Chicago Reader

The Chicago Reader, or Reader (stylized as ЯEADER), is an American alternative weekly newspaper in Chicago, Illinois, noted for its literary style of journalism and coverage of the arts, particularly film and theater. It was founded by a group of friends from Carleton College.[2]

The Reader is recognized as a pioneer among alternative weeklies for both its creative nonfiction and its commercial scheme. Richard Karpel, then-executive director of the Association of Alternative Newsweeklies, wrote:

[T]he most significant historical event in the creation of the modern alt-weekly occurred in Chicago in 1971, when the Chicago Reader pioneered the practice of free circulation, a cornerstone of today's alternative papers. The Reader also developed a new kind of journalism, ignoring the news and focusing on everyday life and ordinary people.[3]

The Reader is dated every Thursday and distributed free on Wednesday and Thursday via street boxes and cooperating retail outlets. As of March 2009, the paper claimed more than 1,900 locations in the Chicago metropolitan area[4] and an audited circulation of 100,000.[5]

In July 2007, the paper and its sibling, Washington City Paper, were sold to Creative Loafing, publisher of alternative weeklies in Atlanta, Georgia; Charlotte, North Carolina; and Tampa and Sarasota, Florida. Creative Loafing filed for bankruptcy in September 2008.[6] In August 2009, the bankruptcy court awarded the company to Creative Loafing's chief creditor, Atalaya Capital Management,[7] which had loaned $30 million to pay for most of the purchase price for the Reader and the Washington City Paper.[8]

Chicago Reader
Reader cover
TypeAlternative weekly
FormatTabloid
Owner(s)private investment group
PublisherTracy Baim
EditorAnne Elizabeth Moore
FoundedOctober 1, 1971
Headquarters2930 S. Michigan Ave.
Suite 102
Chicago, Illinois 60616
United States
Circulation87,142 weekly in 2011[1]
ISSN1096-6919
Websitechicagoreader.com

Publication history

1971–1995

The Chicago Reader was founded by Robert A. Roth, who grew up in the Chicago suburb of Arlington Heights. His ambition was to start a weekly publication for young Chicagoans like Boston's The Phoenix and Boston After Dark. Those papers were sold on newsstands but were also given away, mostly on campuses, to bolster circulation. Roth believed that 100-percent free circulation would work better, and he persuaded several friends from Carleton College, including Robert E. McCamant, Thomas J. Rehwaldt and Thomas K. Yoder, to join him in his venture. They scraped together about $16,000 in capital[9] and published the first issue, 16 pages, on October 1, 1971.[2][10]

One year later, in its first anniversary issue, the Reader published an article titled "What Kind of Paper is This, Anyway?" in which it answered "Questions we've heard over and over in the past year." This article reported that the paper had lost nearly $20,000 in its first ten months of operation but that the owners were "confident it will work out in the end." It explained the rationale behind free circulation and the paper's unconventional editorial philosophy: "Why doesn't the Reader print news? Tom Wolfe wrote us, 'The Future of the newspaper (as opposed to the past, which is available at every newsstand) lies in your direction, i.e., the sheet willing to deal with "the way we live now."' That sums up our thoughts quite well: we find street sellers more interesting than politicians, and musicians more interesting than the Cubs. They are closer to home."[11]

In its early years the Reader was published out of apartments shared by the owner-founders, Roth, McCamant, Rehwaldt and Yoder. The first apartment was in Hyde Park—the University of Chicago neighborhood on the south side of Chicago—and the second was in Rogers Park on the far north side. Working for ownership in lieu of pay, the owner-founders ultimately owned more than 90% of the company.[2][12] In 1975 the paper began to earn a profit, incorporated, and rented office space in the downtown area that later came to be known as River North.

In 1979, a reporter for the Daily Herald of Arlington Heights, Illinois, called the Reader "the fastest growing alternative weekly in the U.S."[2] In 1986, an article in the Chicago Tribune estimated the Reader's annual revenues at $6.7 million.[9] In 1996, Crain's Chicago Business projected revenue of $14.6 million.[13] The National Journal's Convention Daily (published during the 1996 Democratic National Convention in Chicago) reported that the Reader was "an enormous financial success. It's now as thick as many Sunday papers and is published in four sections that total around 180 pages." This report put the circulation at 138,000.[14]

1995–present

The Reader began experimenting with electronic distribution in 1995 with an automated telephone service called "SpaceFinder", which offered search and "faxback" delivery of the paper's apartment rental ads, one of its most important franchises. Later in 1995 the paper's "Matches" personal ads were made available on the Web, and in early 1996 the SpaceFinder fax system was adapted for Web searching. Also in 1996 the Reader partnered with Yahoo to bring its entertainment listings online and introduced a Web site and an AOL user area built around its popular syndicated column "The Straight Dope".

The Reader became so profitable in the late 1990s that it added a suburban edition, The Reader's Guide to Arts & Entertainment, but by 2006 it was operating at a loss.[15] It faced severe competitive pressure starting near the turn of the century, as some of its key elements became widely available online. Numerous websites offered entertainment listings, schedules, and reviews. Classified ads, a major source of revenue in the 1990s, migrated to Craigslist and other online services that published ads for free and made them easily searchable.

By 2000 much of the paper's content was available online, but the Reader still resisted publishing a Web version of the entire paper. It concentrated on database information like classifieds and listings, leaving the long cover stories and many other articles to be delivered in print only.[16] In 2005, when many similar publications had long been offering all their content online, the Reader began offering its articles in PDF format, showing pages just as they appeared in print — an attempt to provide value to the display advertisers who accounted for much of the paper's revenue. By 2007 the PDFs were gone and all of the paper's content was available online, along with a variety of blogs and Web-only features.

The precipitous decline in profits from 2004 to 2006 prompted owner-founder Tom Rehwaldt to file a lawsuit against the company. This lawsuit led to the sale of the Reader to Creative Loafing in July 2007.[12]

A 2008 article in the Columbia Journalism Review by Edward McClelland, a former Reader staff writer (then known as Ted Kleine), faulted the Reader for being slow to embrace the Web and suggested that it had trouble appealing to a new generation of young readers. "Alternative weeklies are expected to be eternally youthful," McClelland wrote. "The Reader is finding that a tough act to pull off as it approaches forty."[17] He also suggested the Reader had grown complacent "because it was still raking in ad profits through the early 2000s" and its troubles were aggravated by a 2004 makeover that included "features on fashion" and a "tattooed, twenty-seven-year-old stripper" writing a late-night party column.[18] "The feeling was the Reader had to be reinvented ... and change its character."[18]

In late 2007, under a budget cutback imposed by the new owners at Creative Loafing, the Reader laid off several of its most experienced journalists, including John Conroy, Harold Henderson, Tori Marlan and Steve Bogira.[19] The paper had de-emphasized the tradition of offbeat feature stories in favor of theme issues and aggressive, opinionated reporting on city government, for example its extensive coverage of tax increment financing (TIFs) by Ben Joravsky, who has been a staff writer since the 1980s. Though the staff is much smaller than it was before the sale, many other key figures remained as of June 2010, including media critic Michael Miner, film critic J.R. Jones, arts reporter Deanna Isaacs, food writer Mike Sula, theater critic Albert Williams, and music writers Peter Margasak and Miles Raymer. In November 2009, James Warren, former managing editor for features at the Chicago Tribune, was named president and publisher.[20] In March, 2010, Warren resigned.[21] In June, longtime editor Alison True was fired by acting publisher Alison Draper and Creative Loafing CEO Marty Petty, sparking outrage among the paper's remaining audience.[22] In July, Draper was named publisher, managing editor Kiki Yablon was promoted to editor, and Geoff Dougherty was named associate publisher. Dougherty had founded and subsequently closed the online Chi-Town Daily News and its successor, the print-and-online Chicago Current, which he closed to take the Reader job.[23]

In 2012, the Chicago Reader was acquired by Wrapports LLC, parent company of the Chicago Sun-Times.[24]

Managing editor Jake Malooley was formally named Editor-in-Chief in July 2015.[25] In February 2018 Malooley was fired by phone at O'Hare Airport as he returned from his honeymoon[26] by newly appointed Executive Editor Mark Konkol.[27] Konkol was fired by Sun-Times Media only 19 days after his appointment, following the publication of a controversial editorial cartoon that was deemed to be race baiting.[28]

On July 13, 2017, it was reported that a consortium, consisting of private investors & the Chicago Federation of Labor, led by businessman & former Chicago alderman Edwin Eisendrath, through Eisendrath's company, ST Acquisition Holdings, had acquired the Chicago Sun-Times and the Chicago Readerfrom Wrapports, beating out Chicago-based publishing company Tronc for ownership.[29][30] Effective October 1, 2018, Sun-Times Media sold the Reader to a private investment group that formed an L3C to make the purchase. The major investors are Elzie Higginbottom and Leonard Goodman. Tracy Baim was named publisher and Anne Elizabeth Moore editor.[31]

Content

The Reader was designed to serve young readers, mostly singles in their 20s, who in the early 1970s lived in distinct neighborhoods along Chicago's lakefront: Hyde Park, Lincoln Park, Lake View, et al.[2] Later this demographic group moved west, to neighborhoods like Wicker Park, Bucktown, and Logan Square, and the Reader moved with them. The paper's appeal was based on a variety of elements. Most obvious early on was a focus on pop culture for a generation who were not served by the entertainment coverage of daily newspapers. Like many alternative weeklies, the Reader relied heavily on coverage and extensive listings of arts and cultural events, especially live music, film, and theater.

As the paper prospered and its budget expanded, investigative and political reporting became another important part of the mix. Reader articles by freelance writer David Moberg are credited with helping to elect Chicago's first black mayor, the late Harold Washington.[17] Staff writer John Conroy wrote extensively, over a period of more than 17 years, on police torture in Chicago; his reporting[32] was instrumental in the ouster and prosecution of Commander Jon Burge, the leader of a police torture ring, and in the release of several wrongly convicted prisoners from death row.[33]

The Reader was perhaps best known for its deep, immersive style of literary journalism, publishing long, detailed cover stories, often on subjects that had little to do with the news of the day. An oft-cited example is a 19,000-word article on beekeeping by staff editor Michael Lenehan.[34] This article won the AAAS Westinghouse Science Journalism Award, awarded by the American Association for the Advancement of Science, in 1978.[2][35] Steve Bogira's 1988 article "A Fire in the Family" used an apartment-building fire as the starting point for a 15,000-word chronicle of life among the underclass, following three generations of a west-side family and touching on urban issues such as addiction, discrimination, crime, and teen pregnancy.[36] It won the Peter Lisagor Award for Exemplary Journalism, awarded by the Chicago Headline Club. Ben Joravsky's "A Simple Game" followed a public high school basketball team for a full year.[37] Published in two parts, a total of 40,000 words, it was reprinted in the anthology Best American Sportswriting 1993. The Reader has won 30 Alternative Newsweekly Awards since 1996.[38]

Another element of the Reader's appeal was its free classified ads to individuals.[2] Ads were seen as another source of information alongside the journalism and listings.[2]

Design and format

The original look of the Chicago Reader in 1971 was devised by owner-founder Bob McCamant. In 2004, a redesign by the Barcelona, Spain, firm of Jardi + Utensil introduced a new logo and extensive use of color, including a magazine-style cover.[39] In 2007, under the ownership of Creative Loafing, the paper was converted to a single-section tabloid.[40] In 2010, Publisher Alison Draper hired Chicago-based redesign consultant Ron Reason to help revamp the publication. Among changes introduced were a revitalized and rebranded music section titled B Side,[41] an improvement in the paper's advertising design, quality glossy paper stock for covers and key inside spreads, and editorial destinations shepherded primarily by new editor Mara Shalhoup. A post-redesign checkup several months later revealed a robust page count, innovations in social media and reader engagement, and strong commitment from advertisers.[42]

Related ventures

"The Straight Dope", by the pseudonymous [43] Cecil Adams, was the Chicago Reader's first weekly column and one of the first features to be widely syndicated in the alternative press, at one time appearing in 35 papers.[44] It was started in 1973 by Michael Lenehan [45] and later written by Dave Kehr.[43] In 1978 it was taken over by Ed Zotti,[46] who continued to serve as Cecil's "assistant" as of January 2010. In 1984, Chicago Review Press published The Straight Dope, a compilation of columns; the cover named Cecil Adams as author and Zotti as editor. The title was picked up and republished by Ballantine, which published four more volumes between 1988 and 1999. In 1996, The Straight Dope became a user area on AOL; a short-lived TV series, produced by Andrew Rosen, on the A&E Network;[47] and a Web site, www.straightdope.com, which was named one of PC Magazine's Top 101 Web Sites[48] and as of January 2010 was drawing nearly 1.2 million users per month.

The Los Angeles Reader began publishing in 1978 as a wholly owned subsidiary of Chicago Reader, Inc. It was the first newspaper to publish Matt Groening's comic strip Life in Hell and David Lynch's strip The Angriest Dog in the World. In 1989, the paper was sold to a company headed by its founding editor, James Vowell.[49] In 1996, it was sold to and closed by New Times Media, which later became Village Voice Media.[50]

The San Diego Reader was founded in 1972 by Jim Holman, who attended Carleton College and was one of the original group who established the Chicago Reader. Although Holman briefly owned shares in the Chicago paper, none of the Chicago owners had an interest in the San Diego paper. Holman used the Reader format and nameplate with the blessings of his friends in Chicago.

Various other Readers have been published, but the San Diego and Los Angeles papers are the only ones affiliated with the Chicago Reader. In the late 1970s, Chicago Reader, Inc. (CRI) sued the Twin Cities Reader for trademark infringement, arguing that the Chicago Reader had given special meaning to the name "Reader". The federal appeals court ultimately ruled that the term was "merely descriptive" and thus could not be protected as a trademark.[51]

The East Bay Express, which serves the San Francisco Bay area, was co-founded in 1978 by Nancy Banks, a co-founder of the Chicago Reader, and editor John Raeside. Chicago Reader owners invested in the paper and eventually CRI held a major stake. The paper was sold in 2001 to New Times Media, which became Village Voice Media and in 2007 sold it to editor Stephen Buel and a group of investors.[52]

Washington City Paper was founded in 1981 by Russ Smith and Alan Hirsch, who had founded Baltimore City Paper in 1977. Originally named 1981, the name was changed the following year.[53] Owners of the Chicago Reader invested in the Washington paper in 1982 and eventually controlled 100 percent of the stock. In 2007, they sold their interest in both papers to Creative Loafing, Inc.

The Reader's Guide to Arts & Entertainment was published as a suburban extension of the Chicago Reader in 1996. Before then, the Reader had avoided distribution in all but the closest suburbs of Chicago. The Reader's Guide was a scaled-down version of the Reader, printed as a one-section tabloid meant to satisfy suburban demand for Reader content and advertising. In 2007, it was closed and distribution of the complete Chicago Reader was expanded to the suburbs.[54]

The Ruxton Group, originally called the Reader Group, was formed by CRI in 1984 as a national advertising representative for the Reader, Washington City Paper, and other large-market alternative weeklies. In 1995 the company was sold to New Times Media, which became Village Voice Media and renamed Ruxton as the Voice Media Group.[55]

Index Newspapers is the company that publishes The Stranger in Seattle, Washington, and the Portland Mercury in Portland, Oregon. In 2002, CRI invested in Index and took a minority interest.[56]

Quarterfold, Inc. is a company formed by most of the former owners of Chicago Reader, Inc. to succeed that company and hold assets that were not included in the sale to Creative Loafing. Quarterfold's chief asset is its ownership interest in Index Newspapers.[12]

Amsterdam Weekly was a free, English-language weekly published in the Netherlands from May 2004 through December 2008. As of May 2010, it exists in limited form online.[57] The paper was started by Todd Savage, who had been a writer and typesetter for the Chicago Reader in the late 1990s. The Reader was a major investor.[58] In 2008, the paper was sold to Yuval Sigler, publisher of Time Out Tel Aviv, who with assets and staff including Savage launched Time Out Amsterdam in October 2008.[59]

References

  1. ^ "Annual Audit Report, December 2011". Larkspur, Calif.: Verified Audit Circulation. Retrieved April 30, 2012.
  2. ^ a b c d e f g h Valeo, Tom (November 4, 1979). "The Chicago Reader: A '70s Success Story" (PDF). Daily Herald (Arlington Heights, IL). Retrieved January 21, 2010.
  3. ^ Sisson, Richard; Zacher, Christian; Cayton, Andrew, eds. (2006). The American Midwest: An Interpretive Encyclopedia. Bloomington, IN: Indiana University Press.
  4. ^ "Where can you find the Reader?". Chicago Reader. Retrieved December 31, 2009.
  5. ^ "About the Chicago Reader". Chicago Reader. Retrieved December 31, 2009.
  6. ^ Sugg, John F. (September 29, 2008). "Creative Loafing files for bankruptcy protection". Creative Loafing. Archived from the original on August 26, 2009. Retrieved December 31, 2009.
  7. ^ Shalhoup, Mara (August 25, 2009). "In the auction for Creative Loafing, the winning bidder is ..." Creative Loafing. Archived from the original on August 26, 2009. Retrieved December 31, 2009.
  8. ^ Thorner, James (2009-08-26). "Tampa's Creative Loafing chain taken over by hedge fund Atalaya". St. Petersburg Times. Retrieved 2010-03-08.
  9. ^ a b Anderson, Jon (March 14, 1986). "A publisher who is proud of his readers" (PDF). Chicago Tribune. Retrieved January 21, 2010.
  10. ^ Nemanic, Jerry (April 29, 1985). "Writing Chicago" (PDF). WBEZ Radio. Retrieved January 21, 2010.
  11. ^ "What Kind of Paper Is This, Anyway?" (PDF). Chicago Reader. September 29, 1972. Retrieved January 21, 2010.
  12. ^ a b c Miner, Michael (August 23, 2007). "The Suit Behind the Sale". Chicago Reader. Retrieved January 3, 2010.
  13. ^ Borden, Jeff (September 30, 1996). "Uneasy Reader: A quest for youth". Crain's Chicago Business.
  14. ^ Wildavsky, Ben (August 25, 1996). "The Reader: Not for Political Junkies" (PDF). National Journal Convention Daily. Retrieved January 21, 2010.
  15. ^ Miner, Michael (August 27, 2009). "That Didn't Work Out So Well, Did It?". Chicago Reader. Retrieved July 3, 2010.
  16. ^ Carmichael, Matt (July 27, 1998). "Chicago Sites Hit Middle Ground". Advertising Age. Retrieved June 22, 2010.
  17. ^ a b McClelland, Edward (September–October 2008). "Hope I Die ... Will the Chicago Reader Finally Grow Up? Should it?". Columbia Journalism Review. Archived from the original on February 21, 2010. Retrieved December 31, 2009.
  18. ^ a b McClelland, Edward (September–October 2008). "Hope I Die ..." Columbia Journalism Review. Archived from the original on February 21, 2010. Retrieved July 3, 2010.
  19. ^ Miner, Michael (December 6, 2007). "Through muscle, into bone". Chicago Reader. Archived from the original on August 31, 2009. Retrieved January 5, 2010.
  20. ^ Rosenthal, Phil (October 27, 2009). "Ex-Tribune M.E. Jim Warren named Chicago Reader's publisher". Chicago Tribune. Retrieved January 5, 2010.
  21. ^ Marek, Lynne (March 8, 2010). "Jim Warren resigns as Reader publisher". Crain's Chicago Business. Retrieved March 8, 2010.
  22. ^ Michael Miner (June 25, 2010). "Alison True Fired as Reader Editor". Chicago Reader. Retrieved June 28, 2010.
  23. ^ Michael Miner (July 22, 2010). "Geoff Dougherty Comes Over to the Reader; Kiki Yablon Is Named Editor, Alison Draper Publisher". Chicago Reader. Archived from the original on July 26, 2010. Retrieved July 28, 2010.
  24. ^ Miner, Michael (May 25, 2012). "Wrapports Buys the Reader", Chicago Reader. Retrieved November 30, 2015.
  25. ^ Miner, Michael. "Jake Malooley named editor of the Reader". Chicago Reader. Retrieved 2018-02-13.
  26. ^ "Honeymoon's over for Chicago Reader editor Jake Malooley". robertfeder.com. Retrieved 2018-02-13.
  27. ^ "Pulitzer winner Mark Konkol to lead Chicago Reader". Chicago Sun-Times. Retrieved 2018-02-13.
  28. ^ "Chicago Reader Editor Konkol out after controversy over cartoon". ABC7 Chicago. 18 February 2018. Retrieved 18 February 2018.
  29. ^ Ember, Sydney (13 July 2017). "The Chicago Sun-Times Is Wrenched Away From a Rival Publisher". The New York Times.
  30. ^ Armentrout, Mitchell. "Union group led by Eisendrath outduels Trib owner to acquire Sun-Times". Chicago Sun-Times. Retrieved 12 July 2017.
  31. ^ "Reader announces Anne Elizabeth Moore as editor in chief, Karen Hawkins as digital managing editor". Chicago Reader. 1 October 2018. Retrieved 10 December 2018.
  32. ^ Conroy, John. "Police Torture in Chicago". Chicago Reader.
  33. ^ Brown, Mark (October 22, 2008). "Reporter kept the focus on police torture". Chicago Sun-Times.
  34. ^ "theessenceofbeeing - mikelenehan". sites.google.com.
  35. ^ "About AAAS: History & Archives". American Association for the Advancement of Science. Retrieved January 31, 2010.
  36. ^ Bogira, Steve. "A Fire in the Family". Chicago Reader.
  37. ^ Joravsky, Ben. "A Simple Game". Chicago Reader.
  38. ^ "Association of Alternative Newsweeklies". Association of Alternative Newsweeklies. Archived from the original on June 16, 2006. Retrieved July 3, 2010.
  39. ^ Johnson, Steve (September 24, 2004). "Reader updates design, sticks with what works". Chicago Tribune.
  40. ^ "Fund Buys Chicago Reader, Will Keep It Running". CBS. August 25, 2009. Retrieved June 22, 2010.
  41. ^ "Chicago Reader redesign: A music section to flip for | Design With Reason".
  42. ^ "6 Things to Learn from the Chicago Reader (print edition) | Design With Reason".
  43. ^ a b Larry Kart (November 15, 1984). "'Straight Dope': Insight from a smart aleck". Chicago Tribune.
  44. ^ "Newspapers Carrying The Straight Dope". Chicago Reader, Inc via Internet Archive. Archived from the original on January 14, 1997. Retrieved February 5, 2010.
  45. ^ Colander, Pat (November 23, 1975). "The Reader: The free weekly pays the price" (PDF). Chicago Tribune. Retrieved June 22, 2010.
  46. ^ "Who is this man called Cecil Adams?". The Straight Dope. Retrieved July 15, 2010.
  47. ^ "The Straight Dope is on TV!". Chicago Reader, Inc via Internet Archive. Archived from the original on January 14, 1997. Retrieved February 5, 2010.
  48. ^ "PC Magazine - The Top 101 Web Sites". Press Release Network. Retrieved February 5, 2010.
  49. ^ Williams, Linda (February 16, 1989). "Publisher-Led Group Buys Reader, Plans New Look". Los Angeles Times.
  50. ^ Brooks, Nancy Rivera (August 3, 1996). "Phoenix firm buys Los Angeles Reader". Los Angeles Times.
  51. ^ Borchard, William M. (November 12, 1984). "Court rules the name can be the same". Advertising Age.
  52. ^ Garofoli, Joe (May 18, 2007). "Express editor buys weekly paper from chain". San Francisco Chronicle. Retrieved May 5, 2010.
  53. ^ Lowman, Stephen (August 9, 2009). "City Talk: The key players of Washington's influential and controversial weekly paper look back on its legacy". Washington Post. Retrieved June 22, 2010.
  54. ^ Loerzel, Robert (August 8, 2007). "Chicago Reader ends suburban edition". Crain's Chicago Business. Retrieved May 5, 2010.
  55. ^ "Who we are: history". Voice Media Group. Archived from the original on January 24, 2010. Retrieved February 12, 2010.
  56. ^ "Chicago Reader Invests in The Stranger". Association of Alternative Newsweeklies. May 2, 2002. Retrieved May 5, 2010.
  57. ^ "Amsterdam Weekly - Inside: Music, Film, Arts, Theatre, Clubs - Home". web.archive.org. August 30, 2007.
  58. ^ "Amsterdam Weekly Debuts with Help from Chicago Reader". Association of Alternative Newsweeklies. March 11, 2004. Retrieved June 22, 2010.
  59. ^ Farsaci, Liz (June 24, 2008). "I'm a stranger here myself". European Journalism Centre Magazine. Retrieved June 22, 2010.

External links

Cecil Adams

Cecil Adams is the pseudonymous author of The Straight Dope, a popular question and answer column published in The Chicago Reader from 1973 to 2018. The true identity of Adams, whether a single individual or a group of authors, has remained unknown. The Chicago Reader's 1986 trademark filing for the name "Cecil Adams" states that "Cecil Adams does not identify any particular individual but was devised as a fanciful name." Ed Zotti is the current editor of the column. Cecil Adams is affectionately known to readers and fans (and sometimes refers to himself) as Uncle Cece.

The column has since been syndicated in 31 newspapers in the United States and Canada and is available online. Billed as the "World's Smartest Human", Adams responds to often unusual inquiries with abrasive humor (often directed against the questioner), and at times exhaustive research into obscure and arcane issues, urban legends, and the like. On more than one occasion, Adams has been forced to retract or modify an answer when confronted by "the Teeming Millions" (Adams' term for his readers), often claiming overwork and staff shortages. On rare occasions, Adams has made appearances on the Straight Dope's Message Board.A subsidiary column concerning questions of local interest in Adams' home city of Chicago has been added.

Chicago Sun-Times

The Chicago Sun-Times is a daily newspaper published in Chicago, Illinois, United States. It is the flagship paper of the Sun-Times Media Group, with the biggest circulation in Chicago and the 9th of the US.

Chicago Tribune

The Chicago Tribune is a daily newspaper based in Chicago, Illinois, United States, owned by Tribune Publishing. Founded in 1847, and formerly self-styled as the "World's Greatest Newspaper" (for which WGN radio and television are named), it remains the most-read daily newspaper of the Chicago metropolitan area and the Great Lakes region. It is the eighth-largest newspaper in the United States by circulation (and became the second-largest under Tribune's ownership after the Chicago Tribune's parent company purchased the Los Angeles Times).Traditionally published as a broadsheet, on January 13, 2009, the Tribune announced it would continue publishing as a broadsheet for home delivery, but would publish in tabloid format for newsstand, news box, and commuter station sales. This change, however, proved to be unpopular with readers and in August 2011, the Tribune discontinued the tabloid edition, returning to its traditional broadsheet edition through all distribution channels.The Tribune's masthead is notable for displaying the American flag, in reference to the paper's motto, "An American Paper for Americans." The motto is no longer displayed on the masthead, where it was placed below the flag.

Chicago literature

Chicago literature is writing, primarily by writers born or living in Chicago, that reflects the culture of the city.

Chris Hayes

Christopher Loffredo Hayes (; born February 28, 1979) is an American journalist and author. Hayes hosts All In with Chris Hayes, a weekday news and opinion television show on MSNBC. Hayes formerly hosted a weekend MSNBC show, Up with Chris Hayes. He remains an editor at large of The Nation magazine.

Creative Loafing

Creative Loafing, also known as CL Inc., was an Atlanta-based publisher of alternative weekly newspapers in the United States, including several Creative Loafing titles, which operated 1972–2012.

Creative Loafing began as a family-owned business in 1972 by Deborah and Chick Eason, expanding to other cities in the Southern United States in the late 1980s and 1990s. In 2007 it doubled its circulation with the purchase of the Chicago Reader and Washington City Paper; the $40 million debt it incurred, along with an economic recession, forced the company into bankruptcy one year later. By 2012 it had sold all of its properties to other publishers.

The Atlanta Creative Loafing launched the career of best-selling author and American humorist Hollis Gillespie by debuting her weekly column "Moodswing," which first appeared in 2001 and ran for eight years. Jill Hannity, the wife of Sean Hannity, was the managing editor of the newspaper 1993–1996 until their move to New York City, which commenced Sean Hannity's television career.

Cuadecuc, vampir

Vampir-Cuadecuc is a 1970 experimental feature film by Spanish filmmaker Pere Portabella.The entire film is photographed on high contrast black & white film stock, which gives it the appearance of a degraded film print, evoking early Expressionist horror films such as F. W. Murnau's Nosferatu or Carl Theodor Dreyer's Vampyr. It was shot on the set of Jesus Franco's Count Dracula, starring Christopher Lee and Herbert Lom. The sound track is by frequent Portabella collaborator Carles Santos, and the only spoken dialogue in the film appears only in the last scene, which features Lee reading from Bram Stoker's original novel.

Lee would appear in another Portabella film the same year--Umbracle.

The word "cuadecuc" is the Catalan word for "worm's tail." The term also refers to the unexposed footage at the end of a roll of film.

Jonathan Rosenbaum, a critic for the Chicago Reader, listed this film as the fourth best in 2006.The film tells an abbreviated version of the Dracula story using behind-the-scenes footage from Count Dracula. Thus, we see crew members and lights in dramatic scenes; often, these scenes are preceded by sequences where we see the set and actors being prepared. For example, before Dracula is shown rising from his coffin, Christopher Lee is seen getting made up and climbing into the coffin as a crew member covers him in fake spiderwebs. This gives the film a humorous tone: scenes meant to shock in Jesus Franco's original film are intercut with the actors making faces between takes and fooling around with the crew.

Dave Kehr

Dave Kehr (born 1953) is an American film critic. A critic at the Chicago Reader and the Chicago Tribune for many years, he later wrote a weekly column for The New York Times on DVD releases. He is now a curator in the Department of Film of the Museum of Modern Art.

Debbie Nathan

Debbie Nathan (born 1950) is an American feminist journalist and writer, with a focus on cultural and criminal justice issues concerning abuse of children, particularly accusations of satanic ritual abuse in schools and child care institutions. She also writes about immigration, focusing on women and on dynamics between immigration and sexuality. Nathan's writing has won a number of awards. She appears in the 2003 Oscar-nominated film Capturing the Friedmans. She has been affiliated with the National Center for Reason and Justice, which, among other things, provides support to persons who may have been wrongly accused of sexual abuse.

Defiant Theatre

Defiant Theatre was a Chicago-based theatre company founded in 1993 by a group of students from the University of Illinois at Urbana-Champaign, which includes Nick Offerman. The eclectic troupe specialized in productions that emphasized inventive stagecraft, perverse and controversial topics, and skillful stage combat. While the company is highly regarded for original plays such as Action Movie: The Play and Godbaby, Defiant Theatre received notable attention for productions of plays by Caryl Churchill, Alfred Jarry, Sarah Kane, and William Shakespeare. Chicago Magazine named Defiant the "Best Experimental Theatre" in their August 1999 Best of Chicago issue. The company disbanded in 2004.

Edwin Black

Edwin Black is a Jewish-American syndicated columnist and investigative journalist. He specializes in human rights, the historical interplay between economics and politics in the Middle East, petroleum policy, the abuses practiced by corporations, and the financial underpinnings of Nazi Germany.

Hipster hop

Hipster hop, a portmanteau of hipster and hip hop, is a microgenre of alternative hip hop, more specifically, "indie rock-informed hip-hop". It is also known as hipster rap.

Jonathan Rosenbaum

Jonathan Rosenbaum (born February 27, 1943) is an American film critic. Rosenbaum was the head film critic for the Chicago Reader from 1987 until 2008, when he retired at the age of 65. He has published and edited numerous books and has contributed to some of the world's most notable film publications, including Cahiers du cinéma and Film Comment.

He promotes the dissemination and discussion of foreign film. His strong views on filmgoing in the U.S. hold that Hollywood and the media tend to limit the full range of the films Americans can see, at the cineplex and elsewhere.

Jonathan Rosenbaum appears in the 2009 documentary For the Love of Movies: The Story of American Film Criticism discussing the film criticism of Manny Farber, and giving his approval to young people writing film reviews today on the Internet.

Regarding Rosenbaum, French New Wave director Jean-Luc Godard said: "I think there is a very good film critic in the United States today, a successor of James Agee, and that is Jonathan Rosenbaum. He's one of the best; we don't have writers like him in France today. He's like André Bazin."

Lynda Barry

Lynda Barry (born Linda Jean Barry, January 2, 1956) is an American cartoonist, author, and teacher.

Barry is best known for her weekly comic strip Ernie Pook's Comeek. She garnered attention with her 1988 illustrated novel The Good Times are Killing Me, about an interracial friendship between two young girls, which was adapted into a play. Her second illustrated novel, Cruddy, first appeared in 1999. Three years later she published One! Hundred! Demons!, a graphic novel she terms "autobifictionalography". What It Is (2008) is a graphic novel that is part memoir, part collage and part workbook, in which Barry instructs her readers in methods to open up their own creativity; it won the comics industry's 2009 Eisner Award for Best Reality-Based Work.In recognition of her contributions to the comic art form, Comics Alliance listed Barry as one of twelve women cartoonists deserving of lifetime achievement recognition, and she received the Wisconsin Visual Art Lifetime Achievement Award in 2013. In July 2016, she was inducted into the Eisner Hall of Fame. She is currently an Assistant Professor of Interdisciplinary Creativity at the University of Wisconsin–Madison.

TUTA Theatre

TUTA Theatre or The Utopian Theatre Asylum is a nonprofit theater company in Chicago.

TUTA was established in 1995 in Washington, D.C., and its mission is "to engage the American audience with relevant theatre challenging in both form and content." TUTA has produced and created multiple critically acclaimed shows, including Uncle Vanya, Tracks, and It's Only the End of the World.A small Chicago theater company finding its niche in bringing Eastern European and other international influences into the American theater scene, the company is run by Artistic Director Zeljko Dukich and has a board that boasts numerous influential theaterpersons in the American theater scene.[1].

For the 2008–2009 season, TUTA produced two plays: November's William Shakespeare's The Most Excellent and Lamentable Tragedy of Romeo and Juliet (the production Time Out Chicago called "the fall show we're most excited about") and spring's Maria's Field, written by Oleg Bogaev, which the Chicago Reader Recommended saying "the acting is emotionally precise, and the superb scenic, lighting, costume, and sound designs create a realistic environment for the play's poetic ruminations".

The Heckler (newspaper)

The Heckler is a satirical sports newspaper created in 2003 by Brad Zibung (born 1976) and George Ellis (born 1977). It is based in Chicago and chronicles the pratfalls of the fabled Chicago Cubs baseball club as well as other major Chicago sports teams and athletes.

The Heckler has received acclaim from the Chicago Reader, The Chicago Sun-Times, Chicago Tribune, Chicago Tonight on WTTW, WFLD's Fox News in the AM, WGN-TV, ESPN Radio Chicago, WSCR, Time Out Chicago and the Sporting News. It has subscribers in 40 states.

In 2006 The Heckler branched beyond the Chicago Cubs and began covering all major Chicago sports.

In March 2007, The Heckler published its first book, The Cubs Fan's Guide to Happiness.

The Lynns

The Lynns was an American country music duo, consisting of twin sisters Peggy Lynn and Patsy Lynn (born August 6, 1964), who are the youngest daughters of singer Loretta Lynn.They recorded one album for Reprise Records, which charted two singles on Hot Country Songs. The Lynns have received CMA Award nominations for Vocal Duo of the Year in 1998 and 1999.Their album was met with mixed reception. Peter Margasak of Chicago Reader wrote that "musically they don't show much more spunk. Their singing...is no match for their mother's, but they're certainly not alone there....most of the material is typical Nashville mush: weepy ballads and tame, predictable rockers." Jason Ankeny of AllMusic praised the duo's "powerful voices" but criticized the "formulaic production".

The Straight Dope

"The Straight Dope" was a question-and-answer newspaper column written by Cecil Adams and illustrated by Slug Signorino, first published in 1973 in the Chicago Reader as well as syndicated nationally in the United States.Following the column of June 27, 2018, "Straight Dope" was placed on hiatus, with no decision made regarding its future.

WBEZ

WBEZ is a nonprofit public radio station broadcasting from Chicago, Illinois. Financed primarily by listener contributions, the station is affiliated with both National Public Radio and Public Radio International; it also broadcasts content from American Public Media. The station and its parent organization were previously known as Chicago Public Radio; since 2010, the parent company has been known as Chicago Public Media. Some of the organization's output is branded as WBEZ and some as Chicago Public Media. WBEZ broadcasts in HD.

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.