Galizia

'Ssu articulu hè in custruzzioni. Pudeti cuntribuiscia à a so redazzioni.

Flag of Galicia
A bandera di a Galizia

A Galizia (in galizianu: Galicia o Galiza) hè una rigione, una cumunità autonoma di a Spagna (capitale: Santiago de Compostela).

Da vede dinò

Antigalizianu

U razzismu antigalizianu si riferisce à un inghjustificatu odiu contru à i galiziani è a so identità, a Galizia, a so lingua è a so cultura. Si tratta dinù di sentimu antigalizianu o galiziofobia. U razzismu antigalizianu hè une forma di razzismu diretta contru à i galiziani. Si sà chì ci hè duie definizione di u razzismu: una, più stretta è anziana, basata annantu à u cuncettu oghje di razza umana; un'antra, più larga, basata annantu à a definizione di u razzismu divuta à Johannes Zerger: «U razzismu cumprende l'ideulugie è i cumpurtamenti basati nantu à custruzzione di gruppi suciali, classificati sicondu a so origine o a so pruvinenza, à i quali sò attribuiti caratteristiche cullettive evaluate in modu implicitu o esplicitu è cunsiderate cum'è difficiule o impussibile da mudificà.» Tale definizione di u «razzismu» n'allarga l'applicazione non solu à e «razze biulogiche» ma dinù à tutti i gruppi etnichi chì sò cunsiderati cum'è differenti.

'Ssa definizione cuncerna i galiziani cunsiderati cum'è un gruppu etnicu differente.

Castiglia è León

A Castiglia è León (Castiglia y León in spagnolu, Castiella y Lleòn in leonesu) hè una di e 17 Comunità autonome chì formanu u Regnu di Spagna.

Tene una superficia di 94.223 km2 è una populazzione di 2.553 301 abitanti.

A cità capitale hè Valladolid.

Lingua galiziana

A lingua galiziana (in galizianu: galego, lingua galega) hè una lingua rumanica chì si parla in u nordupunente di a Spagna, soprattuttu in a provincia di Galizia, ma ancu in u punente di e province vicine di l'Asturia è a Castiglia è León. In Galizia, hè una lingua ufficiale, accantu à u spagnolu. Hè moltu strettu apparentata cù u portughese chì hè risultatu da ella. E duie lingue anu a stessa orìgine, u dettu galizianu-portughese. Questu hè riconnoscèvule particularmente in a grammàtica è u lèssicu. Ma a pronunzia galiziana s'assumiglia più à quella spagnola.

U galizianu hè parlatu da circa 3 à 4 milioni di locutori.

Lugo

Lugo (pronunciatu [ˈluɣo] in galiziano) hè una cità di u Regnu di Spagna di a Galizia, capilocu di a pruvincia omonima, cù un numeru di 100 000 abitanti, circa 125.000 abitanti s'è si conta dinù tutta l'area metropulitana.

Prima guerra mundiale

A prima guerra mundiali fù u cunflittu armatu chì cuinvolsi i principali putenzi mundiali è molti di quiddi minori trà l'istati di 1914 è a fini di 1918. Chjamata à l'iniziu da i cuntimpuranii "guerra aurupea", incù u cuinvulghjimentu succissivu di i culonii di l'Imperu britannicu è d'altri paesi straauropei frà i quali i Stati Uniti d'America è l'Imperu giappunesu, presi dopu u nomu di "guerra mundiali" o ancu di "grandi guerra": fù infatti u più grandi cunflittu armatu mai successu finu à a siconda guerra mundiali.

Template:Infobox Conflicte militar

U cunflittu ebbi iniziu u 28 lugliu 1914 incù a dichjarazioni di guerra di l'Imperu austru-ungaricu à u Regnu di Serbia in seguitu à l'assassiniu di l'arciduca Francescu Ferdinando d'Asburgu-Este, avvinutu u 28 ghjugnu 1914 à Sarajevo, è si cunclusi più di quattru anni dopu, l' 11 nuvembri 1918. A causa di u ghjocu d'allianzi chì s'era furmatu in l'ultimi dicennii di l'Ottucentu, a guerra vedi alinià si i putenzi maiò mundiali, è i so culonii rispittivi , in dui blocchi contrapposti: da una parti l'Imperi cintrali (Alimagna, Austria-Ungaria, Imperu ottumanu) è (da u 1915) a Bulgaria è da l'altra i putenzi Alliati ripprisintati par a maiò parti da Francia, Regnu Unitu, Imperu russiu è (à parta da 1915) Italia. Più di 70 milioni d'omini funi mubilizati in u mondu intreiu (60 milioni solu in Auropa) di i quali più di 9 milioni caschetini annantu à i campi di battaglia; ci sò stati ancu circa 7 milioni di vittimi civili, micca solu par via di l'effetti diretti di l'uparazioni di guerra ma ancu par i cunsiguenti caristii è epidemii.

I primi uparazioni militari di u cunflittu viditini a rapita avanzata di l'armata tedesca in Belgica, Lussemburgu è in u nordu di a Francia, azzioni firmata parò da l'anglu-francesi in u corsu di a prima battaglia di a Marna di sittembri 1914; l'attaccu cuntimpuraneu di i russii da livanti rumpì i spiranzi di a Germania di una guerra brevi è vitturiosa, è u cunflittu digenerò in una stancanti guerra di trincea chì si riplicò annantu à tutti i fronti è durò finu à u terminu di l'ustilità. A guerra righjunsi una scala mundiali incù a participazioni di molti altri nazioni, com'è u Regnu di Rumania è u Regnu di Grecia. Ditarminanti par l'esitu finali fù in u 1917 l'intrata di i Stati Uniti d'America à fiancu di l'Alliati. Diversi altri nazioni si schierarani contru à l'Imperi cintrali, à spessu ùn intrendu micca in u cunflittu armatu, ma dispinsendu impurtanti aiuti ecunomichi.

A guerra si cunclusi difinitivamenti u 11 nuvembri 1918 quandu l'Alimagna, ultimu di l'Imperi cintrali à dipona l'armi, firmò l'armistiziu impostu da l'Alliati. L'imperi maiò esistenti à u mondu - tedescu, austru-ungaricu, ottumanu è russiu - si estinsini, inghjinirendu parechji stati naziunali chì ridisegnetini cumplittamenti a giugrafia pulitica di l'Auropa.

In altre lingue

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here).
Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply.
Images, videos and audio are available under their respective licenses.