Global Times

The Global Times (simplified Chinese: 环球时报; traditional Chinese: 環球時報; pinyin: Huánqiú Shíbào) is a daily Chinese tabloid newspaper under the auspices of the People's Daily newspaper, focusing on international issues from the Chinese government's perspective.[1][2]

Global Times
环球时报
GlobalTimeslogo
TypeDaily newspaper (Weekdays with a weekend edition)
FormatTabloid
Owner(s)People's Daily
PublisherPeople's Daily
EditorHu Xijin
Founded1993, (Chinese edition)
2009, (English Edition)
Political alignmentCommunist Party of China
LanguageChinese and English
HeadquartersNo.2 Jintai Xilu, Chaoyang District, Beijing 100733, People's Republic of China
Circulation1,500,000 (copies printed Mon-Sat), Chinese edition
200,000 (copies printed Mon-Sat), English edition
ISSN2095-2678
Websitewww.globaltimes.cn (English)
www.huanqiu.com (Simplified Chinese)

History

Established as a Chinese language publication in 1993, an English language version was launched on the 20 April 2009[3] as part of a Chinese campaign costing 45 billion yuan ($6.6 billion) to compete with overseas media.[4]

While the Chinese-language version strongly focuses on international issues, the English-language version reports more on China's domestic events.

Hu Xijin, the editor-in-chief of both Chinese and English versions, stated that he expected it to make a loss of 20 million yuan in the first year.[5]

The English-language version of the newspaper also has launched two local sections, Metro Beijing[6] since September 2009 and Metro Shanghai[7] since April 2010, in the two largest Chinese metropolises, in an effort to provide more information to local readers.

The Global Times launched its US edition on Feb. 20, 2013. It is the first daily newspaper from China to launch a US edition simultaneously in Chinese and English. The US edition of the Global Times has 24 pages in its English version and 16 pages in its Chinese version.[8]

Editorial stance

Although the Chinese-language version has been accused of having a strong pro-government slant,[5] and of attracting a strongly nationalistic readership,[9][10] the English-language version has been described by one of its editors as taking a less strident approach.[11] The English-language edition also contains approximately 20 "foreign experts", who are involved with assigning stories and copyediting, "as long as the coverage is not about politics".[12]

Controversies

According to Richard Burger, a former editor at Global Times, in the wake of the arrest of Ai Weiwei, the Chinese staff of the Global Times were ordered[13] to conduct an "astroturfing" campaign against Ai Weiwei in favour of the Chinese government's criticism of Ai as a "maverick".[14]

According to the Foreign Policy magazine, the Global Times differentiates itself from other Chinese newspapers in part through its more populist approach to journalism, coupled with a tendency to court controversy.[9] Despite its official stance some reports and editorials by the Global Times are more neutral and cover more content that other Chinese media typically refrain from touching. The Global Times and Beijing Youth Daily were the only two media that reported the Ferrari car crash of Ling Jihua’s son, though briefly and the online articles soon deleted, in March 2012.

Following Japan’s 2011 Tōhoku earthquake and tsunami, the Global Times published series of comments and advertisements in support of Japan.[15][16]

The Global Times also published articles that argue there is no resurgence of Japanese militarism and China is misperceiving Japan.[17] For this reason the Global Times has been repeatedly criticized by leftist scholars. The Global Times sometimes hold different stances from other major Chinese media. When the People’s Daily stressed tighter control of the Internet, an editorial of the Global Times denounced acts to impose unreasonable control onto the people, commonly seen as an act of standing up to the People’s Daily.

Hong Kong

On 5 June 2016 Lancôme cancelled a promotional concert by Hong Kong pro-democracy singer Denise Ho that was scheduled to be held on 19 June in Sheung Wan.[18] This action was taken in response to a boycott campaign launched by the Communist Party-controlled Global Times, which denigrated the Cantopop star for supposedly advocating Hong Kong and Tibet independence.[18] Lancôme also added, in a Facebook post, that Ho is not a spokesperson for the brand.[19] In addition to her singing career, Ho is an outspoken advocate for democracy in Hong Kong.[20] The Tibet allegation appeared to have stemmed from Ho's May 2016 meeting with the Dalai Lama.[18] The cancellation drew a heavy backlash in Hong Kong.[18][20] Some Lancôme shops in Hong Kong were shut down during the protests.[21] Listerine, another brand that Ho represents, retained the singer despite the fact that the Global Times also criticized that company hiring Ho as its public face in Hong Kong.[18]

Australia

The Global Times has been strident in its description of Australia as a paper cat[22] in relation to the South China Sea, and a former offshore prison in relation to an Olympic swimmer being identified as a former drug cheat (in reference to the country's former status as a British penal colony).[23]

United States

In response to Rex Tillerson's mid-January 2017 comments (prior to his confirmation as US Secretary of State) on blocking access to man-made islands in the South China Sea, the Global Times warned of a "large-scale war" between the U.S. and China, saying: "Unless Washington plans to wage a large-scale war in the South China Sea, any other approaches to prevent Chinese access to the islands will be foolish."[24][25]

See also

References

  1. ^ Beijing-based newspaper Global Times launches English edition, People's Daily, 20 April 2009
  2. ^ Wee, Sui-Lee; Mao, Sabrina (2012-01-06). "China must assert itself despite new US strategy-paper". Beijing. Reuters. Retrieved 2012-01-06.
  3. ^ "About Us" Archived 2013-04-22 at the Wayback Machine., Global Times
  4. ^ Sky Canaves, Global Times Breaches China’s Official Media Silence on Tiananmen, Wall Street Journal, 4 June 2009
  5. ^ a b Tania Branigan, China defies media cuts and closures with new newspaper launch, The Guardian, 20 April 2009
  6. ^ "404". Archived from the original on 25 June 2011. Retrieved 8 April 2017.
  7. ^ "404". Archived from the original on 2 July 2011. Retrieved 8 April 2017.
  8. ^ "Global Times launches US edition", Global Times
  9. ^ a b Christina Larson, China's Fox News, Foreign Policy magazine, 31 October 2011.
  10. ^ “Patriotic” Voices? Comments from the Global Times Online Forum, China Digital Times, 4 May 2008
  11. ^ Richard Burger on being a foreign editor at the Global Times Danwei.org, 8 May 2009
  12. ^ Zheping Huang (9 August 2016). "The Global Times, China's feisty state tabloid, relies on "foreign experts" to sell China to the world". Quartz. Retrieved 26 December 2017.
  13. '^ "Foreign Media Insider Exposes Global Timess Managing Editor's Smearing Of Ai Weiwei". Apple Daily. Retrieved 16 April 2011.
  14. ^ "Foreign Media Insider Exposes Global Times's Smearing Of Ai Weiwei". Appledaily.com.hk. Retrieved 16 April 2011.
  15. ^ "仇恨沒有未來——中日關係新思維". Retrieved 12 August 2014.
  16. ^ "日在《环球时报》登广告 表达重建决心". The Global Times. Retrieved 11 August 2011.
  17. ^ 王占阳:日本已不可能重走军国主义老路, 9 October 2014
  18. ^ a b c d e Yeung, Raymond (5 June 2016). "Lancome scraps Hong Kong concert with Denise Ho: online backlash over move to distance itself from pro-democracy star". South China Morning Post.
  19. ^ "Lancome cancels concert after Chinese online backlash". BBC News. 6 June 2016.
  20. ^ a b Yuen, Chantal (6 June 2016). "Cosmetic giant cancels pro-democracy singer's concert after boycott threats".
  21. ^ "Denise Ho controversy: protesters march despite Lancome closing Hong Kong stores". South China Morning Post. 8 June 2016.
  22. ^ "China warns Australia must 'cautiously behave' over South China Sea". 1 August 2016. Retrieved 8 April 2017.
  23. ^ "China labels Australia 'offshore prison' in Olympic drugs row". 8 August 2016. Retrieved 8 April 2017.
  24. ^ "China warns of nuclear war". Philippine Daily Inquirer. 14 January 2017.
  25. ^ "South China Sea: China media warn US over 'confrontation'". BBC News. 13 January 2017.

External links

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.