2007 Canada broadcast TV realignment

In 2007, significant ownership changes occurred in Canada's broadcast television industry, involving nearly every network and television system. In addition to the shuffling of network affiliations and mergers involving various networks, several new television stations and rebroadcast transmitters also signed on the air.

Sale of CHUM Limited to Bell Globemedia

CityTV Building
CHUM Television's (now CTV Limited's) headquarters at 299 Queen Street West in Toronto (then known as the CHUMCity Building).

In 2006, following the death of longtime chairman Allan Waters, CHUM Limited decided to cease operations and sell its broadcasting assets to a willing bidder. Bell Globemedia (later CTVglobemedia, now Bell Media) announced a $1.7 billion takeover offer for CHUM on July 12 of that year.[1]

Bell Globemedia initially intended to retain CHUM's Citytv television system and its five large-market stations, as well as the company's numerous specialty channels; Bell would also sell off the smaller-market A-Channel stations along with several specialty channels.[1] Rogers Communications originally placed a bid to purchase the A-Channel stations; CKX-TV (channel 5) in Brandon, Manitoba; Alberta educational station Access; and specialty channels SexTV and Canadian Learning Television.

However, the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC) denied CTV's acquisition of the Citytv stations, as all five stations – CITY-TV (channel 57) in Toronto, CKVU-TV (channel 10) in Vancouver, CKEM-TV (channel 51) in Edmonton, CKAL-TV (channel 5) in Calgary and CHMI-TV (channel 13) in Portage la Prairie-Winnipeg – were based in markets where CTV already maintained owned-and-operated stations (O&O), and therefore CTV's retention of Citytv would have violated a provision in the Commission's media ownership limits, which bar broadcasters from owning two English-language television stations in major metropolitan areas. CTV was, however, allowed to retain control of the A-Channel stations (a few of the A-Channel stations were based in cities adjacent to the major five metropolitan areas such as Victoria, British Columbia; London and Barrie, Ontario; CRTC rules permit English-language commercial twinsticks in major markets provided that the stations have differing cities of license) and all of CHUM's specialty channels.

Soon afterwards, Rogers Communications placed a new bid to purchase the Citytv system as a complement to its own Omni Television, a system of multicultural stations that incorporate programming in various languages.[2]

CTVglobemedia

After Bell Globemedia's bid to purchase Citytv stations, and sell off the A-Channel stations, CKX-TV, and several other digital specialty channels denied by the CRTC, the outcome resulted in CTV putting the Citytv stations in a trust held by corporate lawyer John McKellar in the interim while it searched for a buyer.[3] Rogers Communications, which had originally bid on the A-Channel stations prior to the CRTC decision, placed a new bid for the Citytv stations a few days later, which was approved by the CRTC on September 28, 2007.

CHUM Limited officially ceased operations on June 22, 2007. With the exception of the Citytv stations, all of the CHUM Limited properties – including its cable specialty services (such as MuchMusic, Star!, Space, Bravo! and CP24) and radio stations – became part of the restructured CTVglobemedia on that date, while also assuming CHUM's interest in the French language music specialty channels MusiquePlus and Musimax.

A-Channel's original 2007–08 schedule was announced in early June, before the takeover received CRTC approval. By September, CTV had radically altered the system's schedule to give A-Channel broadcast rights to several series that CTV had not been able to find time slots for on its own fall schedule, including Two and a Half Men, Scrubs, 30 Rock and the Canadian-produced series Jeff Ltd. The A-Channel system along with the Atlantic Satellite Network were later rebranded as A on August 11, 2008.[4]

CTVglobemedia announced on November 16, 2007, that it and the channel's co-owner Comcast would sell their remaining interest in specialty channel OLN to Rogers Communications. Nearly five months later on March 8, 2008, the company announced that it would sell Canadian Learning Television to Corus Entertainment.

Rogers Communications

Rogers Communications had wanted to gain a multicultural station in Vancouver for a long time, but was either denied by the CRTC and competitor station CHNM-TV (channel 66; branded as "Channel M"), or was outbid while vying for local stations up on the market by other broadcasters. In 2005, opportunity arose when Rogers was given permission to purchase religious broadcaster Trinity Television, owner of Fraser Valley television station CHNU-TV (channel 66) and the license for Winnipeg station CIIT-TV (channel 35).

In 2007, both Multivan Broadcasting (owner of CHNM) and Rogers submitted bids for television stations in Edmonton and Calgary during a call by the CRTC for broadcasters to submit new broadcast licence applications. The licences were awarded to Rogers, which launched CJCO-TV (channel 38) and CJEO-TV (channel 56) as religious stations in the respective markets on September 15, 2008. Shortly afterward, Multivan entered a tentative deal to sell CHNM to Rogers, citing the loss of the Calgary and Edmonton licenses as leaving the company no longer able to compete as a standalone station. On November 6, 2007, Rogers also announced the intention to sell its CHNU-TV and CIIT-TV to S-VOX.[5] Rogers' acquisition of CHNM[6] and its sale of CHNU and CIIT to S-VOX were both approved by the CRTC on March 31, 2008.

On September 1, 2008, CHNM was relaunched as an Omni Television station (branded as "OMNI British Columbia"),[7] while S-VOX relaunched CIIT and CHNU respectively as "Joytv 11" and "Joytv 10" (in reference to the cable channel allocations of both stations in their respective markets).

In addition, Rogers applied to purchase the Citytv stations for an estimated $375 million.[2] Media analysts suggested that with a more powerful media conglomerate such as Rogers behind them, the Citytv stations would effectively expand to become Canada's fourth full-fledged commercial television network, in effect if not immediately in name. The Citytv transaction was approved by the CRTC on September 28, 2007, with Rogers officially becoming the system's new owner on October 31. Rogers acquired the remaining interest in OLN from CTVglobemedia and Comcast on August 31, 2008.

CanWest Global

CH becomes E!

On September 7, 2007, Canwest Global rebranded its CH television system as E!,[8] following an agreement it struck with Comcast – then the parent company of the E! cable channel in the United States (now owned by Comcast division NBCUniversal) – which saw the two broadcasters share certain programming. Simultaneously, the system's six owned-and-operated stations restored the use of call signs as branding (a decision was made at least in part to avoid confusion with the entertainment news program E! News, while also intended to ensure that local newscasts on the O&Os were not perceived as celebrity-oriented).[9][10] Red Deer, Alberta O&O CHCA-TV (channel 6) was also granted permission to increase its transmitter power to reach its signal into Edmonton and Calgary, a request that the CRTC had previously denied.

Acquisition of Alliance Atlantis

Canwest, in conjunction with Goldman Sachs, also applied to the CRTC to purchase the assets of Alliance Atlantis, a broadcasting and film production and distribution company which operated 13 specialty cable channels and held partial ownership of seven other specialty channels. The transaction was approved by the CRTC in early January 2008. Canwest sold off the production division, but retained ownership of the cable channels.

Other changes

Crossroads Television System expansion

The Crossroads Television System (later renamed Yes TV in September 2014[11]), a religious broadcaster which also incorporates family-oriented secular programming and originated on Hamilton, Ontario station CITS-TV (channel 36), also expanded in 2007, with the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission granting CTS licences to launch two new stations: CKCS-TV (channel 32) in Calgary and CKES-TV (channel 45) in Edmonton.

SUN TV expansion

In 2007, Quebecor Media – owners of Toronto independent station CKXT-TV (channel 52, branded as "SUN TV") – had applied for licences to operate rebroadcast transmitters in London and Ottawa, to bring the station on par with fellow Toronto-area competitors CITY-TV (the flagship of the Citytv system), CITS-TV, CFMT-TV (channel 47) and CJMT-TV (channel 40; both the flagships of Omni Television and branded respectively as "OMNI.1" and "OMNI.2"), as those stations already operated translators in those cities. The reason for this request was that it would put the station on a level playing field in regards to simultaneous substitution. This request was approved by the CRTC; the new UHF rebroadcasters signed on the air in the fall of 2008, on analog channel 26 and digital channel 19 in London, and on analog channel 54 and digital channel 20 in Ottawa.

Current statuses

Canwest, amidst financial woes, announced a strategic review of the E! stations in February 2009, citing questions over the viability of owning a second broadcast television service alongside its existing Global Television Network. The company ultimately decided to disband the E! television system in August 2009 citing that "a second conventional TV network [was] no longer key to the long-term success" of Canwest; E!'s five owned-and-operated stations experienced different outcomes:[12] E! O&Os CJNT-TV (channel 62) in Montreal and CHCH-TV (channel 11) in Hamilton were sold to Channel Zero, while CHEK-TV (channel 6) in Victoria, British Columbia – mere hours before its planned 12:00 a.m. Pacific Time shutdown on September 5 – was sold to a consortium of station employees and local investors for CA$2;[13][14] all three became independent stations upon the closure of the E! system. CHBC-TV (channel 2) in Kelowna, British Columbia, meanwhile, was retained by Canwest and converted into a Global O&O.[15] CHCA-TV, however, shut down after it was unable to find a buyer.[16] Shaw Communications eventually took control of Canwest's television arm in late October 2010 after Canwest sought protection from the company's creditors in late 2009, with its television properties becoming part of the new Shaw Media division.

On November 1, 2010, one year after the disbandment of the E! television system, CTVglobemedia struck a brand and program licensing agreement with Comcast to return the brand to Canada, relaunching its existing entertainment-focused specialty channel Star! as E!.[17] BCE Inc. would eventually regain full control of CTV's broadcasting arm in April 2011, with CTVglobemedia being rebranded as Bell Media. Bell subsequently rebranded the A stations and Access as CTV Two five months later on August 29.[18]

On July 14, 2009, following Canwest's announcement of the E! system's shutdown, the Jim Pattison Group signed an agreement with Rogers Communications to affiliate the company's three E!-affiliated stations – CFJC-TV (channel 4) in Kamloops, British Columbia, CKPG-TV (channel 2) in Prince George, British Columbia, and CHAT-TV (channel 6) in Medicine Hat, Alberta – with Citytv that September, expanding that system's reach into Western Canada[19] (as part of a long-term affiliation renewal agreement signed with Rogers in May 2012, the Pattison stations began carrying 90% of the primetime programming and the majority of morning and daytime programs from the programming grid of Vancouver O&O CKVU-DT in September of that year, which included simulcasts of the Vancouver edition of Citytv's morning show franchise Breakfast Television; although the Pattison stations continued to produce midday and evening local newscasts, unlike CKVU, which dropped all of its other newscasts outside of Breakfast Television in 2006, shortly before the CHUM sale[20]).

Rogers Media decided to broaden Citytv's national coverage, and transform it from a system into a television network, through the purchases of two other broadcasters; on January 17, 2012, Rogers purchased provincial educational cable channel Saskatchewan Communications Network from Bluepoint Investment Group (which following the private equity firm's purchase of the channel the previous year, had already begun incorporating entertainment programming during the late-afternoon and nighttime hours following the CRTC's approval of an amendment to SCN's licence), relaunching it as City Saskatchewan in September of that year.[21] Subsequently, in March, Rogers purchased CJNT-DT in Montreal from Channel Zero; as part of the agreement, CJNT began carrying Citytv's prime time programming in the interim, while a licence amendment it filed to convert the multicultural station into a full-time English-language outlet underwent review with the CRTC.[22] The CJNT sale and conversion was unanimously approved by the CRTC in December 2012, as a result of Rogers agreeing to produce 15½ hours a week of local programming for CJNT (including a morning news program) and offering to contribute funding and programming to a new independent multicultural station in Montreal, which launched in August 2013 as CFHD-DT (channel 47).[23][24] Coinciding with the changes, Citytv rebranded as simply City (originally verbally referred to as "City Television") on December 31, 2012, with an updated visual branding that removed the "tv" from the newly rechristened network's longtime logo.[25]

On April 18, 2011, Quebecor Media launched a new 24-hour news channel, Sun News Network; although Quebecor intended to have Sun News replace CKXT-TV, the company instead replaced the channel's entertainment programming with a simulcast of Sun News Network – which was licensed as a Category C specialty service intended only for distribution by cable and satellite providers – on that date. Quebecor would later voluntarily shut down CKXT on November 1, 2011, amid questioning by the CRTC on the company's usage of the station to simulcast Sun News Network.[26] Sun News eventually ceased operations on February 13, 2015, citing persistently low viewership and the failure to obtain CRTC approval to require mandatory carriage of the channel on domestic pay television providers, and after failed attempts to sell the network to ZoomerMedia (owned by veteran Canadian television executive Moses Znaimer) and Leonard Asper.[27]

CTVglobemedia was then reacquired by Bell Canada in 2011 reorganized as Bell Media. In 2012, however, Bell Media expanded by acquiring Astral Media.

On November 26, 2013, Rogers became the sole television and digital media rightsholder of the National Hockey League Canadian broadcasts that took effect at the start of the 2014–15 season; the deal was valued at $5.2 billion, twice as much as what NBC paid for its own long-term contract with the league in 2011. All Rogers hockey coverage now airs on City, Omni, a group of Sportsnet channels and CBC Television (which signed a four-year deal) through various games including the revamped Hockey Night in Canada.

See also

References

  1. ^ a b "Bell Globemedia makes $1.7B bid for CHUM". CBC News. July 12, 2006. Retrieved May 15, 2010.
  2. ^ a b Jim Byers (June 12, 2007). "Rogers buys Citytv stations". Toronto Star. Torstar Corporation. Retrieved May 15, 2010.
  3. ^ Grant Robertson; Beppi Crosariol (August 2, 2006). "CHUM trustee to take on starring role in takeover". The Globe and Mail. Archived from the original on October 4, 2006 – via Friends of Canadian Broadcasting.
  4. ^ "'A' New Beginning: Fresh New Look for 'A' Unveiled Today" (Press release). CTVglobemedia. August 11, 2008. Archived from the original on July 6, 2011. Retrieved May 15, 2010.
  5. ^ "S-VOX purchases CHNU-TV and CIIT-TV from Rogers Media" (Press release). Rogers Media. November 6, 2007. Retrieved May 15, 2010.
  6. ^ "CRTC Approves Rogers Acquisition of channel m" (Press release). Rogers Media. March 31, 2008. Retrieved May 15, 2010.
  7. ^ "Rogers Media Rebrands channel m: Newest Rogers OMNI Television Station Re-launches as Rogers OMNI BC on September 1st" (Press release). Rogers Media. August 28, 2008. Retrieved May 15, 2010.
  8. ^ "E! - Canada's Destination for Everything Entertainment" (Press release). Canwest. September 7, 2007. Retrieved May 15, 2010.
  9. ^ "CHCH News To Relaunch in September with a Return to Historic Call Letters" (Press release). Canwest. April 24, 2007. Retrieved May 15, 2010.
    "CHEK NEWS To Relaunch in September with a Return to Historic Call Letters" (Press release). Canwest. April 24, 2007. Retrieved May 15, 2010.
  10. ^ "CH Montreal To Relaunch as CJNT Montreal in September" (Press release). Canwest. April 24, 2007. Retrieved May 15, 2010.
  11. ^ "CTS rebrands as Yes TV". Playback. Brunico Communications. September 24, 2014. Retrieved March 23, 2015.
  12. ^ "Canwest announces strategic review of five conventional television stations" (Press release). Canwest. February 5, 2009. Retrieved May 15, 2010 – via Canada Newswire.
  13. ^ "Channel Zero Inc. agrees to purchase CHCH-TV Hamilton and CJNT-TV Montreal from Canwest" (Press release). Channel Zero Inc. June 30, 2009. Retrieved May 15, 2010 – via Canada Newswire.
  14. ^ "CHEK-TV to be sold to employees; jobs saved". Vancouver Sun. Canwest News Service. September 4, 2009. Retrieved May 15, 2010.
  15. ^ "Canwest closing TV stations in Alberta, B.C." CBC News. July 22, 2009. Retrieved May 15, 2010.
  16. ^ Harley Richards (July 23, 2009). "CHCA-TV fades to black". Red Deer Advocate. Archived from the original on July 30, 2009. Retrieved May 15, 2010.
  17. ^ "CTV and Comcast International Media Group Partner to Bring E!, World's Top Entertainment Brand, Back To Canada". CTVglobemedia (Press release). November 1, 2010. Archived from the original on March 22, 2011.
  18. ^ Etan Vlessing (May 30, 2011). "Bell Media Unveils CTV Two For Fall TV Season". The Hollywood Reporter. Retrieved March 23, 2015.
  19. ^ "Jim Pattison Broadcast Group solidifies Program Supply agreement for three independent stations serving BC and Alberta" (Press release). Jim Pattison Broadcast Group. July 14, 2009. Archived from the original on August 31, 2009. Retrieved July 19, 2009.
  20. ^ "Citytv and Pattison Group Sign Affiliate Agreement". Broadcaster Magazine. May 3, 2012. Archived from the original on May 14, 2012. Retrieved January 26, 2013.
  21. ^ "Rogers to buy SCN, launch Citytv Saskatchewan". Financial Post. January 17, 2012.
  22. ^ "Rogers' Fast-Growing TV Network Expands, Citytv Into Montreal". Financial Post. December 20, 2012.
  23. ^ "Broadcasting Notice of Consultation CRTC 2012-475". Canadian Radio-television and Telecommunications Commission. September 5, 2012. Retrieved September 10, 2012.
  24. ^ "CRTC increases the diversity of voices in the Montreal market". Canadian Radio-television and Telecommunications Commission. December 20, 2012. Archived from the original on 2013-01-09. Retrieved 2013-01-26.
  25. ^ "Citytv drops two letters from its station identification after 40 years". Canada.com. Retrieved December 28, 2012.
  26. ^ Susan Krashinsky (August 18, 2011). "Sun News gives up over-the-air licence". The Globe and Mail. Retrieved August 18, 2011.
  27. ^ "Sun News Network to shut down: sources". CBC News. Retrieved February 13, 2015.
1994–1996 United States broadcast TV realignment

The 1994–96 United States broadcast television realignment consisted of a series of events, primarily involving affiliation switches between television stations, that resulted from a multimillion-dollar deal between the Fox Broadcasting Company (commonly known as simply Fox) and New World Communications, a media company that – through its then-recently formed broadcasting division – owned several VHF television stations affiliated with major broadcast television networks, primarily CBS.

The major impetus for the changes was to allow Fox to improve its local affiliate coverage, in preparation for the commencement of its rights to the National Football Conference (NFC) television package, which the National Football League (NFL) awarded to the fledgling network in December 1993. As a result of various other deals that followed as a result of the affiliation switches created by the deal between Fox and New World, most notably the buyout of CBS by Westinghouse, the switches constituted some of the most sweeping changes in American television history. As a result of this realignment, Fox ascended to the status of a major television network, comparable in influence to the Big Three television networks (CBS, NBC and ABC).

Nearly 70 stations in 30 media markets throughout the United States changed affiliations starting in September 1994 and continuing through September 1996 (although an additional affiliation switch would occur in February 1997, through the launch of an upstart station that gained its network partner through one of the ancillary deals), which – along with the concurrent January 1995 launches of The WB Television Network (a joint venture between Time Warner, the Tribune Company and the network's founding chief executive officer, Jamie Kellner) and the United Paramount Network (UPN) (founded by Chris-Craft/United Television, through a programming partnership with Paramount Television), both of which affiliated with certain stations that lost their previous network partners through the various affiliation agreements – marked some of the most expansive changes ever to have occurred in American television.

2001 Vancouver TV realignment

In 2001, the Vancouver/Victoria, British Columbia, television market saw a major shuffling of network affiliations, involving nearly all of the area's broadcast television stations. This was one of the largest single-market affiliation realignments in the history of North American television, and had a number of significant effects on television broadcasting across Canada and into the United States.

2007 in Canadian television

This is a list of Canadian television related events from 2007.

CHNM-DT

CHNM-DT, virtual channel 42 (UHF digital channel 20), is an Omni Television owned-and-operated television station located in Vancouver, British Columbia, Canada.

The station was originally established in 2003 as Channel M, under the ownership of Multivan Broadcast, a consortium of local investors. Their proposal beat a competing bid by Rogers Media (owner of Toronto's CFMT-TV and CJMT-TV) for a new multicultural broadcast television station in Vancouver. However, in 2007, after losing bids for multicultural stations in Calgary and Edmonton, Alberta to the company, Multivan sold CHNM to Rogers, who re-branded the station under its Omni Television brand.

Under Rogers ownership, CHNM operates as part of a twinstick with Citytv owned-and-operated station CKVU-DT (channel 10). The two stations share studios on West 2nd Avenue and Columbia Street (near False Creek) in Downtown Vancouver, CHNM maintains transmitter facilities located atop Mount Seymour.

On cable, the station is also available on Shaw Cable channel 8 (in Vancouver and the Lower Mainland) or 10 (in Victoria and Vancouver Island), and Telus Optik TV channel 9119 in Vancouver, Victoria, Penticton, Kelowna and Vernon. On satellite, CHNM is also available on Telus Satellite TV channel 254 and Bell TV channel 254. There is also a high definition feed on Shaw Cable digital channel 214, Telus Optik TV channel 119 and Telus Satellite TV channel 1155.

CHNU-DT

CHNU-DT, virtual channel 66 (UHF digital channel 47), is an independent television station serving southwestern British Columbia, Canada, including Metro Vancouver, Victoria, the Fraser Valley and surrounding areas. Licensed to the Fraser Valley Regional District, the station is owned by ZoomerMedia and operates under the moniker "Joytv." CHNU maintains studio facilities located on 192 Street/Highway 10 in Surrey, and its transmitter is located on Sumas Mountain in Abbotsford.

On cable, the station is also available on Shaw Cable channel 10 in Vancouver and the Lower Mainland, channel 7 in Victoria, and on Telus Optik TV, channel 123, outside the Lower Mainland. On satellite, the station is also available on Bell TV channel 656.

CHUM (AM)

CHUM, broadcasting at 1050 kHz, is a Canadian radio station licensed to Toronto, Ontario. The station is owned and operated by Bell Media. CHUM's studios are co-located with TSN at 9 Channel Nine Court in the Agincourt neighbourhood of Scarborough (with auxiliary studios located at 250 Richmond Street West in the Entertainment District of downtown Toronto), with its transmitter array located in the Clarkson neighbourhood of Mississauga (near CFRB's own transmitter array).

Long known as 1050 CHUM, the station played Top 40 hits from the late 1950s to the mid-1980s. CHUM then carried an oldies format featuring music from that period between 1989 and 2009, except for a brief stint as a sports radio station, The Team 1050, from 2001-2002.

In March 2009, CHUM switched to a news format known as CP24 Radio 1050, which operated primarily as an audio simulcast of CP24.In April 2011, CHUM reverted to a sports format as TSN Radio 1050.

CIIT-DT

CIIT-DT, UHF channel 35, is a religious television station located in Winnipeg, Manitoba, Canada. The station is owned by ZoomerMedia. CIIT's studios are located on Osborne Street and Wardlaw Avenue in Downtown Winnipeg, and its transmitter is located near Courchaine Road (near Manitoba Provincial Road 200) in southern Winnipeg.

This station can also be seen on Shaw Cable and MTS TV channel 11, Telus Optik TV channel 875 and on Bell TV channel 591.

CTV 2

CTV 2 (previously known as CTV Two) is a Canadian English language television system that is owned by the Bell Media subsidiary of Bell Canada. The system consists of four terrestrial owned-and-operated television stations (O&Os) in Ontario and three in British Columbia, and two regional cable-only channels, one in Atlantic Canada and the other in Alberta (the latter formerly being the provincial educational channel in that province under the name Access Alberta).

CTV 2 provides complementary programming to Bell Media's larger CTV network – primarily newer or younger-skewing series which have smaller audiences than those on the main CTV network, and operates primarily in markets that overlap with the service area of an existing CTV station.

Citytv

Citytv (branded simply as City from 2012–18) is a Canadian television network owned by the Rogers Media subsidiary of Rogers Communications. The network consists of six owned-and-operated (O&O) television stations located in the metropolitan areas of Toronto, Montreal, Winnipeg, Calgary, Edmonton, and Vancouver, a cable-only service that serves the province of Saskatchewan, and three independently owned affiliates serving smaller cities in Alberta and British Columbia.

The Citytv brand's name originates from its flagship station, CITY-TV in Toronto, a station which became known for an intensely local format based on newscasts aimed at younger viewers, nightly movies, and music and cultural programming. The Citytv brand first expanded with CHUM Limited's acquisition of former Global O&O CKVU-TV in Vancouver, followed by its purchase of Craig Media's stations and the re-branding of its A-Channel system in Central Canada as Citytv in August 2005. CHUM Limited was acquired by CTVglobemedia (now Bell Media) in 2007; to comply with Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC) ownership limits, the Citytv stations were sold to Rogers. The network grew through further affiliations with three Jim Pattison Group-owned stations, along with Rogers' acquisition of the cable-only Saskatchewan Communications Network and Montreal's CJNT-DT.

While patterned after the original station in Toronto, since the 2000s, and particularly since its acquisition by Rogers, Citytv has moved towards a series-based primetime schedule much like its competitors, albeit one still focused on younger demographics.

E! (Canadian TV system)

E!, also referred to as E! Entertainment Television (originally CH Television or CH), was a Canadian English language privately owned television system. It operated from 2001 to 2009 under the ownership of Canwest. At its peak it consisted of eight local television stations located in Quebec, Ontario, Alberta and British Columbia, including five stations owned and operated (O&O) by Canwest and three affiliates owned by Jim Pattison Group.

The system was launched in 2001 as "CH" (derived from the call sign of flagship CHCH-TV in Hamilton), providing a secondary schedule parallel to Canwest's larger Global Television Network. It initially focused on airing programs from the U.S. broadcast networks that could not fit on Global's own schedule, in order to avail of simultaneous substitution opportunities. The system became "E!" in fall 2007, as a result of a deal with Comcast to carry programming from that company's U.S.-based E!: Entertainment Television, although it continued to air much the same American network series in primetime and the afternoon.

Following corporate financial difficulties, which eventually led to the company filing for bankruptcy protection and the sale of their properties to Shaw Media, Canwest announced in early 2009 it would look to either sell or close its E! O&Os by that fall. Those stations saw varied fates as E! ceased operations on August 31, 2009: two stations (CHCH and CJNT-TV Montreal) were sold to Channel Zero; CHEK-TV Victoria was sold to a consortium of local investors and station employees; CHBC-TV Kelowna was converted to a Global O&O; and CHCA-TV Red Deer was shut down entirely. The three Pattison-owned affiliates subsequently joined Rogers Media's City network, as did CJNT several years later. This left CHCH and CHEK as the only independent former stations of this system to still exist.

E! in the U.S. (now owned by NBCUniversal) later reached an agreement to bring the channel's brand and programming to Bell Media's entertainment specialty channel, previously known as Star!, effective late November 2010.

Global Television Network

The Global Television Network (more commonly called Global, or occasionally Global TV) is a privately owned Canadian English-language terrestrial television network. It is currently Canada's second most-watched private terrestrial television network after CTV, and has fifteen owned-and-operated stations throughout the country. Global is owned by Corus Entertainment — the media holdings of JR Shaw and other members of his family.

Global has its origins in a regional television station of the same name, serving Southern Ontario, which launched in 1974. The Ontario station was soon purchased by the now-defunct CanWest Global Communications, and that company gradually expanded its national reach in the subsequent decades through both acquisitions and new station launches, building up a quasi-network of independent stations, known as the CanWest Global System, until the stations were unified under the Ontario station's branding in 1997.

Yes TV

Yes TV (stylized as yes TV) is a television system in Canada owned by Crossroads Christian Communications. It consists of three stations (located in the Greater Toronto Area, Calgary, and Edmonton), two rebroadcast transmitters, and several partial affiliates. Formerly known as the Crossroads Television System (CTS), the Yes TV stations and repeaters air a lineup consisting predominantly of Christian faith-based programming, such as televangelists and Crossroads' flagship Christian talk show 100 Huntley Street. During the late-afternoon and evening hours, Yes TV broadcasts secular, family-oriented sitcoms, game shows, and reality series; the system's September 2014 re-launch as Yes TV emphasized its newly acquired Canadian rights to a number of major U.S. reality series, such as American Idol and The Biggest Loser.

Outside of the three owned and operated Yes TV stations, the system also syndicates its acquired programming to other Canadian independent stations through a secondary affiliation network called "indieNET". It is operated out of Crossroads' headquarters in Burlington, Ontario.

Broadcast television networks and systems in Canada
Canadian Broadcasting Corporation
English-language commercial
French-language commercial
Multicultural
Religious
Defunct
See also

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.