Online newspaper

An online newspaper is the online version of a newspaper, either as a stand-alone publication or as the online version of a printed periodical.

Going online created more opportunities for newspapers, such as competing with broadcast journalism in presenting breaking news in a more timely manner. The credibility and strong brand recognition of well established newspapers, and the close relationships they have with advertisers, are also seen by many in the newspaper industry as strengthening their chances of survival.[1] The movement away from the printing process can also help decrease costs.

Online newspapers, like printed newspapers, have legal restrictions regarding libel, privacy and copyright,[2] also apply to online publications in most countries as in the UK. Also, the UK Data Protection Act applies to online newspapers and news pages.[3] Up to 2014, the PCC ruled in the UK, but there was no clear distinction between authentic online newspapers and forums or blogs. In 2007, a ruling was passed to formally regulate UK-based online newspapers, news audio, and news video websites covering the responsibilities expected of them and to clear up what is, and what isn't, an online news publication.[4]

News reporters are being taught to shoot video[5] and to write in the succinct manner necessary for internet news pages. Some newspapers have attempted to integrate the internet into every aspect of their operations, e.g., the writing of stories for both print and online, and classified advertisements appearing in both media, while other newspaper websites may be quite different from the corresponding printed newspaper.

History

An early example of an "online only" newspaper or magazine was (PLATO) News Report, an online newspaper created by Bruce Parrello in 1974 on the PLATO system at the University of Illinois.[6] Beginning in 1987, the Brazilian newspaper Jornaldodia ran on the state-owned Embratel network, moving to the internet in the 1990s. By the late 1990s, hundreds of U.S. newspapers were publishing online versions, but did not yet offer much interactivity.[7] One example is Britain's Weekend City Press Review, which provided a weekly news summary online beginning in 1995. Today, online news has become a huge part of society which leads people to argue whether or not it is good for society. Austra Taylor author of the popular book The Peoples Platform argues that online news does not provide the detail needed to fully understand what actually happened. It is more just a fast summary to inform people what happened, but does not give a solution or fixation to the problem.

Examples

Very few newspapers in 2006 claimed to have made money from their websites, which were mostly free to all viewers. Declining profit margins and declining circulation in daily newspapers forced executives to contemplate new methods of obtaining revenue from websites, without charging for subscription. This has been difficult. Newspapers with specialized audiences such as The Wall Street Journal and The Chronicle of Higher Education successfully charge subscription fees. Most newspapers have an online edition, including The Los Angeles Times, The Washington Post, USA Today, Mid Day, and The New York Times.

The Guardian experimented with new media in 2005, offering a free twelve-part weekly podcast series by Ricky Gervais.[8] Another UK daily to go online is The Daily Telegraph.

In Australia, most major newspapers offer an online version, with or without a paywalled subscription option. In Algeria, the number of daily visitors of news websites and online editions of newspapers surpasses the number of daily readers of print newspapers since the end of 2016.[9]

Online-only newspapers

An online-only paper has no print-media connections. An example is the UK Southport Reporter, introduced in 2000—a weekly regional newspaper that is not produced or run in any format than 'soft-copy' on the internet by its publishers, PCBT Photography. Unlike blog sites and other news websites, it is run as a newspaper and is recognized by media groups such as the NUJ and/or the IFJ. They fall under relevant press regulations and are signed up to the official UK press regulator IMPRESS. [[Bangladesh 1st online news site Rangpur crime news allNovaScotia is an online newspaper based in Halifax, Nova Scotia, Canada that publishes business and political news six days a week. The website was the first online-only newspaper in Atlantic Canada and has been behind a paywall since starting in 2001.[10]

Even print media is turning to online only publication. As of 2009, the collapse of the traditional business model of print newspapers has led to various attempts to establish local, regional or national online-only newspapers - publications that do original reporting, rather than just commentary or summaries of reporting from other publications. An early major example in the U.S. is the Seattle Post-Intelligencer, which stopped publishing after 149 years in March 2009 and went online only. In Scotland, in 2010, Caledonian Mercury became Scotland's first online-only newspaper, with the same aims as Southport Reporter in the UK, with The Yorkshire Times following suit and becoming Yorkshire's first online-only paper in 2011.

In the US, technology news websites such as CNET, TechCrunch, and ZDNet started as web publications and enjoy comparable readership to the conventional newspapers. Also, with the ever-rising popularity of online media, veteran publications like the U.S. News & World Report are abandoning print and going online-only. Another example of an online-only English daily newspaper is the Arabian Post,[11] focussing on the Middle East's current affairs and business.

Loveland Magazine was the first “digital only member” newspaper accepted into the Ohio Newspaper Association (now the Ohio News Association) on October 11, 2013. Loveland Magazine, in Loveland, Ohio, was founded in 2004 by Publisher and Editor, David G. Miller.

Trends

In 2015 55 percent of people reported that print was their preferred method for reading a newspaper, down 4% from 2014.[12] The methods people use to get their news from digital means was at 28%, as opposed to 20% of people attaining the news through print newspapers.[12] These trends indicate an increase in digital consumption of newspapers, as opposed to print.[13] Today, ad revenue for digital forms of newspapers is nearly 25%, while print is constituting the remaining 75%.[12] Contrastingly, ad revenue for digital methods was 5% in 2006.[12]

Hybrid newspapers

Hybrid newspapers are predominantly focused on online content, but also produce a print form.[14] Trends in online newspapers indicate publications may switch to digital methods, especially online newspapers in the future.[13] The New York Times is an example of this model of newspaper as it provides both a home delivery print subscription and a digital one as well.[15] There are some newspapers which are predominantly online, but also provide limited hard copy publishing[11] An example is annarbor.com, which replaced the Ann Arbor News in the summer of 2009. It is primarily an online newspaper, but publishes a hard copy twice a week.[12] Other trends indicate that this business model is being adopted by many newspapers with the growth of digital media.[13]

Use

In 2013, the Reuters Institute[16] commissioned a cross-country survey on news consumption, and gathered data related to online newspaper use that emphasize the lack of use of paid online newspaper services.[17] The countries surveyed were France, German, Denmark, Spain, Italy, Japan, Brazil, the United States, and the United Kingdom. All samples within each country were nationally representative. Half of the sample reportedly paid for a print newspaper in the past 7 days, and only one-twentieth of the sample paid for online news in the past 7 days. That only 5% of the sample had recently paid for online newspaper access is likely because most people access news that is free. People with portable devices, like tablets or smartphones, were significantly more likely to subscribe to digital news content. Additionally, younger people—25- to 34-year-olds—are more willing to pay for digital news than older people across all countries. This is in line with the Pew Research Center’s[18] finding in a survey of U.S. Americans that the Internet is a leading source of news for people less than 50.[19]

See also

References

  1. ^ "Newspapers Recreate Their Medium Archived 2007-03-14 at the Wayback Machine" eJournal USA, March 2006
  2. ^ UK Copyright Law at copyrightservice.co.uk
  3. ^ Data Protection Act 1998
  4. ^ See Journalism Mag. and also the PCC website Archived 2013-06-08 at the Wayback Machine AOP (UK Association of Online Publishers)
  5. ^ "You Must Be Streaming". NYMag.com.
  6. ^ 'PLATO People' reunite, honor founder at wired.com
  7. ^ Schultz, Tanjev (1999). "Interactive Options in Online Journalism: A Content Analysis of 100 U.S. Newspapers". Journal of Computer-Mediated Communication. 5 (1): 1. doi:10.1111/j.1083-6101.1999.tb00331.x.
  8. ^ Jason Deans, 2005-12-08. "Gervais to host Radio 2 Christmas show." The Guardian.
  9. ^ "Projet pour un pacte d'avenir/ Les médias électroniques plus fort potentiel pour développer des contenus algériens sur Internet". Algérie Focus (in French). November 12, 2017. Retrieved November 12, 2017.
  10. ^ Alzner, Belina. "A paywall success story: AllNovaScotia.com". J-Source: The Canadian Journalism Project. J-Source. Retrieved 13 April 2016.
  11. ^ "News, Politics, Business, Tech and the Arts on Arabian Post - Arabian Post". Arabian Post.
  12. ^ a b c d Barthel, Michael (2016-06-15). "Newspapers: Fact Sheet". Pew Research Center's Journalism Project. Retrieved 2016-10-10.
  13. ^ a b c "The Race". Columbia Journalism Review. Retrieved 2016-10-10.
  14. ^ "Page Redirection". annarbor.com. Retrieved 2016-10-10.
  15. ^ "Breaking News, World News & Multimedia". Retrieved 2016-10-10.
  16. ^ "Reuters Institute for the study of Journalism". Reuters Institute for the study of Journalism.
  17. ^ Newman, N., & Levy, D.A.L. (2013). Reuters Institute Digital News Report 2013. Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford.
  18. ^ "Pew Research Center - Nonpartisan, non-advocacy public opinion polling and demographic research". www.pewresearch.org.
  19. ^ Dimock, M., Doherty, C., Nagina.net & Tyson, A. (2013). Report: Amid Criticism, Support for Media’s ‘Watchdog’ Role Stands Out. Pew Research Center.

Further reading

External links

Al-Masdar News

Al-Masdar News (sometimes abbreviated AMN) (Arabic: المصدر نيوز‎) is an online newspaper founded by Leith Abou Fadel. Al-Masdar means "the source" in Arabic. Al-Masdar's coverage focuses largely on conflict zones in the Middle East: Syria, Yemen, and Iraq. Al-Masdar has been described as being pro-president Bashar al-Assad.

AnnArbor.com

AnnArbor.com was an online newspaper that covered local news of Ann Arbor, Michigan and the surrounding Washtenaw County, Michigan. In 2013 AnnArbor.com was transitioned to MLive.com along with Advance Publications other Michigan newspapers and renamed The Ann Arbor News.

Brisbane Times

Brisbane Times is an online newspaper for Brisbane and Queensland, Australia.

Daily Hive

Daily Hive, formerly known as Vancity Buzz, is an online newspaper in Vancouver, British Columbia, Canada. It began digital publishing in 2008 and became Western Canada's largest online-only publication by 2016.

Eldiario.es

eldiario.es is an online newspaper based in Spain. It was founded in 2012 and is published only in Spanish; it has been available since 18 September 2012. eldiario.es is managed by Ignacio Escolar, a journalist who was the founder and former director of Público. eldiario.es includes amongst its staff the former journalists of Público upon cessation of its print edition. It is edited by the company Diario de Prensa Digital S.L. eldiario.es confirms that in 2016, it had revenues of 3,680,172 euro and 3,184,280 in expenses, with a profit of 340,030 euro. eldiario.es published every three months a magazine monograph, called Cuadernos.

The publication is aimed at a target market of the academic Left.

JANJAN

JANJAN, short for Japan Alternative News for Justices and New Cultures, was a Japanese online newspaper started by Ken Takeuchi, journalist and former mayor of Kamakura, Kanagawa. Launched in February 2003, the newspaper is credited for pioneering citizen journalism in Japan. After registration, anyone was free to post comments on the JANJAN website. However, there were different windows for registering depending on the nationality or ethnicity of the potential poster (i.e. a different one for "Foreigners, 外国の方"and Japanese).

The bulk of the newspaper's revenue came from advertisements by its corporate sponsor. Due a lack of revenue, the newspaper ceased publication at the end of March 2010. In May of the same year, it was replaced by a journalistic blog named "JanJanBlog", which was operated until 31 December 2013. As of February 2014, articles on both the newspaper and blog are no longer available.

Lenta.ru

Lenta.ru (Russian: Лента.Ру; stylised as LƐNTA·RU) is a Moscow-based online newspaper in Russian language, owned by Rambler Media Group which belongs to Prof-Media.

In 2013, the companies "SUP Media" and "Rambler-Afisha" united in the combined company "Afisha.Rambler.SUP". The online newspaper is one of the most popular Russian language online resources with over 600 thousand visitors daily.A Berkman Center 2010 study found it to be the most cited news source in the Russian blogosphere.On March 12, 2014 the owner, Alexander Mamut, fired the Editor-in-Chief Galina Timchenko and replaced her with Alexey Goreslavsky. 39 employees out of the total 84, including Director-general Yuliya Minder, lost their jobs. This includes 32 writing journalists, all photo-editors (5 people) and 6 administrators. The employees of Lenta.ru issued a statement that the purpose of the move was to install a new Editor-in-Chief directly controlled by the Kremlin and turn the website into a propaganda tool. Dunja Mijatović, the OSCE Representative on Freedom of the Media, referred to the move as a manifestation of censorship.Galina Timchenko, together with a team of around 20 journalists who resigned from their jobs at Lenta.ru, started the new internet newspaper Meduza.

MinnPost

MinnPost is a nonprofit online newspaper in Minneapolis, founded in 2007, with a focus on Minnesota news.According to its website, "MinnPost is a nonprofit, nonpartisan enterprise whose mission is to provide high-quality journalism for people who care about Minnesota. We publish online at www.minnpost.com Monday through Friday with a limited edition on Saturday and a Sunday Review." The site does not endorse candidates for office or publish unsigned editorials representing an institutional position. MinnPost encourages broad-ranging, civil discussion from many points of view, subject to the discretion of a moderator.

NU.nl

NU.nl is a Dutch online newspaper. Aside from their own news articles the site also features articles bought from news agency ANP. The website has two full-time political editors in The Hague. Gert-Jaap Hoekman is the editor-in-chief of NU.nl.

NU.nl is part of the Finnish media group Sanoma Media, which aside from several printed publications and websites also owns Dutch web portal Startpagina.nl.

Nettavisen

Nettavisen is a Norwegian online newspaper, launched in 1996 as the first online-only newspaper in Norway. The current editor is Gunnar Stavrum. As of 2015 it was one of Norway's most popular news websites.

Premium Times

Premium Times is a Nigerian online newspaper based in Abuja. It launched in 2011.

TheGuardian.com

TheGuardian.com, formerly known as Guardian.co.uk and Guardian Unlimited, is a British news and media website owned by the Guardian Media Group. It contains nearly all of the content of the newspapers The Guardian and The Observer, as well as a substantial body of web-only work produced by its own staff, including a rolling news service. As of November 2014, it was the second most popular online newspaper in the UK with over 17 million readers per month; with over 21 million monthly readers, Mail Online was the most popular.The site is made up of a core news site, with niche sections and subsections covering subjects including sport, business, environment, technology, arts and media, and lifestyle. TheGuardian.com is notable for its engagement with readers, including long-running talkboards and, more recently, a network of weblogs. Its seven blogs were joined on March 14, 2006, by a new comment section, "Comment is free", which has since merged into its Opinion section.

The site can be viewed without cost or registration, though some services such as leaving comments on articles require users to register. In March 2009, Guardian.co.uk launched their API, using the OAuth protocol and making a wide range of Guardian content available for use by web application developers.

The Jewish Week

The Jewish Week is a weekly independent community newspaper targeted towards the Jewish community of the metropolitan New York City area. The Jewish Week covers news relating to the Jewish community in NYC. In March 2016, The Jewish Week announced its partnership with the online newspaper The Times of Israel. Later in 2016, The Jewish Week acquired the New Jersey Jewish News.

The New York Observer

The New York Observer was a weekly newspaper printed from 1987 to 2016, when it ceased print publication and became the online-only newspaper Observer. The media site focuses on culture, real estate, media, politics and the entertainment and publishing industries. As of January 2017, the editorial team is led by managing editor Merin Curotto, and has featured other writers and editors including Rex Reed, Will Bredderman, Drew Grant, Brady Dale, John Bonazzo, Vinnie Mancuso, and James Jorden.

The Times of Israel

The Times of Israel is an Israel-based, primarily English-language online newspaper launched in 2012. It was co-founded by journalist David Horovitz, who is also the founding editor, and American hedge fund manager Seth Klarman. It covers "developments in Israel, the Middle East and around the Jewish world." Along with its original English-language site, The Times publishes Arabic, French, and Persian editions.

In addition to publishing news reports and analysis, the website hosts a multi-author blog platform.In February 2014, two years after its launch, The Times of Israel claimed a readership of 2 million. In 2017, readership increased to 3.5 million unique monthly users.

Ukrayinska Pravda

Ukrayinska Pravda (Ukrainian: Українська правда, literally Ukrainian Truth) is a popular Ukrainian online newspaper founded by Georgiy R. Gongadze on 16 April 2000 (the day of the Ukrainian constitutional referendum). Published mainly in Ukrainian with selected articles published in or translated to Russian and English, the newspaper is tailored for a general readership with emphasis on the hot issues of the politics of Ukraine. The Ukrainian government has at times reportedly exerted pressure on the publication to restrict access to information.Along with Hromadske TV and Center UA (Center for United Action), Ukrayinska Pravda is part of the Kyiv MediaHub.

Verdens Gang

Verdens Gang ("The course of the world"), generally known under the abbreviation VG, is a Norwegian tabloid newspaper. In 2016, circulation numbers stood at 93,883, having declined from a peak circulation of 390,510 in 2002. VG is nevertheless the most read online newspaper in Norway, with about 2 million daily readers.Verdens Gang AS is a private company wholly owned by the public company Schibsted ASA. Somewhere between 30% and 60% of Schibsted is owned by international institutional investors such as Goldman Sachs and Northern Trust. Norwegian owners held a mere 42% of the shares in Schibsted at the end of 2015; VG is thus foreign-owned.

Vísir.is

Vísir.is is an Icelandic online newspaper. It was founded in 1998 by Frjáls fjölmiðlun ehf. and published news from the newspapers Dagblaðið Vísir, Viðskiptablaðið and Dagur. On December 1, 2017, it was bought by Fjarskipti hf. along with Stöð 2 and Bylgjan from 365 miðlar.

WAtoday

WAtoday is an online newspaper, focusing its coverage on Perth and Western Australia. It was established on 10 June 2008, and is owned by Fairfax Digital.The company employs ten journalists in Perth. It is based in the same building as radio station 6PR, at 169 Hay Street, Perth.

It is in competition with the online services provided by The West Australian and PerthNow, both owned by Seven West Media.

Roles
Profession
Areas
Genres
Social impact
News media

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.