Lugliu

Lugliu (o luddu) hè u settimu mesi di l'annata è di u calendariu gregurianu.

Les Très Riches Heures du duc de Berry juillet
Lugliu, da l'Ori ricchissimi di u duca di Berry

Citazioni

U mesi di lugliu hè mintuvatu in uni pochi di pruverbii corsi. Par asempiu:

  • Aqua di luddu, ùn faci bè à nudda.
  • Di lugliu canta u muscone è si cambia di rughjone[1] (hè una staghjone chì face assai caldu).

Noti

  1. U Muntese (p. 818).

Riferimenti

  • Ciavatti, Petru (dir. redazzione) Dizziunariu U Muntese, 1984, Albiana
I mesi di l'annu
Ghjennaghju - Ferraghju - Marzu - Aprile - Maghju - Ghjugnu - Lugliu - Aostu - Settembre - Ottobre - Nuvembre - Dicembre
12 di lugliu

U 12 di lugliu hè u 193esimu ghjornu (u 194esimu ghjornu s'è l'annata hè bisesta) di u calendariu gregorianu.

14 di lugliu

U 14 di lugliu hè u 195esimu ghjornu (u 196esimu ghjornu s'è l'annata hè bisesta) di u calendariu gregorianu.

26 di lugliu

U 26 di lugliu hè u 207esimu ghjornu (u 208esimu ghjornu s'è l'annata hè bisesta) di u calendariu gregorianu.

Aostu

Aostu (o austu) hè l'uttesimu mesi di l'annata è di u calindariu grigurianu.

Aprile

Aprile (o aprili) hè u quartu mese di l'annata è di u calendariu gregurianu.

Corsica

A Corsica hè un'isula di u Mare Terraniu, a quarta più grande dopu à Sicilia, Sardegna è Cipru.

Hè una cullettività territuriale è una regione francese. Cumporta dui dipartimenti: a Corsica suprana (2B, Haute-Corse in francese') in nordu è a Corsica suttana (2A, Corse-du-sud in francese) in meziornu. A lingua di a populazione hè u francese, poi a lingua regiunale hè u corsu.

A capitale amministrativa di l'isula hè Aiacciu (Ajaccio in francese, Aiaccio in talianu, Aghjacciu in dialettu aghjaccinu) è questa cità hè dinù a prefettura di u dipartimentu di a Corsica suttana. E grande cità di u dipartimentu sò Portivechju è Sartè.

A prefettura di u dipartimentu di a Corsica suprana hè a cità di Bastia è a so agglumerazione hè a più grande di Corsica, cù e cumune di Furiani, U Borgu, Lucciana, Biguglia è Pietranera. Dinù, a cità di Bastia hè vicinu à u Capicorsu. E principale cità di Corsica suprana sò Corti è Calvi.

A Corsica teni 8.680 km2 di superficia.

Dicembre

Dicembre (o Dicembri) hè u dodicesimu è ultimu mese di l'annu sicondu u calindariu gregurianu. Conta 31 ghjorni è si culloca in a siconda mità d'un annu civile.

Era u dicesimu mese di u calindariu rumanu (u nome pruvene da quì), chì principiava incù u mese di marzu.

A Ghjesgia cristiana cilibreghja a Natività di Ghjesù u 25 dicembre, mentre 17 ghjorni prima, l' 8 dicembre occorre a sulennità di l'Immaculata Cuncezzione.

U 21 dicembre o 22 dicembre principia l'inguernu in a parte boreale, mentre in a parte australe principia l'istate.

U 26 dicembre si festighjeghja Santu Stefanu, è u ghjornu dopu a Natività.

U 31 dicembre si festighjeghja San Silvestru, ultimu ghjornu di l'annu.

Ferraghju

Ferraghju (o frivaghju o ancu farraghju) hè u secondu mese di l'annata è di u calendariu gregurianu.

Francia

A Francia (in francese: France) hè un' paese di u quale u territoriu cuntinentale hè situatu in Europa occidentale. Hè membra di l'Unione Europea, di a zona euro e di u spaziu Schengen. Hè dinù membra permanente di u consigliu di securità di l'ONU. Cunfina con a Belgica, Lussemburgu, Germania, Svizzera, Italia, Monaco, Andorra e Spagna.

E sò valore sò fundate nantu à a Dichjarazione di Dritti di l'Omu e di u Citadinu.

Da u puntu di vista militare, hè membra di l'OTAN e pusseda di a dissuasione nucleare.

A lingua uffiziale di stu paesu hè u francese, ma ci sò assai lingue reghjunali 77, per esempio l'uccitanicu, u bascu, u catalanu, u corsu, u alsazianu.

A più grande cità è a capitale hè Parigi, cù un' numeru di 9 milione d'abitanti.

A Francia hè cumposta di 27 regione.

Ghjennaghju

Ghjennaghju (o ghjinnaghju) hè u prima mese di l'annata è di u calendariu gregurianu. U nome vene di a parolla latina ianuarius, derivata di Ghjanu, diu anticu romanu di e porte.

Ghjugnu

Ghjugnu hè u sestu mese di l'annata è di u calendariu gregorianu.

Maghju

Maghju hè u quintu mese di l'annata è di u calendariu gregurianu.

Marignana

Marignana hè una cummuna di u dipartimentu di a Corsica suttana. Hè appesu u paese à a muntagna à un'altura media di 730 metri. Hè postu à circa 65 chilometri da Aiacciu, ind'un cantone chjamatu ufficialmente "Dui Sevi", ma u rughjone vene suvente chjamatu "Pumonte" da i so propii abitanti, puru chì u nome "Pumonte" possa insignà a Corsica suttana sana. Si trovanu dui paisoli annant'à i listessi tarreni cumunali : Chidazzu à 1,5 chilometri da Marignana, è Revinda luntanu circa 15 chilometri è chì suprania à Carghjese. Ci hè circa 70 abitanti d'invernu, chjamati i Marignanesi. A pupulazione cresce di solitu in fin'di sittimana, ma masimu durante e vacanze. Durante i mesi istatini, sì pò alzà a pupulazione à 500 parsone mentre uni pochi di ghjorni ma si mantene piuttostu intorn'à 300 abitanti di regula. U santu patrone di u paese hè San Ghjacumu, è a festa patrunale accade a prima duminicata dopu u 25 di lugliu, ghjornu di a San Ghjacumu.

Ci hè dui caffè, un ustaria è una buttighella induv'ellu si pò truvà calchì roba da manghjà è a stampa più sparta.

Hè u paese di Versini Dumenicantone (Marignana 1872- Aiacciu 1950) dettu Maistrale, ch'hà cullaburatu à u ghjurnale A Muvra di Petru Rocca.

Hè dinò quellu di u scrittore è pueta Ghjacumu Santu Versini (Marignana 1867 - Aiacciu 1922), fundadore incù Saveriu Paoli di a rivista A Cispra, è stututore di prufissione.

Ci hè ancu natu Coppolani Savieru (Marignana 1866 - Mauritania 1905), cunquistadore pacificu di a Mauritania, è dopu u so amministratore.

Marzu

Marzu hè u terzu mese di l'annata è di u calendariu gregorianu.

Nuvembre

Nuvembre (o nuvembri) hè l'undicesimu mese di l'annu sicondu u calindariu gregurianu è u terzu è ultimu mese di u vaghjimu in l'emisferu boreale, di u veranu in l'emisferu australe. Conta 30 ghjorni è si culloca in a siconda mità di l'annu civile. In stu mese si ricordanu i defunti, u prima di nuvembre infatti occorre a sulennità di i Santi è u ghjornu siguente a Cummemurazione di i defunti.

Ottobre

Ottobre (o uttrovi) hè u dicesimu mese di l'annu sicondu u calindariu gregurianu è u sicondu mese di u vaghjimu in l'emisferu boreale, è di u veranu in l'emisferu australe. Conta 31 ghjorni è si culloca in a siconda mità di un annu civile.

U nome deriveghja da u latinu october, perchè era l'ottesimu mese di u calindariu rumanu, chì principiava incù u mese di marzu. L'imperatore Commodo uparò una riforma sicondu a quale u mese assumia un di i so tituli, Invictus, ma dopu à a so morte a riforma fù abbandunata.

In u calindariu persianu ottobre currispundia à u mese di Mehr (finu à u 22) è eppo à quellu di Aban.

In u calindariu rivuluziunariu francese uttrove currispundia à dui mesi: à Vindemiaiu finu à u 22/24 uttrove, è dopu à Brumariu.

Purrione

U purrione (Muscari comosum) hè una pianta chì face partita di a famiglia di e Liliaceae. Si trova in Africa, in Asia è in Europa.

U purrione hè altu sin'à 60 cm.

U purrione fiurisce di veranu, da aprile à lugliu. U fiore di u purrione hè viulinu.

Sinonimi di Muscari comosum sò:

Hyacinthus comosus L.

Leopoldia comosa (L.) Parl.

Settembre

Settembre (o sittembri) hè u nuvesimu mese di l'annata è di u calendariu gregurianu.

Stati Uniti d'America

I Stati Uniti d'America (in cortu, i Stati Uniti, i SUA o ancu i USA (da l'inglese : United States of America, United States, USA) sò un Statu d'America di u Nordu annant'à l'Oceanu Atlanticu è l'Oceanu Pacificu. Hè ancu à spessu chjamatu "America", ma st'usu hè scurettu perchè l'America hè un cuntinente, è micca solu un paese.

A capitala hè Washington DC.

In altre lingue

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.