Al Jazeera Media Network

Al Jazeera Media Network (AJMN) is a Middle Eastern multinational multimedia conglomerate, and is the parent company of Al Jazeera and its related networks. The chairman is Sheikh Hamad bin Thamer Al Thani.[1][2] The acting director general is Dr. Mostefa Souag. The network's news operation currently has a total of 70 bureaux around the world that are shared between the network's channels and operations, the second largest amount of bureaux of any media company in the world after the BBC.[3]

Al Jazeera Media Network
Private Institution of Public Utility
IndustryMass Media
Founded1996
FoundersHamad bin Khalifa Al Thani
Headquarters,
Key people
Chairman Hamad bin Thamer Al Thani
Director General Dr. Mostefa Souag
ProductsCable Network Programming, Direct-broadcast satellite, Television, New media, Multicultural Education
Number of employees
100,000+
SubsidiariesNews- Al Jazeera Arabic
Al Jazeera English
Al Jazeera Mubasher Al-‘Amma
Al Jazeera Balkans (Balkans)
Educational- Al Jazeera Documentary Channel
JeemTV
Other- AJ+
Aljazeera.com
Jetty
Al Jazeera Mobile
Al Jazeera New Media
Al Jazeera Center for Studies
Al Jazeera International Documentary Film Festival
WebsiteOfficial website

History

Launch

The original Al Jazeera Satellite Channel (then called JSC or Jazeera Satellite Channel) was launched on 1 November 1996[4] following the closure of the first BBC Arabic language television station, then a joint venture with Orbit Communications Company, owned by Saudi King Fahd's cousin, Khalid bin Faisal Al Saud. The BBC channel had closed after a year and a half when the Saudi government attempted to thwart a documentary pertaining to executions under sharia law.[5]

The Emir of Qatar, Sheikh Hamad bin Khalifa, provided a loan of QAR 500 million ($137 million) to sustain Al Jazeera through its first five years, as Hugh Miles detailed in his book Al Jazeera: The Inside Story of the Arab News Channel That Is Challenging the West.

Al Jazeera's first day on the air was 1 November 1996. It offered 6-hours of programming per day; this would increase to 12-hours by the end of 1997. It was broadcast to the immediate neighborhood as a terrestrial signal, and on cable, as well as through satellites (which was also free to users in the Arab world). 1 January 1999 was Al Jazeera's first day of 24-hour broadcasting.[6] Employment had more than tripled in one year to 500 employees, and the agency had bureaux at a dozen sites as far as EU and Russia. Its annual budget was estimated at about $25 million at the time.

Al Jazeera English

In 2003, Al Jazeera hired its first English-language journalists, among whom was Afshin Rattansi,[7] from the BBC's Today Programme.

In March 2003, it launched an English-language website.[8] (see below)

On 4 July 2005 Al Jazeera officially announced plans to launch a new English-language satellite service to be called Al Jazeera International.[9] The new channel started at 12h GMT on 15 November 2006 under the name Al Jazeera English and has broadcast centers in Doha (next to the original Al Jazeera headquarters and broadcast center), London, Kuala Lumpur and Washington D.C. The channel is a 24-hour, 7-days-a-week news channel, with 12 hours broadcast from Doha, and four hours each from London, Kuala Lumpur, and Washington D.C. Among its staff were journalists hired from ABC's Nightline and other top news outfits. Josh Rushing,[10] a former media handler for CENTCOM during the Iraq war, agreed to provide commentary; David Frost was also on board.[11][12] In an interesting technical feat, the broadcast of the new operation was handed off between bases in Doha, London, Washington, D.C., and Kuala Lumpur on a daily cycle.

The new English language venture faced considerable regulatory and commercial hurdles in the North America market for its perceived sympathy with extremist causes.[13][14][15] At the same time, others felt Al Jazeera's competitive advantage lay in programming in the Arabic language. There were hundreds of millions of potential viewers among the non-Arabic language speaking Muslims in Europe and Asia, however, and many others who might be interested in seeing news from the Middle East read by local voices. If the venture panned out, it would extend the influence of Al Jazeera, and tiny Qatar, beyond even what had been achieved in the station's first decade. In an interesting twist of fate, the BBC World Service was preparing to launch its own Arabic language station in 2007.

Al Jazeera Balkans

Wadah Khanfar
Wadah Khanfar, Former Director General of Al Jazeera Media Network

In 2011 Al Jazeera Media Network created Al Jazeera Balkans, a version of Al Jazeera in the Bosnian/Croatian/Serbian language(s) stationed in Sarajevo, Bosnia and Herzegovina catering to and broadcasting around the Balkans. In 2013 they announced the creation of Al Jazeera Türk, a version of Al Jazeera that will be in the Turkish language(s) stationed in Istanbul catering to and broadcasting around Turkey. On January 22, 2014 Al Jazeera Turk`s website launched with news content. The move made Al Jazeera Turk the first 24-hour news operation to go digital before broadcast.[16]

Aljazeera London 04
Al Jazeera's London Studio

Al Jazeera America

Al Jazeera America was an American version of Al Jazeera English. The channel launched on 20 August 2013 exclusively on cable and satellite systems in the United States.

On 2 January 2013, Al Jazeera Media Network announced that it purchased Current TV in the United States and would be launching an American news channel. Originally 60% of the channel's programming would be produced in America while 40% would be from Al Jazeera English, that has since changed to almost all the content being U.S. originated.

Though Current TV had large distribution throughout the United States on cable and satellite TV, it averaged only 28,000 viewers at any time.[17] The acquisition of Current TV by Al Jazeera allowed Time Warner Cable to drop the network due to its low ratings, but released a statement saying that they would consider carrying the channel after they evaluated whether it made sense for their customers.[18][19][20][21][22][23] The channel was later added to Time Warner and Bright House Networks lineups after a new carriage deal was agreed upon.

On January 13, 2016, Al Jazeera America CEO Al Anstey announced that the network would cease operations on April 12, 2016, citing the "economic landscape".[24]

Al Jazeera Sports

In 2004 Al Jazeera expanded into the world of sports with the establishment of Al Jazeera Sports (now known as beIN Sports) and the building of 8 Arabic language specialty sports channels.

On 1 January 2014, Al Jazeera Sports was renamed beIN Sports after its acquisition of beIN Media Group the channels were legally spun off and to have consistency with all the Network's sports properties. According to Kate O'Brian, President of Al Jazeera America, beIN sports revenue helped fund the network when it was in operation similar to how BBC Worldwide helps fund the BBC.

Other channels

Al Jazeera Media network also operates Al Jazeera Documentary Channel an Arabic language documentary channel, Al Jazeera Mubasher, a live politics and public interest channel (similar to C-SPAN, Houses of the Oireachtas Channel or BBC Parliament), which broadcasts conferences in real time without editing or commentary the first channel of its kind in the Middle East and Al Jazeera Turk, a mainly online channel at the moment.

Restructuring

Aljazeera London 03
Al Jazeera's former Knightsbridge London Control Room

Al Jazeera restructured its operations to form a network that contains all their different channels. Wadah Khanfar, then the managing director of the Arabic Channel, was appointed as the Director General of the Al Jazeera Network. He also acted as the Managing Director of the Arabic channel. Khanfar resigned on 20 September 2011, proclaiming that he had achieved his original goals, and that eight years was enough time for any leader of an organization, in an interview aired on Aljazeera English.

On 26 November 2009, Al Jazeera English received approval from the CRTC, which enables Al Jazeera English to broadcast via satellite in Canada.[25]

In 2011, in accordance with the renaming of the corporation, AJMN was legally re-designated from a "public institution to a 'private institution of public utility'"; however, it was unknown how this would affect editorial management and funding.[26][27]

The network is also funded though its television contracts and revenue from its sports division.

Subsidiaries

Television

Al Jazeera media network operates a number of specialty channels besides its original flagship news channel.

Al Jazeera network's TV channels include(d):[28]

Channel Description Launched in Website
Al Jazeera the original international Arabic-language 24h news channel 1 November 1996 aljazeera.net/channel
Al Jazeera English a global English-language 24h news channel 2006 aljazeera.com
Al Jazeera Balkans a version of Al Jazeera in the Bosnian/Croatian/Serbian language(s) stationed in Sarajevo, Bosnia and Herzegovina catering to and broadcasting around the Balkans 2011 balkans.aljazeera.com
Al Jazeera Mubasher Al-‘Amma (a.k.a. Al Jazeera Live General) a live politics and public interest channel (similar to C-SPAN, Houses of the Oireachtas Channel or BBC Parliament), which broadcasts conferences in real time without editing or commentary 2005 mubasher.aljazeera.net
Al Jazeera Documentary Channel an Arabic language documentary channel 2007 doc.aljazeera.net
JeemTV a children's interest channel 2013 jeemtv.net
Baraem a pre-school Arabic TV channel 2009 Baraem.tv
Pending Channels Description and Region Year Website
Al Jazeera Kiswahili Kiswahili version of Al Jazeera to be based in East Africa. (Under construction) aljazeerakiswahili.com
Al Jazeera Indonesia 2015
Other entities Description Year Website
AJ+ Is an online news channel that promotes the different thinking of other cultures and understanding of news in a first person perspective. 2014 ajplus.net
Jetty a podcast network 2017 jetty.fm
Al Jazeera Training Center an Arabic language, Graphics and Media Training Center 2004 training.aljazeera.net
Al Jazeera Center for Studies A Think Tank that conducts research and in depth analysis of current affairs at both regional and global levels 2006 studies.aljazeera.net
Discontinued Channels Description and Region Time Period N/A
Al Jazeera America Intended to compete with other news channels, including CNN, HLN, MSNBC, FOX, and RT in the United States August 20, 2013 – April 12, 2016 N/A
Al Jazeera Mubasher Misr A version of Al Jazeera Mabasher for Egypt, Shutdown and merged into Al Jazeera Mabasher. 2011-2013 N/A
Al Jazeera Urdu A Urdu language version of Al Jazeera intended for Pakistan. Never began transmission. 2006 N/A
Al Jazeera Türk a planned version of Al Jazeera in the Turkish language(s) stationed in Istanbul catering to and broadcasting around Turkey. Only online operations commenced. 2014-2017 (Never completed) N/A

Other operations

Al Jazeera Office, Kuala Lumpur
Al Jazeera Office, Kuala Lumpur

Mobile

Al Jazeera Media network also operates mobile apps for their various channels with Al Jazeera Mobile and Al Jazeera New Media

Online

The network operates Aljazeera.com which is the main website for the Al Jazeera English, Al Jazeera Balkans and the former Al Jazeera America web sites. For its Arabic language properties it has Aljazeera.net. and for its Turkish properties Aljazeera.tr.

On January 1, 2018, Al Jazeera launched a Mandarin-language news website becoming the first Middle Eastern news provider to target the Chinese audience. The staff of the project are in contact with their audience via Chinese social media like Weibo, Meipai and WeChat.[29]

AJ+

Al Jazeera Media Network also has a digital online only news channel AJ+. The channel is an online and mobile only news channel primarily on its mobile app and YouTube operated by Al Jazeera New Media out of San Francisco, California. The channel consists of mostly On Demand content. It soft launched on 13 June 2014 with a new webpage, Facebook page and videos on YouTube, the full channel launched with an app in September 2014. There are also Arabic and Spanish language versions of the channel.

Jetty

In 2017, the network launched a podcasting network called Jetty. The network is available via the network's website as well as Soundcloud, Apple Podcasts, Stitcher, TuneIn, and iHeartRadio. The network is based out of San Francisco alongside AJ+ and is available in English.[30]

Education

Al Jazeera Media Network owns and operates the Al Jazeera Center for Studies [1]. Established in 2006, the Al Jazeera Center for Studies conducts in-depth analysis of current affairs at both regional and global levels. Its research agenda focuses primarily on geo-politics and strategic developments in the Arab world and surrounding regions.[31] The center with an extensive network of distinguished researchers, and a wide range array of experts from across the globe, the center aims to promote dialogue and build bridges of mutual understanding and cooperation between cultures, civilizations, and religions.

The center also contains the Al Jazeera Media Training and Development Center.

Al Jazeera International Documentary Film Festival

The Al Jazeera International Documentary Film Festival[2] is an annual film festival held at the Doha Sheraton in Doha, Qatar. The first festival was held on 18 April 2005. Every year the festival has a different theme. The vision of the festival is to make the festival an invitation…. to introduce different cultures from all over the world, foster better relationships through an exchange of experiences and knowledge thus creating a foundation of respect and understanding. Al Jazeera seeks to make the festival become a place where filmmakers from different countries and cultures meet to create a unique platform that celebrates creative talent and encourages a cultural interest in documentary films.

The festival endeavors to promote creative talent from all over the world and in this way, leave behind a unique stamp of originality and professionalism.[32]

Lawsuits against AT&T

Al Jazeera Media Network sued AT&T in 2013 for refusing to carry its United States channel, claiming this was in violation of their contract.[33] The two sides later settled in 2014 leading to the channel being added on AT&T's U-Verse systems.

Al Jazeera Media Network sued AT&T over contracts AT&T tried to illegally pursue in 2003.

See also

References

  1. ^ "Mofa.gov.qa". Archived from the original on 2010-12-27. Retrieved 2010-12-27.
  2. ^ Robert F. Worth (4 January 2008). "Al Jazeera". The New York Times.
  3. ^ Al Jazeera Media Network (29 August 2017). "About Us". Al Jazeera English.
  4. ^ "Our Story | Al Jazeera Media Network". Al Jazeera Media Network. Retrieved 2018-11-24.
  5. ^ "AL JAZEERA TV: The History of the Controversial Middle East News Station Arabic News Satellite Channel History of the Controversial Station". Allied-media. Retrieved 12 April 2012.
  6. ^ "A decade of growth". Al Jazeera English. 1 November 2006. Retrieved 18 November 2012.
  7. ^ "Afshinrattansi.com". Afshinrattansi. Retrieved 12 April 2012.
  8. ^ aljazeera.com Archived July 7, 2013, at the Wayback Machine
  9. ^ "Al Jazeera turns its signal West". Web.archive. 10 July 2005. Archived from the original on 10 July 2005. Retrieved 12 April 2012.
  10. ^ Matthew Power (June 2006). "Josh Rushing: From USMC to Al Jazeera". Matthew Power: GQ. Archived from the original on 2012-09-21. Retrieved 18 November 2012.
  11. ^ Deborah Soloman (12 February 2006). "Bye-Bye, BBC". The New York Times. Retrieved 18 November 2012.
  12. ^ "David Frost joins al-Jazeera TV". BBC News. 7 October 2005. Retrieved 18 November 2012.
  13. ^ Jamal Dajani (21 November 2006). "Al Jazeera English Falls Short of Expectations". New America Media. Archived from the original on 5 June 2013. Retrieved 18 November 2012.
  14. ^ Tony Burman (17 November 2006). "Al-Jazeera should be available in Canada". CBC. Retrieved 18 November 2012.
  15. ^ "Al-Jazeera English TV date set". BBC News. 1 November 2006. Retrieved 18 November 2012.
  16. ^ Nick Vivarelli. (21 January 2014). Al Jazeera Expands Global Footprint With Turkish Digital Operation Variety. Retrieved 13 September 2014.
  17. ^ Stelter, Brian (13 January 2012). "Current TV Finds a Good Number Within Its Tiny Ratings". New York Times. Retrieved 9 April 2013.
  18. ^ "Ali Velshi Joins Al Jazeera America". Al Jazeera. 4 April 2013. Archived from the original on 3 January 2013. Retrieved 9 April 2013.
  19. ^ "Al Jazeera buys Al Gore's Current TV". CNN. Retrieved 9 April 2013.
  20. ^ "Al Jazeera buys Current TV in bid for US airtime". RT News. 3 January 2013. Archived from the original on 31 January 2013. Retrieved 9 April 2013.
  21. ^ "Al Jazeera buys US channel Current TV". Al Jazeera. Retrieved 9 April 2013.
  22. ^ "Al Jazeera targets US expansion after buying Current TV". BBC. 3 January 2013. Retrieved 9 April 2013.
  23. ^ "Time Warner Cable Will Consider Carrying Al Jazeera's U.S. Network". Huffington Post. 3 January 2013. Retrieved 9 April 2013.
  24. ^ "Al Jazeera America to Shut Down". The Hollywood Reporter. Retrieved 2016-01-13.
  25. ^ "Al-Jazeera English gets CRTC approval". Canadian Broadcasting Corporation. 26 November 2009. Retrieved 12 April 2012.
  26. ^ Chris Forrester (15 July 2011). "Al Jazeera "restructures" ahead of expansion". Advanced Television. Archived from the original on 22 February 2014.
  27. ^ Habib Toumi (13 July 2011). "Al Jazeera turning into private media organisation". Gulf News.
  28. ^ "TV Logos: A - LYNGSAT LOGO". lyngsat-logo.com.
  29. ^ "Al Jazeera launches Mandarin-language website". www.aljazeera.com. Retrieved 2018-01-02.
  30. ^ "With its new podcast network Jetty, Al Jazeera will use Facebook Watch to rope in new listeners". Nieman Lab. Retrieved 2017-12-05.
  31. ^ "Al jazeera Center for Studies - About Us". aljazeera.net.
  32. ^ Festival Al Jazeera.
  33. ^ "Al Jazeera Sues AT&T Over Contract Dispute as New Network Launches". Deadline. 20 August 2013. Retrieved 22 August 2013.

External links

Al Jazeera

Al Jazeera (Arabic: الجزيرة‎, translit. al-jazīrah, IPA: [æl (d)ʒæˈziːrɑ], literally "The Island", though referring to the Arabian Peninsula in context), also known as JSC (Jazeera Satellite Channel), is a state-funded broadcaster in Doha, Qatar, owned by the Al Jazeera Media Network. Initially launched as an Arabic news and current-affairs satellite TV channel, Al Jazeera has since expanded into a network with several outlets, including the Internet and specialty television channels in multiple languages.

Al Jazeera Media Network is a major global news organization, with 80 bureaux around the world. The original Al Jazeera Arabic channel's willingness to broadcast dissenting views, for example on call-in shows, created controversies in the Arab States of the Persian Gulf. The station gained worldwide attention following the outbreak of the war in Afghanistan, when its office there was the only channel to cover the war live.Al Jazeera Media Network is owned by the government of Qatar. Al Jazeera Media Network has stated that they are editorially independent from the government of Qatar as the network is funded through loans and grants rather than government subsidies. Critics have accused Al Jazeera of being a propaganda outlet for the Qatari government. The network is sometimes perceived to have mainly Islamist perspectives, promoting the Muslim Brotherhood, and having a pro-Sunni and an anti-Shia bias in its reporting of regional issues. However, Al Jazeera insists it covers all sides of a debate; it says it presents Israel's view, Iran's view and even aired videos released by Osama bin Laden. In June 2017, the Saudi, Emirati, Bahraini, and Egyptian governments demanded the closure of the news station as one of thirteen demands made to Qatar during the 2017 Qatar Crisis. Other media networks have spoken out in support of the network. According to The Atlantic magazine, Al Jazeera presents a far more moderate, Westernized face than Islamic jihadism or rigid Sunni orthodoxy, and though the network has been criticized as "an 'Islamist' stalking horse" it actually features "very little specifically religious content in its broadcasts".

Al Jazeera Balkans

Al Jazeera Balkans (AJB) is an international news television station headquartered in Sarajevo, Bosnia and Herzegovina aimed at the media markets of the countries that used to be constituent units of SFR Yugoslavia. It is part of the Al Jazeera Media Network.

The station broadcasts in ″the common language spoken in Serbia, Croatia, Bosnia and Montenegro″ (formerly usually referred to as Serbo-Croatian) from 7.30 to 3.30 CET (start and end 30 minutes later on the weekends), with subtitled Al Jazeera English programmes being shown the remainder of the day. Al Jazeera Balkans is a sister channel of the Arabic language Al Jazeera and the English language channel Al Jazeera English.

The station broadcasts news analysis and features as well as documentaries, live debates, current affairs, business, technology, and sports highlights.

Al Jazeera Balkans Documentary Film Festival

The Al Jazeera Balkans Documentary Film Festival - AJB DOC is an annual international documentary film festival that is based in Sarajevo, Bosnia and Herzegovina. Its first edition was held from 21–25 September 2018. The festival was established by Al Jazeera Balkans in cooperation with the Al Jazeera Media Network and the Doha-based Al Jazeera Media Institute. Al Jazeera Balkans is currently the biggest buyer of television format documentaries in the Former Yugoslavia and annually acquires rights for most of the regional documentary films that are screened during the Sarajevo Film Festival. AJB DOC directly lent its concept from the Aljazeera International Documentary Film Festival, which was founded in 2005 by Jordanian film director and writer, Abbas Arnaout.

Al Jazeera Documentary Channel

Al Jazeera Documentary Channel (Arabic: الجزيرة الوثائقية) is a pan-Arab satellite Arabic language film and documentary channel and a branch of the Al Jazeera Media Network based in Doha, Qatar.

It was launched at 12:00 GMT on 1 January 2007. It aims to provide viewers an immense amount of high quality documentary films. These films cover and analyze a breadth of topics including historical, scientific, political, artistic, and travel issues.

The channel produces 15% of broadcast material in-house, while obtaining the rest from Arab and global producers. It also produces documentaries for Al Jazeera Arabic and assists in producing documentaries for other Al Jazeera channels like Al Jazeera English. The channel is housed in a separate building on the Al Jazeera Media Network campus in Doha, Qatar.

The channel was the first of its kind in the Arabic-speaking world. As the Al Jazeera Documentary Arabic-speaking, they pay attention primarily to Arab viewers wherever they are, and seek through the production of documentaries and various activities which serve recreational closely linked to human values and cultural respects the viewer, and abide by the Charter of the press. The channel is said to focus in four areas Informatics, Awareness, Technical and Interestingness.

Informatics: To provide new information to viewers in the areas under discussion in the movies.

Awareness: To contribute to the development of cultural awareness and cultural scenes and contributing to install his own identity stemming from the culture and heritage.

Cultural awareness raising and the other revolves around the public from the worlds of ideas and policies, religions and developments in this fast-moving world.

Technical: The drafting of technical and quality required in the global offering of movies to respect the visual and aesthetic taste of the viewer, and also to respect the technical standards of the nature of this kind of art documentary.

Interestingness: Raising the level of product supply to in the case as a movie follow-up is the case for each of the fun watching documentaries.

The Manager of Al Jazeera Documentary Channel is Ahmed Mahfoudh.

Al Jazeera English

Al Jazeera English (AJE) is a Qatari pay television news channel owned and operated by Al Jazeera Media Network, headquartered in Doha, Qatar. It is the first English-language news channel to be headquartered in the Middle East. Instead of being run centrally, news management rotates between broadcasting centres in Doha and London.

Al Jazeera Mubasher Al-‘Amma

Al Jazeera Mubasher Al-‘Amma, (AJMG; Arabic: الجزيرة مباشر‎) is a television channel launched by Al Jazeera Media Network originally on April 15, 2005. It is an all-Arabic channel based in Doha, Qatar that broadcasts conferences and other events live without editing or commentary, using subtitles when translation is needed. The channel is also sometimes referred to as Al Jazeera Live, as Mubasher is an Arabic word for Live (as in live broadcast) and Al-‘Amma is Arabic for General. The channel was formerly called just Al Jazeera Mubasher.

Al Jazeera Mubasher Al-‘Amma is the first channel of its kind in the Arab world and is similar to the U.S. channel C-SPAN and UK channel BBC Parliament. The channel also has a live stream of its broadcast on its website.

In 2014, the channel underwent a graphics upgrade as part of Al Jazeera Media Networks graphics upgrade across the company.

Launched in April 2005, Al Jazeera Mubasher is the first Middle Eastern 24-hour live news and events channel. Acting as the eyes and ears of the Arab world, the channel is dedicated to giving viewers real-time footage of global and regional events.

The channel has remote feeds and on-the-ground cameras broadcasting political gatherings, press conferences, discussions, and meetings, bringing audiences the latest on political, social, cultural and economic affairs. When people want events as they happen, they turn to Al Jazeera Mubasher—live and uncut.

On December 20, 2014 it was announced that Al Jazeera Media Network would coalesce both Al Jazeera Mubasher and the temporarily suspended Al Jazeera Mubasher Misr in to a new combined channel called Al Jazeera Al-‘Amma (AJMG) or Al Jazeera Live General.The new Al Jazeera Mubasher Al-‘Amma reports live events from all over the globe simultaneously with round-the-clock analysis. The channel’s focus is to ensure interaction between viewers and unfolding events. The channel is built to serve as an open space for viewers to air their views rather than them simply receiving information. The output rely much on viewer suggestions rather than a traditional pattern of fixed transmission grid.

Al Jazeera Türk

Al Jazeera Türk (AJT) was a news website in Turkish. It was owned by the Qatar backed Al Jazeera Media Network. Attempts to launch a television network do not appear to have succeeded. The website was shut down on 3 May 2017.

Al Jazeera Urdu

Al Jazeera Urdu (Arabic: الجزيرة أردو, Urdu: الجزیرہ اردو) was a 24-hour news channel announced by Al Jazeera in 2006. It would have been an Urdu language version catering mainly to India, offered as part of the Zee Entertainment Enterprises.

The channel has yet to be launched in spite of rapid expansion of the Al Jazeera Network, four other news channels Al Jazeera English launched in 2006, Al Jazeera Balkans launched in 2011, Al Jazeera America launched in 2013 and Al Jazeera Turk launched in 2014 have been launched by Al Jazeera Media Network in the mean time. It would have been the first Al Jazeera news channel with a partnership and therefore not totally controlled by Al Jazeera.

Aljazeera.com

Aljazeera.com is the main web address for the Al Jazeera English, Al Jazeera Balkans and former Al Jazeera America websites. The domain name was acquired by Al Jazeera Media Network in March 2011 from Aljazeera Publishing, a Dubai-based media company which owned the separate Aljazeera Magazine, after a long-running domain name dispute between the two entities. Al Jazeera English began promoting aljazeera.com instead of aljazeera.net/english since the domain name became part of Al Jazeera English. It is also used and subdivided as the homepage for the channels of Al Jazeera America and Al Jazeera Balkans. Al Jazeera Media Network also owns the original Aljazeera.net for their Arabic language channels and properties and Aljazeera.tr for their Turkish language properties including Al Jazeera Turk.

Aljazeera Publishing

Aljazeera Publishing was formed in 1992 in London to produce content for expatriate Persian Gulf (i.e. those from the region known as Aljazeera) residents living in the United Kingdom. Aljazeera Publishing was disbanded in April 2011 after the sale of its main assets to regional media organizations including Al Jazeera Media Network, Noor Media and MBC.

BeIN Sports (Australian TV network)

beIN Sports Australia and New Zealand is a sports television network operating in Australia available to homes and businesses across Australia and New Zealand. The network started life in 2007 as Setanta Sports Australia which was part of the Setanta Sports Group of television channels that operate around the world.

In late 2014, Setanta Sports Australia was acquired by the beIN Media Group, a subsidiary of Al Jazeera Media Network. As a result, on 24 November 2014, the channel was rebranded as beIN Sports.beIN Sports Australia and New Zealand provides a range of international sport specialising in football, Rugby Union, tennis and European handball. beIN Sports Australia and New Zealand's broadcast rights include Football League Cup, Football League Championship, Ligue 1, German Bundesliga, La Liga, Italian Serie A (AUS only), SPFL, RBS 6 Nations, Major League Soccer and WTA.

On 14 May 2016, beIN Sports Australia expanded from one to three channels, with all available in HD. Previously, only one channel was available and only in SD. For Foxtel customers, all three channels became available at no additional cost as part of the sports pack, where previously the single channel was an add-on at an additional cost.

Hamad bin Thamer Al Thani

Sheikh Hamad bin Thamer bin Mohammed Al Thani (Arabic: حمد بن ثامر بن محمد آل ثاني) is the chairman of the board of the Al Jazeera Media Network, which is based in Qatar. He also served briefly as director general until the appointment of Dr. Mostefa Souag and has served as president of the board of administration.He is also the president of the Al-Gharafa Sports Club.

Before starting Al Jazeera, he joined the ministry of information in 1987 and then served as undersecretary to the minister of information until 1994.He is a member of the ruling family of Qatar, the House of Thani.

HuffPost Arabi

Arabi Post (Arabic: عربي بوست), formerly known as HuffPost Arabi (Arabic: عربي HuffPost) is an Arabic-language news web site founded by Wadah Khanfar, the former CEO of Al Jazeera Media Network in partnership with The Huffington Post. On 30 March 2018, HuffPost Arabi announced that it will no longer be publishing content.

Jetty (podcast network)

Jetty is a podcast network run by Al Jazeera Media Network (AJMN). The network is available via its website as well as Soundcloud, Apple Podcasts, Stitcher, TuneIn, and iHeartRadio. Jetty is based out of San Francisco alongside AJ+ and is available in English.

Jetty was launched on November 1, 2017 and works closely with AJ+ and Al Jazeera English. The network also incorporates visual elements; it is one of the first partners of Facebook Watch.

Mona Kosar Abdi

Mona Kosar Abdi (Somali: Mona Kosaar Cabdi) is an American multimedia journalist. Currently (2017) working in Cleveland, Ohio on ABC affiliate Channel 5. She was a reporter at WSET ABC 13, the ABC television network affiliate for the Roanoke/Lynchburg, Virginia market. Abdi is also a contributing writer at the Al Jazeera Media Network. Additionally, she is an Associate Producer and previously served as an Assignment Editor at KGTV Channel 10, an ABC-affiliated television station based in San Diego. In 2011, Abdi also founded and was the Editor-in-Chief of the Gazzetta media outlet.

Television in Qatar

Television in Qatar is very much state-influenced and operated. Official Qatar TV began producing and transmitting its own programmes in 1970, with colour transmission since 1974. It had a monopoly on television audience until 1993, when Qatar Cablevision began broadcasting satellite channels. Since then, four other platforms went on air: ART/1st NET, Orbit, Star Select and Gulf DTH/Showtime. Despite the broadening of television offerings, Qatar TV remains popular among Qataris.As of 2009, the state owns and operates all broadcast media, and there are only two television networks in the country: Qatar TV and Al Jazeera. Qatar TV broadcasts mostly official news from a pro-government perspective, while Al Jazeera focuses its coverage on international and regional topics. Penetration of pay-TV is significantly high at close to 83% in 2011. There are 15 free-to-air channels headquartered in Qatar, of which 13 are state-owned. The state-run Qatar General Broadcasting and Television Corporation operates two domestic channels and the Qatar Satellite channel. Most prominent channels include those related to the Al Jazeera Media Network.

Television in Syria

Television in Syria was formed in 1960, when Syria and Egypt (which adopted television that same year) were part of the United Arab Republic. It broadcast in black and white until 1976. In 1985 a second channel was established and in 1995 Syrian television rented a channel on Arabsat and it started broadcasting eight hours daily via satellite in 1996.

One of the most important media coverage of Syrian television is the قسم الأخبار المصورة news center - syriannewscenter in Syrian television, which played a major role in covering Syrian events through a network of correspondents who worked from different Syrian governorates. The most prominent of its directors was Habib Salman, who was the director of the news center 2016, and Waseem Suleiman وسيم سليمان director of the news center syriannewscenter 2015 until 2017

Syrian channels are mostly owned and controlled by the Syrian Arab Television and Radio Broadcasting Commission (SATRBC) which is connected to the Ministry of Information. It has 4,800 staff; both government employees and freelancers.

Since the start of the Syrian Civil War in 2011, the state has been engaging in a "media war" to combat the criticisms broadcast from other popular media outlets viewed in the Arab World and internationally, such as Al Arabiya and Al Jazeera. Syrian television coverage champions the government against rebel forces such as Al-Nusra Front, Free Syrian Army and the Islamic Front. According to BBC Arabic, it also tends to omit or downplay reports of civilian casualties in its coverage of confrontations with "terrorist" groups. The Arab League officially asked the satellite operators Arabsat and Nilesat to stop broadcasting Syrian media in June 2012. On April 27, 2013, Al Jazeera Media Network announced that it was suspending indefinitely its activities throughout Syria because of alleged intimidation and threats against its staff.

Al Jazeera Media Network
News
Documentaries
Other properties
Presenters
Defunct
See also

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.