Philip Pan

Philip P. Pan (born 20th century) is an American journalist and author.[1][2][3][4][5] He is currently Asia Editor of The New York Times, after reporting for more than a decade as a foreign correspondent based in China and Russia for The Washington Post.[6]

Philip P. Pan
New Jersey, U.S.
OccupationJournalist and author

Early life

Pan was born in New Jersey, U.S. Pan was raised in New Jersey.


He won the Arthur Ross Book Award Gold Medal in 2009 for his bestselling book about political change in modern China, Out of Mao's Shadow: The Struggle for the Soul of a New China, which was also named a Best Book of 2008 by The Washington Post and The Economist. The New York Times literary critic Michiko Kakutani wrote that the book possessed "both the immediacy of first-rate reportage and the emotional depth of field of a novel".[7]

Pan was formerly a reporter for The Washington Post and headed its Beijing and Moscow bureaus. He also received the 2002 Livingston Award for International Reporting for his articles about labor conditions in China, and an Overseas Press Club award and the Osborn Elliott Prize for Excellence in Journalism on Asia for stories about Chinese-style authoritarianism. He started his career working at the Post's Metro Desk "covering crime, education and immigration policy" after graduating from Harvard University with a bachelor's in government in 1995. He was managing editor for The Harvard Crimson and freelanced for The Boston Globe, and interned with the Los Angeles Times, Atlanta Journal-Constitution and The Jersey Journal.[8] He joined the Post's Beijing bureau in 2000.

His book profiles a dozen individuals caught in the struggle over China's political future, including a filmmaker trying to uncover the truth about the execution of a young woman named Lin Zhao during the Cultural Revolution, an elderly surgeon named Jiang Yanyong who blew the whistle on China's cover-up of the epidemic of severe acute respiratory syndrome, and a blind rural activist named Chen Guangcheng who was jailed after trying to stop a campaign of forced abortion and sterilization in his village. Other topics covered by his book include China's shourong detention system, investigative journalism in China, and the publication and reception of An Investigation of China's Peasantry, by Chen Guidi and Wu Chuntao, which was later released as Will the Boat Sink the Water (2006) in its English translation.

After leaving The Post, Pan joined The New York Times as Beijing bureau chief and assistant foreign editor, and helped launch the newspaper's Chinese-language website, its first online edition in a foreign language.

Personal life

Pan is a graduate of Harvard University. He lives in Hong Kong with his wife and children.

See also


  1. ^ Pan, Philip P. (2008-07-03). "Books: 'Out of Mao's Shadow'". The Washington Post. Retrieved 2012-03-23.
  2. ^ "The Party vs. the People". Slate. Retrieved 2012-03-23.
  3. ^ "Philip Pan". Charlie Rose. Archived from the original on 2012-06-20. Retrieved 2012-03-23.
  4. ^ "Profile of Philip Pan". Retrieved 2018-07-24.
  5. ^ Kakutani, Michiko (2008-07-15). "Dispatches From Capitalist China". The New York Times. Retrieved 2012-03-23.
  6. ^ "Personal Twitter Biography".
  7. ^ "Dispatches From Capitalist China". The New York Times.
  8. ^ [1].

External links

Falun Gong

Falun Gong (UK: , US: ) or Falun Dafa (; Standard Mandarin Chinese: [fàlwə̌n tâfà]; literally, "Dharma Wheel Practice" or "Law Wheel Practice") is a Chinese religious spiritual practice that combines meditation and qigong exercises with a moral philosophy centered on the tenets of truthfulness, compassion, and forbearance (Chinese: 真、善、忍). The practice emphasizes morality and the cultivation of virtue, and identifies as a qigong practice of the Buddhist school, though its teachings also incorporate elements drawn from Taoist traditions. Through moral rectitude and the practice of meditation, practitioners of Falun Gong aspire to eliminate attachments, and ultimately to achieve spiritual enlightenment.

Falun Gong originated and was first taught publicly in northeastern China in 1992 by Li Hongzhi. It emerged toward the end of China's "qigong boom"—a period that saw a proliferation of similar practices of meditation, slow-moving energy exercises and regulated breathing. It differs from other qigong schools in its absence of fees or formal membership, lack of daily rituals of worship, its greater emphasis on morality, and the theological nature of its teachings. Western academics have described Falun Gong as a qigong discipline, a "spiritual movement", a "cultivation system" in the tradition of Chinese antiquity, or as a form of Chinese religion.

The practice initially enjoyed support from Chinese officialdom, but by the mid to late 1990s, the Communist Party and public security organizations increasingly viewed Falun Gong as a potential threat due to its size, independence from the state, and spiritual teachings. By 1999, government estimates placed the number of Falun Gong practitioners at 70 million. During that time, negative coverage of Falun Gong began to appear in the state-run press, and practitioners usually responded by picketing the source involved. Most of the time, the practitioners succeeded, but controversy and tension continued to build. The scale of protests grew until April 1999, when over 10,000 Falun Gong practitioners gathered near the central government compound in Beijing to request legal recognition and freedom from state interference. This demonstration is widely seen as catalyzing the persecution that followed.

On 20 July 1999, the Communist Party leadership initiated a nationwide crackdown and multifaceted propaganda campaign intended to eradicate the practice. It blocked Internet access to websites that mention Falun Gong, and in October 1999 it declared Falun Gong a "heretical organization" that threatened social stability. Falun Gong practitioners in China are reportedly subject to a wide range of human rights abuses: hundreds of thousands are estimated to have been imprisoned extrajudicially, and practitioners in detention are subject to forced labor, psychiatric abuse, torture, and other coercive methods of thought reform at the hands of Chinese authorities. As of 2009, human rights groups estimated that at least 2,000 Falun Gong practitioners had died as a result of abuse in custody. One observer reported that tens of thousands may have been killed to supply China's organ transplant industry (see Organ harvesting from Falun Gong practitioners in China). In the years since the persecution began, Falun Gong practitioners have become active in advocating for greater human rights in China.

Falun Gong founder Li Hongzhi has lived in New York City since 1996, and Falun Gong has a sizable global constituency. Inside China, estimates suggest that tens of millions continued to practice Falun Gong in spite of the persecution. Hundreds of thousands are estimated to practice Falun Gong outside China in over 70 countries worldwide.

Freedom of religion by country/Asia

The status of religious freedom in Asia varies from country to country. States can differ based on whether or not they guarantee equal treatment under law for followers of different religions, whether they establish a state religion (and the legal implications that this has for both practitioners and non-practitioners), the extent to which religious organizations operating within the country are policed, and the extent to which religious law is used as a basis for the country's legal code.

There are further discrepancies between some countries' self-proclaimed stances of religious freedom in law and the actual practice of authority bodies within those countries: a country's establishment of religious equality in their constitution or laws does not necessarily translate into freedom of practice for residents of the country. Additionally, similar practices (such as having citizens identify their religious preference to the government or on identification cards) can have different consequences depending on other sociopolitical circumstances specific to the countries in question.

Freedom of religion in China

Freedom of religion in China is provided for in the Constitution of the People's Republic of China, with an important caveat: the government protects what it calls "normal religious activity," defined in practice as activities that take place within government-sanctioned religious organizations and registered places of worship. Although the dynastic governments of imperial China also claimed responsibility for the practice of religion, human rights bodies such as United States Commission on International Religious Freedom (USCIRF) have criticized this differentiation as falling short of international standards for the protection of religious freedom.The government of the People's Republic of China officially espouses state atheism, and has conducted antireligious campaigns to this end. China's five officially sanctioned religious organizations are the Buddhist Association of China, Chinese Taoist Association, Islamic Association of China, Three-Self Patriotic Movement and Chinese Patriotic Catholic Association. These groups are afforded a degree of protection, but are subject to restrictions and controls under the State Administration for Religious Affairs. Unregistered religious groups—including house churches, Falun Gong, Tibetan Buddhists, underground Catholics, and Uyghur Muslims—face varying degrees of harassment, including imprisonment, torture, and forced religious conversion to atheism. Tam and Hasmath argue that the Chinese government views religion as potentially destabilizing.

Human rights in China

Human rights in China is a highly contested topic, especially for the fundamental human rights periodically reviewed by the United Nations Human Rights Committee (UNHRC), on which the government of the People's Republic of China and various foreign governments and human rights organizations have often disagreed. PRC authorities, their supporters, and other proponents claim that existing policies and enforcement measures are sufficient to guard against human rights abuses. However other countries and their authorities (such as the United States Department of State, Canadian Ministry of Foreign Affairs, among others), international non-governmental organizations (NGOs), such as Human Rights in China and Amnesty International, and citizens, lawyers, and dissidents inside the country, state that the authorities in mainland China regularly sanction or organize such abuses. Jiang Tianyong, 46, is the latest lawyer known for defending government critics to be jailed. According to the news over the past two years more than 200 have been detained in the ongoing crackdown on criticism in China.NGOs such as Amnesty International and Human Rights Watch, as well as foreign governmental institutions such as the U.S. State Department, regularly present evidence of the PRC violating the freedoms of speech, movement, and religion of its citizens and of others within its jurisdiction. Authorities in the PRC claim to define human rights differently, so as to include economic and social as well as political rights, all in relation to "national culture" and the level of development of the country. Authorities in the PRC, referring to this definition, claim that human rights are being improved. They do not, however, use the definition used by most countries and organisations. PRC politicians have repeatedly maintained that, according to the PRC Constitution, the "Four Cardinal Principles" supersede citizenship rights. PRC officials interpret the primacy of the Four Cardinal Principles as a legal basis for the arrest of people who the government says seek to overthrow the principles. Chinese nationals whom authorities perceive to be in compliance with these principles, on the other hand, are permitted by the PRC authorities to enjoy and exercise all the rights that come with citizenship of the PRC, provided they do not violate PRC laws in any other manner.

Numerous human rights groups have publicized human rights issues in China that they consider the government to be mishandling, including: the death penalty (capital punishment), the one-child policy (which China had made exceptions for ethnic minorities prior to abolishing it in 2015), the political and legal status of Tibet, and neglect of freedom of the press in mainland China. Other areas of concern include the lack of legal recognition of human rights and the lack of an independent judiciary, rule of law, and due process. Further issues raised in regard to human rights include the severe lack of worker's rights (in particular the hukou system which restricts migrant labourers' freedom of movement), the absence of independent labour unions (which have since been changing), and allegations of discrimination against rural workers and ethnic minorities, as well as the lack of religious freedom – rights groups have highlighted repression of the Christian, Tibetan Buddhist, Uyghur Muslim, and Falun Gong religious groups. Some Chinese activist groups are trying to expand these freedoms, including Human Rights in China, Chinese Human Rights Defenders, and the China Human Rights Lawyers Concern Group. Chinese human rights attorneys who take on cases related to these issues, however, often face harassment, disbarment, and arrest.According to the Amnesty International report from 2016/2017 the government continued to draft and enact a series of new national security laws that presented serious threats to the protection of human rights. The nationwide crackdown on human rights lawyers and activists continued throughout the year. Activists and human rights defenders continued to be systematically subjected to monitoring, harassment, intimidation, arrest and detention. The report continues that police detained increasing numbers of human rights defenders outside of formal detention facilities, sometimes without access to a lawyer for long periods, exposing the detainees to the risk of torture and other ill-treatment. Booksellers, publishers, activists and a journalist who went missing in neighboring countries in 2015 and 2016 turned up at detention in China, causing concerns about China’s law enforcement agencies acting outside their jurisdiction.

Kilgour–Matas report

The Kilgour–Matas report is a 2006/2007 investigative report into allegations of live organ harvesting in China conducted by Canadian MP David Kilgour and human rights lawyer David Matas. The report was requested by the Coalition to Investigate the Persecution of Falun Gong (CIPFG) after allegations emerged that Falun Gong practitioners were secretly having their organs removed against their will at Sujiatun Thrombosis Hospital. The report, based on circumstantial evidence, concluded that "there has been, and continues today to be, large-scale organ seizures from unwilling Falun Gong practitioners." China has consistently denied the allegations.The initial report received a mixed reception. In the US, a Congressional Research Service report by Thomas Lum stated that the Kilgour–Matas report relied largely on logical inference, without bringing forth new or independently obtained testimony; the credibility of much of the key evidence was said to be questionable. The initial 6 July 2006 report found that, "the source of 41,500 transplants for the six year period 2000 to 2005 is unexplained" and concluded that "there has been and continues today to be large scale organ seizures from unwilling Falun Gong practitioners." U.N. special rapporteur Manfred Nowak said in March 2007 that the chain of evidence Kilgour and Matas were documenting showed a "coherent picture that causes concern", which the United Nations Committee Against Torture followed up in November 2008 with a request for "a full explanation of the source of organ transplants", to investigate the claims of organ harvesting, and to take measures to prosecute those committing abuses. Other investigators, such as Ethan Gutmann, followed the Kilgour–Matas report; Gutmann estimating that between 450,000 and 1 million Falun Gong members were detained at any given time, and estimated that tens of thousands may have been targeted for organ harvesting.Upon release of the initial report on 6 July 2006, Chinese officials declared that China abides by World Health Organization principles that prohibit the sale of human organs without written consent from donors. They denounced the report as smears "based on rumours and false allegations", and said the Chinese government had already investigated the claims and found them without any merit. The report is banned in Russia and China. Among international concerns, the US National Kidney Foundation expressed that it was "deeply concerned" about the allegations.In 2009, the authors published an updated version of the report as a book, titled Bloody Harvest, The killing of Falun Gong for their organs, and in the same year received an award from the International Society for Human Rights.

Organ harvesting from Falun Gong practitioners in China

Reports of organ harvesting from Falun Gong practitioners and other political prisoners in China have raised increasing concern by some groups within the international community. According to the reports, political prisoners, mainly Falun Gong practitioners, are being executed "on demand" in order to provide organs to recipients. The organ harvesting is said to be taking place both as a result of the Chinese Communist Party's persecution of Falun Gong and because of the financial incentives available to the institutions and individuals involved in the trade.

Reports on systematic organ harvesting from Falun Gong prisoners first emerged in 2006, though the practice is thought by some to have started six years earlier. Several researchers—most notably Canadian human rights lawyer David Matas, former parliamentarian David Kilgour and investigative journalist Ethan Gutmann—estimate that tens of thousands of Falun Gong prisoners of conscience have been killed to supply a lucrative trade in human organs and cadavers and that these abuses may be ongoing. These conclusions are based on a combination of statistical analysis; interviews with former prisoners, medical authorities and public security agents; and circumstantial evidence, such as the large number of Falun Gong practitioners detained extrajudicially in China and the profits to be made from selling organs.

The Chinese government has consistently denied the allegations. However, the perceived failure of Chinese authorities to effectively address or refute the charges has drawn attention and public condemnation from some governments, international organizations and medical societies. The parliaments of Canada and the European Union, as well as the Foreign Affairs Committee of the U.S. House of Representatives, have adopted resolutions condemning organ harvesting from Falun Gong prisoners of conscience. United Nations Special Rapporteurs have called on the Chinese government to account for the sources of organs used in transplant practices, and the World Medical Association, the American Society of Transplantation and the Transplantation Society have called for sanctions on Chinese medical authorities. Several countries have also taken or considered measures to deter their citizens from travelling to China for the purpose of obtaining organs. A documentary on organ harvesting from Falun Gong practitioners, Human Harvest, received a 2014 Peabody Award recognizing excellence in broadcast journalism.

Persecution of Falun Gong

The persecution of Falun Gong is the antireligious campaign initiated in 1999 by the Chinese Communist Party to eliminate the spiritual practice of Falun Gong in China, which maintains a doctrine of state atheism. It is characterized by a multifaceted propaganda campaign, a program of enforced ideological conversion and re-education and a variety of extralegal coercive measures such as reportedly arbitrary arrests, forced labor and physical torture, sometimes resulting in death.Falun Gong is a modern qigong discipline combining slow-moving exercises and meditation with a moral philosophy centered on the tenets of truthfulness, compassion and tolerance. It was founded by Li Hongzhi, who introduced it to the public in May 1992 in Changchun, Jilin. Following a period of rapid growth in the 1990s, the Communist Party launched a campaign to "eradicate" Falun Gong on 20 July 1999.An extra-constitutional body called the 6-10 Office was created to lead the persecution of Falun Gong. The authorities mobilized the state media apparatus, judiciary, police, army, the education system, families and workplaces against the group. The campaign was driven by large-scale propaganda through television, newspaper, radio and Internet. There are reports of systematic torture, illegal imprisonment, forced labor, organ harvesting and abusive psychiatric measures, with the apparent aim of forcing practitioners to recant their belief in Falun Gong.Foreign observers estimate that hundreds of thousands and perhaps millions of Falun Gong practitioners have been detained in "re-education through labor" camps, prisons and other detention facilities for refusing to renounce the spiritual practice. Former prisoners have reported that Falun Gong practitioners consistently received "the longest sentences and worst treatment" in labor camps, and in some facilities Falun Gong practitioners formed the substantial majority of detainees. As of 2009, at least 2,000 Falun Gong practitioners had been reportedly tortured to death in the persecution campaign. Some international observers and judicial authorities have described the campaign against Falun Gong as a genocide. In 2009, courts in Spain and Argentina indicted senior Chinese officials for genocide and crimes against humanity for their role in orchestrating the suppression of Falun Gong.In 2006, allegations emerged that a large number of Falun Gong practitioners had been killed to supply China's organ transplant industry. An initial investigation found that "the source of 41,500 transplants for the six year period 2000 to 2005 is unexplained" and concluded that "there has been and continues today to be large scale organ seizures from unwilling Falun Gong practitioners". Ethan Gutmann estimates 65,000 Falun Gong practitioners were killed for their organs from 2000 to 2008. Following additional analysis, the researchers significantly raised the estimates on the number of Falun Gong practitioners who may have been targeted for organ harvesting. In 2008 United Nations Special Rapporteurs reiterated their requests for "the Chinese government to fully explain the allegation of taking vital organs from Falun Gong practitioners and the source of organs for the sudden increase in organ transplants that has been going on in China since the year 2000".

Phoenix Television

Phoenix Television is a television network that offers channels with Mandarin and Cantonese-language content that serve the Chinese mainland and Hong Kong along with other markets with substantial Chinese viewers, operated by Phoenix Satellite Television Holdings Limited, a television broadcaster based in Hong Kong and registered in Cayman Islands. It has six different television channels, including Phoenix InfoNews Channel, Phoenix Chinese Channel, Phoenix Movies Channel, and Phoenix Hong Kong Channel. Phoenix Television provides news, information, and entertainment programmes.

The Group's Chinese Channel, InfoNews Channel, European Channel, American Channel, Movie Channel and Hong Kong Channel,carried on AsiaSat 7, China Sat-6B, EUROBIRD, Telsat-12, Directv, Echostar, G3-C, SATMEX-6, Bell ExpressVU and other broadcasting platforms, have achieved global coverage, with almost 60 news bureaus and production teams located worldwide.

Phoenix is one of the few private broadcasters permitted to broadcast in mainland China.

The company's head office is located in Tai Po, New Territories, Hong Kong and it also has correspondents offices in Beijing, Shanghai, and Shenzhen. The Shenzhen office is said to be responsible for one half of the TV programs' production.

Politics of Sichuan

The politics of Sichuan Province in the People's Republic of China is structured in a dual party-government system like all other governing institutions in mainland China.

The Governor of Sichuan is the highest-ranking official in the People's Government of Sichuan. However, in the province's dual party-government governing system, the Governor has less power than the Sichuan Communist Party of China Provincial Committee Secretary, colloquially termed the "Sichuan CPC Party Chief".

Pu Zhiqiang

Pu Zhiqiang (born 17 January 1965) is a Chinese civil rights lawyer who specialises in press freedom, defamation, and product safety, and other issues. Based in Beijing, he is an executive partner of the Huayi Law Firm. Pu is known for being a prominent member of the Weiquan movement, having advocated for writers and journalists in a number of high-profile cases. Due to the nature of the cases he has taken on and his criticism of official Chinese policies, Pu's actions are monitored by the Chinese state security services, and he has been detained and questioned on several occasions.

Sabine Leutheusser-Schnarrenberger

Sabine Leutheusser-Schnarrenberger [zaˈbiːnə ˈlɔʏthɔʏsɐ ˈʃnaʀənˌbɛɐ̯ɡɐ] (born 26 July 1951) is a German politician of the liberal Free Democratic Party and a prominent advocate of human rights in Germany and Europe. Within the FDP, she is a leading figure of the social-liberal wing. She served as Federal Minister of Justice of Germany from 1992 to 1996 in the cabinet of Helmut Kohl and again in the second Merkel cabinet from 2009 to 2013. In 2013, the new German government announced Leutheusser-Schnarrenberger’s candidacy for the office of the Secretary General of the Council of Europe.

Tiananmen Square self-immolation incident

The Tiananmen Square self-immolation incident took place in Tiananmen Square in central Beijing, on the eve of Chinese New Year on 23 January 2001. The incident is disputed; Chinese government sources say that five members of Falun Gong, a spiritual practice that is persecuted in mainland China, set themselves on fire in the square. Falun Gong sources disputed the accuracy of these portrayals, and claimed that their teachings explicitly forbid violence or suicide. Several journalists have suggested the self-immolations were staged.According to Chinese state media, a group of seven people had travelled to Beijing from Henan province, and five set themselves on fire on Tiananmen Square. One of them, Liu Chunling, died at Tiananmen under disputed circumstances, and another, 12-year-old Liu Siying, reportedly died in hospital several weeks later; three survived. The incident received international news coverage, and video footage was broadcast a week later in the People's Republic of China by China Central Television (CCTV). In the Chinese press, the event was used as proof of the "dangers" of Falun Gong, and was used to legitimise the government's campaign against the group.

The official account of events soon came under scrutiny, however. Two weeks after the self-immolation event, The Washington Post published an investigation into the identity of the two self-immolation victims who were killed, and found that "no one ever saw [them] practice Falun Gong". Other evidence surfaced by journalists and international observers suggests that Chinese authorities had advance knowledge of the self-immolation.Human Rights Watch (HRW) wrote that "the incident was among one [sic] of the most difficult stories for reporters in Beijing at the time to report on" because of a lack of independent information available. The self-immolation victims were accessible only to reporters from China's state-run press; international media, and even the victims' family members were barred from contacting them. A wide variety of opinions and interpretations of what may have happened then emerged: the event may have been set up by the government to frame Falun Gong; it may have been an authentic protest; the self-immolators could have been "new or unschooled" Falun Gong practitioners; and other views.

The campaign of state propaganda that followed the event eroded public sympathy for Falun Gong. Time magazine noted that many Chinese had previously felt that Falun Gong posed no real threat, and that the state's crackdown against it had gone too far. After the self-immolation, however, the media campaign against the group gained significant traction. Posters, leaflets and videos were produced detailing the supposed detrimental effects of Falun Gong practice, and regular anti-Falun Gong classes were scheduled in schools. CNN compared the government's propaganda initiative to past political movements such as the Korean War and the Cultural Revolution. Later, as public opinion turned against the group, the Chinese authorities began sanctioning the "systematic use of violence" to eliminate Falun Gong. In the year following the incident, Freedom House claimed that the imprisonment, torture, and deaths of Falun Gong practitioners in custody increased significantly.

Weiquan movement

The Weiquan movement is a non-centralized group of lawyers, legal experts, and intellectuals in China who seek to protect and defend the civil rights of the citizenry through litigation and legal activism. The movement, which began in the early 2000s, has organized demonstrations, sought reform via the legal system and media, defended victims of human rights abuses, and written appeal letters, despite opposition from Communist Party authorities. Among the issues adopted by Weiquan lawyers are property and housing rights, protection for AIDS victims, environmental damage, religious freedom, freedom of speech and the press, and defending the rights of other lawyers facing disbarment or imprisonment.Individuals involved in the Weiquan movement have met with occasionally harsh reprisals from Chinese officials, including disbarment, detention, harassment, and, in extreme instances, torture. Authorities have also responded to the movement with the launch of an education campaign on the "socialist concept of rule of law," which reasserts the role of the Communist Party and the primacy of political considerations in the legal profession, and with the Three Supremes, which entrenches the supremacy of the Communist Party in the judicial process.

Will the Boat Sink the Water

Will the Boat Sink the Water?:The Life of China's Peasants, is a 2006 non-fiction book authored by husband and wife team Chen Guidi and Wu Chuntao. It is the English translation of Zhongguo Nongmin Diaocha (中国农民调查, “An Investigation of Chinese Peasants”), published in Chinese in 2004.The book features four cases of villages where there was excessive extraction of taxes and the like by local CCP cadres and peasant protest in response to this, in the poorer parts of predominantly rural Anhui province. It then provides a more analytical discussion of the historical background and the institutional sources of the conflicts between the local CCP leadership and the peasantry.

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.