Media of China

The Media of the People's Republic of China (alternatively Media of China, Chinese Media) consists primarily of television, newspapers, radio, and magazines. Since 2000, the Internet has also emerged as an important form of communication by media, and is placed under the supervision of the Chinese government.

Since the founding of the People's Republic of China in 1949 and until the 1980s, almost all media outlets in Mainland China were state-run. Independent media outlets only began to emerge at the onset of economic reforms, although state-run media outlets such as Xinhua, CCTV, and People's Daily continue to hold significant market share. Independent media that operate within the PRC (excluding Hong Kong and Macau, which have separate media regulatory bodies) are no longer required to strictly follow journalistic guidelines set by the Chinese government.[1] Hong Kong, though, is witnessing increasing complaints about self-censorship.[2] However, regulatory agencies, such as the General Administration of Press and Publication (GAPP) and the State Administration of Radio, Film, and Television (SARFT), continue to set strict regulations on subjects considered taboo by the government, including but not limited to the legitimacy of the Communist Party, government policies in Tibet and Xinjiang, pornography, and the banned religious topics, such as the Dalai Lama and the Falun Gong.

Despite heavy government monitoring, however, the Mainland Chinese media has become an increasingly commercial market, with growing competition, diversified content, and an increase in investigative reporting. Areas such as sports, finance, and the increasingly lucrative industries of Entertainment, Lifestyle, and Architecture / Interior Decoration of which some publications claiming up to 100,000 print run per month, face little regulation from the government.[3] Media controls were most relaxed during the 1980s under Deng Xiaoping, until they were tightened in the aftermath of the 1989 Tiananmen Square Protests. They were relaxed again under Jiang Zemin in the late 1990s, but the growing influence of the Internet and its potential to encourage dissent led to heavier regulations again under the government of Hu Jintao.[4] Reporters Without Borders consistently ranks China very poorly on media freedoms in their annual releases of the Press Freedom Index, labeling the Chinese government as having "the sorry distinction of leading the world in repression of the Internet".[5] For 2018, China ranked 176 out of 180 nations.

History

The government is heavily involved in the media in the PRC, and the largest media organizations (namely CCTV, the People's Daily, and Xinhua) are agencies of the Party-State: "The first social responsibility and professional ethic of media staff should be understanding their role clearly and being a good mouthpiece. Journalists who think of themselves as professionals, instead of as propaganda workers, are making a fundamental mistake about identity," Hu Zhanfan, the president of CCTV.[6] Media taboos include topics such as the legitimacy of the Communist Party of China, the governance of Tibet, and Falun Gong. Within those restrictions there is a diversity of the media and fairly open discussion of social issues and policy options within the parameters set by the Party.

The diversity in mainland Chinese media is partly because most state media outlets no longer receive heavy subsidies from the government, and are expected to cover their expenses through commercial advertising.[7] They can no longer merely serve as mouthpieces of the government, but also need to attract advertising through programming that people find attractive.[8] While the government issues directives defining what can be published, it does not prevent, and in fact encourages outlets to compete for viewers and advertising.

The era of Government control over the Mainland Chinese media, however, has not come to an end. For example, the Government utilises financial incentives to manipulate journalists.[9] Recently, though, the Government's command over the nation's media has begun to falter. Despite government restrictions, much information is gathered either at the local level or from foreign sources and passed on through personal conversations and text messaging. This paired with the withdrawal of government media subsidies has caused many newspapers (including some owned by the Communist Party) in tabloids to take bold editorial stands critical of the government, as the necessity to attract readers and avoid bankruptcy has been a more pressing fear than government repression.[8]

In addition, the traditional means of media control have proven extremely ineffective against newer forms of communication, most notably text messaging.

Although the government can and does use laws concerning state secrets to censor press reports about social and political conditions, these laws have not prevented the press from all discussion of Chinese social issues. Chinese newspapers have been particularly affected by the loss of government subsidies, and have been especially active at gaining readership though must engaging in hard hitting investigative reporting and muckraking. As a result, even papers which are nominally owned by the Communist Party are sometimes very bold at reporting social issues. However, both commercial pressures and government restrictions have tended to cause newspapers to focus on lurid scandals often involving local officials who have relatively little political cover, and Chinese newspapers tend to lack depth in analysis of political events, as this tends to be more politically sensitive.

Among social issues first reported in the press of mainland China include the unsafe state of mines in mainland China. In addition, the SARS coverup was first revealed by a fax to CCTV which was forwarded to Western news media.

China Bans 'Simpsons' From Prime-Time TV]. Associated Press: August 13, 2006</ref>

Newspapers and journals

Hangzhou-Renmin-Ribao-2600
A current issue of Renmin Ribao posted on a newspaper display board in Hangzhou

The number of newspapers in mainland China has increased from 42—virtually all Communist Party papers—in 1968 to 382 in 1980 and more than 2,200 today. By one official estimate, there are now more than 7,000 magazines and journals in the country. The number of copies of daily and weekly newspapers and magazines in circulation grew fourfold between the mid-1960s and the mid-to-late 1980s, reaching 310 million by 1987.[10]

These figures, moreover, underreport actual circulation, because many publishers use their own distribution networks rather than official dissemination channels and also deliberately understate figures to circumvent taxation. In addition, some 25,000 printing houses and hundreds of individual bookstores produce and sell unofficial material—mostly romance literature and pornography but also political and intellectual journals.

[11] China has many newspapers but the front runners are all State-run: the People's Daily, Beijing Daily, Guangming Daily and the Liberation Daily. The two primary news agencies in China are Xinhua News Agency and the China News Service. Xinhua was authorised to censor and edit the news of the foreign agencies in 2007. Some saw the power of Xinhua as making the press freedom weak and it allowed Xinhua to control the news market fully.[11]

Much of the information collected by the Chinese mainstream media is published in neicans (internal, limited circulation reports prepared for the high-ranking government officials), not in the public outlets.[12]

Regulators

The media and communications industry in mainland China is administered by various government agencies and regulators. The principal mechanism to force media outlets to comply with the Communist Party's requests is the vertically organized nomenklatura system of cadre appointments, and includes those in charge of the media industry.[13]

Media reform

The media in mainland China also are becoming more autonomous and more diverse. Since Mao Zedong's death in 1976 and the subsequent emergence of Deng Xiaoping (who died in February 1997) as the country's paramount leader, an overall climate of economic and social reform in mainland China has been reflected in media content.

A prime example of the liberalisation has been the party's flagship newspaper, People's Daily, which had been rigidly controlled under Mao, used against his enemies, and copied verbatim by every other newspaper in the country during the Cultural Revolution. This leading daily was reformed and enlivened in the late 1970s and early-to-middle 1980s by then editor-in-chief Hu Jiwei. Hu expanded the paper's size and coverage, encouraged public criticism through letters to the editor, called for promulgation of a press law to spell out journalists' rights, and introduced a sprightlier writing style.

Nevertheless, the Committee to Protect Journalists (CPJ) reported that China "continues to be the world's leading jailer of journalists," with 42 imprisoned journalists at the end of 2004, and accuses private companies, both foreign and domestic, of having been complacent toward or complicit with government censorship.[14] Also, in their Worldwide Press Freedom Index 2007 , Reporters Without Borders ranked China 163rd (or 7th from bottom) in terms of press freedom.[15] Freedom House issued a report in 2006 claiming that the Internet is still closely monitored by the state, with access to websites and publications critical of the government being restricted, as well as foreign satellite television and radio broadcasts being censored.[16]

In preparation of the 17th National Party Congress in 2007, new restrictions were placed on all sectors of the press, Internet-users, bloggers, website managers, foreign journalist, more than 30 of which have been arrested since the start of the year. In addition, a thousand discussion forums and websites have been shut down, and "a score of dissidents" have been imprisoned since July 2007.[17]

In efforts to stem growing unrest in China, the propaganda chief of the State Council, Hua Qing, announced in the People's Daily that the government was drafting a new press law that would lessen government involvement in the news media. In the editorial, CPC General secretary, President Hu Jintao was said to have visited the People's Daily offices and said that large scale public incidents should be "accurately, objectively and uniformly reported, with no tardiness, deception, incompleteness or distortion".[18] Recent reports by Chinese media indicate a gradual release from party control. For example, the detention of anti-government petitioners placed in mental institutions was reported in a state newspaper, later criticised in an editorial by the English-language China Daily.[19][20] Scholars and journalists believe that such reports are a small sign of opening up in the media.[21]

Diversified content

The media's growing autonomy has been reflected in their increasingly diversified content. Since the late 1970s, despite periodic reversals, media in mainland China have frequently criticized party cadres and have published debates on such fundamental issues as the rule of law, freedom of the press, and universal human rights. They also have reported on a myriad of previously untouched social and lifestyle subjects. The only inviolable restrictions appear to be an unwritten ban on challenges to the party's right to rule and to the legitimacy and decision-making authority of top party leaders.

Talk radio

Talk radio in mainland China allows a much freer exchange of views than other media formats. In effect, talk radio has shifted the paradigm from authorities addressing the people to people addressing the authorities. For example, until 1991 the 14 million inhabitants of Shanghai were served by only one radio station—Radio Shanghai—which primarily aired predictable, pro-government propaganda. Today, there are over 100 talk radio stations throughout the Shanghai area.[22]

Magazines and journals

Magazines and journals published in mainland China also have become much less inhibited in their coverage. These publications appear to enjoy more freedom than newspapers, which in turn have more leeway than radio (other than talk radio) and television. Magazines now print internal police reports on jailings of religious leaders and other dissidents. The State is unwilling to shut down such publications because it worries about public reaction, is anxious to avoid drawing more popular attention to the magazines, and knows that its own resources are already stretched thin.

Chinese journalists in Hong Kong on occasion have written politically controversial articles for mainland intellectual journals without encountering problems. Such opportunities have abounded because of the range of publications on the Chinese mainland and because party officials there are too busy with weightier matters to review such journals systematically.

Greater prosperity and literacy

Mainland China's rapid economic development, as well as educational advances leading to greater literacy, have been important reasons for the dramatic expansion of the media and the diversification of coverage.

  • Per capita gross domestic product, as measured in 1990 yuan, has increased fourfold since 1980. Rising disposable incomes have freed many Chinese from worrying about the basics of survival and provided them the wherewithal to purchase more television sets, newspaper and magazine subscriptions, and, more recently, satellite dishes and computers.
  • Rising literacy rates have produced tens of millions of additional readers in the past decade, creating ever-expanding markets for the print media. According to UN statistics, Mainland China's adult literacy rate rose from 65.5 percent in 1982 to 81.5 percent in 1995.

Ideological and political trends

Other overarching factors that are helping to make the mainland Chinese media more autonomous and diverse include a general decline in the influence of political ideologies and systems of belief; growing Chinese popular skepticism toward authority; increased contact with the West; greater competition in the media market; ebbing government resources; improved professional training for journalists; and new communication technologies.

Ideological shift

The waning influence of Marxist–Leninist–Maoist thought has weakened the State's ability to use the media to shape public attitudes and has made it harder for the authorities to penalize the media for publishing material that is not strictly consistent with Marxist theory. Although Marxism remains the official doctrine of the PRC, the de-emphasis of ideology has strengthened the media's hand in two fundamental ways: it has helped undercut government efforts to indoctrinate the public and micromanage the content of political and social reporting in the media, and it has opened the door for the media to pursue capitalist marketing practices that respond to customer wants and bring increasing financial independence from the State.

Other practices that are emerging in mainland China, such as decision making based on verifiable data and stronger quality controls on information, also have helped dilute the impact of ideology. In a change driven by the dual need for scientists to have reliable data with which to work and for the business sector to use in making investment and commercial decisions, the State Statistical Board since the mid-1980s has gained increased power to acquire and disseminate data for media and business use, reducing or eliminating the hither to common practice in which each sector used "its own" data.

Skepticism toward authority

Although difficult to quantify, growing skepticism toward authority in mainland China appears to be spurring public support for media criticism (often indirect and carefully couched) of the State and slowly diluting the legitimacy of the party. This rise in skepticism is reported by informed observers to be occurring all across East Asia. Such observers point to increased publicity given to cases of official corruption, malfeasance, and ineptness—along with broader declines in social values such as civility and respect—as at least partly responsible for greater media and popular doubts about elected and appointed officials as compared to the past. At the same time, public skepticism of authority can and often does include skepticism toward the media themselves. Journalists, like individuals in other sectors of the mainland Chinese society, are far less willing than in the past to submit blindly to authority. Journalists were active participants in the 1989 demonstrations that culminated in the events at Tiananmen Square. The Tiananmen episode made it all but impossible to reconcile the growing desire of mainland Chinese journalists for control over their own profession with the party's interest in not letting that happen. There have even been occasional acts of open, outright defiance of the party, though these acts remain rare.[23]

Contact with the West

Closer and more varied contact with the West appears to be increasingly influencing educated urban opinion in mainland China on concepts such as a free press, freedom of speech, and political pluralism. This phenomenon is consistent with trends elsewhere in East Asia, where principles such as freedom of expression and legal guarantees of individual rights are playing a growing role. Many mainland Chinese journalists trained or educated in the West appear to have an outlook that is much closer to Western ideals of media freedom than to the attitudes of other Chinese, although a gap persists between mainland China and the West in professionalism and in grasping the principles of objective journalism.

Virtually all foreign reporters in mainland China operate under restrictions that are considerably more severe than in most Asian countries. One result is that Western media influence on mainland Chinese media agencies as a whole is generally limited.

Market competition

Intense competition for the media market is among the most important factors behind the emergence of more diverse and autonomous media in China. As indicated earlier in this study, efforts by the Chinese media to respond to an increasingly demanding print and broadcast market have created an expanding spectrum of media products ranging from serious news journalism to purely entertainment stories. Monetary rewards for meeting such demands continue to grow, resulting in greater financial autonomy for the growing numbers of Chinese media firms that win sizeable market shares. As a result, these companies are able to hire and retain more and better journalists, further boosting their capacity to compete. Commercialization thus has been a major liberating force for the media in China. The regime is far less able than before to wield financial leverage over the media, which have increasingly become self-supporting through advertising revenues and circulation. According to one estimate, advertising in all media forms increased 35-fold between 1981 and 1992. Print ad revenues jumped ten times between 1990 and 1995—from 1.5 billion yuan to 15 billion yuan.

Television revenues also are growing dramatically: they totaled about $2 billion in 1995 and are expected to rise above $6 billion by 2005. In 1995, China Central Television earned nearly $150 million in advertising revenue, covering almost 90 percent of its total costs. In the past, radio and television tended to run well behind the print press in their news coverage. More recently, television has come under market pressure to be as timely, informative, and responsive as the print media.

Competition from outside mainland China has further impelled domestic media groups to become more diverse, assertive, and skeptical of official authority. For example, in order to compete against Hong Kong radio stations that could be heard in Guangdong Province, Guangdong radio managers created Pearl River Economic Radio (PRER) in 1986. PRER, copying Hong Kong radio's approach, began to emphasize daily life, entertainment, "celebrity" deejays, and caller phone-in segments, while eliminating ideological, preachy formats that included little information beyond what was provided by government sources. By 1987, PRER had obtained 55 percent of the Guangdong market; previously, Hong Kong radio stations had held 90 percent of this market. Local party cadre in southern China reportedly are unhappy about PRER, mainly because some of the station's commentators, as well as its talk radio programs, highlight party failures and the misdeeds of individual party members in the region.

The top national Chinese Communist Party papers (People's Daily, Guangming Daily, and Economic Daily)—which mostly feature party speeches, announcements, propaganda, and policy viewpoints—are steadily losing circulation and much-sought advertising revenues to evening municipal papers that have far more diverse content. For example, People's Daily's circulation fell from 3.1 million copies a day in 1990 to 2.2 million in 1995; the paper's 1994 advertising revenues were down as well. Moreover, its subscriptions consist overwhelmingly of mandatory ones by party and government agencies. Similarly, the Liberation Army Daily has become almost entirely dependent on State subsidies. Its circulation has fallen from 1.7 million in 1981 to fewer than 500,000 at present.

By contrast, the circulation of the Xinmin Evening News, operated by the Shanghai Municipal Government, has risen from 1.3 million to 1.7 million over the same time period. The Guangzhou Daily, owned by the Guangzhou Municipal Government, doubled its circulation in six years to 600,000 in 1994, and its ad revenues also were up. However china deny this.

Improvements in personnel

The media also have attracted and are retaining more competent people than before. Journalism is widely seen as a more promising career field than in the past, while government work has lost much of its allure as other opportunities open up. At the same time, the explosion of business and entrepreneurial opportunities in recent years has complicated efforts by both the media and the government to attract good people. Journalism and government both face stiff competition from the relatively high salaries and profits available in the business sector. But the rising popularity and profitability of metropolitan evening newspapers offer the prospect that higher quality, better paid jobs in journalism will expand in the years ahead.

Improved training, more education, and higher professional standards are bolstering the skills and confidence of journalists across East Asia, better positioning media outlets to gain positions of influence in their societies. Although mainland Chinese journalists only recently have begun to participate in these opportunities, there is some evidence that such training is having an effect. Many of the young mainland Chinese journalists being trained at US and other universities and professional programs in the West have been characterized by their trainers as "smart," "aware," and devoted to the profession.

Beginning in the 1980s, it became necessary in most cases for reporters to have a college education, and often a university degree, to get good jobs with the top party newspapers. The highly profitable evening papers, sponsored in the main by municipal governments, usually also require a college education.

Cable television

Residents of the Chinese mainland now receive more than 20 outside television channels by satellite, including Chinese-language services of CNN, Star TV, and the United States Information Agency. In the southern province of Guangdong, 97 percent of the households have television sets, and all—except those in a few parts of the city of Guangzhou, where reception is poor—have access to Hong Kong television through cable networks. Some local stations even intercept the signals and insert their own commercials. Beijing is unable to effectively monitor, let alone control, the illicit cable operators who have sprung up since the early 1990s. As of 1995, about 1,000 of the 3,000 cable stations in mainland China, linked to perhaps 50 million homes, were unlicensed.

Satellite dishes

The administration of satellite receivers falls under the jurisdiction of the State Administration for Radio, Film, and Television, which stipulates that foreign satellite televisions channels may only be received at high-end hotels and the homes and workplaces of foreigners. Foreign satellite televisions channels may seek approval to broadcast, but must be "friendly toward China." Foreign television news channels are, in theory, ineligible for distribution in China.[24]

Home satellite dishes are officially illegal. Black market satellite dishes are nonetheless prolific, numbering well into the tens of millions.[25] Chinese authorities engage in regular crackdowns to confiscate and dismantle illicit dishes, expressing concerns both over the potential for copyright infringements and over their ability receive "reactionary propaganda."[26]

Internet

Widening Chinese use of the Internet is also undercutting government efforts to control the flow of information. According to CNNIC's 22nd Statistical Survey Report on the Internet Development in China, more than 250 million people in mainland China now have Internet access.

Since the beginning of 1996, the State has suspended all new applications from Internet service providers seeking to commence operations in the PRC; moved to put all existing Internet services under the jurisdiction of the Ministry of Posts and Telecommunications, the Ministry of Electronics Industry, and the State Education Commission; and attempted—without much success—to establish firewalls, limit the contents of home pages, and block access to certain Internet sites through routing filters. Although much of the Internet access in China is subjugate to the so-called "Great Firewall of China", which blacklists certain websites and even blocks chat sessions, it has proven relatively ineffective: there are logistical problems with a firewall over such a large network, and in most instances its effects can be negated with a simple proxy. Government officials are worried that, as the number of Chinese homes with telephone lines grows from the present level of less than 4%, the State will become totally unable to monitor Internet access at residences.

Communist Party control

Over the last decade, the ways in which the Chinese Communist Party does its business—especially the introduction of reforms aimed at decentralizing power—have spurred greater media autonomy in several ways:

  • The growth of "peripheral"—local and some regional—media. This trend has decentralized and dampened party oversight. In general, the greater the distance is between reporters and media outlets, and Beijing and important provincial capitals, the greater their leeway.
  • A shift toward administrative and legal regulation of the media and away from more fluid and personal oversight. Party efforts to rely on regulations rather than whim to try to control the media—as evidenced by the dozens of directives set forth when the State Press and Publications Administration was created in 1987, and by new regulations in 1990 and 1994—probably were intended to tighten party control, making it a matter of law rather than personal relationships. In fact, however, these regulations came at a time when official resources were being stretched more thinly and individual officials were becoming less willing—and less able—to enforce regulations.
  • Vicissitudes of media acceptability. Since the early 1990s, the types of media coverage deemed acceptable by the regime have risen sharply. Growing uncertainties about what is permissible and what is out of bounds sometimes work to the media's interests. Often, however, these uncertainties encourage greater self-censorship among Chinese journalists and work to the benefit of the party's media control apparatus.[27]

Provincial broadcasters increasingly are trying to identify subjects on which the party will allow them more autonomy. Recent demands—unmet thus far—by such broadcasters include seeking authority to carry international news, to contract out television and radio programming to NGOs, and to explore possibilities for quasi-private media ownership.

As State resources have become stretched more thinly, the media have found it far easier than before to print and broadcast material that falls within vaguely defined grey areas, though again, this uncertainty can also work to the advantage of the party.[8] Officials are too few, too busy, and often too incompetent to be able to micromanage the media as in the past. Prior to the 1990s, it was common for party and government officials to participate in the actual drafting of newspaper editorials. Now, for the most part, these officials merely discuss editorial policies with newspaper managers.

In the past, prime-time news on Chinese Central Television was routinely examined, prior to airing, by the Ministry of Radio, Film, and Television. Since 1994, however, the Ministry has ceased to prescreen CCTV news programs; now the programs are examined after they have aired. The diversity and quantity of material, moreover, have compelled officials to prioritize their reviews of broadcasts; the 7:00 pm news broadcasts, for instance, receive far more attention from the authorities than does the midnight news. In another manifestation of weakening government controls, recently launched news programs such as CCTV's Focal Report and Beijing Television's Express News include moderate criticisms of the party and government and explore some controversial public topics in an effort to make programs relevant to—and more popular with—viewers.

Evidently acknowledging the limits on their ability to maintain tight control over an industry that has been expanding rapidly, party leaders during the last decade have publicly addressed the need to establish priorities. In particular, they have spoken of the high priority attached to maintaining control over the "big media"—national party papers and central and provincial TV and radio stations.

Many PRC officials appear anxious to avoid confronting the media because they are afraid they will be accused of transgressions in newspapers, in magazines, or on television or radio. As media autonomy has expanded, print and broadcast organs have tried to flex their independence, albeit cautiously, in their coverage of State activities. Such coverage often focuses on specific government officials suspected of illegal actions and corruption.

Although the media's leverage stems mostly from officials' worries that rival insiders will use such publicity against them, it also appears to reflect growing respect within Chinese officialdom for the emerging influence of public opinion. A case in point is the Beijing Youth Daily. This paper has been punished for criticizing government actions and policies, but the authorities have stopped short of shutting it down.

Party resistance to media autonomy

Although the trend in mainland China clearly is toward greater media autonomy and diversity and away from government control and intimidation, crosscurrents of resistance persist. Powerful domestic institutions like the Central Propaganda Department and the State Administration of Radio, Film, and Television still constrain efforts by the media to become more autonomous and politically diverse.[8]

Efforts to reinforce Party controls

Beijing still tries to compel the media to report positively on government activities and to limit negative coverage of official policies and actions.[28] Neither the PRC Constitution—promulgated in 1982—nor the Communist Party-directed judiciary provides the media with meaningful legal protection from the State. Although Article 35 of the Constitution guarantees the citizens the rights of free speech, press, and assembly, in reality citizens do not have such rights. The authorities in Beijing continue to give precedence to the principles enunciated in the Constitution's preamble—including upholding Marxist–Leninist–Maoist thought and the party's leadership role.

The lack of an independent judiciary further hamstrings efforts by the media to mount court challenges against restrictions on media activities. The party appoints judges, and the position of the courts is merely equal to—not above—that of the bureaucracy. Media outrage over nationally publicized criminal cases can also bring pressure on members of the judiciary to act in ways that might be contrary to their initial desires and to the best interests of the defendants.[29]

The government uses a variety of approaches to retain some control over the media:

  • It requires that newspapers be registered and attached to a government ministry, institute, research facility, labor group, or other State-sanctioned entity. Entrepreneurs cannot establish newspapers or magazines under their own names, although they reportedly have had some success in setting up research institutes and then creating publications attached to those bodies.
  • It still occasionally jails or fines journalists for unfavorable reporting.
  • It imposes other punishments when it deems that criticism has gone too far. For example, it shut down the magazine Future and Development in 1993 for publishing two articles calling for greater democracy in mainland China, and it forced the firing of the Beijing Youth Daily's editor for aggressively covering misdeeds and acts of poor judgment by party cadre.
  • It continues to make clear that criticism of certain fundamental policies—such as those on PRC sovereignty over territories under Republic of China administration and Tibet and on Hong Kong's future in the wake of the transfer of Hong Kong sovereignty on July 1, 1997 —are off limits.
  • It has set up numerous official journalists' associations—the largest is the All-China Journalist Federation, with more than 400,000 members—so that no single entity can develop major autonomous power.
  • It holds weekly meetings with top newspaper editors to direct them as to what news items they want focused upon and which stories they want to go unreported. The controversial closure of the Freezing Point journal was generally unreported in mainland China due to government orders.
  • It has maintained a system of uncertainty surrounding the boundaries of acceptable reporting, encouraging self-censorship. One media researcher has written that "it is the very arbitrariness of this control regime that cows most journalists into more conservative coverage."[30]

The government also exploits a longstanding hierarchical relationship among Chinese print and broadcast entities in seeking to maintain some control over the media. It appoints the leaders of the most powerful media institutions, and then uses these entities to try to dominate the rest of the media countrywide.

However, the country has also been witnessing divisions within the press, with not all state-run news agencies, like Global Times, publishing certain reports that criticise actions that are perceived by Chinese officials to be against the Chinese government. For instance, while People’s Daily may publish a report condemning the United States government’s efforts to free innocent Uyghurs from detention centres in Xinjiang from Chinese rule, others such as Xinhua News Agency do not do so.

Official media channels

Xinhua (the New China News Agency) and People's Daily, the two most important print media, have status as separate government ministries; their directors sit on the party's Central Committee. Just below, hierarchically, are the two national newspapers under the control of the Propaganda Department – the Guangming Daily and the English-language China Daily. These entities have the rank of vice ministries, as does the State Council-controlled Economic Daily. The National Propaganda Department appoints publishers, chief editors, and other key officials of the above-mentioned newspapers—plus a few others—while provincial and local party leaders make similar appointments for party papers in their jurisdictions.

In many ways, Xinhua is the fuel propelling mainland China's print media. Perhaps unique in the world because of its role, size, and reach, Xinhua reports directly to the party's Propaganda Department; employs more than 10,000 people—as compared to about 1,300 for the UK's Reuters, for example; has 107 bureaus worldwide both collecting information on other countries and dispensing information about mainland China; and maintains 31 bureaus in China—one for each province plus a military bureau. In as much as most of the newspapers in mainland China cannot afford to station correspondents abroad—or even in every province in mainland China—they rely on Xinhua feeds to fill their pages. People's Daily, for example, uses Xinhua material for approximately 25 percent of its stories.(b) Xinhua is a publisher as well as a news agency—it owns more than 20 newspapers and a dozen magazines, and it prints in Chinese, English, and four other languages.

Like other government entities, Xinhua is feeling the pinch of reduced State financial subsidies. Beijing has been cutting funding to the news agency by an average of seven percent per year over the past three years, and State funds currently cover only about 40 percent of Xinhua's costs. As a result, the agency is raising revenues through involvement in public relations, construction, and information service businesses.

In the past, Xinhua was able to attract the top young journalists emerging from the universities or otherwise newly entering the field, but it can no longer do so as easily because of the appeal and resources of other newspapers and periodicals and the greater glamour of television and radio jobs. For example, midlevel reporters for the Xinmin Evening News often are given an apartment, whereas at Xinhua and People's Daily this benefit is reserved for the most senior journalists.

Like many other media groups, Xinhua struggled to find the "right line" to use in covering the Tiananmen Square events of April–June 1989. Although more cautious than People's Daily in its treatment of sensitive topics during that period—such as how to commemorate reformist Communist Party leader Hu Yaobang's April 1989 death, the then ongoing demonstrations in Beijing and elsewhere, and basic questions of press freedom and individual rights—Xinhua gave some positive coverage to demonstrators and intellectuals who were questioning top party leaders. Even so, many Xinhua reporters were angry with top editors for not going far enough and for suppressing stories about the Tiananmen Square crackdown. For several days after the violence on June 4, almost no one at Xinhua did any work, and journalists demonstrated inside the Agency's Beijing compound.

The role of the PRC internal media

The mainland Chinese media's internal publication system, in which certain journals are published exclusively for government and party officials, provides information and analysis not generally available to the public. The State values these internal reports because they contain much of mainland China's most sensitive, controversial, and high-quality investigative journalism.

Xinhua and many other media agencies produce reports for the "internal" journals (neicans). Informed observers note that journalists generally like to write for the internal publications—typically, only the most senior or most capable print and broadcast reporters are given such opportunities—because they can write less polemical and more comprehensive stories without having to omit unwelcome details as is commonly done in the print media directed to the general public. A Chinese historian has claimed, as an example of such self-censorship, that only a minority of China's population are aware 30 million people starved to death in the early 1960s, because the Party has never allowed the subject to be openly explored in the media. At the time, one of the Top Secret information channels through which news of what was really happening reached a select readership of high-level decision-makers was the Ministry of Public Security's Public Security Work Bulletin.

The PRC internal media publication system follows a strict hierarchical pattern designed to facilitate party control. A publication called Reference Information (Cankao Ziliao)—which includes translated articles from abroad as well as news and commentary by senior Xinhua reporters—is delivered by Xinhua personnel, rather than by the national mail system, to officials at the working level and above. A three-to-ten-page report called Internal Reference (Neibu Cankao) is distributed to officials at the ministerial level and higher. The most highly classified Xinhua internal reports, known as "redhead reference" (Hong Tou Cankao) reports, are issued occasionally to the top dozen or so party and government officials.

He Qinglian documents in chapter four of Media Control in China,[31] There are many grades and types of internal documents [neibu wenjian 内部文件]. Many are restricted to a certain level of official – such as county level, provincial level or down to a certain level of official in a ministry. Some Chinese journalists, including Xinhua correspondents in foreign countries, write for both the mass media and the internal media. The level of classification is tied to the administrative levels of Party and government in China. The higher the administrative level of the issuing office, generally the more secret the document is. In local government the issuing grades are province [sheng 省], region (or city directly subordinate to a province) [diqu 地区or shengzhixiashi 省直辖市] and county [xian 县]; grades within government organs are ministry [bu 部], bureau [ju 局] and office [chu 处]; in the military corps ([jun 军], division [shi 师], and regiment [tuan 团]. The most authoritative documents are drafted by the Central Committee to convey instructions from CCP leaders. Documents with Chinese Communist Party Central Committee Document [Zhonggong Zhongyang Wenjian 中共中央文件] at the top in red letters are the most authoritative.

There are signs the PRC internal media publication system is breaking down as more information becomes widely available in mainland China. A Hong Kong-based political journal circulated on the Chinese mainland has questioned the need for such a system in light of mainland China's modern telecommunications and expanding contacts with the outside world. Internal publications are becoming less exclusive; some are now being sold illegally on the street and are increasingly available to anyone with money.

Some of the internal publications have changed substantially in an effort to avoid becoming obsolete. For example, the publication News Front—started in 1957 as a weekly tool for the Communist Party to instruct journalists on what to write—no longer was limited to that function when it reappeared after the Cultural Revolution. It continued to change gradually and is now a monthly publication that serves as a professional rather than political guide for journalists.

International operations

As of 2012 CCTV and Xinhua had greatly expanded international coverage and operations particularly in Africa.[6]

Overseas Chinese press

In 2001 the Jamestown Foundation reported that China was buying into Chinese-language media in the U.S., offering free content, and leveraging advertising dollars—all to manipulate coverage.[32]

See also

References

  1. ^ Higgins, Andrew (October 8, 2012). "Hong Kong clings to separate identity". The Independent. London.
  2. ^ Greenslade, Roy (June 20, 2012). "Hong Kong journalists complain about editor's self-censorship". The Guardian. London.
  3. ^ "Council on Foreign Relations". Archived from the original on 2010-02-11. Retrieved 2018-12-03.
  4. ^ Radio Free Asia: China's Media Controls: Could Bloggers Make a Difference?
  5. ^ "Reporters Sans Frontieres: Enemies of the Internet: China". Archived from the original on 2010-12-05. Retrieved 2011-02-05.
  6. ^ a b Andrew Jacobs (August 16, 2012). "Pursuing Soft Power, China Puts Stamp on Africa's News". The New York Times. Retrieved August 17, 2012.
  7. ^ Yuezhi Zhao (1998), Media, Market, and Democracy in China. Chicago: University of Illinois Press.
  8. ^ a b c d [1] Jesse Owen Hearns-Branaman, A Political Economy of News in China, Lexington Books, 2015.
  9. ^ Esarey, Ashley (2005), "Cornering the Market: State Strategies for Controlling China's Commercial Media." Asian Perspective 29(2), 37–83.
  10. ^ "The Chinese Media: More Autonomous and Diverse--Within Limits — Central Intelligence Agency". www.cia.gov. Retrieved 2018-03-13.
  11. ^ a b "Archived copy". Archived from the original on 2011-07-10. Retrieved 2010-04-26.CS1 maint: Archived copy as title (link)
  12. ^ Roger V. Des Forges, Ning Luo, Yen-bo Wu, Chinese democracy and the crisis of 1989: Chinese and American reflections, SUNY Press, 1993, ISBN 0-7914-1269-5, Google Print, p.299
  13. ^ Esarey, Ashley. Speak No Evil 2006, p. 3
  14. ^ Michael Miner, Down With the Chinese Tyrants! Hot Type, Chicago Reader, week of October 14, 2005
  15. ^ Worldwide Press Freedom Index Archived 2007-10-25 at the Wayback Machine, Reporters Without Borders, retrieved
  16. ^ Esarey, Ashley. "Speak No Evil: Mass Media Control in Contemporary China." Freedom House Special Report, February 2006
  17. ^ Reporters Without Borders activists rally in front of Olympic museum in Lausanne as Chinese Communist Party’s 17th congress opens Archived 2007-10-17 at the Wayback Machine , Reporters Without Borders, October 15, 2007
  18. ^ "China considers media freedoms to stem unrest", The Telegraph, November 12, 2008.
  19. ^ Probe into dubious detentions, China Daily, December 9, 2008.
  20. ^ China city locks up 'petitioners' in mental asylum: state media, AFP, December 9, 2008.
  21. ^ In China, Media Make Small Strides, Washington Post, December 28, 2008.
  22. ^ Hazelbarth, Todd. "The Chinese Media: More Autonomous and Diverse--within Limits: an Intelligence Monograph," Central Intelligence Agency, Center for the Study of Intelligence, 1997, p. 3
  23. ^ Jonathan Hassid (2008), "China's Contentious Journalists: Reconceptualizing the Media." Problems of Post-Communism 55(4), 52–61.
  24. ^ Congressional Executive Commission on China, 'Measures on the Administration of Foreign Satellite Television Channel Reception', Aug 1, 2004.
  25. ^ PC World, 'Illegal Satellite TV in China Brings CNN to the Masses', April 22, 2010.
  26. ^ Pang Geping, “China’s fight against the sale of illegal satellite receivers achieves significant results,” People’s Daily Online, Oct 17, 2008.
  27. ^ Jonathan Hassid (2008), "Controlling the Chinese Media: An Uncertain Business." Asian Survey 48(3), 414–430.
  28. ^ An, Alex and An, David, "Media control and the Erosion of an Accountable Party-State in China." China Brief, October 7, 2008. [2]
  29. ^ Benjamin L. Liebman (2005), "Watchdog or Demagogue? The Media in the Chinese Legal System." Columbia Law Review 105(1), 1–157.
  30. ^ Hassid (2008), "Controlling the Chinese Media," p415.
  31. ^ Media Control in China Archived 2007-03-13 at the Wayback Machine published in Chinese in 2004 by Human Rights in China, New York. Revised edition 2006 published by Liming Cultural Enterprises of Taiwan. Accessed February 4, 2007.
  32. ^ Mei Duzhe, How China's Government is Attempting to Control Chinese Media in America, in China Brief, Vol 1 Issue 10

Further reading

  • Huang, C. "Towards a broadloid press approach: The transformation of China's newspaper industry since the 2000s." Journalism 19 (2015): 1-16. online, With bibliography pages 27–33.

External links

China Media Group

China Media Group (Chinese: 中央广播电视总台; literally: 'Central Radio-Television General Station') and IPA pronunciation [ʈʂʊ́ŋ.jáŋ.kwàŋ.pwó.tjɛ̂n.ʂɻ̩̂.tsʊ̀ŋ.tʰǎi], also known as Voice of China, is the predominant state media company by means radio and television broadcasting in the People's Republic of China. It was founded on 21 March 2018 through the merger of China Central Television, China National Radio, and China Radio International.

Democratic centralism

Democratic centralism is a Leninist democratic practice in which political decisions reached by voting processes are binding upon all members of the party.

Ethnic broadcasting in China

Ethnic broadcasting in China comprises both radio and TV broadcasting for some of the numerous ethnic groups within the country. Stations are found on every administrative level, i.e. national, provincial, prefectural, and below. They form a part of the ethnic media of China.

General Administration of Press and Publication

General Administration of Press and Publication (GAPP; Chinese: 中华人民共和国新闻出版总署; pinyin: Zhōnghuá Rénmín Gònghéguó Xīnwén Chūbǎn Zǒngshǔ) was the administrative agency responsible for regulating and distributing news, print and Internet publications in China. This includes granting publication licenses for periodicals and books. It also liaises with other state authorities such as the State Administration of Radio, Film and Television (SARFT), the Publicity Department, the State Council Information Office and Xinhua. The General Administration of Press and Publication was merged with the State Administration of Radio, Film, and Television to form the State Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television (Chinese: 国家新闻出版广播电影电视总局; pinyin: Guójiā Xīnwén Chūbǎn Guǎngbò Diànyǐng Diànshì Zǒngjú) .

The agency has been satirized in the notable machinima War of Internet Addiction.

Great Firewall

The Great Firewall of China (GFW) is the combination of legislative actions and technologies enforced by the People's Republic of China to regulate the Internet domestically. Its role in the Internet censorship in China is to block access to selected foreign websites and to slow down cross-border internet traffic.

The effect includes: limiting access to foreign information sources, blocking foreign internet tools (e.g. Google search, Facebook, Twitter, Wikipedia, and others) and mobile apps, and

requiring foreign companies to adapt to domestic regulations.

Besides censorship, the GFW has also influenced the development of China's internal internet economy by nurturing domestic companies

and reducing the effectiveness of products from foreign internet companies.The Great Firewall is operated under the "Golden Shield Project" by the Bureau of Public Information and Network Security Supervision.As mentioned in the "One country, two systems" principle, China's special administrative regions such as Hong Kong and Macau are not affected by the project, as SARs have their own governmental and legal systems and therefore enjoy a high degree of autonomy. Nevertheless, the U.S. State Department has reported that the central government authorities have closely monitored Internet use in these regions.The term Great Firewall of China is a portmanteau of firewall and the Great Wall of China, and was first used in print by Geremie Barmé in 1997. The term started its use in Beijing in 1996 by Stephen Guerin of Redfish Group, a Beijing-based web consultancy. 1996 interviews of Guerin by CNN's Andrea Koppel and NPR's Marky Kay Magistad included Guerin discussing China's "reversing the firewall".

Internal media of China

Internal media of China enables the officials of China to access information that is subject of censorship in China.

As He Qinglian documents in chapter 4 of Media Control in China, there are many grades and types of internal documents (Chinese: 内部文件; pinyin: nèibù wénjiàn). Many are restricted to a certain administrative level – such as county level, provincial level or down to certain official levels in a ministry. Some Chinese journalists, including Xinhua correspondents in foreign countries, write for both the mass media and the internal media.

Joint Staff Department of the Central Military Commission

The Joint Staff Department of the Central Military Commission (Chinese: 中央军委联合参谋部) is the command organ and the headquarters for the People's Liberation Army (PLA) of China, superseding the former PLA General Staff Department. It was founded on January 11, 2016 under Xi Jinping's military reforms. It is under the absolute leadership of the Central Military Commission. The Department continues PLA Operations Command, Recruitments, Mobilizations, Formation, Trainings and Administration duties. Its Headquarters is located in Beijing and the current chief of Joint staff is General Li Zuocheng.

The current deputy chiefs are Lt General Ma Yiming, and Mj. General Shao Yuanming.

Judiciary of Macau

The Judiciary of Macau is responsible for the administration of justice in Macau. It hears all prosecutions and civil disputes, including disputes between individuals and the government. It is fundamental to Macau’s legal system that members of the judiciary are independent of the executive and legislative branches of the government. The courts of law in Macau comprise the Court of Final Appeal and 11 other courts. The President of the Court of Final Appeal of the Macau Special Administrative Region is head of the judiciary. A bilingual court system in which Chinese, Portuguese or both can be used was put in place, in accordance with the requirement of the Basic Law.

Legislative system of China

The legislative system of China may either refer to the system of laws and regulations generated in China's legal system or more narrowly the system of formulation of such codes by institutions, such as the main legislative body the National People's Congress (unicameral parliament).

There are two main legislative-making organs, the National People's Congress and its Standing Committee.

Macau Security Force

The Macau Security Force (Chinese: 澳門保安部隊; pinyin: Àomén Bǎoān Bùduì; Portuguese: Forças de Segurança de Macau) is Macau's public security body under the Secretariat for Security, responsible for handling government activities ranging from law enforcement to public safety.

National Defense Mobilization Department of the Central Military Commission

The National Defense Mobilization Department of the Central Military Commission (Chinese: 中央军委国防动员部) is the chief organ under the Central Military Commission of the People's Republic of China. It was founded on January 11, 2016 under Xi Jinping's military reforms.

Its current director is Lt. Gen. Sheng Bin.

Office for International Military Cooperation of the Central Military Commission

The Office for International Military Cooperation of the Central Military Commission (Chinese: 中央军委国际军事合作办公室) is the chief organ under the Central Military Commission of the People's Republic of China. It was founded on January 11, 2016 under Xi Jinping's military reforms. Its first and current director is Rear Admiral Guan Youfei.

People's Daily

The People's Daily (Chinese: 人民日報, Renmin Ribao) is the biggest newspaper group in China. The paper is an official newspaper of the Central Committee of the Communist Party of China, published worldwide with a circulation of 3 million. In addition to its main Chinese-language edition, it has editions in English, Japanese, French, Spanish, Portuguese, Russian, Arabic, Tibetan, Kazakh, Uyghur, Zhuang, Mongolian, and other minority languages in China. The newspaper provides direct information on the policies and viewpoints of the Communist Party.

Radio jamming in China

Radio jamming in China is a form of censorship in the People's Republic of China that involves deliberate attempts by state or Communist Party organs to interfere with radio broadcasts. In most instances, radio jamming targets foreign broadcasters, including Voice of America (VOA), Radio Free Asia, the BBC World Service, the NHK World (Radio Japan) and stations based in Taiwan.

Reference News

Reference News (Chinese: 参考消息; pinyin: Cānkǎo Xiāoxī) is a Chinese newspaper. Founded in 1931, it is ranked 7th in the world by circulation and 1st in China.Reference News was first published on 7 November 1931. It is published by Xinhua News Agency (formerly Red China News Agency, 1931–1937). As the Chinese government's official news agency, Xinhua translates and re-publishes articles by foreign news agencies. Before the 1980s, it was the only official channel for the Chinese public to have a glimpse of the outside world. The paper is also published in the Uighur, Kazakh, Korean, and Mongolian languages for ethnic minority groups in China.

Reference News was at first available only to cadres and their families, but it was made available to the entire Chinese public in the face of increasing competition, and subsequently its circulation dropped from 11 million in 1980 to 4 million in 1985.

Secretariat for Security (Macau)

The Secretariat for Security (Chinese: 保安司; Cantonese Yale: Bóu'ōn Sī; Portuguese: Secretaria para a Segurança) is the government department responsible for public safety and security in Macau. The role replaced the former post of Secretary for Public Security. It is responsible for managing the Macau public security and police agencies.

Spouse of the President of China

The Spouse of the President of the People's Republic of China, is the spouse of the President of China. To date there have been 7 women who have been married to the Chinese president while in office.

Training and Administration Department of the Central Military Commission

The Training and Administration Department of the Central Military Commission (Chinese: 中央军委训练管理部) is the chief organ under the Central Military Commission of the People's Republic of China. It was founded on January 11, 2016 under Xi Jinping's military reforms. Its first and current director is Major General Li Huohui

Xi Jinping Core Administration

The Xi Jinping Core Administration (Chinese: 习近平核心体制) of the People's Republic of China has been said to begin after the progressive accumulation of power by Xi Jinping, who has succeeded Hu Jintao to be the General Secretary of the Communist Party of China since 2012.

History
Government agencies
Telecom operators
Equipment suppliers
Mainland
Hong Kong
Macau
History
Geography
Politics
Economy
Culture
Media of Asia
Sovereign states
States with
limited recognition
Dependencies and
other territories

Languages

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.