Aftonbladet

Aftonbladet (Swedish: [²afːtɔnˌblɑːdɛt], lit. "The evening paper") is a Swedish evening newspaper published in Stockholm, Sweden. It is one of the largest daily newspapers in the Nordic countries.

Aftonbladet
Aftonbladet frontpage
TypeDaily newspaper
Formattabloid
Owner(s)LO (9%)
Schibsted (91%)
Founder(s)Lars Johan Hierta
PublisherLena K Samuelsson
Editor-in-chiefLena K Samuelsson
Founded6 December 1830
Political alignmentIndependent social-democrat
LanguageSwedish
HeadquartersVästra Järnvägsgatan 21,
Stockholm
Circulation154,900 (2014)
ISSN1103-9000
Websitewww.aftonbladet.se
Aftonbladet no1 1830-12-06
The first page of the first issue of Aftonbladet
Upprop för republik 1848
In a hand-written bill from the Stockholm riots during the Revolutions of 1848, support for the then-banned Aftonbladet is coupled with a call for overturning the monarchy and instituting a republic
Aftonbladet på Almedalsveckan 2014 Visby
Newspaper Aftonbladet's Booth during Almedalen week 2014, Visby, Gotland, Sweden.
Aftonbladet headquarters Stockholm
The tabloid Aftonbladet's headquarters in Stockholm.

History and profile

The newspaper was founded by Lars Johan Hierta in December 1830 under the name of Aftonbladet i Stockholm[1][2][3] during the modernization of Sweden. In 1852 the paper began to use its current name, Aftonbladet, after 25 name changes.[1] It describes itself as an "independent social-democratic newspaper".

The owners of Aftonbladet are the Swedish Trade Union Confederation (LO) which bought it in the 1950s[4] and Norwegian media group Schibsted which acquired its share in the paper in the late 1990s.[5] LO sold a large of its shares in the paper to the Schibsted group.[6] As per 15 June 2009 Schibsted bought another 41% and became the majority owner with 91%.[7] However, LO has the right to appoint the political editor of the paper.[6]

Aftonbladet, based in Stockholm,[3] is published in tabloid format.[8] The paper reported news and also criticised the new Swedish king Charles XIV John. The king stopped Aftonbladet from being printed and banned it. This was answered by starting the new newspaper "Det andra Aftonbladet" (The second Aftonbladet), which was subsequently banned, followed by new versions named in similar fashion until the newspaper had been renamed 26 times, after which it was allowed by the king.[9]

During its existence, Aftonbladet has leant in different political directions. Initially liberal, it drifted towards conservatism under Harald Sohlman, editor in chief from 1890 to 1921.

In 1929 the newspaper came under the control of the Kreuger family, when a majority of the shares was bought by Swedish Match, at that time the heart of Ivar Kreuger's corporate empire. Aftonbladet was labeled "neutral". In 1932 it backed Per Albin Hansson's new Social Democratic government. Just a few years later it realigned with the Liberal Party and turned to advocate liberal politics. Heavily influenced by pro-German staff members, the newspaper supported Germany during World War II.[10]

The Kreuger era came to an end on 8 October 1956. Despite interest from both the Liberal Party and the Centre Party, Torsten Kreuger sold Aftonbladet as well as Stockholms-Tidningen to the Swedish Trade Union Confederation.[11] The ownership change was first followed by a slight drop in circulation. In the 1960s, however, the newspaper saw its circulation surge rapidly, peaking at 507,000.

By the early 1990s Aftonbladet had run into economic problems, and many had begun to question the competence of the trade union movement as a media owner. On 2 May 1996, the Norwegian media group Schibsted acquired a 49.9 percent stake in the newspaper. The Swedish Trade Union Confederation kept the remaining 50.1 percent of its shares. The same year its circulation passed that of long-time tabloid rival Expressen. In 2005 Aftonbladet started a Web portal for business news as a joint venture with Svenska Dagbladet.[12]

In 1998 the circulation of Aftonbladet was 397,000 copies on weekdays and 502,000 copies on Sundays.[13] The circulation of the paper was 402,000 copies in 2001.[8] As of 2004 the paper was the most selling daily both in Sweden and in other Nordic countries, having a circulation of 422,000 copies.[2] It was 429,000 copies on weekdays in 2005.[14] In 2006 the paper had 1,425,000 daily readers (Orvesto research 2005:2), circa 15% of the Swedish population. The paper had a circulation of 310,900 copies in 2010.[15] It had a circulation of 154,900 copies in 2014.[16]

Internet publishing

Aftonbladet adopted Internet publishing early on. It has been published on the world wide web since 25 August 1994, and the main news service is free. Since its inception, aftonbladet.se has consistently been rated as one of the five most visited Swedish websites in various surveys.

Criticism

The journalistic quality of Aftonbladet has sometimes been questioned. In late 2006, the newspaper's own journalist Peter Kadhammar criticized the paper's treatment of the love life of Swedish tabloid celebrity Linda Rosing as equally important to the war in Iraq.[17]

Controversy surrounding coverage of Israel

Some commentators have argued that Aftonbladet, criticising Israel, too often contain content that alludes to antisemitism.[18][19][20][21] Per Ahlmark, former Deputy Prime Minister of Sweden and founder of the Swedish Committee Against Antisemitism, writes in his 2004 book Det är demokratin, dumbom! ("It's the Democracy, Stupid!"): "Aftonbladet is of course worst among the big newspapers when it comes to both playing on antisemitic strings and then denying that they have done so".[19]

Much of these criticism was rehashed in 2009 when Aftonbladet ran an article[22] alleging that in 1992 the Israeli Defense Force took organs from Palestinians who died in Israeli custody. Jonathan Leman and Charlotte Wiberg from the Swedish Committee Against Antisemitism acknowledges that while Aftonbladet stay just clear of being antisemitic, the op-ed fell into a long-established and problematic pattern of publishing content that borders on outright antisemitism in a way that few other newspapers in Sweden do.[23]

Criticism of culture editorial and Russian propaganda

The culture editorial of Aftonbladet has been accused of spreading a Russian narrative on many international issues. Following several controversial articles,[24] journalists from other papers and independent researchers has accused the editorial of expressing a general Moscow viewpoint on many issues, including the Crisis in Ukraine and the issue of Swedish NATO membership.[25][26] In the beginning of 2017 a report was published by the Swedish Institute for International Affairs, which named the culture editorial of Aftonbladet as the main platform for Russian propaganda in Sweden.[27] The head of the culture section, Åsa Linderborg, has vehemently denied the accusations.[28]

See also

References

  1. ^ a b Karl Erik Gustafsson; Per Rydén (2010). A History of the Press in Sweden (PDF). Gothenburg: Nordicom. ISBN 978-91-86523-08-4. Archived from the original (PDF) on 2015-02-13. Retrieved 13 February 2015.
  2. ^ a b "The press in Sweden". BBC News. 2004. Retrieved 18 November 2014.
  3. ^ a b Byron J. Nordstrom (2010). Culture and Customs of Sweden. ABC-CLIO. p. 84. ISBN 978-0-313-34371-1. Retrieved 20 December 2014.
  4. ^ Lennart Weibull (2013). "What has Happened with the Political Press? Perspectives on the Erosion in Swedish Newspaper Readership" (PDF). In Henrik Oscarsson; Stefan Dahlberg; Lena Wängnerud. Stepping Stones. Göteburg: University of Gothenburg. Retrieved 8 January 2015.
  5. ^ Eva Harrie (2009). "The Nordic Media Market" (PDF). Nordicom, University of Gothenburg. Göteborg. Retrieved 10 December 2014.
  6. ^ a b Sigurd Allern; Mark Blach-Ørsten (2011). "The News Media as a Political Institution". Journalism Studies. 12 (1): 92–105. doi:10.1080/1461670X.2010.511958.
  7. ^ DI.se
  8. ^ a b Adam Smith (15 November 2002). "Europe's Top Papers". campaign. Retrieved 5 February 2015.
  9. ^ Aftonbladet blev starten för den fria pressen i Sverige Archived 24 February 2007 at the Wayback Machine Aftonbladet, Retrieved 11 July 2007'.
  10. ^ Hierta, the founder of Aftonbladet, created the free press in Sweden Archived 30 August 2007 at the Wayback Machine Aftonbladet, Retrieved 24 August 2009
  11. ^ Newspapers in International Librarianship: Papers Presented by the Newspaper Section at IFLA General Conferences. Walter de Gruyter. 1 January 2003. p. 18. ISBN 978-3-11-096279-6. Retrieved 20 December 2014.
  12. ^ Maria Grafström (2006). "The Development of Swedish Business Journalism" (PhD Thesis). Uppsala University. Retrieved 29 November 2014.
  13. ^ Stig Hadenius; Lennart Weibull (1999). "The Swedish Newspaper System in the Late 1990s. Tradition and Transition" (PDF). Nordicom Review. 1 (1). Retrieved 31 December 2014.
  14. ^ "Swedish mass media" (PDF). Swedish Institute. 2006. Archived from the original (PDF) on 10 February 2014. Retrieved 18 November 2014.
  15. ^ "Aftonbladet". Nationalencyklopedin (in Swedish). Retrieved 25 March 2011.
  16. ^ "PwC's Media Certificate". PwC. Archived from the original on 29 November 2014. Retrieved 11 January 2015.
  17. ^ "Rosing, Rosing, Rosing... hjälp!". Aftonbladet.
  18. ^ Wolodarski, Peter (2 April 2002). "Den farligaste av lögner" [The most dangerous av lies]. Dagens Nyheter (in Swedish). Retrieved 24 August 2009.
  19. ^ a b Ahlmark, Per (2004). Det är demokratin, dumbom! [It's the Democracy, Stupid!]. Timbro (in Swedish). Stockholm. p. 80. ISBN 978-91-7566-548-1. Aftonbladet är naturligtvis värst av de stora tidningarna när det gäller att både spela på antisemitiska strängar och sen förneka att man gjort så.
  20. ^ Bachner, Henrik (1999). Återkomsten : antisemitism i Sverige efter 1945 [The Revival: Antisemitism in Sweden since 1945]. Natur & Kultur (in Swedish). Stockholm. ISBN 978-91-27-07641-9.
  21. ^ Judisk Krönika. 2006.CS1 maint: Untitled periodical (link)
  22. ^ "Our sons are plundered of their organs". Aftonbladet.
  23. ^ Charlotte Wiberg; Jonathan Leman (23 August 2009). "Aftonbladet har sedan länge ett problematiskt förhållande till judar" [Aftonbladet has for long had a problematic relationship to Jews]. Newsmill (in Swedish). Archived from the original on 27 August 2009. Retrieved 24 August 2009. Är Aftonbladet en antisemitisk tidning? Nej, men det verkar som att man sedan 1980-talet ibland gör sig både blind och döv inför antisemitismens uttryck, vilket medför att man då och då slirar på ett sätt som få andra tidningar. Publiceringen av Boströms artikel tycks tyvärr inte ha varit ett olycksfall i arbetet, utan går att som ett led i ett större mönster.
  24. ^ ""Vi skjuter politiska motståndare"" (in Swedish). Retrieved 26 June 2017.
  25. ^ "Fredrik Wahlström: Aftonbladets Ukraina-journalistik väcker frågor" (in Swedish). Retrieved 26 June 2017.
  26. ^ "Hemliga namnen i studien om Kremlfjäsk" (in Swedish). Retrieved 26 June 2017.
  27. ^ "Aftonbladet Kultur kritiseras för att sprida Putins världsbild" (in Swedish). Retrieved 26 June 2017.
  28. ^ "Försvara det fria ordet" (in Swedish). Retrieved 26 June 2017.

External links

1830 in Sweden

Events from the year 1830 in Sweden

2009 Aftonbladet Israel controversy

The Aftonbladet–Israel controversy refers to the controversy that followed the publication of a 17 August 2009 article in the Swedish tabloid Aftonbladet, one of the largest daily newspapers in the Nordic countries. The article alleged that Israeli troops harvested organs from Palestinians who had died in their custody. Sparking a fierce debate in Sweden and abroad, the article created a rift between the Swedish and the Israeli governments. Israeli officials denounced the report at the time and labelled it anti-Semitic. Written by Swedish freelance photojournalist Donald Boström, the article's title was Våra söner plundras på sina organ ("Our sons are being plundered for their organs"). It presented allegations that in the late 1980s and the early 1990s, many young men from the West Bank and Gaza Strip had been seized by Israeli forces and their bodies returned to their families with organs missing.

The Israeli government and several US representatives condemned the article as baseless and incendiary, noted the history of antisemitism and blood libels against Jews and asked the Swedish government to denounce the article. The government refused, citing freedom of the press and the Swedish constitution. Swedish ambassador to Israel Elisabet Borsiin Bonnier condemned the article as "shocking and appalling" and stated that freedom of the press carries responsibility, but the Swedish government distanced itself from her remarks. The Swedish Newspaper Publishers' Association and Reporters Without Borders supported Sweden's refusal to condemn it. The former warned of venturing onto a slope with government officials damning occurrences in Swedish media, which may curb warranted debate and restrain freedom of expression by self-censorship. Italy made a stillborn attempt to defuse the diplomatic situation by a European resolution condemning antisemitism. The Palestinian Authority announced that it would establish a commission to investigate the article's claims. A survey among the cultural editors of the other major Swedish newspapers found that all would have refused the article, which had been based on outmoded hearsay and rumours.In December 2009, a 2000 interview with the chief pathologist at the L. Greenberg National Institute of Forensic Medicine Yehuda Hiss was released in which he had admitted taking organs from the corpses of Israeli soldiers, Israeli citizens, Palestinians and foreign workers without their families' permission. Israeli health officials confirmed Hiss's confession but stated that such incidents had ended in the 1990s and noted that Hiss had been removed from his post.The Palestinian press claimed the report "appeared to confirm Palestinians' allegations that Israel returned their relatives' bodies with their chests sewn up, having harvested their organs".Several news agencies reported that the Aftonbladet article had claimed that Israel killed Palestinians to harvest their organs, although the author, the culture editor for Aftonbladet, and Nancy Scheper-Hughes denied that it had made that claim.

2010 Stockholm bombings

On 11 December 2010, two bombs exploded in central Stockholm, killing the bomber. Swedish Minister for Foreign Affairs Carl Bildt and the Swedish Security Service (SÄPO) described the bombings as acts of terrorism.Taimour Abdulwahab al-Abdaly, an Iraqi-born Swedish citizen, is suspected of carrying out the bombing.According to investigations by FBI, the bombing would likely have killed between 30 and 40 people had it succeeded, and it is thought that al-Abdaly operated with a network.

Charlotte Perrelli

Charlotte Perrelli (born Anna Jenny Charlotte Nilsson, 7 October 1974) is a Swedish singer and occasional television host. She was the winner of the 1999 Melodifestivalen and subsequently that year's Eurovision Song Contest with the song "Take Me to Your Heaven."

Since then she has released seven albums and multiple singles. Perrelli once again won Melodifestivalen 2008 and represented Sweden in the Eurovision Song Contest 2008 with her song "Hero".

She is one of Sweden's most popular female singers, often performing at Sweden's top shows. Throughout her career, she has worked with different types of music, ranging from dansband and schlager, via modern pop, to soulful ballads and jazz melodies.

Cyclone Per

Cyclone Per was a powerful storm with hurricane-force winds which hit the west coast of Sweden and Norway on the morning of 14 January 2007. In Sweden, six people died from the storm and approximately 300,000 households were left without electricity.

The storm was officially named Cyclone Hanno by the Free University of Berlin, which names all low-pressure areas that affect Europe, while the storm was named Per by the Norway Weather Service, which names all strong storms that affect Norway.

E24 Näringsliv

E24 Näringsliv is a Swedish online business newspaper based in Stockholm, Sweden. It was previously named Näringsliv24 (N24, Business24), but changed to E24 in 2006. It started as N24 on 4 October 2005, and is owned by Svenska Dagbladet (60%) and Aftonbladet (40%). The current editor-in-chief is Per Lundsjö.

E24 Näringsliv exchanges material with SvD.se and Aftonbladet.se, and has a job recruitment site, Jobb24.se.

In 2006 a Norwegian version of the newspaper, E24 Næringsliv, was launched. E24.no is owned by Aftenposten (60%) and Verdens Gang (40%). Like the owners of E24.se, both Aftenposten and Verdens Gang are currently owned by the Norwegian Schibsted.

Expressen

Expressen ("The Express") is one of two nationwide evening newspapers in Sweden, the other being Aftonbladet. Expressen was founded in 1944; its symbol is a wasp and slogans "it stings" or "Expressen to your rescue".

Friends (Swedish band)

Friends was a Swedish dansband or pop group formed in 1999 and made up of Stefan Brunzell, Tony Haglund, Kristian Hermanson, Nina Inhammar, Kim Kärnfalk and Peter Strandberg. They were put together from auditions on the reality television show Friends på turne (Friends on Tour), made by Bert Karlsson for TV4. The show was a success and Friends competed on Melodifestivalen 2000, reaching second place. They won Melodifestivalen 2001 with "Lyssna till ditt hjärta" and represented Sweden at the Eurovision Song Contest 2001 with the English version of the song, "Listen to Your Heartbeat" wearing sexy, tight, leather fitted clothing. Prior to the Eurovision performance, the Swedish delegation was forced to pay royalties to the team behind "Liefde is een kaartspel", an earlier Belgian entry, making the song the first admitted case of plagiarism in Eurovision history.The band split in 2002, with Inhammar and Kärnfalk forming their own duo Nina & Kim, which continued until 2006, after which Kärnfalk continued as a solo artist.

Guldbagge Award for Best Cinematography

The Guldbagge for Best Cinematography is a Swedish film award presented annually by the Swedish Film Institute (SFI) as part of the Guldbagge Awards (Swedish: "Guldbaggen") to cinematographers working in the Swedish motion picture industry.

Guldbagge Award for Best Screenplay

The Guldbagge for Best Screenplay is a Swedish film award presented annually by the Swedish Film Institute (SFI) as part of the Guldbagge Awards (Swedish: "Guldbaggen") to screenwriters working in the Swedish motion picture industry.

Guldbollen

Guldbollen, (eng. the Golden Ball), is a Swedish football award given by the Aftonbladet and the Swedish Football Association to the best male Swedish footballer each year.

The first award was given in 1946 to Gunnar Gren, and was created by Bengt Liljedahl. From 1946-65, the awarded was given out in cooperation with Stockholms-Tidningen.Zlatan Ibrahimović has won the award eleven times (in 2005, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 and 2016) and is the only player to win it more than twice. Bo Larsson of Malmö FF was the first player to win the award for a second time, in 1973 after winning it in 1965. Diamantbollen, the female equivalent of the award, was established in 1990. Both awards are given out at the Fotbollsgalan.

Jan Guillou

Jan Oskar Sverre Lucien Henri Guillou (Swedish pronunciation: [ˈjɑːn ɡɪˈjuː], French: [ɡiju]; born 17 January 1944) is a French-Swedish author and journalist. Among his books are a series of spy fiction novels about a spy named Carl Hamilton, and a trilogy(+) of historical fiction novels about a Knight Templar, Arn Magnusson. He is the owner of one of the largest publishing companies in Sweden, Piratförlaget (Pirate Publishing), together with his wife, publisher Ann-Marie Skarp, and Liza Marklund.

Guillou's fame in Sweden was established during his time as an investigative journalist. In 1973, he and co-reporter Peter Bratt exposed a secret intelligence organization in Sweden, Informationsbyrån (IB). He is still active within journalism as a column writer for the Swedish evening tabloid Aftonbladet.

In October 2009, the tabloid Expressen accused Guillou of having been active as an agent of the Soviet spy organization KGB between 1967 and 1972. Guillou confirmed he had a series of contacts with KGB representatives during this period, he also confirms having received payments from KGB, but maintains that his purpose was to collect information for his journalistic work. The accusation was based on documents released from the Swedish Security Service (Säpo) and interviews with former KGB Colonel Oleg Gordievsky. In a later trial, Expressen denied having accused Guillou of having been a Soviet spy, claiming that this was a false interpretation of its headlines and reporting.

Måns Zelmerlöw

Måns Petter Albert Sahlén Zelmerlöw (pronounced [ˈmɔnːs ²sɛlmɛrˌløːv]; born 13 June 1986) is a Swedish pop singer and television presenter. He took part in Idol 2005, eventually finishing fifth, won the first season of Let's Dance, and scored a hit with his 2007 song "Cara Mia", which was his entry in that year's Melodifestivalen. Zelmerlöw was the host of Allsång på Skansen from 2011 to 2013. He participated in Melodifestivalen in 2007, 2009 and won in 2015. Zelmerlöw represented Sweden in the Eurovision Song Contest 2015 with the song "Heroes", winning the contest with 365 points. Zelmerlöw and Petra Mede co-hosted the Eurovision Song Contest 2016 held in Stockholm.

Pelle Olsson

Per "Pelle" Olsson (born 1 August 1963) is a Swedish football manager in charge of Sandvikens IF. He started out playing for his hometown club Skutskärs IF. During his injury-filled playing career he also represented Gefle IF, Malmö FF, Halmstads BK and the Sweden national under-21 football team. In his managerial career he is influenced by the managers who he previously played for like Roy Hodgson, Stuart Baxter and Benny Lennartsson. Before the start of the 2012 Allsvenskan season he was named the best manager in the league by newspaper Aftonbladet due to his ability to build a low-budget team that is greater than its individual parts.

Pernilla Wahlgren

Pernilla Nina Elisabeth Wahlgren (born 24 December 1967) is a Swedish singer and actress. She has sung in Melodifestivalen several times; her 1985 entry titled "Piccadilly Circus" became popular and successful. She has acted in several theater plays and films, playing roles including Esmeralda in the Academy Award-winning Fanny and Alexander. She has twice received the Guldmasken award for her work in theater.

Sanna Nielsen

Sanna Viktoria Nielsen (born 27 November 1984) is a Swedish singer and television presenter. After her seventh attempt, she won Melodifestivalen in 2014 with the song "Undo" and so represented Sweden in the Eurovision Song Contest 2014 in Copenhagen, Denmark, finishing in 3rd place overall. Sanna was one of the Eurovision Song Contest 2015 commentators for Sweden and hosted Melodifestivalen 2015 along with comedian Robin Paulsson. She was announced as the new presenter for the sing-along show Allsång på Skansen for the summer of 2016. She hosted Eurovision The Party at the Tele2 Arena for the Eurovision Song Contest 2016.

TNT (Swedish TV channel)

TNT was a commercial television channel in Sweden. The channel was launched by the tabloid newspaper Aftonbladet as Aftonbladet TV7 on 9 October 2006. Aftonbladet sold the channel in late 2007. In August 2008, it was sold once again and is since owned by NonStop Television. On 2 March 2011 the channel was relaunched as TNT7, following Turner Broadcasting System's purchase of Millennium Media Group, the owner of NonStop Television. The channel is now called TNT since the seven was dropped from the name on 21 March 2012.In October Turner confirmed that TNT Nordic will shut down as a television channel and will be going SVOD only on 1 February 2019.

Tommy Svensson

Leif Tommy Svensson (born 4 March 1945) is a Swedish football manager and former player. He is best known for playing for Östers IF and the Swedish national football team. He won the Guldbollen in 1969. He managed the Swedish National Team between 1991 and 1997 and led them to a bronze medal in the 1994 World Cup.

He is the son of Stig Svensson and the uncle of Joachim Björklund.

Victoria Silvstedt

Karin Victoria Silvstedt (born 19 September 1974) is a Swedish top model, actress, singer, and television personality.

Newspapers
Shared ownership
newspapers
Online
Subsidiaries

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.