslade, Roy (6 April 2016). "Roy Greenslade: Decade of change but journalism must survive". London Evening Standard. Retrieved 7 April 2016.
  5. ^ "Axegrinder at Leveson: Phil Hall 'Does a Lebedev' on Roy Greenslade". Press Gazette. 7 October 2011. Retrieved 28 July 2016.
  6. ^ Ponsford, Dominic (7 April 2016). "Evening Standard drops Roy Greenslade media column as press retreats from scrutinising itself". Press Gazette. Retrieved 7 April 2016.
  7. ^ "Sian murder says a lot about media's values". London Evening Standard. March 30, 2011.
  8. ^ Owen Jones (2013-04-21). "Owen Jones: Our shameful hierarchy - some deaths matter more than others - Comment - Voices". London: The Independent. Retrieved 2013-04-29.
  9. ^ National Life Stories, 'Greenslade, Roy (1 of 9) National Life Stories Collection: 'Oral History of the British Press', The British Library Board, 2007. Retrieved 7 October 2017.
  10. ^ Greenslade, Roy (3 November 2014). "Demonisation of Gerry Adams a consequence of Ireland's 'media bubble'". The Guardian.
  11. ^ Glover, Stephen (12 March 2012). "Glover: The Troubles are still raging for The Guardian's media pundit". The Independent. Retrieved 28 July 2016.
  12. ^ "Ruth Dudley Edwards: The strange case of the two Roy Greenslades". Irish Independent. 18 March 2012.
  13. ^ Murphy, Cormac (28 February 2014). "'Guardian' journalist stood surety for suspect". Irish Independent.
  14. ^ "Comedy role for X-Files star Duchovny". The Guardian. 17 March 2007.

External links

Media offices
Preceded by
Richard Stott
Editor of the Daily Mirror
1990–1991
Succeeded by
Richard Stott
Chris Bascombe

Chris Bascombe is a North West football reporter for the Daily Telegraph.Bascombe worked at the Liverpool Echo for seven years, whilst there he won Sports Writer of the Year in the North West for five successive years. He is also the recipient of the 'Merseyside Journalist of the Year' and the 'Sports Journalist of the Year' award at the Merseyside Media Network Journalism Award. He was presented the award by Bill Kenwright.In 2007 Bascombe moved to the News of the World. The move angered some Liverpool fans as the paper was the Sunday stablemate of The Sun newspaper, boycotted in Liverpool following its coverage of the Hillsborough disaster. When some fans made violent threats to Bascombe, he received support from other fans and the football club, whilst the attack was described by Roy Greenslade in The Guardian as "frankly stupid" and "completely at odds with the facts" Following the closure of the News of the World, Bascombe joined the Daily Telegraph in 2011.Bascombe was the ghostwriter of Jamie Carragher's autobiography Carra.

Chris Williams (journalist)

Chris Williams is a British journalist.

A former editor of the Daily Express, he is currently editor of the Scottish Daily Mail

Churnalism

Churnalism is a pejorative term for a form of journalism in which press releases, stories provided by news agencies, and other forms of pre-packaged material, instead of reported news, are used to create articles in newspapers and other news media. Its purpose is to reduce cost by reducing original news-gathering and checking sources, to counter revenue lost with the rise of Internet news and decline in advertising; there was a particularly steep fall from late 2015. The origin of the word has been credited to BBC journalist Waseem Zakir.

Churnalism has increased to the point that many stories found in the press are not original. The decline of original journalism has been associated with a corresponding rise in public relations.

Community Telegraph

The Community Telegraph was a free distribution newspaper published by Independent News & Media.

The newspaper, a sister paper of the paid-for title, The Belfast Telegraph, was created in order to replace its direct predecessor, the now defunct Herald and Post, also a freesheet.

The Community Telegraph is distributed weekly in four editions throughout north, south, east Belfast and County Down, Northern Ireland. Its paid-for competitors are the North Belfast News and South Belfast News from the Andersonstown News group, and the Bangor Spectator and Newtownards Chronicle. In April 2007 the paper was relaunched as The CT and in June that year a website was launched.

One journalist is assigned to each edition and is responsible for all aspects of editorial production - writing stories, taking photographs, designing pages and publishing on the internet. Leading UK media commentator Roy Greenslade has highlighted the model as one which other newspapers may adopt due to the potential for huge cost savings.

The Community Telegraph (and its four editions) was closed in December 2013, with INM describing the titles as "no longer sustainable" in light of falling print advertising revenues.

Daily Herald (United Kingdom)

The Daily Herald was a British daily newspaper, published in London from 1912 to 1964 (although it was weekly during the First World War). It was published in the interest of the labour movement and supported the Labour Party. It underwent several changes of management before ceasing publication in 1964, when it was relaunched as The Sun, in its pre-Murdoch form.

France-Soir

France Soir (English: France Evening) is a French online daily newspaper that prospered in physical format during the 1950s and 1960s, reaching a circulation of 1.5 million in the 1950s. It declined rapidly under various owners and was relaunched as a populist tabloid in 2006. However, the company went bankrupt on 23 July 2012, before re-emerging as an online-only paper in 2016.

Gulf News

Gulf News is a daily English language newspaper published from Dubai, United Arab Emirates. It was first launched in 1978, and is currently distributed throughout the UAE and also in other Gulf Countries. Its online edition was launched in 1996.

Iain Overton

Iain Overton (born 3 August 1973) is an investigative journalist and author of 'The Price of Paradise: how the suicide bomber shaped the modern world' and 'Gun Baby Gun: a bloody journey into the world of the gun'.

He runs the London-based Charity Action on Armed Violence.

He was described by Roy Greenslade of the Guardian as 'one of journalism's nice guys'

Irish Daily Mail

The Irish Daily Mail is a newspaper published in Ireland and Northern Ireland by DMG Media. The paper was launched in February 2006 with a launch strategy that included giving away free copies on the first day of circulation and low pricing subsequently. The 2009 price was one euro. The aim of this strategy was to attract readers away from the Irish Independent.Associated Newspapers Ireland employs over 160 people in Ireland. Both the Irish Daily Mail and the Irish Mail on Sunday, along with their magazines, YOU and TV Week, are printed in Kells and Citywest, Dublin.

British media analyst Roy Greenslade argued that falling sales are because whereas the British version of the Daily Mail acutely understands its readership, "None of that understanding of the culture, politics and genuine interests of the Irish people is evident in the pages of the Irish Daily Mail". By 2009 this policy had changed as it was offering Irish language wallcharts for schoolchildren, and most of its coverage was about Irish subjects, though it is frequently scathing about politicians.Irish columnists are contributing to the paper, with Rónán Mullen's column, for example, in the Irish Daily Mail since May 2006. Mary Ellen Synon, a former Sunday Independent columnist who had controversial views on travellers, asylum seekers and the Paralympics is a regular contributor to the paper. Mark Dooley has also served as a columnist since 2006. His popular column "Moral Matters" appears on Wednesdays.

On 24 September 2006, Ireland on Sunday, which had been purchased by Associated Newspapers in 2001, was rebranded as the Irish Mail on Sunday, replacing the British edition of the Mail on Sunday in the Irish market.

In February 2007 Fine Gael leader Enda Kenny cited the Irish Daily Mail in the Dáil regarding a front page which depicted a CT scanner that lay idle in a laundry room.

In October 2012 the Irish Daily Mail was a winner of an NNI Journalism Award honour in category 'Best Design & Presentation'. The jury said "There was attitude, colour cohesion and brilliant headline writing throughout."In March 2019, DMG Media Ireland – the group representing the Irish Daily Mail, the Irish Mail on Sunday, Extra.ie and EVOKE.ie – sought 35 redundancies, which would bring staff numbers down to 121. In April 2019, compulsory redundancies were announced. The redundancies were complete at the end of April 2019.In 2019, DMG Media Ireland acquired Rollercoaster, an Irish website targeted at parents.

James Harding (journalist)

James Paul Harding (born 15 September 1969) is a British journalist, and was the Director of BBC News from August 2013 until 1 January 2018.. He is the co-founder of Tortoise Media.

In December 2007, he was appointed as editor of The Times newspaper, the youngest person to assume the post, following Robert Thomson's appointment as publisher of the Wall Street Journal.He left The Times in December 2012, and was succeeded by John Witherow as acting editor.

Kelvin MacKenzie

Kelvin Calder MacKenzie (born 22 October 1946) is an English media executive and a former newspaper editor. Best known for being editor of The Sun from 1981, the publication was by then established as the Britain's largest circulation newspaper. After leaving The Sun in 1994, he was appointed to executive roles in satellite television and other broadcasting outlets, as well as being involved in a number of publishing enterprises.

After short periods as a columnist at the Daily Mail and The Daily Telegraph, MacKenzie returned to his old paper in the same role. His contract was terminated in May 2017 after being suspended.

Lee Howard (journalist)

Leon Alexander Lee Howard (1914–1978), known as Lee Howard, was a British newspaper editor.

Born in London, Howard was educated privately. He served with the Royal Air Force during World War II, initially as part of the Coastal Command, then later with the RAF Film Unit. During this time, he received the Distinguished Flying Cross.Once demobbed, he worked in journalism, becoming editor of the women's section of the Daily Mirror in 1955, then editor of the Sunday Pictorial in 1959, and finally of the Daily Mirror itself in 1961, serving for ten years. He had planned to retire on turning sixty, but Hugh Cudlipp unexpectedly asked him to leave a year early.In his spare time, Howard wrote four novels: Crispin's Day, Johnny's Sister, Blind Date (Film 1958) and No Man Sings, under the pseudonym Leigh Howard.Howard was married to Sheila Black, a journalist with the Financial Times. In retirement, he moved to Rome.

Martin Dunn

Martin Dunn (born 26 January 1955) is a British journalist and former newspaper editor.Dunn attended Dudley Grammar School, then started his journalistic career on the Dudley Herald. In 1977, he moved to the Birmingham Evening Mail, then the Birmingham Post, and the Daily Mail. After a period as a freelance, he joined The Sun in 1983, as the papers' New York correspondent. In 1988, he became the Deputy Editor of the News of the World, and the following year, Deputy Editor of The Sun.

He left the News International group in 1991 to take up a post as Editor of Today, where he spent two years, before moving to become Editor of the Boston Herald, and almost immediately Editor-in-Chief of the New York Daily News. In 1996, he moved on to Channel One Television, then worked for DMG New Media and DMG Front of Mind. In 2003, he again became Editor-in-Chief of the New York Daily News, leaving in 2010 after his wife, Debbie Hickman, had become ill with cancer. Hickman died in January 2014.

Page 3

Page 3 was a British tabloid tradition of publishing an image of a topless female glamour model, known as a "Page 3 girl", on the newspaper's third page. Page 3 originated with The Sun in 1970 and was imitated in other red-top tabloids. Notable former Page 3 models include Samantha Fox, Linda Lusardi, Katie Price, Maria Whittaker, and Kathy Lloyd.

Page 3 generated heated debates throughout its history. Its defenders often characterized it as harmless fun, as when former Sun editor Dominic Mohan told the Leveson Inquiry into press standards, in February 2012, that Page 3 was an "innocuous British institution, regarded with affection and tolerance by millions." Its critics regarded the feature as sexist, demeaning to women, or inappropriate for nationally circulated newspapers easily accessible to children. Some politicians, notably Labour Party MP Clare Short, sought laws to ban Page 3. Although legislative efforts to remove the feature never succeeded, pressure increasingly mounted on newspaper editors and owners to drop Page 3 voluntarily, especially after activists launched a No More Page 3 campaign in 2012.

In August 2013, The Sun stopped publishing topless Page 3 models in its Irish edition, citing cultural differences between Ireland and the UK. In January 2015, after running the feature for over 44 years, The Sun removed Page 3 from its UK edition as well. The Daily Star discontinued its own topless glamour feature in April 2019.

Peter Hill (journalist)

Peter Hill (born 6 April 1945, Oldham, Lancashire) is a British journalist and a former editor of the Daily Express.

Robert Maxwell

Ian Robert Maxwell (10 June 1923 – 5 November 1991), born Ján Ludvík Hyman Binyamin Hoch, was a British media proprietor and Member of Parliament (MP). Originally from Czechoslovakia, Maxwell rose from poverty to build an extensive publishing empire. After his death, huge discrepancies in his companies' finances were revealed, including his fraudulent misappropriation of the Mirror Group pension fund.Early in his life, Maxwell escaped from Nazi occupation, joined the Czechoslovak Army in exile in World War II and was decorated after active service in the British Army. In subsequent years he worked in publishing, building up Pergamon Press to a major publishing house. After six years as an MP during the 1960s, he again put all his energy into business, successively buying the British Printing Corporation, Mirror Group Newspapers and Macmillan Publishers, among other publishing companies.

Maxwell had a flamboyant lifestyle, living in Headington Hill Hall in Oxford, from which he often flew in his helicopter, and sailing in his luxury yacht, the Lady Ghislaine. He was notably litigious and often embroiled in controversy, including about his support for Israel at the time of the 1948 Arab-Israeli War. In 1989, he had to sell successful businesses, including Pergamon Press, to cover some of his debts. In 1991, his body was discovered floating in the Atlantic Ocean, having fallen overboard from his yacht. He was buried in Jerusalem.

Maxwell's death triggered the collapse of his publishing empire as banks called in loans. His sons briefly attempted to keep the business together, but failed as the news emerged that the elder Maxwell had stolen hundreds of millions of pounds from his own companies' pension funds. The Maxwell companies applied for bankruptcy protection in 1992.

Roger Windsor

Roger Windsor was chief executive of the National Union of Mineworkers (NUM) between 1983 and 1989, including during the 1984 miners' strike. He later moved to France and then to Herefordshire.

Windsor was accused of damaging the image of the union by visiting Libya during the strike and meeting Colonel Gaddafi, at the time an enemy of the United Kingdom. Windsor was despatched to Libya by Arthur Scargill, possibly in an attempt to put NUM funds beyond the reach of the Government. Both Mick McGahey, Vice President, and Peter Heathfield, General secretary, denied knowing about this trip before it was revealed in the press. For reasons still not clear, Windsor met Colonel Gadaffi and film of the two men embracing was shown on British TV. The Sunday Times' report on his visit was credited by some with substantially undermining public and parliamentary support for the miners.

In 1990, Windsor was involved in media reports concerning Arthur Scargill's misuse of union funds and receipt of funds from Libya, allegations which were substantially based on Windsor's evidence. The story was initially reported on the front page of the Daily Mirror and in the Central TV programme The Cook Report. Gavin Lightman QC was requested to undertake an enquiry into the manner in which NUM funds and the £1 million donation by Russian miners were used during and after the miners' strike and found that Scargill had failed to account properly for substantial amounts of money including bank accounts opened in the name of Scargill's mother and Nell Myers (Scargill's PA). The Report also found that Windsor had not repaid the £29,500 that he had admitted taking from the Miners' Solidarity Fund.Then Mirror editor Roy Greenslade later wrote an article apologising to Scargill for the false claim that he had used Libyan money to pay off his mortgage and for relying on Windsor as a source, given that Windsor had still not repaid the £29,500 as of 2002, when the highest court in France ordered that he repay the money.Some of his actions during and after the strike led to accusations that he was an agent of MI5. The allegations were raised in Parliament, but could not be challenged outside it due to parliamentary privilege. After the allegation was repeated in a 21 May 2000 newspaper article in the Sunday Express by Rupert Allason, Windsor in 2003 won a libel action against the Express and its then editor, Rosie Boycott. The head of the MI5 branch responsible for 'monitoring' unions and strike activity at the time of the strike, Dame Stella Rimington, gave an unusual denial in 2001, saying that Windsor was "never an agent in any sense of the word that you can possibly imagine", and, in breach of normal government protocol, John Major, the Prime Minister, made an official statement that Roger Windsor was never involved with the government.

Windsor was portrayed as Terry Winters in David Peace's novel GB84.

The Sun (United Kingdom)

The Sun is a tabloid newspaper published in the United Kingdom and Republic of Ireland. As a broadsheet, it was founded in 1964 as a successor to the Daily Herald; it became a tabloid in 1969 after it was purchased by its current owners. It is published by the News Group Newspapers division of News UK, itself a wholly owned subsidiary of Rupert Murdoch's News Corp. Since The Sun on Sunday was launched in February 2012, the paper has been a seven-day operation. The Sun previously had the largest circulation of any daily newspaper in the United Kingdom, but it was overtaken by rival Metro in March 2018.In 2012, The Sun on Sunday was launched to replace the closed News of the World, employing some of its former journalists. The average circulation for The Sun on Sunday in January 2019 was 1,178,687.In January 2019, it had an average daily circulation of 1.4 million. The Sun has been involved in many controversies in its history, including its coverage of the 1989 Hillsborough football stadium disaster. Regional editions of the newspaper for Scotland, Northern Ireland and the Republic of Ireland are published in Glasgow (The Scottish Sun), Belfast (The Sun) and Dublin (The Irish Sun) respectively. There is currently no separate Welsh edition of The Sun, readers in Wales get the same edition as readers in England.

William Connor

Sir William Neil Connor (26 April 1909 – 6 April 1967) was an English journalist for The Daily Mirror who wrote under the pseudonym of "Cassandra".

Daily Mirror
Sunday Pictorial
Sunday Mirror

Languages

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.