Izvestia

Izvestia (Russian: Известия, IPA: [ɪzˈvʲesʲtʲɪjə]) is a daily broadsheet newspaper in Russia. It was a newspaper of record in the Soviet Union from 1917 until the dissolution of the USSR in 1991.[2]

The word izvestiya in Russian means "delivered messages", derived from the verb izveshchat ("to inform", "to notify"). In the context of newspapers it is usually translated as "news" or "reports".

Izvestia
Известия
Izvestia-frontpage
Front page of the Izvestia newspaper from 15 June 2012.
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet
Owner(s)National Media Group
PublisherInews (News Media)
Editor-in-chiefArseniy Ogenesyan
Founded13 March 1917
LanguageRussian
HeadquartersBegovoy District, Moscow, Russia
Circulation234,500[1]
ISSN0233-4356
OCLC number427395058
Websiteiz.ru

Origin

The newspaper began as the News of the Petrograd Soviet of Workers Deputies on 13 March [O.S. 28 February] 1917 in Petrograd. Initially, the paper expressed Menshevik and Socialist-Revolutionary Party views.

In August 1917, it took the title News of the Central Executive Committee of the Petrograd Soviet of Workers' and Soldiers' Deputies. By October 1917 it became News of the Central Executive Committee of the Soviets of Working and Military Deputies, and was eventually retitled News of the Soviets of People's Deputies.

After the Second All-Union Congress of Soviets, Izvestia became an official newspaper of the Soviet government (Central Executive Committee of the Supreme Soviet of the Soviet Union and Sovnarkom).

History

1917–1991

Izvestia logo old
Old Izvestia logo. It uses two letters that are no longer used in the Russian language (see Reforms of Russian orthography).

During the Soviet period, while Pravda served as the official mouthpiece of the Communist Party, Izvestia expressed the official views of the Soviet government as published by the Presidium of the Supreme Soviet of the USSR.[3] The full name was Izvestiya Sovetov Narodnykh Deputatov SSSR (in Russian, Известия Советов народных депутатов СССР, the Reports of Soviets of Peoples' Deputies of the USSR).

1992–present

Following the dissolution of the Soviet Union, Izvestia now describes itself as a "national" newspaper of Russia. The newspaper was owned by a vast holding company of Vladimir Potanin which had close ties with the government.[4] A controlling stake in Izvestia was purchased by state-owned Gazprom on 3 June 2005, and included in the Gazprom Media holding.[4] According to the allegations of the Committee to Protect Journalists, Raf Shakirov, editor-in-chief of Izvestia, was forced to resign because the government officials did not like the paper's coverage of the Beslan school hostage crisis.[5][6] Other sources informed that Potanin had asked him to leave for fear the Kremlin would be riled by the explicit photographs of the massacre published by Izvestia.[4] As of 2005, the circulation of Izvestia was 240,967. Its 2007 circulation certified by TNS Gallup Media was 371,000 copies.[7] Until his death on 1 October 2008, the chief artist was Boris Yefimov, the centenarian illustrator who had worked as Joseph Stalin's political cartoonist.

In 2008, Gazprom Media sold Izvestia to National Media Group.[8] The newspaper was relaunched in D2 (broadsheet) format after that and adopted a new slogan ("Making Izvestia [i.e., reports] from the news"), as well as extended simultaneously its business coverage. The paper's old business section, Finansovye Izvestia (Finance Izvestia), was closed, and Marker Weekly was launched instead in September 2011, distributed with Izvestia on Mondays. The Friday appendix Nedelya (The Week), devoted to culture and leisure activities, was relaunched as well.

References

  1. ^ Атлас российской прессы: Газета "Известия" Media Atlas
  2. ^ "Izvestiia Digital Archive 1917–2010. Online access to the Kremlin's newspaper of record" (pdf). Minneapolis, MN: East View Information Services. p. 5. Retrieved 18 February 2012.
  3. ^ Andrei G. Richter (1995). "The Russian Press after Perestroika". Canadian Journal of Communication. 20 (1). Retrieved 28 November 2014.
  4. ^ a b c Bigg, Claire (3 June 2005). "Russia: State-Owned Gazprom Buys Leading Independent Daily 'Izvestiya'". GlobalSecurity. Retrieved 4 September 2007.
  5. ^ Attacks 2005: Europe and Central Asia. Committee to Protect Journalists. 16 February 2006.
  6. ^ Russia, Media, Gazprom, Izvestia – JRL 6March 2005 Archived 4 February 2007 at the Wayback Machine
  7. ^ "Main papers". BBC. 16 May 2008. Retrieved 6 October 2013.
  8. ^ – About Us National Media Group

Further reading

  • Merrill, John C. and Harold A. Fisher. The world's great dailies: profiles of fifty newspapers (1980) pp 170-76

External links

1996–97 Euro Hockey Tour

The 1996-97 Euro Hockey Tour was the first season of the Euro Hockey Tour. The season consisted of three tournaments, the Karjala Tournament, Channel One Cup, and the Sweden Hockey Games. The games Canada participated in did not count towards the final standings of the tournament.

Boris Yefimov

Boris Yefimovich Yefimov (Russian: Бори́с Ефи́мович Ефи́мов; October 11 [O.S. September 28] 1900, Kiev – October 1, 2008, Moscow) was a Soviet political cartoonist best known for his critical political caricatures of Adolf Hitler and other Nazis produced before and during the Second World War, and was the chief illustrator of the newspaper Izvestia. During his 90-year career he produced more than 70,000 drawings.

Canadian Triple Crown of Thoroughbred Racing

The Canadian Triple Crown is a series of three Thoroughbred horse races run annually in Canada which is open to three-year-old horses foaled in Canada. Established in 1959, the series is unique in that it shares the same distances as its American counterpart, but is contested on three different race surfaces.The first leg, the Queen's Plate, is contested at 1¼ miles on Tapeta at Toronto, Ontario's Woodbine Racetrack, whereas the July Prince of Wales Stakes is a 1³/16 mile event run on dirt at Fort Erie Racetrack in Fort Erie, Ontario. The final leg is the 1½ mile Breeders' Stakes in August which is run on Turf over one full lap of the E. P. Taylor Turf Course at Woodbine.

The Canadian Triple Crown shares another characteristic with its American counterpart—all of the races in both series are open to geldings. This differs from the situation in Europe, where many important flat races, notably the British and all but one of the French classics, bar geldings.

Since 2014, all of the races in the Canadian Triple Crown have been televised by TSN.

Central newspapers of the Soviet Union

The following publications were known as central newspapers in the Soviet Union. They were organs of the major organizations of the Soviet Union.

Pravda (Пра́вда, "Truth"), the organ of the Central Committee of the Communist Party of the Soviet Union.

Izvestia (short for "Izvestiya Sovetov Narodnykh Deputatov SSSR", Известия Советов народных депутатов СССР, the "Reports of Soviets of Peoples' Deputies of the USSR") expressed the official views of the Soviet government as published by the Presidium of the Supreme Soviet of the USSR.

Komsomolskaya Pravda (Комсомольская правда, "Komsomol's Truth"), the organ of Komsomol.

Krasnaya Zvezda (Красная звезда, "Red Star"), the organ of the Soviet Armed Forces.

Sovetskiy Sport (Советский спорт, "Soviet Sports"), the organ of the USSR State Committee for Physical Culture and Sports and VTsSPS

Trud (Труд, "Labour"), the organ of Soviet trade unions.

Pionerskaya Pravda (Пионе́рская Пра́вда, "Truth for Young Pioneers"), the official organ of the Young Pioneer organization of the Soviet Union

Channel One Cup (ice hockey)

The Channel One Cup (Russian: Кубок Первого канала, formerly Izvestia Trophy) is an annual ice hockey event held in Russia under the auspices of Channel One. It is an open tournament typically composed of various national teams.

Don Seymour

Donald J. Seymour (born 1960 in Hamilton, Ontario) is a Canadian jockey in Thoroughbred horse racing who is the only jockey in history to win two Canadian Triple Crowns.

Raised in Etobicoke, Ontario, Don Seymour began his professional racing career riding in Western Canada. From 1981 to 1986 he was the leading rider in Alberta. In 1988, he finished second aboard Play The King in the Breeders' Cup Sprint. In 1989 he signed on with Kinghaven Farms where that year he teamed up with trainer Roger Attfield to become the first in twenty-six years to capture Canada's Triple Crown series. Following their 1989 Triple Crown with the colt With Approval, in 1990 they repeated the feat with Izvestia, an achievement that has never been equaled.

Don Seymour retired in 1994 having won the Sovereign Award as Canada's top jockey a record four times. In 1995 he was voted the Avelino Gomez Memorial Award in recognition of his significant contribution to the sport of horse racing. In 1999, he was inducted into the Canadian Horse Racing Hall of Fame.

Gazprom-Media

Gazprom-Media (Russian: ОАО Газпром-Медиа) is the largest Russian media holding. It was founded in 2000 as a subsidiary of Gazprom. In 2000 it acquired NTV, the only nationwide state-independent television in Russia of the time, as well as other media assets of Vladimir Gusinsky's Media Most group, which raised a major controversy and resulted in considerable changes in their editorial policy. In 2005 Gazprom-Media purchased Izvestia, a leading nationwide newspaper. In August 2005 Gazprom sold the group to Gazprombank, which is a wholly owned subsidiary of Gazprom.

Irtysh (rocket)

Irtysh (Russian: Иртыш), formerly called Soyuz-5 (Russian: Союз-5), codenamed Fenix in Russian and Sunkar (Сұңқар, meaning Falcon in Kazakh), is a planned Russian rocket that is being developed by JSC SRC Progress within the Project Feniks (Russian: Феникс, lit. 'Phoenix'). Initially it will replace the capability of Zenit-2, and Proton Medium, and in the future will serve as the base of a super heavy-lift launch vehicle rocket to revive the Energia/Buran capabilities. It is expected to launch from the Baikonur Baiterek, the ex Zenit-2 launch site, in a partnership with the government of Kazakhstan, with a planned debut of 2022.

Izvestia (horse)

Izvestia (May 5, 1987 – October 21, 1991) was a Thoroughbred racehorse who won the Canadian Triple Crown in 1990. A descendant of Nearco, his damsire Personality was the 1970 Co-American Horse of the Year. Owned and bred by Kinghaven Farms, the colt began racing in the United States, winning two Graded stakes races at the Keeneland Race Course in Kentucky. He was shipped north in the spring of 1990 to a base at Woodbine Racetrack in Toronto from which he won the Triple Crown. Having won it a year earlier on With Approval, jockey Don Seymour became the only jockey in history to ride two Canadian Triple Crown winners.

Izvestia's career ended on October 21, 1991, when he had to be humanely euthanized after breaking a left hind leg in three places while competing in the Rothmans International. In 1999, he was inducted into the Canadian Horse Racing Hall of Fame

Izvestiy TSIK Islands

The Izvestiy TSIK Islands or Izvesti Tsik Islands (Russian: Острова Известий ЦИК), also known as Izvestia Islands, is an island group in the Kara Sea, Russian Federation.

Novye Izvestia

Novye Izvestia (Russian: Новые Известия) was a daily newspaper, published in Moscow, Russia. It existed between 1997 and May 2016.

Pravda

Pravda (Russian: Правда, IPA: [ˈpravdə] (listen), "Truth") is a Russian broadsheet newspaper, formerly the official newspaper of the Communist Party of the Soviet Union, when it was one of the most influential papers in the country with a circulation of 11 million. The newspaper began publication on 5 May 1912 in the Russian Empire, but was already extant abroad in January 1911. It emerged as a leading newspaper of the Soviet Union after the October Revolution. The newspaper was an organ of the Central Committee of the CPSU between 1912 and 1991.After the dissolution of the Soviet Union in 1991, Pravda was sold off by Russian President Boris Yeltsin to a Greek business family, and the paper came under the control of their private company Pravda International.In 1996, there was an internal dispute between the owners of Pravda International and some of the Pravda journalists which led to Pravda splitting into different entities. The Communist Party of the Russian Federation acquired the Pravda paper, while some of the original Pravda journalists separated to form Russia's first online paper (and the first online English paper) Pravda.ru, which is not connected to the Communist Party. After a legal dispute between the rival parties, the Russian court of arbitration stipulated that both entities would be allowed to continue using the Pravda name.The Pravda paper is today run by the Communist Party of the Russian Federation, whereas the online Pravda.ru is privately owned and has international editions published in Russian, English, French and Portuguese.

Robespierre Monument

The Robespierre Monument (Russian: Памятник Робеспьеру) was one of the first monuments erected in the Russian Soviet Federative Socialist Republic (later part of the Soviet Union), raised in Moscow on 3 November 1918 – just ahead of the first anniversary of the October Revolution, which had brought the Bolsheviks to power. It depicted Maximilien de Robespierre, a prominent figure of the French Revolution. Located in Alexander Garden, it had been designed by the sculptor Beatrice Yuryevna Sandomierz (Russian: Беатриса Юрьевна Сандомирская). Created as part of the "monumental propaganda" plan, the monument was commissioned by Vladimir Lenin, who in an edict referred to Robespierre as a "Bolshevik avant la lettre". It was only one of several planned statues depicting French revolutionaries – others were to be made of Georges Danton, François-Noël Babeuf and Jean-Paul Marat, although only the one of Danton was ever completed. Another, also featuring Robespierre, was raised in Petrograd.Created in the context of the ongoing Russian Civil War and with the country in a state of war communism, there were few materials available to make the statue. Lacking bronze or marble, the monument was instead constructed using concrete, with hollow pipes running through it. This design proved frail, lasting only a few days. On the morning of 7 November only a pile of rubble remained. Over the following days different newspapers supplied varying versions as to why it collapsed, with Znamya Trudovoi Kommuny and others saying it was the work of "criminal" (counter-revolutionary) hands, and Izvestia stating the statue's demise was caused by improper construction.

Sergei Kapustin

Sergei Alekseevich Kapustin (13 February 1953 in Ukhta, Russian SFSR, Soviet Union – 4 June 1995) was an ice hockey player who played in the Soviet Hockey League. He played for HC CSKA Moscow, Krylya Sovetov Moscow, and HC Spartak Moscow.

Kapustin played thirteen seasons with the Soviet Union national team. He was part of the team that won seven Gold Medals at the Ice Hockey World Championships in 1974, 1975, 1978, 1979, 1981, 1982, 1983. Kapustin was voted to the first All Star team at the 1978 and 1981 tournaments. He played for the Soviet Union team in the 1974 Summit Series, the 1976 Canada Cup, the Gold Medal team at the 1976 Winter Olympics, the 1979 Challenge Cup, and the 1981 Canada Cup. He was voted the "best forward" award at the 1978 Izvestia Cup.

Sergei Kapustin was inducted into the Russian and Soviet Hockey Hall of Fame in 1975. He retired in December 1985 after that year's Izvestia Cup tournament. He died of a heart attack in 1995 at age 42.

Seven Wonders of Russia

The Seven Wonders of Russia as determined by a project organized by the newspaper Izvestia, Radio Mayak, and the television channel Russia. The competition took place in three stages from 1 October 2007 through 1 June 2008, with the final results declared in Moscow's Red Square on 12 June 2008.

Yevgenia Albats

Yevgenia Markovna Albats (Russian: Евге́ния Ма́рковна Альба́ц, born 5 September 1958) is a Russian investigative journalist, political scientist, writer and radio host. As of 2011, she works as a chief editor of The New Times magazine.

Overview
Newspapers
TV
Radio
Misc

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.