Arab Radio and Television Network

Arab Radio and Television Network (acronym: ART) is an Arabic-language television network characterized by its multitude of channels. It is based in Jeddah, Saudi Arabia.

Arab Radio and Television Network
Private
IndustryTelecommunication
Founded1993
Defunct2012 (Merged With OSN)
HeadquartersJeddah, Saudi Arabia and Cairo, Egypt
ProductsDirect-broadcast satellite
Websitewww.artonline.tv
Arab Radio and Television Network
Availability
Satellite
Middle East and North Africa OSN
  • Channel 127 (ART Hekayat, SD)
  • Channel 129 (ART Hekayat 2, SD)
  • Channel 131 (ART Aflam 1, SD)
  • Channel 133 (ART Aflam 2, SD)
  • Channel 135 (ART Cinema, SD)
United Kingdom Sky
  • Channel 819 (Iqraa)
  • Channel 825 (Iqraa Bangla)
Malaysia AstroChannel 111 (ART Variety)
Brunei Kristal-AstroChannel 111 (ART Variety)
Cable
Canada Rogers CableChannel 874 (ART America)
Quebec Illico Télé NumériqueChannel 254 (ART America)
France Numericable
  • Channel 637 (Iqraa)
  • Channel 638 (Iqraa International)
  • Channel 640 (ART Aflam 1)
  • Channel 641 (ART Hekayat)
  • Channel 646 (ART Aflam 2)
  • Channel 647 (ART Hekayat 2)
  • Channel 648 (ART Cinema)
IPTV
France Freebox TV
  • Channel 572 (ART Cinema)
  • Channel 573 (ART Aflam 1)
  • Channel 574 (ART Hekayat)
  • Channel 575 (Iqraa)
  • Channel 576 (ART Aflam 2)
  • Channel 580 (ART Hekayat 2)
  • Channel 664 (Iqraa International)

History and profile

ART was founded in October 1993 by Saleh Abdullah Kamel, a Saudi businessman and is a private company specializing in family entertainment, including movies, music and sport.[1]

ART is common in Saudi Arabia for its exclusive sports event broadcasts, particularly the Saudi Leagues. ART lost a significant amount of its audience share after the launch of many similar free-to-air channels like Rotana Channels, which is owned by Al-Waleed bin Talal. ART produces over 6,000 live and recorded shows every year including family-oriented dramas, series, plays, sports programs, music videos and documentaries. The network has the largest Arabic movie library in the Middle East and (as part of the AMC conglomerate) has been associated with leading film production studios in the Arab world for well over 30 years.

ART is broadcasting via the Arabsat, Nilesat and Hot Bird satellites. Most ART Channels are encrypted using Irdeto 2 Encryption. ART's technical broadcast facilities are based in Jordan Media City in Amman, Jordan.

In 2009, beIN Sports purchased all of ART's sport channels which had the license to broadcast FIFA World Cup matches. This decision sparked uproar in Arab world. Later that year, ART also sold most of its remaining entertainment channels to OSN, announcing the death of the ART network.

ART channels list

Arab Radio and TV Network consists of the following channels:

  • ART Aflam 1: Arabic movie channel one
  • ART Aflam 2: Arabic movie channel two
  • ART Cinema: Arabic movie channel
  • ART Hekayat: Arabic series channel
  • ART Hekayat 2: Arabic series channel two
  • ART Hekayat Zaman: Arabic series channel
  • ART Hekayat Kaman: Arabic series channel during this Ramadan Kareem
  • Iqraa: Arabic islamic channel
  • ART Variety: General entertainment channel, broadcast in Australia, Malaysia and Brunei
  • ART America: General entertainment channel, broadcast in North America
  • ART Comedy: Arabic comedy channel

Former channels

  • ART Sports 1-6
  • ART Prime Sport
  • ART1
  • ART2
  • ART3: Kids (8 A.M. to 8 P.M. KSA time)
  • ART4: Movies
  • ART5: First Free-To-Air Arab Music Channel
  • ART Tarab: Classic Arabic Music
  • ART Music
  • ART Music Radio
  • ART Monasabat
  • ART Shopping
  • ART Teenz: For Kids and Teenagers
  • ART Al-Talimiyah: Educational Channel
  • ART Open University
  • Ayen Al-Awail
  • ART Travel: Only during Summer
  • ART Movie World: English movie channel

See also

References

  1. ^ Cochrane, Paul (Fall 2007). "Saudi Arabia's Media Influence". Arab Media and Society (3). Retrieved 5 September 2014.

External links

ART America

ART America is an Arabic general entertainment satellite TV channel, part of the Arab Radio and Television Network. Also, this channel is available on Dish Network.

ART America is mix of the best of ART channels, Arab World TV stations programmes and in-house production programmes like Min Beirut, Good Mood, etc.

ART Variety

ART Variety is a Saudi pay television channel, part of the Arab Radio and Television Network (ART). It is available in Australia, Malaysia and Brunei.

ART Variety broadcasts programming from ART Hekayat, Iqraa, classic movies, ART America and other Arabic-language networks.

Bashar al-Shatti

Bashar al-Shatti: (Arabic: بشار الشطي‎; born 22 September 1982) is a Kuwaiti singer, songwriter and actor, and plays piano and guitar. He began his career as an orchestra chorale member. He served as a judge in the singing competition Arab Idol.

Bridges TV

Bridges TV was a Muslim television network in the United States. It was originally headquartered in Buffalo, New York. Premiering nationally in November 15, 2004, it was the first American Muslim television network to broadcast in the English language. The channel ceased operations March 15, 2012.

Designed to counter negative stereotypes of Muslims, the network received attention from publications and media venues such as Variety, NBC News, the Voice of America, Columbus Dispatch, Detroit Free Press, San Jose Mercury News, Rochester Democrat & Chronicle, The Buffalo News and Canadian Press.In July 2011, Bridges TV moved to New York City in hopes of broadening its influence across America with help from Soundview Broadcasting. The move crippled the company and was only meant for Soundview to absorb Bridges TV's customers and its small influence in the Muslim American Market. The channel suffered a setback when its founder beheaded his estranged wife.

Dubai Studio City

Dubai Studio City is part of Tecom Group in Dubai, UAE. Following in the footsteps of Dubai Media City, it will cater to the production needs of the region and has plans to build movie studios like Hollywood sound stages backlots for various production needs. It is located opposite the upmarket gated community of Arabian Ranches.

Dubai Media City and Dubai Studio City both belong to Dubai Holding subsidiary TECOM Investments. Dubai Studio City will have pre-built studios, sound stages, workshops, backlots and stage areas, a broadcast centre housing offices and post-production studios, and a business centre for freelancers. The cluster will also house film and television academies, location approval services, entertainment and retail spaces, and hotels and residential facilities to accommodate crews and casts. In 2008 Dubai Studio City hosted film program in Dubai with Manhattan Film Academy.

Iqraa

Iqraa TV also spelt IQRA TV (Arabic: اقرأ‎ iqraʾ "read") is a satellite and internet television channel owned by Saleh Abdullah Kamel's Arab Media Corporation. It was founded in 1998. The channel promotes itself as a "Muslim family's safe haven", presenting religious and social programming. The Iqraa channel says its vision is;

Iqraa Channel seeks to meet the viewers’ needs through presenting a number of serious programs on the viewers’ everyday life problems, serving their spiritual, cultural, social and economic interests, from an Islamic perspective with a modern vision.

and that part of its mission is;Iqraa Channel also aims at presenting the true moderate face of Islam to people in the West where media does not present an objective view on the Islamic Law.

Islamic television networks

Islamic television networks are thematic channels that have developed across the world in response to various Muslim audiences’ preferences. An Islamic television network may be considered a form of alternative media that appeals to some Muslims’ socio-religious values.

Khalid Al-Shenaif

Khalid Saleh Al-Shenaif (Arabic: خالد الشنيف‎) is a retired Saudi footballer. He is currently a sports analyst for MBC Pro Sports channel.

List of 2011 Cricket World Cup broadcasting rights

International Cricket Council sold its rights of broadcasting for 2011 Cricket World Cup for around US$2 Billion to ESPN Star Sports. It would be broadcasting all around the world in about 220 countries.For the first time, the Cricket World Cup will be broadcast in High Definition (HD) format. Live matches will also be shown by 3G mobile streaming for the first time.Each and every match will be covered by 27 cameras including features like movable slips cameras and new low 45-degree field cameras. The broadcast production will also have a mid-wicket camera position for live running between wickets.In United States, the official broadcaster Willow TV will broadcast the matches on Dish Network and DirecTV on the Willow Cricket HD channel. Using IPTV technology, Willow TV will broadcast matches to users of Roku, Google TV, PlayStation 3, DishworldIPTV, Boxee Box, Samsung Internet@TV, and Netgear Push2TV HD devices. The matches are also available on multiple tablet or mobile devices.

List of former TV channels in the United Kingdom

This is a list of former TV channels in the United Kingdom.

EPG numbers are displayed in the columns to the left under the relevant service names.

Media of Saudi Arabia

Most newspapers are privately owned but are subsidized and regulated by the government in Saudi Arabia. The "Basic Law" of the kingdom states that the media's role is to educate and inspire national unity, consequently most popular grievances go unreported in Saudi Arabia. As of 2013, BBC news reports that criticism of the government and royal family and the questioning of Islamic tenets "are not generally tolerated. Self-censorship is pervasive." As of 2014, Freedom House rates the kingdom's press and internet "Not Free".

Mohamed Emam

Mohamed Adel Imam (Arabic: محمد عادل إمام‎) is an Egyptian actor. He comes from an artistic family as his father is actor Adel Emam (also known as El Zaeem in Egypt). His brother is director Rami Imam.

Mona el-Shazly

Mona El Shazly (Arabic: منى الشاذلى‎, IPA: [ˈmonæ (ʔe)ʃˈʃæzli]) is an Egyptian talk show host. She is known for her talk show Al Ashira Masa'an (10 O'Clock) where she talks about news of the day and interviews Egyptian and foreign politicians, scientists, and Islamic elders.

Sleepless (1957 film)

Sleepless (Egyptian Arabic: لا أنام‎, translit. La Anam) is a 1957 Egyptian melodrama film. The film follows the intricate story of Nadia Lutfi, a daughter of divorced parents who suffers from Electra complex, which drives her to intervene in her father's relationships.Directed by the Egyptian film director Salah Abu Seif, this film is based on a novel with the same name written by the Egyptian novelist Ihsan Abdel Quddous. The film, which is currently ranked the 29th best Egyptian film by the cinema committee of the Supreme Council of Culture in Cairo, starred Faten Hamama and Yehia Chahine, along with five other prominent Egyptian actors. It was released on DVD as part of the Egyptian Cinema Classics film collection. La Anam is one of the ten first Egyptian colored films.

Sri Lankan cricket team in Australia in 2010–11

The Sri Lankan cricket team toured Australia between 31 October and 7 November 2010. The tour consisted of one T20I and three One Day Internationals. Sri Lanka's One Day International series victory was their first series win in Australia.

Television in Egypt

Television in Egypt is mainly received through free satellite, while analog terrestrial represents 41% of total viewers. Egyptians spend a significant amount of time watching television, with 40% of people watching up to 4 hours of television per day.Since Egypt launched its first broadcasts in 1960, state-run channels have held a monopoly on terrestrial broadcast. The Ministry of Information strictly regulated private satellite channels as well. The Egyptian Radio and Television Union, a government entity, owns all 17 terrestrial channels. Channel 1 and Channel 2 are the network’s main channels and broadcast across Egypt. The state-owned Nile TV is the main foreign language channel, aims at promoting Egypt's state point of view and promote tourism. There are 6 regional terrestrial channels, which used to all be broadcast to Greater Cairo, but as of 2007, only Greater Cairo channel (Channel 3) of the regional channels is broadcast to Greater Cairo. Most terrestrial channels were in fact satellite channels owned by ERTU, but simulcasted to Greater Cairo, since 2007.

The state's 23 channels are reported to have, as of 2012, "a small and dwindling viewership".There are also many private satellite stations. As of 2002, there used to be only two, Al-Mehwar and Dream, though the government has a financial stake in both channels. Since the 2011 revolution, more channels have launched, including Capital Broadcast Center, Al Nahar and TEN, which have managed to attract significant viewership. Rotana launched Rotana Masriya, a channel broadcasting programs aimed at the Egyptian market.Subscription television penetration is low, estimated to be 9% in 2011, which consists of OSN and Arab Radio and Television Network. OSN was formed in 2009 by merging Orbit and Showtime Arabia. All of which are not owned by Egyptian companies, but by Persian Gulf companies.

In the 1990s, there used to be an Egyptian company called CNE (Cable Network of Egypt) which provided a few foreign pay TV stations broadcast terrestrially over the air (CNN International, MTV Europe with one show made for Arab League viewers, and other defunct channels), but needed a special receiver and a card.

The overwhelming number of private satellite stations launched during 2008 till 2012 has changed the Egyptian TV production market drastically, lifting the dominant hand of state-run channels off the market. Over 50 TV series have been broadcast annually during Ramadan – Main TV viewership season.

Introduction of dubbed TV shows – from Turkey and India mainly- on Egyptian TV channels made the market more competitive. Egyptian TV productions companies started to adapt in efforts to match the foreign offerings which started to dominate the market. Companies like Egyptian Arts Group, Al Adl Group and many others started doubling their annual production budgets in efforts to match the foreign TV series offerings in terms of quality of production.

The Sun Will Never Set

The Sun Will Never Set or Don't Set the Sun Off (Arabic: لا تطفئ الشمس‎, translit. La Tutf'e al-Shams) is a 1961 Egyptian romance film. Directed by the Egyptian film director Salah Abu Seif, this film is based on a novel with the same name written by the Egyptian novelist Ihsan Abdel Quddous in 1960 and co-written by Helmy Halim. The film was presented in the Karlovy Vary International Film Festival in 1962 and was selected as one of the best 150 Egyptian film productions in 1996. The film starred Faten Hamama, Imad Hamdi, Nadia Lutfi, Ahmed Ramzy, Shukry Sarhan and Layla Taher.

Will Youmans

Will Youmans (born February 9, 1978) is an American writer and activist.

Pay television providers in Africa, Asia and Oceania
Cable
Satellite
IPTV
Terrestrial
Defunct

Languages

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.