RIA Novosti

RIA Novosti (Russian: РИА Новости), sometimes RIA (Russian: РИА) for short, was Russia's international news agency until 2013 and continues to be the name of a state-operated domestic Russian-language news agency.[1] Operating under the purview of the Russian Ministry of Communications and Mass Media, RIA Novosti is headquartered in Moscow and operated about 80 bureaus internationally. On 9 December 2013 President of Russia Vladimir Putin ordered RIA Novosti's liquidation and the creation of a Russian international news agency Rossiya Segodnya.[2] Dmitry Kiselev, an anchorman of the Russia-1 channel was appointed to be the first president of the new information agency.[3] RIA Novosti was scheduled to be closed down in 2014; starting in March 2014, staff were informed that they had the option of transferring their contracts to Rossiya Segodnya or accepting voluntary redundancy.[4] On 10 November 2014, Rossiya Segodnya launched the Sputnik multimedia platform as the international replacement of RIA Novosti and Voice of Russia. Within Russia itself, however, Rossiya Segodnya continues to operate its Russian language news service under the name RIA Novosti with its ria.ru website.[5]

The agency published news and analysis of social-political, economic, scientific and financial subjects on the Internet and via e-mail in the main European languages, as well as in Persian, Japanese and Arabic.[6][7] It had a correspondent network in the Russian Federation, CIS and over 40 non-CIS countries.[6] Its clients include the presidential administration, Russian government, Federation Council, State Duma, leading ministries and government departments, administrations of Russian regions, representatives of Russian and foreign business communities, diplomatic missions, and public organizations.[6]

RIA Novosti was an award-winning news agency.[8] The last editor-in-chief of RIA Novosti was Svetlana Mironyuk,[6] the first woman appointed to the role in the agency's history. According to the organisation's Charter, enterprise's property was federally owned (because federal unitary enterprise) and was indivisible.[9][10] According to the agency, it was partially government-subsidized (2.7–2.9 billion roubles in 2013[11]), but maintained full editorial independence.[12]

Its Russian name was Federal State Unitary Enterprise Russian Agency of International Information «RIA Novosti» (Russian: Федеральное государственное унитарное предприятие Российское агентство международной информации «РИА Новости», Federal'noye Gosudarstvennoye Unitarnoye Predpyatye Rossiyskoye Agentsvo Mezhdunarodnoy Informatsii), FGUP RAMI «RIA Novosti» (Russian: ФГУП РАМИ «РИА Новости») for short. Its formal English name was Russian News & Information Agency "RIA Novosti". Early in 1990s it had the name state enterprise RIA «Novosti» (named after Soviet Press Agency «Novosti» and Information Agency «Novosti»). RIA means Russian Information Agency and Novosti means News in Russian. The common abbreviation in Russian is RIA.

Coordinates: 55°44′15.38″N 37°35′24.92″E / 55.7376056°N 37.5902556°E

FSUE Russian Agency of International Information «RIA Novosti»
(FSUE RAMI «RIA Novosti»)
Federal State Unitary Enterprise
IndustryNews media
SuccessorRossiya Segodnya, Sputnik, ria.ru
FoundedJune 1941 (as Sovinformburo)
Defunct1 April 2014
HeadquartersZubovsky Boulevard 4, Moscow, Russia
Key people
Svetlana Mironyuk
ProductsWire service
OwnerRossiya Segodnya (previously wholly owned by federal government (as unitary enterprise))
Websitehttp://ria.ru/ (Russian version) http://sputniknews.com (English version)

History

RIA Novosti's history dates back to 24 June 1941, when by a resolution of the USSR Council of People’s Commissars and the Communist Party Central Committee, "On the Establishment and Tasks of the Soviet Information Bureau", the Soviet Information Bureau (Sovinformburo) was set up under the USSR Council of People's Commissars and the Central Committee. Its main task was to oversee work to cover international, military events and the events of the country's domestic life in periodicals and on the radio (from 14 October 1941, to 3 March 1942, was based in Kuibyshev – modern-day Samara).[6]

The bureau's main task was to compile reports on the situation on the frontline of the war, work on the home front, and the partisan movement for the radio, newspapers and magazines. Sovinformburo directed the activity of the All-Slavonic Committee, Anti-Nazi Committee of Soviet Women, Anti-Nazi Committee of the Soviet Youth, Anti-Nazi Committee of Soviet Scientists, and the Jewish Anti-Nazi Committee. In 1944, a special bureau on propaganda for foreign countries was set up as part of Sovinformburo.[6]

Through 1,171 newspapers, 523 magazines and 18 radio stations in 23 countries, Soviet embassies abroad, friendship societies, trade unions, women's, youth and scientific organizations, Sovinformburo informed readers and listeners about the struggle of the Soviet people against Nazism and in the post-war years about the main areas of Soviet domestic and foreign policies.[6]

Sovinformburo heads included A.S. Shcherbakov (1941–45), S. A. Lozovsky (1945–48) and Y.S. Khavinson, D.A. Polikarpov.[6]

Newspaper stall and women in East Berlin, with person in wheelchair, 1984
Novosti operated this East Berlin news stall in 1984.

In 1961, the Novosti Press Agency (APN) succeeded Sovinformburo. It became the leading information and press body of Soviet public organizations. The constituent conference was held on 21 February 1961. The conference of representatives of Soviet public organizations adopted a decision to create a press agency of public organizations named Novosti. The agency's guiding body was the Council of the Agency’s Founders.[6]

The APN founders were the USSR Journalists Union, USSR Writers Union, Union of Soviet Societies of Friendship and Cultural Relations with Foreign Countries, and the Znaniye Society. On 3 April 1961, the Agency charter was adopted. Under its charter, APN's aim was "to contribute to mutual understanding, trust and friendship among peoples in every possible way by broadly publishing accurate information about the USSR abroad and familiarizing the Soviet public with the life of the peoples of foreign countries." APN's motto was "Information for Peace, for the Friendship of Nations". APN had bureaus in over 120 countries. The Agency published 60 illustrated newspapers and magazines in 45 languages with a one-time circulation of 4.3 million copies. With the Union of Soviet Friendship Societies, APN published the newspaper, Moscow News, which in September 1990 became an independent publication. APN Publishing House put out over 200 books and booklets with a total annual circulation of 20 million copies. In 1989, a TV center opened in APN. Later, it was transformed into the TV-Novosti TV company.[6]

The APN heads included Boris Burkov (1961–70), Ivan Udaltsov (1970–75), Lev Tolkunov (1975–83), Pavel Naumov (1983–86), Valentin Falin (1986–88), Albert Vlasov (1988–90).[6]

Newsroom RIA Novosti, Moscow 2
The newsroom of the agency, 2008

By a decree of USSR President Mikhail Gorbachev, "On the Establishment of the Information Agency Novosti," the Information Agency Novosti (IAN) succeeded APN on 27 July 1990. "To provide information support for the USSR's state domestic and foreign policies and proceeding from the interests of the democratization of the mass media," the Novosti Press Agency was renamed the Information Agency Novosti (IAN). IAN's tasks remained the same – preparing and publishing printed, TV and radio materials in the USSR and abroad; studying public opinion on Soviet foreign and domestic policies in the USSR and abroad." A computer databank was created in the Agency. Initially, it contained over 250,000 documents. In 1991, the Infonews hotline started operating in the Agency. IAN had bureaus in 120 countries. It published 13 illustrated magazines and newspapers. The chairman of the IAN Board was Albert Ivanovich Vlasov.[6]

Russian Federation

Headquartered RIA Novosti 01
RIA Novosti headquarters in Moscow
Information Office - Embassy of Russia in Washington, D.C
RIA Novosti bureau in Washington DC

The Russian Information Agency Novosti was created in September 1991 on the basis of IAN and the Russian Information Agency. By a Presidential decree of the Russian president dated 22 August 1991, RIA Novosti was placed within the competence of the Press and Information Ministry. RIA Novosti had about 80 bureaus and news offices abroad, over 1,500 subscribers in CIS countries and about a hundred in non-CIS countries. A Presidential decree of the Russian president of 15 September 1993 "On the Russian Information Agency Novosti", transformed RIA Novosti to a state news-analytical agency. RIA Novosti's radio channel – RIA-Radio worked in 1996. In August 1997, the TV channel Kultura was set up on the basis of the RIA TV channel under the sponsorship of the VGTRK TV and radio broadcasting company. By a decree of the Russian president, "On Improving the Work of the State Electronic Media," the VGTRK information holding was created in May 1998, which RIA Novosti joined.[6]

In May 1998, the agency was renamed the Russian Information Agency Vesti. As a mass media body, it retained the name of RIA Novosti.[6] In 2005, RIA Novosti launched RT (originally Russia Today) a global multilingual television news network, which is a government-funded but autonomous, non-profit organization. RIA Novosti asserts that it "merely participated in establishing the channel" which retained "complete legal, editorial and operational independence."[13]

Closing

On 9 December 2013 Russian President Vladimir Putin signed the liquidation of RIA Novosti and merging it with the international radio service Voice of Russia to create Rossiya Segodnya.[2] Dmitry Kiselyov, a former anchorman of the Channel One Russia is appointed as the president of the new information agency.[3][14] According to her interview, the editor-in-chief of the TV network RT, Margarita Simonyan was completely unaware about the reorganization of the information agency and got the information from listening to competitor radio station Kommersant-FM.[15] However, Rossiya Segodnya will not in any way be related to the television channel RT, which was known as Russia Today before its rebranding in 2009.[16]

See also

References

  1. ^ Country profile: Russia – Media, BBC News, last updated 6 March 2012.
  2. ^ a b "Указ о мерах по повышению эффективности деятельности государственных СМИ". Kremlin.ru.
  3. ^ a b "Путин ликвидировал РИА Новости". Lenta. 9 December 2013.
  4. ^ "Ria Novosti Preps For Change". The St. Petersburg Times. 12 March 2014.
  5. ^ http://rt.com/news/204231-sputnik-news-agency-launched/
  6. ^ a b c d e f g h i j k l m n 11 March 2014 0:18. "The Russian News & Information Agency RIA Novosti". Rianovosti.com. Archived from the original on 28 September 2013. Retrieved 10 March 2014.
  7. ^ "RIA Arabic". Anbamoscow.com. 14 December 2012. Retrieved 10 March 2014.
  8. ^ "RIA Novosti wins five Runet awards | Agency News | RIA Novosti". En.rian.ru. 22 November 2012. Archived from the original on 19 January 2013. Retrieved 10 March 2014.
  9. ^ "Роспечать - официальный сайт: Федеральное государственное унитарное предприятие Российское агентство международной информации "РИА НОВОСТИ"". Fapmc.ru. Retrieved 10 March 2014.
  10. ^ http://www.fapmc.ru/dms-static/affccc2c-7683-4c32-a917-68b82ed8f099.pdf
  11. ^ "Комитет Госдумы поддержал увеличение финансирования информагентств | РИА Новости". Ria.ru. Retrieved 10 March 2014.
  12. ^ 11 March 2014 0:18. "RIA Novosti | RIA Novosti". En.rian.ru. Archived from the original on 1 October 2013. Retrieved 10 March 2014.
  13. ^ Nikolaus von Twickel. Russia Today courts viewers with controversy. The Moscow Times. 23 March 2010.
  14. ^ "RIA Novosti to Be Liquidated in State-Owned Media Overhaul". RIA Novosti. 9 December 2013. Retrieved 10 December 2013.
  15. ^ "Маргарита Симоньян узнала о создании агентства "Россия сегодня" из СМИ". Lenta.
  16. ^ "Putin orders overhaul of top state news agency". RT. 9 December 2013. Retrieved 10 December 2013.

External links

2011 in Russia

Events in the year 2011 in Russia.

Abkhazia–Russia relations

Abkhazia–Russia relations (Russian: Российско-абхазские отношения) is the bilateral relationship between the Republic of Abkhazia and the Russian Federation. Russia recognised Abkhazia on 26 August 2008, following the August 2008 South Ossetia war. Abkhazia and Russia established diplomatic relations on 9 September 2008.

Domodedovo International Airport bombing

The Domodedovo International Airport bombing was a suicide bombing in the international arrival hall of Moscow's Domodedovo International, in Domodedovsky District, Moscow Oblast, on 24 January 2011.

The bombing killed 37 people and injured 173 others, including 86 who had to be hospitalised. Of the casualties, 31 died at the scene, three later in hospitals, one en route to a hospital, one on 2 February after having been put in a coma, and another on 24 February after being hospitalised in grave condition.Russia's Federal Investigative Committee later identified the suicide bomber as a 20-year-old from the North Caucasus, and said that the attack was aimed "first and foremost" at foreign citizens.

InoSMI

inoSMI (Russian: иноСМИ, a derivation from "foreign mass media") is an internet media project that monitors and translates articles published in foreign and Western media into Russian. Translations are published online on a daily basis. The range of topics varies, but most of the translated articles are analytical essays written by Western journalists and dedicated to Russia. Regular news articles are rarely published.

The service is affiliated with the RIA Novosti news agency and is sponsored by the Federal Agency on Press and Mass Communications of Russia (FAPMC).

The project was masterminded and directed by Yaroslav Ognev who has been serving as its editor-in-chief since its foundation. In March 2009 Marina Pustilnik was assigned the editor-in-chief of InoSmi.While RIA Novosti states that the project web-site was launched in February 2004, a whois service query indicates that the domain name had been reserved since 2001.

Lame Horse fire

The Lame Horse fire occurred on December 5, 2009, around 1 a.m. local time in the nightclub Khromaya Loshad (Russian: «Хромая лошадь», "Lame Horse") at 9 Kuybyshev Street, Perm, Russia. The fire started when sparks from pyrotechnics ignited the low ceiling and its willow twig covering. The fire quickly spread to the walls and damaged the building's electrical wiring, causing the lights to fail.More than 150 people died. According to initial reports, up to 160 more were injured in the fire; however, many of the wounded lost their lives in the following days in hospitals. The nightclub was in the middle of a celebration of its eighth anniversary at the time. A total of 282 people had reportedly been invited to the club's anniversary party.

Moskovskiye Novosti

Moskovskiye Novosti (Russian: Московские новости, Moscow News) was a Russian-language daily newspaper in Russia relaunched in 2011. The paper - by then a 'youth-oriented' free sheet handed out at more than 850 places around Moscow - on 23 January 2014 announced that it would cease publication on 1 February that year.It had been a long-established weekly newspaper aimed at an educated, elite audience. Between 2005 and 2008 it was owned by Arcadi Gaydamak. Much of the paper's content in the Soviet period was translated into English and printed in the English-language Moscow News.

During perestroika, its liberal political stance - and its role as "the bridge between the USSR and the Western world" - gained Moskovskiye Novosti widespread popularity.

The newspaper was established in 1980 and ceased publication on 1 January 2008. International news agency RIA Novosti relaunched it and ‘’Moscow News’’ in February 2011 in partnership with the Vremya Publishing House, publisher until 2010 of Vremya Novostei and owner of the Moskovskiye Novosti title. The paper was to be available in print, web and mobile device app formats.

The Moscow city authorities were in March 2014 negotiating to buy the paper for an undisclosed sum from RIA Novosti, which was being broken up by Rossiya Segodnya, a media group created in December 2013 by presidential decree. The paper would help extend the authorities' reach when publicising its policies by complementing the weekly Argumenty i Fakty, which city hall had acquired by agreeing to take over responsibility for its liabilities, sources told the Moscow Times.RIA Novosti's acting editor-in-chief, Irakly Gachechiladze, in March 2014 told reporters: “The decision has been made to sell [Moskovskiye Novosti] to the Moscow authorities. The conditions of the deal are being agreed on.” In January 2014, the Lenta.ru news portal had quoted him as saying: "The sale of the newspaper to the Moscow authorities is decided...Now we will co-ordinate the deal." He had said then that city hall would take over the paper, its website and its editorial staff. Lenta's sources said the committee charged with liquidating RIA Novosti, which December 2013’s presidential decree had merged into the new Rossiya Segodnya media group, did not think that paying for the paper’s production was 'appropriate'.In farewell postings dated 24 April 2014 on the paper's vKontakte page, its staff told readers: ‘Everyone knows who’s to blame, we know what to do...We’re sorry to say goodbye to you indefinitely. Our site won’t be updated for some time. But we hope that that time will be short and fly by! Until next time! We'll miss you, too!’

Project Koussar

Project Koussar, also known as Project Kowsar, is an alleged intermediate range or intercontinental ballistic missile program of the Islamic Republic of Iran.

RSM-56 Bulava

The RSM-56 Bulava (Russian: Булава, lit. "mace", NATO reporting name SS-NX-30 or SS-N-32, GRAU index 3M30, 3K30) is a submarine-launched ballistic missile (SLBM) developed for the Russian Navy and deployed in 2013 on the new Borei class of ballistic missile nuclear submarines. It is intended as the future cornerstone of Russia's nuclear triad, and is the most expensive weapons project in the country. The weapon takes its name from bulava, a Russian word for mace.Designed by Moscow Institute of Thermal Technology, development of the missile was launched in the late 1990s as a replacement for the R-39 Rif solid-fuel SLBM. The Project 955/955A Borei-class submarines carry 16 missiles per vessel. Development and deployment of the Bulava missile within the Russian Navy is not affected by the enforcement of the new START treaty.A source in the Russian defense industry told TASS on June 29, 2018 that the D-30 missile system with the R-30 Bulava intercontinental ballistic missile had been accepted for service in the Russian Navy after its successful four-missile salvo launch tests in 2018.

Rossiya Segodnya

Rossiya Segodnya (Russian: Россия Сегодня, tr. Rossíya Sevódnya, IPA: [rɐˈsʲijə sʲɪˈvodʲnʲə]) is a news agency owned and operated by the Russian government, created by an Executive Order of the President of Russia on December 9, 2013. "Rossiya Segodnya" directly translates from Russian into English as "Russia Today", but should not be confused with the TV network RT, which was known as Russia Today prior to 2009. However, the station is still sometimes referred to as "Russia Today" or the "New Russia Today" in foreign media.Rossiya Segodnya incorporates the former RIA Novosti news service and the international radio service Voice of Russia (formerly Radio Moscow). According to the Decree of the President of Russia, the mandate of the new agency is to "provide information on Russian state policy and Russian life and society for audiences abroad." Vladimir Putin's chief of staff, Sergei Ivanov, said that Rossiya Segodnya was being created in order to increase the cost efficiency in Russian state media. However, RIA Novosti's own report about the move speculated it was an attempt to consolidate state control over the media sector and Western news outlets stated that this was also a move by Putin to propagate a more pleasant image of Russia abroad.According to a report on the RT news channel, Rossiya Segodnya is "in no way related" to the RT news channel despite the similarity in name (RT was known as Russia Today prior to its rebranding in 2009). However, a report by the BBC states that it "seems likely [...] that [Rossiya Segodnya] will complement the work of the state-funded foreign-language TV station, RT." On 31 December 2013, Margarita Simonyan was appointed editor-in-chief of the news agency, as well as being RT's news channel editor-in-chief. She will serve in both positions concurrently.On 10 November 2014, the agency launched the Sputnik multimedia platform with Radio Sputnik as its audio component, replacing the Voice of Russia. The radio service is available internationally on FM, digital DAB/DAB+ (Digital Radio Broadcasting), HD-Radio, as well as mobile phones and the Internet. Within Russia itself, Rossiya Segodnya continues to use the RIA Novosti brand as its Russian-language news agency using the website ria.ru.

Russia–South Ossetia relations

Russia—South Ossetia relations (Russian: Российско-южноосетинские отношения) refers to the bilateral relationship between Russia and the Georgian breakaway Tskhinvali Region (Former autonomous district of South Ossetia), a disputed region in the South Caucasus, located on the territory of the South Ossetian Autonomous Oblast within the former Georgian Soviet Socialist Republic.

Sergei Karasev

Sergei Gennadyevich Karasev (Russian: Сергей Геннадьевич Карасёв; born 12 June 1979) is a Russian international referee.

Karasev became a FIFA referee in 2010. He has refereed at 2014 FIFA World Cup qualifiers, beginning with the Group A match between Scotland and Macedonia.Karasev is married with two children. His primary hobby is attending metal concerts. In his interview for RIA Novosti, he names Slayer as his favourite metal band.

Sokol Krasnoyarsk

Sokol Krasnoyarsk is an ice hockey team in Krasnoyarsk, Russia. They play in the VHL, the second level of Russian ice hockey. The club was founded in 1977.

In 2012, Sokol signed Krasnoyarsk native NHL star Alexander Semin for the time of the NHL lockout. Semin decided to play for free as Sokol is his hometown team and the club he began his career with. However, after just four games with Sokol, Semin signed with Torpedo Nizhny Novgorod of the top-level Kontinental Hockey League.

Sputnik (news agency)

Sputnik (Russian pronunciation: [ˈsputnʲɪk]; formerly The Voice of Russia and RIA Novosti) is a news agency, news website platform and radio broadcast service established by the Russian government-owned news agency Rossiya Segodnya. Headquartered in Moscow, Sputnik has regional editorial offices in Washington, Cairo, Beijing, Jakarta, Singapore, London and Edinburgh. Sputnik focuses on global politics and economics and is geared towards a non-Russian audience.According to The New York Times Sputnik engages in deliberate disinformation, and has often been described as a Russian propaganda outlet. Sputnik employees run social media pages and blogs posing as citizens of various countries, and purchased paid advertisement to disseminate fake and misleading content according to CNN Business.Sputnik currently operates news websites, featuring reporting and commentary, in over 30 languages including English, Spanish, Polish, Serbian, and several others. The websites also house over 800 hours of radio broadcasting material each day and its newswire service runs around the clock.

Sukhoi Su-57

The Sukhoi Su-57 (Russian: Сухой Су-57) is the designation for a stealth, single-seat, twin-engine multirole fifth-generation jet fighter being developed for air superiority and attack operations. The aircraft is the product of the PAK FA (Russian: ПАК ФА, short for: Перспективный авиационный комплекс фронтовой авиации, translit. Perspektivny Aviatsionny Kompleks Frontovoy Aviatsii, lit. ''prospective aeronautical complex of front-line air forces''), a fifth-generation fighter programme of the Russian Air Force. Sukhoi's internal name for the aircraft is T-50. The Su-57 is planned to be the first aircraft in Russian military service to use stealth technology.

The fighter is designed to have supercruise, supermaneuverability, stealth, and advanced avionics to overcome the prior generation fighter aircraft as well as ground and naval defences. The Su-57 is intended to succeed the MiG-29 and Su-27 in the Russian Air Force.The prototypes and initial production batch are to be delivered with a highly upgraded variant of the Lyulka AL-31 engine used by the Su-27 family as an interim powerplant while an advanced clean-sheet design engine, the Saturn izdeliye 30, is currently under development. The aircraft is expected to have a service life of up to 35 years. Its first flight took place on 29 January 2010.

Svetlana Mironyuk

Svetlana Vasiliyevna Mironyuk (Russian: Светлана Васильевна Миронюк) is a Russian media executive, a graduate of Moscow State University. She was head and editor-in-chief of the RIA Novosti news agency, having been appointed chair of the board in 2003 and director general in 2004. She has overseen the organization's modernization. Before that, she was employed with the Media-Most holding owned by Vladimir Gusinsky.Mironyuk is a contributor to the World Economic Forum.On 9 December 2013 President of Russia Vladimir Putin issued a decree which abolished RIA Novosti and merged it with the international radio service Voice of Russia to create the new information agency Rossiya Segodnya. On the same day, Mironyuk issued a statement saying that she was not aware of the decision until the decree was published, and that she believed the purpose to be to economize rather than to optimize the information service. This statement caused some protests, and on the next day Mironyuk issued another statement. Without formally retracting the first statement, she said that the duty of all employees of RIA Novosti was to implement the decree of the president, and those who disagreed with the decree were in fact destabilizing the situation, and their activity was purely destructive.On 1 February 2016, Mironyuk was appointed a vice-president and the head of communications of Sberbank.

The Moscow News

The Moscow News, which began publication in 1930, was Russia's oldest English-language newspaper. Many of its feature articles used to be translated from the Russian language Moskovskiye Novosti.

On January 23, 2014, the paper ceased appearing in print "by order of the management". On March 14, 2014, the paper "ceased updating materials on its news website, Facebook page and Twitter account due to the liquidation process and reorganization of its parent company, the Russian state news agency RIA Novosti". Both events followed President Vladimir Putin's December 9, 2013 abolition of the state-owned news agency, which would be merged in 2014 into a new news agency Rossiya Sevodnya (Russia Today). Editor Natalia Antonova wrote in a March 14 farewell signed article: "If you write about Russia with any kind of nuance, you may confuse and anger many people. At first this will scare you, then it will infuriate you, then you'll get used to it."

Tupolev PAK DA

The Tupolev PAK DA or PAK DA (Russian: ПАК ДА, short for: Перспективный авиационный комплекс дальней авиации, translit. Perspektivnyi aviatsionnyi kompleks dal'ney aviatsii, lit. ''Prospective aviation complex for long-range aviation''), factory designation Izdeliye 80, is a proposed Russian next-generation strategic bomber being developed by the Tupolev Design Bureau. The PAK DA is planned to be a new stealth strategic bomber and is expected to enter service in 2025–30, with the first aircraft previously planned for delivery in 2020, but delivery will likely be after 2023.

Yasen-class submarine

The Yasen-class, Russian designation Project 885 Yasen (ash tree), also known erroneously as the Graney-class, is a series of newest Russian nuclear-powered multipurpose attack submarines. Based on the Akula class and the Alfa class, it is projected to replace Russia's Soviet-era nuclear attack submarines, both the Akula class and Oscar class submarines.

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.